Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Duitse rijpony hengsten: Cosmopolitan en Gipfelstürmer

 
Profiel   

Ik kon zo nog geen topic vinden.

Ik ben mezelf aan het oriënteren op deze twee hengsten voor mijn merries.

Iemand die ermee gedekt heeft of nakomelingen van heeft?

https://danicaduen.de/hengste/cosmopolitan/

https://danicaduen.de/hengste/gipfelstuermer/

Ik heb twee totaal verschillende merries dus daarom ook de keuze voor twee in mijn ogen verschillende hengsten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 22:35 



 
Profiel   

ik heb zelf geen nakomelingen van deze hengsten, maar wel veel voorbij zien komen.
Cosmopolitan heeft al heel veel jaargangen met nakomelingen. Ik vind persoonlijk het aantal uitschieters op het aantal nakomelingen laag...
Gipfelsurmer is natuurlijk een heel stuk jonger, van deze hengst slechts alleen veulens gezien. Lijken erg wisselend kwa grootte (wat natuurlijk ook niet gek is gezien de opbouw PA-PO in de pedigree van de hengst).
Wel staan beide hengsten er altijd optimaal op bij deze hengstenhouderij en kan je altijd een kijkje nemen daar

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:34 



 
Profiel   

Worden sommige nakomeling juist groot? Als het maar minimaal een grote D pony is vind ik het goed. Groter mag altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 15:14 



 
Profiel   

ja voornamelijk D of juist groot lijkend inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:19 



 
Profiel   

hooffie schreef
ja voornamelijk D of juist groot lijkend inderdaad


Dat is geen probleem. Als het maar geen kleintje wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:12 



 
Profiel   

Semmieke Rothenberger heeft een prachtig mooie hengst, die gaat geloof ik denk ik dit seizoen nog niet dekken, maar ik denk wel een hengst om in de gaten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 15:15 



 
Profiel   

Ik heb 1x met een hengst bij deze hengstenhouder gedekt gedekt. We hebben sperma zelf gehaald. Voor ons vanaf noord holland een best eind rijden. Toen we daar aankwamen, kregen we het kwakkie en werden bijna weggekeken toen we nog heel even naast de auto een broodje opaten.

1x kunnen dekken, was al laat in seizoen, augustus dekken ze niet meer, en merrie niet dragend.
Ik zal daar niet zomaar een 2e keer heengaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 22:55 



 
Profiel   

lailapri schreef
Ik heb 1x met een hengst bij deze hengstenhouder gedekt gedekt. We hebben sperma zelf gehaald. Voor ons vanaf noord holland een best eind rijden. Toen we daar aankwamen, kregen we het kwakkie en werden bijna weggekeken toen we nog heel even naast de auto een broodje opaten.

1x kunnen dekken, was al laat in seizoen, augustus dekken ze niet meer, en merrie niet dragend.
Ik zal daar niet zomaar een 2e keer heengaan.


+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 17:32 



 
Profiel   

hooffie schreef
+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(


En hoe controleren ze of je het sperma zelf hebt afgehaald of de merrie daar tijdelijk hebt gestald voor inseminatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 18:22 



 
Profiel   

suffie schreef
hooffie schreef
+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(


En hoe controleren ze of je het sperma zelf hebt afgehaald of de merrie daar tijdelijk hebt gestald voor inseminatie?


Valt even binnen, maar je moet stalling contract en gezondheid papieren overhandigen als de merrie daar gestaan heeft.

Hier in Zweden is die controle al een paar jaar en stuk strenger. Bij registreren veulen van een buitenlandse hengst moet je EU papieren van het sperma kunnen laten zien of als de merrie daar geweest is stalling contract + gezondheid papieren die nodig zijn om de grens over te gaan.

Edit: zelf ophalen is ook niet toegestaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 18:38 



 
Profiel   

hooffie schreef
lailapri schreef
Ik heb 1x met een hengst bij deze hengstenhouder gedekt gedekt. We hebben sperma zelf gehaald. Voor ons vanaf noord holland een best eind rijden. Toen we daar aankwamen, kregen we het kwakkie en werden bijna weggekeken toen we nog heel even naast de auto een broodje opaten.

1x kunnen dekken, was al laat in seizoen, augustus dekken ze niet meer, en merrie niet dragend.
Ik zal daar niet zomaar een 2e keer heengaan.


+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(

Ook als je een buitenlandse pony koopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 18:57 



 
Profiel   

lailapri schreef
hooffie schreef


+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(

Ook als je een buitenlandse pony koopt?


Dat kan je ook gewoon aantonen (factuur/contract). Zonder contract oid drachtig uit het buitenland kopen is niet handig (en als je bijvoorbeeld drachtige merrie uit België koopt die drachtig is van een niet EU hengst uit Duitsland, moet je kunnen aan tonen dat de merrie daar gestaan heeft anders heb je ook een probleem), boetes kunnen tot wel 20.000 euro zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 19:11 



 
Profiel   

Ik snap er weinig van.

Als ik via een hengstenboer het sperma laat halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 19:17 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ik snap er weinig van.

Als ik via een hengstenboer het sperma laat halen?


Kan niet want ze zijn geen EU station dus andere hengstenboer kan niet zomaar halen.

Daarbij staat Gipfelstürmer niet meer ter dekking. 2022 was zijn laatste jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-23 19:34 



 
Profiel   

lailapri schreef
Ook als je een buitenlandse pony koopt?


Bij een pony invoeren heb je exportpapieren nodig van dat betreffende land, om de pony in NL te kunnen invoeren. En dan heb je meteen erop staan dat de merrie drachtig is van een inseminatie in land van herkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 23:07 



 
Profiel   

Zouden we niet in beroep kunnen? Dit heeft niets meer met welzijn te maken. En die export keuringen zijn een wassen neus wat betreft gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-23 23:21 



 
Profiel   

een pony kopen vanuit Duitsland is toch geen invoeren meer of belgie? Is gewoon binnen de EU.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 16:12 



 
Profiel   

Dat is zeker wel invoeren en heb je gewoon papieren voor nodig (ook niets nieuws). Het is wel makkelijker dan van buiten de EU.

In beroep gaan is zinloos, sowieso is het niet bepaald nieuw... enige is dat er nu op gecontroleerd gaat worden en ook door stamboeken moet het gecontroleerd gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 16:36 



 
Profiel   

Dus omdat het eerder goed was moet het nu ook maar goed zijn? Ik heb wel eens wat gehoord over de regels voor de hengsten, heeft niets te maken met paardvriendelijk. En dan wel dat gemiep over die tamme wolven die we als natuur moeten behandelen. Als er dan 1 wordt aangereden komt het groot in het nieuws. Er worden ook genoeg zwijnen en herten aangereden, hoor je niets over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 17:23 



 
Profiel   

Wat is de link tussen illegaal paarden uit het buitenland halen en illegaal dekken met hengsten uit het buitenland en wolven? Zijn gewoon drogredenen en onzin vergelijking.

De wetten en regels zijn er al jaren, niets nieuws. Enige is dat ze nu gehandhaafd gaan worden. Dat het voorheen gewoon illegaal gedaan werd (want het is nooit toegestaan geweest), is simpel onkunde en desinteresse van de fokker.

Het heeft ook niets met welzijn te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 17:47 



 
Profiel   

Nee de regels voor een eu station zijn imo niet paard vriendelijk. Maar prima als jij dat allemaal gewoon goed keurt. Ik snap wel dat heel wat hengstenhouders geen eu goedkeuring willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 19:02 



 
Profiel   

Misschien eerst eens verdiepen in wat een EU station is en moet doen.

Kan gewoon paard vriendelijk. Werk op een EU station (en bezig met opzetten van een EU station) waar de EU hengsten gewoon met een maatje de wei op gaan... Geen enkel probleem en een zeldzaamheid op gewone nationale stations.

Enige reden waarom de meeste het niet willen is puur geld en de tijd voor de journaals (ook geld dus).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 19:09 



 
Profiel   

Dus de verhalen van mensen die tegen het feit aan lopen dat ze een eigen stal en een eigen paddock en eigen wei moeten hebben waar dus eigelijk geen ander paard in mag ivm overdracht ziektes zijn niet waar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 19:29 



 
Profiel   

Klopt.

Ze moeten in quarantaine van paarden met een lagere gezondheid status, maar mogen gewoon in contact komen met paarden met dezelfde gezondheid status. Dat houdt in dat alle paarden waarmee ze in contact komen dezelfde testen (met goed resultaat) moeten hebben en ook even vaak.

Dit geldt overigens ook voor teaser merries als een hengst die nodig heeft.

We hebben op het station 3 EU hengsten die met een merrie (merries die eierstok tumoren gehad hebben en die zijn verwijderd, dus worden niet meer hengstig) de wei op gaan (die merries zijn dus hetzelfde getest en ook even vaak) en 2 EU hengsten hebben een A pony ruin als maatje en ook die hebben dezelfde gezondheid status. Daarnaast staan er nog een paar nationale hengsten, maar die staan in hetzelfde stallenblok en moeten dus ook dezelfde gezondheid status hebben.

Ik wist meteen dat je daar op doelde en die verhalen gaan vaak de ronde, maar dat klopt dus niet. Wederom wel weer een geld kwestie, want die testen zijn elke keer rond de 350/400 euro per paard en dat meerdere keren per seizoen. Daarnaast is het extra werk/ tijd om goed te registreren en de journaals bij te houden (meer manuren = geld).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 19:52 



 
Profiel   

Dan heb ik dit niet gezegd, ik pleit alleen voor welzijn en als dat in orde is (bij jullie wel) hoor je mij niet. Maar daar mogen van mij wel meer/betere regels voor komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-23 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen