Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

AstridJ vindt een handgranaat in haar wei

 
Profiel   

Goed dat je erbij zet dat ermee lopen niet mag ! Zo vaak dat mensen m in een auto leggen en naar het bureau rijden :=
Maar ook ermee lopen is levensgevaarlijk idd. Geluk gehad wat dat betreft.

Maar je hebt wel een geweldig verhaal nu op feestjes :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 17:20 



 
Profiel   

Cayenne schreef
_San87_ schreef
Mijn vriend heeft in zijn jeugd een keer een mortiergranaat uit WW2 gevonden, op de Grebbeberg. Ze dachten dat het een rugby was en zijn ermee gaan voetballen :=.

Gelukkig was 1 van z'n vriendjes zo snugger zijn vader te halen en die heeft meteen de politie gebeld. Laten we zeggen dat ze geluk hebben gehad :').

Wel spannend hoor, zo'n vondst.


Die hebben geluk gehad! :oo
De broertjes van mijn opa zijn op jonge leeftijd met een gevonden mortiergranaat gaan spelen.
Die hebben het helaas allebei niet overleefd.
En mijn opa heeft zich zijn hele leven schuldig gevoeld, want hij had de granaat gevonden en tegen zijn broertjes gezegd dat ze er niet aan mochten komen (en wat doen kinderen dan? Juist.... )

Ja, in hun geval was het geluk met de dommen...

Wat droevig van de broertjes van je opa ;(.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 18:33 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal op een aantal reacties reageren.

Miranda Malik Haha nee de pin was er al uit maar als ie er nog had gezeten had ik 'm er zeker niet uitgetrokken :') Toen ik ermee liep dacht ik ook, dit was geen strak plan :+ Maar tussen de pony's terugleggen vond ik ook geen strak plan. Ik dacht meer aan de pony's dan aan mezelf.

Caira jeetje twee keer een mortiergranaat gevonden?! Was dat met een metaaldetector? Want het is niet gebruikelijk om die zomaar te vinden. Met een metaaldetector worden er in bepaalde gebieden wel echt veel oude explosieven gevonden.

Senna21 het is zeker serieus wapentuig. Een scherfgranaat is ervoor gemaakt om iedereen binnen een omtrek van 7 meter te vernietigen. Wel angstaanjagend. :=

Anastasia24 ik was er ook niet blij mee dat de granaat een paar dagen moest blijven liggen. Ik was ook niet op mijn gemak als ik met de kruiwagen de mesthoop op moest. Deed dat zo snel mogelijk :D

Cayenne allereerst gefeliciteerd met je verjaardag!
Wij wonen vlak naast Eindhoven Airport en dat was vroeger een militaire vliegbasis (is het gedeeltelijk nog steeds). Mijn vader was militair bij de luchtmacht en heeft er gewerkt, hij was straaljager technicus. Ik ben er ook veel geweest toen het nog volledig militaire basis was (ben er nog net niet opgegroeid, maar dat scheelt niet veel, mijn broer en ik gingen vaak mee :D Mijn vader's passie waren ook de militaire vliegtuigen en de tweede wereldoorlog. Hij is helaas in 2017 overleden, maar had dit met de handgranaat vast een prachtig verhaal gevonden :D ). In de oorlog is de vliegbasis bezet geweest door de Duitsers en daarom is er veel gevochten rondom de vliegbasis. Dus het is op zich niet raar dat er nog een en ander in de grond zit.
Heftig zeg van de broertjes van je opa!

Snadrem we wonen niet echt in stedelijk gebied maar in het buitengebied, vlak achter Eindhoven Airport. Dus dat er hier iets opduikt vlakbij een militaire basis die vroeger bezet is geweest door de Duitsers is niet heel vreemd. Alleen dat de granaat zo aan de oppervlakte lag is niet gebruikelijk. Ook de buren (wonen er al 50 jaar) en achterburen hebben hier nog nooit iets gevonden.

K_Nolan is het officieel niet EOD? Want zo staat het ook op de website van Defensie. We hebben wel overwogen om het hier te laten checken maar we willen geen gaten in de wei := En ik denk dat de kans klein is dat er nog een keer een explosief naar boven komt.

xDenis ik heb aan de explosievenexpert wel vertelt dat ik ermee naar de mesthoop was gelopen en hij zei daar eigenlijk niet veel van. Ik heb niet gezegd dat ik iets voelde bewegen in de granaat. := Had ik misschien wel moeten doen, niet bij stilgestaan.
Jaycee vraagt ook letterlijk de aandacht dus daar kan je moeilijk omheen :D

SincereQ een 500 ponder nog wel, dat is andere koek!

ElfBeau_067 om de pony's uit de wei te halen moest ik eerst halster halen bij de stal. Normaal kan ik ze wel lokken met voer maar ze hadden net gegeten en stonden net in de wei, dus de kans dat ze met de granaat zouden gaan voetballen was groot. Ik was liever niet met de granaat gaan wandelen natuurlijk :')

Janine1990 waar hoorde je het op de radio? Want ik ben wel benaderd door 538 en Radio Omroep Brabant maar maar Omroep Brabant ging toch niet door ivm te weinig tijd en 538 heb ik niets meer van gehoord. Ik hoefde ook niet zonodig op de radio :o

Monique1963 ze moesten er wel een beetje om grinniken hoor. :D Bloem zou er inderdaad zeker weten achteraan rennen en veters van schoenen lostrekken (dat doet ze nml bij iedereen die veters in de schoenen heeft) :D

Mondy ik heb inderdaad meer verhalen gehoord van handgranaten in de auto en onder de snelbinders van de fiets naar het politiebureau :\ Ik heb inderdaad geluk gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:17 



 
Profiel   

Wij kwamen een paar jaar geleden een brissantgranaat tegen tijdens het bewerken van de grond voor de mais. Die is ter plekke tot ontploffing gebracht. Was een beste knal.

Tijdens WOII stond er in het bosje naast dat veld afweergeschut. We komen wel vaker hulzen tegen. Als kind werden we ook gewaarschuwd

"als je niet weet wat het is, AFBLIJVEN!"

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:45 



 
Profiel   

AstridJ schreef
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal op een aantal reacties reageren.

Miranda Malik Haha nee de pin was er al uit maar als ie er nog had gezeten had ik 'm er zeker niet uitgetrokken :') Toen ik ermee liep dacht ik ook, dit was geen strak plan :+ Maar tussen de pony's terugleggen vond ik ook geen strak plan. Ik dacht meer aan de pony's dan aan mezelf.

Caira jeetje twee keer een mortiergranaat gevonden?! Was dat met een metaaldetector? Want het is niet gebruikelijk om die zomaar te vinden. Met een metaaldetector worden er in bepaalde gebieden wel echt veel oude explosieven gevonden.

Senna21 het is zeker serieus wapentuig. Een scherfgranaat is ervoor gemaakt om iedereen binnen een omtrek van 7 meter te vernietigen. Wel angstaanjagend. :=

Anastasia24 ik was er ook niet blij mee dat de granaat een paar dagen moest blijven liggen. Ik was ook niet op mijn gemak als ik met de kruiwagen de mesthoop op moest. Deed dat zo snel mogelijk :D

Cayenne allereerst gefeliciteerd met je verjaardag!
Wij wonen vlak naast Eindhoven Airport en dat was vroeger een militaire vliegbasis (is het gedeeltelijk nog steeds). Mijn vader was militair bij de luchtmacht en heeft er gewerkt, hij was straaljager technicus. Ik ben er ook veel geweest toen het nog volledig militaire basis was (ben er nog net niet opgegroeid, maar dat scheelt niet veel, mijn broer en ik gingen vaak mee :D Mijn vader's passie waren ook de militaire vliegtuigen en de tweede wereldoorlog. Hij is helaas in 2017 overleden, maar had dit met de handgranaat vast een prachtig verhaal gevonden :D ). In de oorlog is de vliegbasis bezet geweest door de Duitsers en daarom is er veel gevochten rondom de vliegbasis. Dus het is op zich niet raar dat er nog een en ander in de grond zit.
Heftig zeg van de broertjes van je opa!

Snadrem we wonen niet echt in stedelijk gebied maar in het buitengebied, vlak achter Eindhoven Airport. Dus dat er hier iets opduikt vlakbij een militaire basis die vroeger bezet is geweest door de Duitsers is niet heel vreemd. Alleen dat de granaat zo aan de oppervlakte lag is niet gebruikelijk. Ook de buren (wonen er al 50 jaar) en achterburen hebben hier nog nooit iets gevonden.

K_Nolan is het officieel niet EOD? Want zo staat het ook op de website van Defensie. We hebben wel overwogen om het hier te laten checken maar we willen geen gaten in de wei := En ik denk dat de kans klein is dat er nog een keer een explosief naar boven komt.

xDenis ik heb aan de explosievenexpert wel vertelt dat ik ermee naar de mesthoop was gelopen en hij zei daar eigenlijk niet veel van. Ik heb niet gezegd dat ik iets voelde bewegen in de granaat. := Had ik misschien wel moeten doen, niet bij stilgestaan.
Jaycee vraagt ook letterlijk de aandacht dus daar kan je moeilijk omheen :D

SincereQ een 500 ponder nog wel, dat is andere koek!

ElfBeau_067 om de pony's uit de wei te halen moest ik eerst halster halen bij de stal. Normaal kan ik ze wel lokken met voer maar ze hadden net gegeten en stonden net in de wei, dus de kans dat ze met de granaat zouden gaan voetballen was groot. Ik was liever niet met de granaat gaan wandelen natuurlijk :')

Janine1990 waar hoorde je het op de radio? Want ik ben wel benaderd door 538 en Radio Omroep Brabant maar maar Omroep Brabant ging toch niet door ivm te weinig tijd en 538 heb ik niets meer van gehoord. Ik hoefde ook niet zonodig op de radio :o

Monique1963 ze moesten er wel een beetje om grinniken hoor. :D Bloem zou er inderdaad zeker weten achteraan rennen en veters van schoenen lostrekken (dat doet ze nml bij iedereen die veters in de schoenen heeft) :D

Mondy ik heb inderdaad meer verhalen gehoord van handgranaten in de auto en onder de snelbinders van de fiets naar het politiebureau : Ik heb inderdaad geluk gehad.


Volksmond eod is meer dan prima het is eigenlijk explosieven opruimingsdienst defensie, maar omdat eod zo gewend is staat vaak overal eod. Wij zeggen wel eodd, had ze vrijdag hier nog nadat we een vliegtuigbom aan het zoeken waren (en ook gevonden hadden). Wij doen alles op het ontploffen na!

Gelukkig alles goed afgelopen bij je, kan me voorstellen dat je er goed van schrikt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 08:53 



 
Profiel   

K_nolan schreef
Volksmond eod is meer dan prima het is eigenlijk explosieven opruimingsdienst defensie, maar omdat eod zo gewend is staat vaak overal eod.
Dit is toch ook alleen maar af te korten als EOD? Die tweede D krijg je alleen maar als je 'opruimingsdienst' ten onrechte als twee woorden zou behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 09:18 



 
Profiel   

"We zetten er een emmertje over en dan is het veilig" :7 :Y)
Ik zou mij alles behalve gerust voelen rond dat ding, al helemaal als ik wat had voelen bewegen ervoor :=

Wat een avontuur weer TS! Leuk geschreven ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 09:51 



 
Profiel   

Leuk verhaal haha! Dan maak je ook weer even wat mee. Fijn dat alles goed afgelopen is.

Ik zou zo'n handgranaat dus echt nooit herkennen en dat gewoon in de kruiwagen gooien met mesten en in de mesthoop gooien :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:25 



 
Profiel   

oomens schreef
K_nolan schreef
Volksmond eod is meer dan prima het is eigenlijk explosieven opruimingsdienst defensie, maar omdat eod zo gewend is staat vaak overal eod.
Dit is toch ook alleen maar af te korten als EOD? Die tweede D krijg je alleen maar als je 'opruimingsdienst' ten onrechte als twee woorden zou behandelen.


Klopt, maar sinds 2012 is het een onderdeel van defensie en daar is de tweede D eigenlijk van. Explosieven OpruimingsDienst Defensie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:26 



 
Profiel   

Het was volgens mij op het nos journaal op Radio 2? Maar ik weet het niet zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 13:10 



 
Profiel   

Jeetje, ik zou heel anders hebben gerageerd.

Wij hebben hier echt veel rotzooi in de grond gevonden tot een hele gevel aan toe, maar gooien alles in de container.

Dit had ik niet herkend, dus was ook daar beland ben ik bang en niet zachtzinnig als ik me irriteer dat er weer iets in de grond zit.

Fijn dat ze het zo serieus nemen en toch wel snel handelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 13:47 



 
Profiel   

Leuk geschreven, interessant ook dat ze het gewoon laten liggen.


Mijn moeder werkt op een school waar ze ook eens een handgranaat hebben gevonden. Die was voor school begon door een ouder op de speelplaats gevonden en deze had hem aan mijn moeder gegeven. Het was een nieuwe handgranaat die gewoon open en bloot lag dus was duidelijk te zien wat het was.
Mijn moeder heeft h vervolgens in de lerarenkamer gelegd en de politie gebeld. Die nam haar overigens niet serieus en ze heeft echt aan moeten dringen dat ze echt moesten komen. Toen is de wijkagent geweest die daarna dus wel verdere hulp heeft ingeschakeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 14:03 



 
Profiel   

Ik woon in Riemst, en hier worden echt veel explosieven gevonden. Het ligt dan ook kort bij Fort Eben Emael.
Vorig jaar is er op een bouwwerf nog een vondst gedaan van 19 obussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 14:59 



 
Profiel   

Hier de Westhoek in Vlaanderen, en ook hier is zoiet doodnormaal…bij ons oud ijzer liggen de obussen zonder explosiegevaar, de gevaarlijke worden opgehaald door dovo. Het valt me altijd op dat de mannen daar totaal niet voorzichtig mee zijn, die gooien die krengen letterlijk in hun vrachtwagentje….
Op een manege hier verder is jaren terug de eigenaar ontploft door enkele obussen en jaarlijks gaat nog wel ergens een traktor de lucht in omdat hij tijdens het ploegen op een obus ofzo reed…. Je ziet er hier ook vaak langs de weg liggen die uit het land geraapt worden en liggen wachten tot dovo ooit langskomt om ze mee te nemen… hier straat verder nog een halve dag afgesloten omdat ze een oude depot van 200+ explosieven gevonden hadden(een bommenzoeker localiseerde ze, er lopen hier veel hobby zoekers door de velden om allerlei metaal uit de WO op te graven)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 15:09 



 
Profiel   

In West-vlaanderen in de streken rond Ieper en de Westhoek is dat soort spul of obussen inderdaad bijna dagelijkse kost. De boeren kijken daar niet meer van op. Sommige gooien ze aan de rand van hun akkers bellen de ontmijningsdienst van het leger en doen gewoon verder met hun werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 15:10 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Het was volgens mij op het nos journaal op Radio 2? Maar ik weet het niet zeker.


Op Radio 2? Jeetje ik had niet verwacht dat er zoveel aandacht aan besteed zou worden :+ Dat de regionale krant er een berichtje over plaatst oké... Ik zag overal berichtjes opduiken en ze noemen allemaal de 'knikkende knieën' :') Wat overigens is bedacht door het Eindhovens Dagblad, ik heb dat zelf niet gezegd.

Superpony en Amado7 de handgranaat is best zwaar dus als je het in je hand hebt voel je wel meteen dat het niet zomaar een stuk ijzer is. Maar als het alleen met een stukje van de bovenkant een paar mm uit de grond steekt dan lijkt het wel gewoon een onbenullig stukje ijzer. En het is inderdaad heel normaal voor paardenmensen om ijzer/puin/glas uit je wei te plukken en op te ruimen. :D

Ik heb even gegoogeld op obus want ik wist niet wat het was. :D Maar hier gebeurt het ook wel hoor dat ze gevonden worden tijdens het bewerken van grond en op plekken waar gebouwd wordt. Niet zo extreem als bij jullie dat ze zelfs langs de weg liggen. Aan de andere kant van het vliegveld staat een redelijk nieuwe woonwijk en toen ze daar begonnen met het bewerken van de grond zijn er ook heel erg veel oude explosieven gevonden. En boeren in deze regio vinden ook wel eens iets als ze met de grond bezig zijn. Maar dan vind ik het alsnog niet doodnormaal dat ik er 1 aan de oppervlakte vind tussen de paarden.:D
Wel bizar dat ze de explosieven zo in hun vrachtwagen gooien! Dan kan ik me niet voorstellen dat ze nog op scherp staan, want anders ben je levensmoe om ermee te gaan gooien.
Met de handgranaat waren ze hier juist heel erg voorzichtig.

Toch heb ik wel een krantenbericht uit Belgie gevonden toen ik googelde op obus. Was dan waarschijnlijk in een gebied waar het niet gebruikelijk is om er 1 te vinden. :+
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201015_93650418

Petraaken ik kan me niet voorstellen dat ze de explosieven letterlijk aan de kant gooien als ze nog kunnen. ontploffen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 18:22 



 
Profiel   

Moest spontaan aan dat satirisch filmpje denken met "poolse gastarbeiders" in de Westhoek die uitleg krijgen wat ze moeten doen bij het vinden van een "obusios":

https://www.youtube.com/watch?v=YWD3GqLOTgk

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 20:56 



 
Profiel   

Ja, maar bij zwaar zou nog geen belletje gaan rinkelen eigenlijk.

Hier bergen tegels en stenen uit de grond gehaald en in de tuin lag een hele gevel.

Maar door dit topic zou ik er nu wel 2x over nadenken, dus daarvoor dank!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 22:44 



 
Profiel   

K_nolan schreef
Klopt, maar sinds 2012 is het een onderdeel van defensie en daar is de tweede D eigenlijk van. Explosieven OpruimingsDienst Defensie.

Defensie noemt het zelf ook gewoon EOD.
https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... n/oocl/eod

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 00:18 



 
Profiel   

foxy80 schreef
Moest spontaan aan dat satirisch filmpje denken met "poolse gastarbeiders" in de Westhoek die uitleg krijgen wat ze moeten doen bij het vinden van een "obusios":

https://www.youtube.com/watch?v=YWD3GqLOTgk

:')

Ik moest juist hieraan denken bij dit topic:


_O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 02:15 



 
Profiel   

AstridJ schreef
Petraaken ik kan me niet voorstellen dat ze de explosieven letterlijk aan de kant gooien als ze nog kunnen. ontploffen. :D


GA niet zeggen dat ze letterlijk aan de kant gooien. :+ Denk dat ze gewoon aan de rand van hun akkers leggen. Al zou het niet de eerste boer zijn die sterft of ledematen kwijt geraakt door een ontploffende obus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 08:11 



 
Profiel   

Brainless schreef
K_nolan schreef
Klopt, maar sinds 2012 is het een onderdeel van defensie en daar is de tweede D eigenlijk van. Explosieven OpruimingsDienst Defensie.

Defensie noemt het zelf ook gewoon EOD.
https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... n/oocl/eod


Toch is het eodd. Omdat het vroeger eod was, staat een hoop nog op eod. Anders geef ik al jaren mijn munitie aan de verkeerde instantie. Ik werk met ze en het is echt eodd, maar wellicht niet een discussie voor dit topic.

Verschil tussen de officiële naam en de naam van het beestje, maar het is maar een leuk weetje meer sinds 2012 is het eodd officieel

Nog een wijziging: als je zelfs heel officieel wilt doen 3e sectie van de eodd die ontploffen (uitvoerende dienst)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 09:32 



 
Profiel   

K_nolan schreef
Een aantal gebieden zijn echt hotspots inderdaad en op bepaalde plekken is de eodd (niet eod) vaak in de been.

Je kan altijd even je land laten onderzoeken op explosieven als je het niet vertrouwd.

Altijd leuk wo2 explosieven


Het is toch echt wel: Explosieven Opruimingsdienst Defensie= EOD
En het eigenlijk niet leuk die achter gebleven explosieven uit WO2, gevaarlijk en soms dodelijke slachtoffers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:33 



 
Profiel   

CharleyT schreef
K_nolan schreef
Een aantal gebieden zijn echt hotspots inderdaad en op bepaalde plekken is de eodd (niet eod) vaak in de been.

Je kan altijd even je land laten onderzoeken op explosieven als je het niet vertrouwd.

Altijd leuk wo2 explosieven


Het is toch echt wel: Explosieven Opruimingsdienst Defensie= EOD
En het eigenlijk niet leuk die achter gebleven explosieven uit WO2, gevaarlijk en soms dodelijke slachtoffers.


De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD of ‘in het spraakgebruik’ de EOD) spoort explosieven op, identificeert en ruimt deze. Onder de eodd zijn er weer verschillende takken (waaronder mijn afdeling waar ik zoek en identificeer) de eod is enkel een sectie met een takenpakket en wellicht haal je het daar door elkaar de instantie zelf is eodd zoals ik probeer uit te leggen. Je praat dus over DE eodd in het algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:47 



 
Profiel   

petraaken schreef
AstridJ schreef
Petraaken ik kan me niet voorstellen dat ze de explosieven letterlijk aan de kant gooien als ze nog kunnen. ontploffen. :D


GA niet zeggen dat ze letterlijk aan de kant gooien. :+ Denk dat ze gewoon aan de rand van hun akkers leggen. Al zou het niet de eerste boer zijn die sterft of ledematen kwijt geraakt door een ontploffende obus.


Echt waar, toen DOVO hier eens enkele kleinere explosieven kwamen ophalen, gooiden die ze letterlijk in de laadruimte van hun camionette. Ik ging spontaan wat verder staan….
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen