Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eindeloze adviezen maagzweer

 
Profiel   

Hoi hoi! :)

Ik ben sinds september trotse eigenaresse van mijn Cremello Kinsky hengst, Cenez.
Het is een super lieve en prachtig paard, maar hij heeft wel terugkerende problemen met zijn maag. Dit is ondertussen bevestigd door dierenarts en osteopaat.
Ik heb al van alles geprobeerd, maagsupport van paardendrogist, gastrosupport van Vital Style en momenteel zit hij op een verhoogde dosis baking soda.

Hij krijgt een hele dag onbeperkt en kwalitatief ruwvoer, krijgt een halve schep graanvrije/suiker-zetmeel arme muesli per dag met telkens een handje Vitalbix lucerne, 10mg magnesium recentelijk opgestart, twee theelepels baking soda en vitamine E olie, met wortels.

Op advies van de DA ben ik begonnen met baking soda, maar ik begreep dat ik dit niet te lang mag geven en kortdurend werkt. Advies van de osteopaat is Audevard Ekygard, maar ik las dat ze dit niet altijd goed eten... en om nu 115,00 euro uit te geven aan iets wat hij niet eet :( Ik heb ook al zitten kijken naar Equine 74, Mastic horse en Pronutrin.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil 'm graag helpen. Hebben jullie enorme aanraders en/of ervaringen met Ekygard? Of wellicht te koop voor een iets leuker prijsje?

Bedankt alvast!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 15:56 



 
Profiel   

Ik denk dat alleen een kuur omeprazole helpt om bestaande maagzweren te genezen en dat is o.a Ulcergold: of Gatrogard. Dat is gruwelijk duur, maar al die supplementen ,zijn ook niet goedkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 15:59 



 
Profiel   

Waarom hem niet gewoon op de maagzweermedicatie zetten ipv supplementen? Als het echte zweren zijn gaan die supplementen echt het probleem niet wegnemen, hoogstens verzachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:01 



 
Profiel   

Het is zeker niet dat ik hem niet op medicatie wil zetten, maar de dierenarts raadde dit af omdat ie er in het verleden niet voldoende op zou hebben gereageerd en supplementen zoals genoemd hetzelfde effect zouden hebben als Omeprazole, of toch vergelijkbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:09 



 
Profiel   

Heb je een idee wat de maagzweren veroorzaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:15 



 
Profiel   

Gastrogard, je gaat echt met een paar dagen verschil zien. Er zit een speciale coating om het werkzame molecuul waardoor het door de maag gaat (beschermd tegen maagzuur) en pas in de darm vrijkomt. De werkzame stof komt dan via het bloed in de maagwand waardoor het de zweren op die manier aan pakt. Voor de juiste werkzaamheid dien je minimaal een maand de volle dosering te geven. Zoek desnoods de bijsluiter na op diergeneesmiddeleninformatiebank.nl maar de supplementen zullen wellicht wel verzachten maar zeker niet genezen. Daarbij is het heel belangrijk op zoek te gaan naar de oorzaak van de zweren. Vaak stress gerelateerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:17 



 
Profiel   

Macen1995 schreef
Het is zeker niet dat ik hem niet op medicatie wil zetten, maar de dierenarts raadde dit af omdat ie er in het verleden niet voldoende op zou hebben gereageerd en supplementen zoals genoemd hetzelfde effect zouden hebben als Omeprazole, of toch vergelijkbaar

Nou dat is dus alvast niet zo :n

Als je het aan wil pakken zal je moeten beginnen bij de oorzaak. Als het paard voldoende eet dan is meestal chronische stress de veroorzaker ervan óf een medisch probleem.

De stappen die je het beste dan kan zetten is eerst een scopie om de schade te bekijken en dan een behandelplan.

Supplementen gaan een maagzweer niet genezen deze kunnen hooguit een gevoelige maag ondersteunen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:19 



 
Profiel   

Scopen bij een goede kliniek zodat je weet wat er precies aan de hand is en dan op goede medicatie via de dierenarts, zoals ulcer gold.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:41 



 
Profiel   

Die supplementen zijn inderdaad leuk ter ondersteuning, maar ze zullen een bestaande maagzweer niet genezen. Omeprazol wel. Dan ook wel lang genoeg geven. Stop je te vroeg of halveer je de dosis te vroeg dan gaat de maagzweer niet helemaal over en komen de klachten weer terug.
Je paard staat nu misschien op een goed management qua maagklachten, maar als hij voordat hij bij jou kwam al een maagzweer had, dan gaat die zweer daar niet van weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:49 



 
Profiel   

Macen1995 schreef
Het is zeker niet dat ik hem niet op medicatie wil zetten, maar de dierenarts raadde dit af omdat ie er in het verleden niet voldoende op zou hebben gereageerd en supplementen zoals genoemd hetzelfde effect zouden hebben als Omeprazole, of toch vergelijkbaar

Interessante theorie.

Belangrijk is om de oorzaak te achterhalen, en die aan te pakken. Anders werkt helemaal niets. Hoe is de huisvesting? Stressfactoren? Kwaliteit ruwvoer? Groepssamenstelling etc?

Heeft hij een scopie gehad? Anders dat als eerste doen. Indien nodig behandelen met omeprazol evt aangevuld met sucralfaat. En dan heb je het over meerdere weken behandelen.
Dan een controle scopie om te kijken of hij schoon is. Zo niet, kuur omeprazol en sucralfaat verlengen.

Geen enkel supplement doet wat omeprazol doet, namelijk de productie van maagzuur remmen. Er zijn wel dingen die maagzuur wat wegvangen.
Maar maagzweren zijn lastig, kunnen makkelijk escaleren en moeten echt goed behandeld worden wil je er echt vanaf komen. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:50 



 
Profiel   

Heel vervelend voor jou en je paard!
Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Maakt hij zich ergens druk om? Staat hij samen met andere paarden? Kan hij een sprint trekken als hij wil of zich op een andere manier uiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:55 



 
Profiel   

Laat ik de situatie even wat verduidelijken, want ik merk dat ik misschien niet volledig duidelijk ben geweest. Ik heb dit paard nog maar een halfjaar in m'n bezit. In die periode hebben we al van alles geprobeerd om hem te verbeteren. En verbeterd is het zeker!
Omdat de DA ons heel intensief begeleidt, zijn we aan het bekijken hoe we 'scherpe randjes' er nog af kunnen halen die achterblijven na een periode van medicatie. Dus het is absoluut niet zo dat we geen scopie willen doen, of geen medicatie willen geven. Maar we willen eerder kijken hoe we hem op langere termijn kunnen ondersteunen. Er zijn geen symtomen van een ernstige vorm van maagzweren, dit lijkt grotendeels te zijn opgelost door de sucralfaat.
Over zijn huisvesting:
Hij staat samen met mijn 19-jarige haflinger, ze komen goed overeen, spelen geregeld met elkaar. Er staan geen merrie's in de buurt. Hij mag 12 uur per dag naar buiten in zijn paddock met onbeperkt hooi. S' nachts staat hij samen met zijn vriendje op stal, zij kunnen elkaar zien door de tralies.
Hij kan met zijn hoofd lekker naar buiten kijken door het luikje.
Hij heeft een verleden met stress wat zich heeft ge-uit in weven. Dit heeft hij bij mij nooit laten zien.
Stress kan ik niet uitsluiten daarentegen, hij kan het me helaas niet vertellen. Maar we proberen het zoveel mogelijk te voorkomen. Hij word 3-4 keer per week gereden en gaat regelmatig mee op buitenrit.
Hij krijgt niet teveel krachtvoer (aangepast op zn arbeid)

Het is dus geen kwaadwil om geen medicatie te geven, maar hij is al veel beter dan toen hij net bij ons kwam. Dus ik ben op zoek naar supplementen die de scherpe randjes er nog af lijken te halen. Vooralsnog doet Baking Soda dat momenteel, want hij is niet meer zo zuur bij het poetsen en aansingelen, maar ik begreep dat ik dit niet te lang mag geven omdat ze hier snel afhankelijk van zijn.

Ik wil jullie wél heel erg bedanken voor alle reacties en het medeleven en denken tot nu toe! Elke tips leidt ons hopelijk naar een oplossing voor lange termijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 17:08 



 
Profiel   

Je management van nu is goed voor je paard , maar die maagzweren zijn al ontstaan (weven, etc. dus stress) voor hij bij jou kwam en die gaan niet over zonder medicatie. Helaas.

Het weghalen van de scherpe randjes, zoals jij dat noemt, zorgt alleen dat hij het minder toont, maar de zweren zitten er nog steeds.

Maar laat eerst een gastroscopie uitvoeren, dan weet je waar je het over hebt. Mochten er zweren zitten, dan is Omeprazol het enige dat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 17:17 



 
Profiel   

Wat voor ruwvoer krijg hij?
Komt dat uit plastic?
Mijn zus haar paard had ook telkens last.
Is flink opgeknapt sins hij op kruiden en echt hooi staat.(kaasjeskruid meen ik)
Vaak is hooi uit plastic hoger in zuurtegraad en slecht voor maag patiënten.
Ook dus het prachtig hooi van haar eigen land wat in plastic is verpakt.
Misschien iets om ook te proberen?

Sterkte tis een erg pijnlijke kwaal paarden zijn echt heel erg uit hun hum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 18:01 



 
Profiel   

Je zou max gut health kunnen kopen bij dochorse, die hebt 25%. Die dot hetzelvde als Gastrovet maar zonder soya olie.

Je hebt ook coligone, ponease en een goedkopere variant van Max gut health wat equine vitality vital buffer heet, maar weet niet of die in Europa zit of alleen Engeland. Heb je al mastic horse probeert? Welke typ maagzweer heb je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 18:08 



 
Profiel   

Welkom op Bokt!!
Ik verplaats je topic naar het subforum "medisch" daar past het beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:38 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:46 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, eerst behandelen zoals veel bokkers hierboven schrijven.
Stoppen met de lucerne, zijn meer paarden die daar juist op reageren. En overstappen op havens gastro+ brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:47 



 
Profiel   

Macen1995 schreef
Hoi hoi! :)

Ik heb al van alles geprobeerd, maagsupport van paardendrogist, gastrosupport van Vital Style en momenteel zit hij op een verhoogde dosis baking soda.


De maagzweren zijn al ontstaan (weven, dus stress) voor hij bij jou kwam en die gaan helaas niet over zonder medicatie.

Het weghalen van de scherpe randjes, zoals jij dat noemt, zorgt alleen dat hij het minder toont, maar de zweren zitten er nog steeds.

Maar waarom laat je eerst geen gastroscopie uitvoeren, dan weet je waar je het over hebt. Mochten er zweren zitten, dan is Omeprazol het enige dat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:49 



 
Profiel   

Volgend onze veearts gaan maagzweren alleen weg met goede medicatie (omeprazol/gastrogard) en niet met ander (voer)management.
Soms is het maar kort nodig en daarna goed te houden met optimaal voerbeleid en management.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:11 



 
Profiel   

Hier ervaring met een ex maagzweer paard. Het heeft een tijd geduurd voordat het over was. Hij is door de maagzweren zelfs gaan luchtzuigen. Jarenlang. Dingen die je echt beter kan voorkomen.

De middeltjes die je noemt zijn ondersteunende middeltjes. Die je geeft wanneer je paard een gevoelige maag heeft en gevoelig is voor zweren of wanneer hij ze heeft gehad. Spul is niet om maagzweren te genezen.
Hiervoor zal je hem echt omeprazol of gastroguard moeten geven. En echt wel een aantal weken/maanden.

Is me niet duidelijk of er al een scopie gemaakt is maar zo niet dan is dat echt het eerste wat je moet doen. Eerst kijken of er überhaupt zweren zitten en wat de schade is.

Wat voor een hooi geef je ? Balen of in plastic?
Mijn paard mocht toen absoluut geen hooi wat in plastic balen zat. Dit hooi, hoe mooi en droog ook, is altijd wat zuurder dan hooi wat niet in plastic heeft gezeten.
Hier kunnen veel paardenmagen niet tegen.

Verder mocht mijn paard GEEN krachtvoer hebben. Hier zit spul doorheen om de stofjes bijvoorbeeld tot brokje te binden en hier kan een paardenmaag ook sterk op reageren.

Ook geen lucerne. Dat kan best scherp zijn en een plukje lucerne heeft ook weinig toegevoegde waarde wanneer een paard zn hooi gewoon goed weg krijgt en genoeg hooi krijgt.

Ik zou echt een scopie vragen en spul tegen maagzweren. Gaat de dierenarts hier niet in mee dan zou ik een andere arts raadplegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:28 



 
Profiel   

Annet73 schreef
Volgend onze veearts gaan maagzweren alleen weg met goede medicatie (omeprazol/gastrogard) en niet met ander (voer)management.
Soms is het maar kort nodig en daarna goed te houden met optimaal voerbeleid en management.


Dit. Laten nakijken wat de ernst is en medicatie gaan geven tot de zweren weg zijn. Dan pas gaan denken aan supplementen etc om ze weg te houden. Maar baking soda gaat geen zweren weghalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:56 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Scopen bij een goede kliniek zodat je weet wat er precies aan de hand is en dan op goede medicatie via de dierenarts, zoals ulcer gold.

Dit.

Baking soda hartstikke leuk bedacht, maar je weet niet de ernst van de maagzweren. Stop je mischien net te vroeg, keert de maagzweer ook terug. Bovendien verlaagd de baking soda de ph waarde van maagzuur. Gevolg is een niet kloppende vertering, ook niet altijd gunstig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:23 



 
Profiel   

Annet73 schreef
Volgend onze veearts gaan maagzweren alleen weg met goede medicatie (omeprazol/gastrogard) en niet met ander (voer)management.
Soms is het maar kort nodig en daarna goed te houden met optimaal voerbeleid en management.


Klopt helemaal. De omeprazol zorgt ervoor dat de maag minder zuur produceert zodat de maagwand kan genezen en er niet steeds zuur tegen de gevoelige zweren aan spat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:25 



 
Profiel   

Welkom op bokt! Wat vervelend dat je paard last blijft houden van maagzweren. Helaas hier ook veel ervaring mee. Ik sluit mij aan bij de eerdere adviezen:
1. Eerst scopen; dan weet je de ernst van de maagzweren maar ook waar ze zitten en welke medicatie daar het beste bij past.
2. Behandelen met supplementen is leuk, maar voor hetzelfde geldt heeft hij nog maagzweren. Dat verhelp je niet. Supplementen verlagen de zuurgraad in de maag. Medicatie als bv omeprazole en varianten verlagen de productie van maagzuur en werken op een andere manier.
3. Goed management, verhuizing is zwaar vooreen paard en leverde zeker de nodige stress op. Maar ook wennen aan een nieuw plekje kost veel tijd. Kleine dingenkunnen al stress opleveren als bv het opdoen van een deken bv.

Heel veel sterkte!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen