Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

'Drenthe moet dé paardenprovincie van Nederland worden'

 
Profiel   

RTV Drenthe
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Drenthe als het meest aantrekkelijke gebied voor ruiters uit heel Nederland. Dat is de droom van Stichting Paardenroutes Drenthe. Als eerste stap willen ze de slecht onderhouden ruiterpaden aanpakken.

"Pas op, boomwortels!" Menner Brigitte de Haas houdt vanaf de bok het pad goed in de gaten voor de twee ruiters achter haar. "Overhangende takken, stenen en wortels kunnen een paard blesseren, en zelfs kreupel maken." De afgelopen jaren is het onderhoud aan de ruiterpaden overgeleverd aan vrijwilligers en bereidwillige boswachters. "We doen veel zelf", vertelt De Haas. "Maar sommige takken en wortels zijn te groot en te zwaar."

"Staatsbosbeheer is bijna tien jaar geleden gekort op het budget voor het onderhoud van ruiter- en menroutes", legt Marjolein van Tiggelen uit. Als voorzitter van Stichting Paardenroutes Drenthe wil ze dat er structureel beleid komt voor het bijhouden van de paden. "Er ligt 900 kilometer aan ruiterpad door Drenthe. Het zijn prachtige paden, maar dat moet wel zo blijven."

Afgelopen week overhandigde Van Tiggelen haar visie op paardenrecreatie aan de provincie en het recreatieschap Drenthe. "Drenthe is de oerprovincie van Nederland. Wij denken dat paarden daar goed in passen. Ze zijn een natuurlijk onderdeel van de omgeving." De stichting wil niet alleen goede paden, maar ook voldoende rustplaatsen. "Picknicktafels met een plek waar je een paard kan aanbinden. Misschien ook horecagelegenheden met paardenstalling."

Drenthe presenteert zich als wandel- en fietsprovincie. "Paardrijden hoort er ook bij," vindt Van Tiggelen. "Als we erover in gesprek gaan, denk ik dat we ver komen."

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:00 



 
Profiel   

Goh, alweer?

Dat hebben ze 30 jaar geleden al eens geroepen, 20 jaar geleden ook en een jaar of 10 terug kwam het ook al eens langs.

Wellicht moeten ze eens wat minder blaten en meer doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:04 



 
Profiel   

ikke schreef
Goh, alweer?

Dat hebben ze 30 jaar geleden al eens geroepen, 20 jaar geleden ook en een jaar of 10 terug kwam het ook al eens langs.

Wellicht moeten ze eens wat minder blaten en meer doen?

Ja maar...blaten kost niets...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:23 



 
Profiel   

Gezellig zig zaggen om de wolven heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:30 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Gezellig zig zaggen om de wolven heen.

Ik wilde net zeggen, fijn lekker buitenrijden met de "hondjes" op je hielen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:32 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
Gezellig zig zaggen om de wolven heen.

Daar dacht ik ook al aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:33 



 
Profiel   

Nou idd.... Geen lol meer aan met de wolf...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:34 



 
Profiel   

Drenthe is ook een prachtige provincie om te rijden. Er zijn ook erg leuke plekken om met paarden te overnachten en je hebt alle kansen voor fijne en mooie ritten maar dat gaat niet samen met de wolf. Die ga ik echt wel uit de weg. Voor mij geen Drenthe meer en ook geen andere plekken waar de wolven vrij spel krijgen. Paarden komen evenals de rest van het vee straks meer binnen dan buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:39 



 
Profiel   

Gezellig! Krijg je er gratis grijze hondjes bij onderweg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:42 



 
Profiel   

De routes in het Drents Friese Wold zijn vorig jaar ook aardig veranderd en omgelegd ivm natura 2000.
En niet in het voordeel van de ruiter moet ik zeggen!

En kort rondje maken is nu vrijwel onmogelijk gemaakt omdat een heel stuk routes "in het midden" zijn te komen te vervallen. Of mooie stukken pad in het bos gesloten en in plaats daarvan kun je een een heel stuk klinkerpad/weg rijden.
Extra hekken zonder opstapjes...

Nee, ipv 4 x per jaar naar Drenthe zijn we hierom afgelopen jaar toch 2 x uitgeweken naar de Veluwe. En ik denk dat het dit jaar maar 1 x wordt helaas...

Wolven ben ik niet zo bang voor, gaat me meer om de routes en de gebieden die ze nu gesloten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:44 



 
Profiel   

Drenthe is prachtig om te rijden. Je kan leuk van dorp tot dorp rijden in een gevarieerd landschap. Gelegenheden om ergens wat te drinken of een ijsje te kopen. alleen dat wolven-probleem moet wel wat serieuzer worden bekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:47 



 
Profiel   

Een aantal jaar geleden zijn in de bossen hier in de buurt de ruiterpaden afgeschaft en kwam het 'vrij ruiteren', oftewel alle paden zijn toegestaan voor ruiter en paard, tenzij anders aangegeven.
Dat leek heel mooi, maar het grote nadeel is dat inmiddels het merendeel van de oude ruiterpaden omgeturnd is tot MTB-paden waar we te paard niet meer op mogen komen.

En wat "ikke" ook zegt: Marketing Drenthe had een aantal jaren geleden de paardensport hoog op de agenda staan. Er kwamen allerlei initiatieven en uiteindelijk draaide het op niets uit en werd de focus verlegd naar Drenthe Fietsprovincie.
Wij gaan juist vanuit Drenthe graag naar de Veluwe omdat daar de ruiterroutes fijn aangegeven worden en de paden mooi breed en goed onderhouden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:48 



 
Profiel   

Routes zijn hier idd waardeloos aangegeven. Maar dat geld ook voor een mtb paden.

Verder woon ik hier prima maar kwa paardenprovincie valt er nog wel wat te halen. Ook op paardenpension gebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:59 



 
Profiel   

Misschien moeten jullie allemaal eerst LEZEN waar het artikel over gaat en wat de visie en missie van de stichting is voordat jullie met z’n allen nutteloze informatie gaan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:02 



 
Profiel   

irisskib schreef
Misschien moeten jullie allemaal eerst LEZEN waar het artikel over gaat en wat de visie en missie van de stichting is voordat jullie met z’n allen nutteloze informatie gaan geven.


Ja dus? Het is mooi dat ze geld willen stoppen om de ruiterpaden en dergelijke aan te pakken. Maar wat heb je er aan als je er niet meer veilig kunt rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:12 



 
Profiel   

Niet meer veilig kunnen rijden is ook wel overdreven. Ik woon ook in Drenthe en heb met buitenrijden echt totaal niet het gevoel dat ik elk moment door de wolven opgevreten wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:27 



 
Profiel   

Spenk schreef
Niet meer veilig kunnen rijden is ook wel overdreven. Ik woon ook in Drenthe en heb met buitenrijden echt totaal niet het gevoel dat ik elk moment door de wolven opgevreten wordt.


Hoe groot is jouw paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:32 



 
Profiel   

Bericht is van een stichting met louter vrijwilligers en die afhankelijk is van medewerking van grondeigenaren (waaronder Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Het Drentse Landschap) en de inzet lokale gebruikers. Ook vrijwilligers.

Nb Marketing Drenthe onderhoudt geen routes.


Laatst bijgewerkt door Adrija op 30-01-23 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:35 



 
Profiel   

Het gaat ook niet perse om het buitenrijden. Heel veel ruiter toeristen komen naar Drenthe en die paarden moeten nog wel de nacht overleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:35 



 

Ineke2 schreef
Het gaat ook niet perse om het buitenrijden. Heel veel ruiter toeristen komen naar Drenthe en die paarden moeten nog wel de nacht overleven.
Ach, bekijk het positief: meer paardentoeristen = meer paarden = minder kans dat jouw paard degene is die wordt opgevroten. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:36 



 
Profiel   

Onali schreef
Spenk schreef
Niet meer veilig kunnen rijden is ook wel overdreven. Ik woon ook in Drenthe en heb met buitenrijden echt totaal niet het gevoel dat ik elk moment door de wolven opgevreten wordt.


Hoe groot is jouw paard?

Er is laatst een paard van 1.73m toegetakeld door een wolf, dus stokmaat maakt niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:36 



 
Profiel   

Onali schreef
Spenk schreef
Niet meer veilig kunnen rijden is ook wel overdreven. Ik woon ook in Drenthe en heb met buitenrijden echt totaal niet het gevoel dat ik elk moment door de wolven opgevreten wordt.


Hoe groot is jouw paard?

Maakt dat wat uit?

Ik heb het toch over rijden? Niet over s'nachts onbeheerd in de wei staan en aangevallen worden? Daarom staan ze hier inderdaad niet meer buiten in de nacht. Ik heb nog nooit een bericht gezien dat een paard tijdens een buitenrit aangevallen en opgegeten is maar misschien heb ik wat gemist?

Maar in de wei worden ook volwassen paarden aangevallen dus dan lijkt stokmaat inderdaad het probleem niet.

En gezien hoeveel mensen je nog tegen komt in de drentse bossen maken er heel veel meer mensen zich nog niet druk om dat je tíjdens een rit overdag aangevallen wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:39 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Onali schreef


Hoe groot is jouw paard?

Er is laatst een paard van 1.73m toegetakeld door een wolf, dus stokmaat maakt niet uit.


Daar heb je gelijk in, maar ik wandel naast mijn shetlanders.
Geloof me als ik zeg dat ik het DFW niet in ga.


Spenk schreef
Maakt dat wat uit?

Ik heb het toch over rijden? Niet over s'nachts onbeheerd in de wei staan en aangevallen worden? Daarom staan ze hier inderdaad niet meer buiten in de nacht. Ik heb nog nooit een bericht gezien dat een paard tijdens een buitenrit aangevallen en opgegeten is maar misschien heb ik wat gemist?

Maar in de wei worden ook volwassen paarden aangevallen dus dan lijkt stokmaat inderdaad het probleem niet.

En gezien hoeveel mensen je nog tegen komt in de drentse bossen maken er heel veel meer mensen zich nog niet druk om dat je tíjdens een rit overdag aangevallen wordt.



Nee je hebt gelijk, er zijn nog geen ruiters aangevallen.
Maar jij moet ook niet gaan generaliseren dat paardrijden veilig is.
Ik kan me namelijk echt wel indenken dat lang niet iedereen dat zo voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:44 



 
Profiel   

Er zijn inderdaad nog geen ruiters te paard aangevallen, maar ik wil zeker niet de eerste zijn. Ik neem mijn paard dus nooit mee naar Drenthe, de kans alleen al dat het kan gebeuren jaagt mij angst aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:51 



 
Profiel   

Er zijn nog geen ruiters aangevallen maar wel achtervolgt. Lijkt mij spannend genoeg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 16:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen