Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

EPTM merrietest, goed idee?

 
Profiel   

Ik denk erover een van mijn jonge KWPN spring gefokte merries in te schrijven voor de EPTM merrietest inclusief zadelmak maken. Ik heb nog geen idee of mijn paarden springtalent hebben en ze kennen het halster alleen door de bezoekjes van de hoefsmid en dierenarts, ze zijn wel heel veel aan mensen gewend.

Wie heeft ervaring met, of een mening over EPTM test? Alle informatie is welkom.
Bijvoorbeeld welk percentage van de merries die de met de opleiding beginnen doen werkelijk examen en welk percentage haalt de benodigde 75 punten om te slagen? Als merries uitvallen wat is daarvan de reden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:06 



 
Profiel   

De merrietest d.m.v. een eptm is een mooie test, omdat de paarden meerdere keren door de inspecteurs worden beoordeeld.

Wel vind ik het paard afhankelijk of ze er geschikt voor zijn. De paarden krijgen wel heel veel te verwerken in een korte tijd. Dus dat moet wel bij je paard passen. Andere kant ze leren dus ook wel weer veel.

Ik doe mijn eigen merrie via een losse ibop, omdat ik vind dat ze meer tijd moeten krijgen voor het zadelmak maken.

Voor vele fokkers zeker een hele mooie toevoeging die hebben vaak geen ruiter maar krijgen zo wel hun paard netjes onder het zadel weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:47 



 
Profiel   

Op spotify staat de kwpn podcast. De laatste gaat oa over de eptm. Wel handig misschien om die te luisteren. Zou er dan wel een beetje basis qua longeren op zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 17:13 



 
Profiel   

Caro29, ik ga de podcast beluisteren. Longeren had ik over nagedacht, anders worden de paarden zo overdonderd met nieuwe indrukken en veel moeten leren. Wel is onze paddock aan de kleine kant voor longeerwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 20:28 



 
Profiel   

Hoe beter zij voorbereid is hoe sneller zij zadelmak is en de test uitgevoerd kan worden. Als je de mogelijkheid heb kan je natuurlijk ook een stuk wei of bak afzetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 06:33 



 
Profiel   

Cil_ schreef
Caro29, ik ga de podcast beluisteren. Longeren had ik over nagedacht, anders worden de paarden zo overdonderd met nieuwe indrukken en veel moeten leren. Wel is onze paddock aan de kleine kant voor longeerwerk.


Er moet echt wel een beetje flink conditie op zitten, dus niet 2x per week aan halstertje longeren. Daarbij een stuk talent en ook mentaal aan kunnen om zoveel indrukken te verwerken. Goed naar je merrie kijken en anders eens advies vragen aan bijvb inspecteur KWPN.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 07:36 



 
Profiel   

Met de conditie komt het niet goed. Het is juist omdat ik geen trainingsfaciliteiten heb dat ik dacht dat EPTM een goede oplossing was. Een van de paarden is sensibel en mensgericht maar kan ook beetje wantrouwend zijn. Toch geen goed idee dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 08:01 



 
Profiel   

EPTM kun je prima doen. Ook nog eens een stuk goedkoper dan een IBOP als je je paard daarvoor wegbrengt. Als je een paard met een D-OC certificaat naar de EPTM brengt kan je veulenboekmerrie zomaar als Elite merrie terug komen dus mijn keuze zou altijd EPTM zijn. Prima als ze al in de hand geweest is en mak maar verder hoef je er zelf niets aan te doen. Ze hebben tijd genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 08:01 



 
Profiel   

Cil_ schreef
Met de conditie komt het niet goed. Het is juist omdat ik geen trainingsfaciliteiten heb dat ik dacht dat EPTM een goede oplossing was. Een van de paarden is sensibel en mensgericht maar kan ook beetje wantrouwend zijn. Toch geen goed idee dus.

Jawel, het is een prima idee. Het is niet anders dan als je haar naar een trainingsstal brengt alleen nu krijg je er meteen een beoordeling bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 08:03 



 
Profiel   

Een andere vraag, hoe is jullie ervaring over de rijdbaarheid van de merrie bij terugkomst van zo test? Mijn merrie doet binnenkort mee aan de eptm, en ben benieuwd wat ik kan verwachten als ze terug komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 20:31 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
EPTM kun je prima doen. Ook nog eens een stuk goedkoper dan een IBOP als je je paard daarvoor wegbrengt. Als je een paard met een D-OC certificaat naar de EPTM brengt kan je veulenboekmerrie zomaar als Elite merrie terug komen dus mijn keuze zou altijd EPTM zijn. Prima als ze al in de hand geweest is en mak maar verder hoef je er zelf niets aan te doen. Ze hebben tijd genoeg.


Wat is het kostenplaatje ervan ongeveer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 09:55 



 
Profiel   

Staat op KWPN.nl, EPTM is met reserveringskosten en zadelmak maken richting 2500 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 10:13 



 
Profiel   

stephanie141 schreef
Een andere vraag, hoe is jullie ervaring over de rijdbaarheid van de merrie bij terugkomst van zo test? Mijn merrie doet binnenkort mee aan de eptm, en ben benieuwd wat ik kan verwachten als ze terug komt.


Ik heb geen ervaring ermee, maar als jouw merrie binnenkort gaat, dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw ervaring! dus ik lees ff mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 10:23 



 
Profiel   

stephanie141 schreef
Een andere vraag, hoe is jullie ervaring over de rijdbaarheid van de merrie bij terugkomst van zo test? Mijn merrie doet binnenkort mee aan de eptm, en ben benieuwd wat ik kan verwachten als ze terug komt.


Heb je al een eigen ervaring met je merrie bij de EPTM?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 10:28 



 
Profiel   

Ze loopt momenteel dr test. Aankomende vrijdag is het examen, dus daarna kan ik mijn ervaring met je delen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 10:39 



 
Profiel   

stephanie141

Was jou merrie al zadelmak of is ze groen naar de test gegaan.
Ben erg benieuwd hoe je je merrie terug gaat krijgen.

Ik hoor zeer veel verschillende verhalen.
Zelf zat ik er ook aan te denken om mijn merrie naar de EPTM te sturen maar dan wel zadelmak.
Ik vind het wel allemaal erg snel gaan voor de 3 jarige paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 16:25 



 
Profiel   

stephanie141 schreef
Ze loopt momenteel dr test. Aankomende vrijdag is het examen, dus daarna kan ik mijn ervaring met je delen :)


en? wat zijn je bevindingen? hoe is het gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:31 



 
Profiel   

Sorry voor de wat laten reactie. Maar ze is geslaagd voor dr examen en aansluitend Elite geworden *\o/* . Ze hebben haar daar heel netjes zadelmak gemaakt en keurig doorgereden in de weken daarna.

Het is een sensibele merrie dus pak het werk thuis nu rustig met haar op, en begin nog wel eerst met longeren en even aan de lijn de eerste rondjes. Wanneer ze fijn voelt dan rij ik gewoon los verder in de rijbaan met haar.

Ik ben echt tevreden over hoe ze het daar hebben aangepakt. En ook was er goede communicatie met de trainingsleider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:33 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met het predicaat! Had je voordat ze daar zadelmak werd gemaakt ook al veel met haar gedaan aan grondwerk?
Fijn te horen dat het goed bevallen is

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 09:45 



 
Profiel   

Ik zet alvast even een stipje en reageer later even wat uitgebreider. Ik heb een jaartje meegelopen bij de EPTM in Deurne en vond het voor bijna alle paarden een positief verhaal, er zat er één tussen die heel schichtig was en erg overdonderd was door alles, maar de meeste gaan heel goed mee. Ook doordat de ruiters niets anders dan dit soort paarden rijden, die weten precies wat ze moeten doen en hoe ze het beste uit de paarden kunnen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 10:35 



 
Profiel   

stephanie141 schreef
Sorry voor de wat laten reactie. Maar ze is geslaagd voor dr examen en aansluitend Elite geworden *\o/* . Ze hebben haar daar heel netjes zadelmak gemaakt en keurig doorgereden in de weken daarna.

Het is een sensibele merrie dus pak het werk thuis nu rustig met haar op, en begin nog wel eerst met longeren en even aan de lijn de eerste rondjes. Wanneer ze fijn voelt dan rij ik gewoon los verder in de rijbaan met haar.

Ik ben echt tevreden over hoe ze het daar hebben aangepakt. En ook was er goede communicatie met de trainingsleider.


Gefeliciteerd!! Fijn dat het zo goed verlopen is en je er thuis ook mee aan de slag kunt.
Wat had je van te voren thuis al met je merrie gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 10:39 



 
Profiel   

Ik denk dat het gros van de mensen het paard er beter helemaal groen heen kunnen brengen. Dan kunnen ze ook niets verpesten wat er eerst weer uitgehaald moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 00:35 



 
Profiel   

yvonnepuntnl schreef
stephanie141 schreef
Sorry voor de wat laten reactie. Maar ze is geslaagd voor dr examen en aansluitend Elite geworden *\o/* . Ze hebben haar daar heel netjes zadelmak gemaakt en keurig doorgereden in de weken daarna.

Het is een sensibele merrie dus pak het werk thuis nu rustig met haar op, en begin nog wel eerst met longeren en even aan de lijn de eerste rondjes. Wanneer ze fijn voelt dan rij ik gewoon los verder in de rijbaan met haar.

Ik ben echt tevreden over hoe ze het daar hebben aangepakt. En ook was er goede communicatie met de trainingsleider.


Gefeliciteerd!! Fijn dat het zo goed verlopen is en je er thuis ook mee aan de slag kunt.
Wat had je van te voren thuis al met je merrie gedaan?


Bedankt :) , ik heb de merrie van tevoren ongeveer 3 maanden lang 2 a 3x pw gelongeerd, en daarnaast ging ze 1x pw in de aquatrainer om de bovenlijn al sterker te maken en de stabiliteit te verbeteren. Ook heb ik er een aantal keer op gehangen, maar had er nog niet op gezeten.

Deze voorbereiding van longeren en aquatrainer heeft dr zeker geholpen om de toch best zware periode te doorlopen.

Wel heeft ze nu even een periode om rustig alles te verwerken en een beetje bij te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 10:03 



 
Profiel   

De eptm is wel een fijne test.
Wel moeten ze in 7 weekjes best veel doen, waardoor een basisconditie voor een paard wel fijn is.
De eerste +- 2 weken worden uitgetrokken voor het zadelmak maken en daarna gaan ze rustig de grote baan in.

De paarden worden qua intensiteit niet overvraagd, maar toch is 7 weekjes voor een aantal paarden best veel, voornamelijk de paarden die dus echt niets kennen en ook nog nooit aan een halster gelongeerd zijn geweest.

Wel is het fijn dat er meerdere beoordelingsmomenten zijn, dat er de tijd is om een paard rust te geven als het nodig is en er meerdere ruiters zijn om zo de best mogelijke combinatie met een paard te vormen.

Met een “goede” voorbereiding, is de eptm zeker wel een fijne test!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen