Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fenomeen Parzival is niet meer

 
Profiel   

*KWPN
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

[ img ]
Adelinde Cornelissen en Parzival op het EK 2009.
Foto: Kit Houghton / FEI

Vandaag is Parzival (Jazz x Ulft gefokt door Ria Beijer) op 26-jarige leeftijd overleden. Op Social Media maakte Adelinde Cornelissen dat vanavond bekend. Met diezelfde amazone in het zadel was hij jarenlang onderdeel van de wereldtop. Met zijn imposante voorkomen maakte hij keer op keer indruk. Het legde het duo geen windeieren.

Zeven internationale kampioenschappen, vier wereldbekerfinales, waarvan twee gewonnen, acht individuele medailles en zes teammedailles. Dat is wat de jarenlange kartrekker van de Nederlandse dressuur na een indrukwekkende loopbaan op zijn palmares kan schrijven.

Koning Arthur
Ria Beijer zei destijds over hun fokproduct: "Parzival had wat minder bloeduitstraling dan zijn volle zus Orleans en ondanks dat hij als veulen niet opvallend was, kon hij wel goed lopen." De fokkers geven het hengstveulen de naam Parzival, vernoemd naar de rode ridder aan de ronde tafel in de legende van koning Arthur.

Niet vanzelfsprekend
Het succes kwam niet aanwaaien voor het duo Parzival – Cornelissen. “Ik had Z2-dressuur gereden en geen idee wat Grand Prix precies inhield. Het voelde zo ontzettend gaaf, Parzival bewoog met zo ontzettend veel macht en takt. Voor mijn gevoel moest het zo voelen. Ik heb altijd in Parzival geloofd, maar toch werd mij aan alle kanten verteld dat het nooit wat zou worden. ‘Als je niet eens op een graspiste een rondje kan rijden, hoe moet je dan een groot stadion binnenrijden?’ Ik werd wereldkampioen afgroeten, soms kwam ik niet verder dan X. Het was geen geouwehoer, hij was gewoon serieus bang. Vanaf het Z2 begon het ergens op te lijken. Ik kreeg wat meer controle, Parzival wat meer vertrouwen; de gebruiksaanwijzing werd wat duidelijker.” Het vertrouwde groeide, de resultaten kwamen en het zorgde ervoor dat Adelinde besluit met: [i]‘‘Hij heeft me de persoon gemaakt, die ik vandaag ben’’.

Adelinde plaatste onderstaande video op Instagram:



Laatst bijgewerkt door Banjer op 03-02-23 10:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 23:52 



 
Profiel   

Ach jeetje, idd een legende.

Al staat in dit bericht ook niet echt de oorzaak/wat er is gebeurd; wel een heel mooi interview met Adelinde, maar ook met de fokster, en wat meer achtergrond info:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/ove ... overleden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 23:57 



 
Profiel   

De oorzaak lijkt me gewoon de leeftijd? Hij heeft een behoorlijke leeftijd behaald.

Het was niet zo mijn type paard/ combinatie maar ik heb wel onwijs veel respect voor Adelinde wat ze met hem bereikt heeft ondanks zijn moeilijke karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 08:12 



 
Profiel   

26 is een prachtige leeftijd (al is de mijne net zo oud, dus graag nog ff blijven). Wat hebben ze ontzettend veel gedaan en meegemaakt. Wat zal ze hem onwijs gaan missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 08:30 



 
Profiel   

Het verhaal van Adelinde op fb, hoe knap als je het zo kan opschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 09:11 



 
Profiel   

Ach die Parzival, ook niet meer :knuffel:

Alle oude toppers komen nu op leeftijd en verlaten ons 1 voor 1.

Maar opvallend veel hoog geklasseerde paarden die een prachtige leeftijd bereiken, prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 09:42 



 
Profiel   

Achjee... wat een eeuwige zonde, hij had een goed leven! |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 10:57 



 
Profiel   

Ach Parzival, wat heb ik ze in hun beginjaren zien stoeien.. }> Een draak was het! Zoveel respect voor wat zij hebben bereikt :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:03 



 
Profiel   

R.I.P Parzival :evaw: :evaw: .

We will never forget you.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:40 



 
Profiel   

Relaxed schreef
Ach Parzival, wat heb ik ze in hun beginjaren zien stoeien.. }> Een draak was het! Zoveel respect voor wat zij hebben bereikt :knuffel:

Inderdaad, heb het wel eens hoofdschuddend aangezien en gedacht, die eindigt in Nijkerk.
Zoveel respect voor beide dat ze het allerhoogste hebben bereikt. Zie haar nog zo komen met haar simpele trailer tussen al die luxe vrachtwagens. Waar Toot stond voor ongelooflijk benen gezwaai stond Parzival voor mij voor degelijkheid. Manier van rijden kun je over de debatteren maar ik denk dat niemand anders zover met hem zo zijn gekomen.
Fijn dat ze in 2010 een sponsor vond in Jerich en hulde dat ze nadien nooit gezwicht is voor het grote geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:45 



 
Profiel   

BigOne schreef
Inderdaad, heb het wel eens hoofdschuddend aangezien en gedacht, die eindigt in Nijkerk.


En dat was ook zo maar niet op de manier die jij bedoelt haha.

Echt waanzinnig wat zij hebben neer gezet. Zal moeilijk zijn om dit gevoel te evenaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:28 



 
Profiel   

Ah Parzival....

Er valt veel te discussiëren wat niet op zijn plaats is in een topic als het deze. Maar niemand kan zeggend dat wat deze combinatie gedaan heeft niet het vernoemen waard is...

Als leerkracht met een trailertje en een moeilijk paard een paar jaar later opboksen tegen "de grote namen" ... Parzival is één van die paarden die me altijd bij zal blijven. Wat zal Adelinde hier kapot van zijn. Ik denk inderdaad dat ze niet snel nog een band zal vinden met een paard zoals die wat ze met Parzival had. Op zijn afscheid met zijn dekentje "I did it my way" en waarschijnlijk één van de weinige keren dat ik dat cliché zinnetje zo enorm van toepassing vond. :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:16 



 
Profiel   

Een gedenkwaardig paard. Bij mij komt meteen dit boven: het slot van de opera Parsifal van Wagner.

Beroepsdeformatie en heel erg offtopic natuurlijk, maar toch ook weer niet. Als je een goed leven herdenkt past zulke hemelse muziek wel. En trouwens, anderen hierboven zeggen alles al wat met paard-Parzival en Adelinde te maken heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:52 



 
Profiel   

Deze ook nog uit de oude doos:
https://www.youtube.com/watch?v=WpP6Q0LJR-Q
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen