Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 23 [ 567 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

 
Profiel   

Levende Have
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dier&Recht heeft een petitie aangeboden aan minister Adema, met daarin het verzoek om een verbod op de toepassing van dwang- en trainingsmiddelen in de paardensport. Het gaat om middelen die een paard pijn doen of dwingen tot een onnatuurlijke houding.

In de petitie noemt de dierenbeschermingsorganisatie de middelen die voor een verbod in aanmerking komen:

  • bitten;
  • smalle, snijdende of harde neusriemen;
  • hoofdstellen met hefboomwerking zoals ‘bosals’ en ‘hackamores’;
  • opzetteugels en bijbehorende opzetbitten;
  • hulpteugels en andere middelen waardoor het paard zijn hoofd niet vrij kan bewegen;
  • hulpmiddelen die de tong van het paard fixeren;
  • gewichten, kettingen, elastieken en ringen (met en zonder lood) aan en om de benen;
  • verzwaarde en dubbele hoefijzers;
  • fixerende staartlepels en oordoppen;
  • zwepen;
  • puntige sporen.

Een verbod is volgens Dieren&Recht (bestaande uit juristen, dierenartsen, onderzoekers) de enige manier om de sector en paardeneigenaren aan te zetten tot diervriendelijke trainingsmethoden. Zelfregulering heeft tot dusver onvoldoende resultaat opgeleverd.

Petitie Sectorraad Paarden
De Sectorraad Paarden (SRP) heeft ook een petitie lopen op petities.nl. Deze is gericht aan het kabinet. De SRP wil dat de overheid te hulp schiet bij het voeren van een eerlijk debat over de omgang met paarden, op basis van ''de juiste informatie''. ''Wij maken ons zorgen om de polariserende en stigmatiserende werking door dierenactivisten. En roepen de overheid en media daarom op om:

  • Aangeleverde informatie op feiten en context te blijven controleren.
  • Hoor en wederhoor toe te passen.
  • Een eerlijk debat en open dialoog te faciliteren.''


De organisatie van Jumping Amsterdam, een evenement dat wordt gesponsord door de provincie Noord-Holland, leidde eind januari een delegatie van de provincie rond, in gezelschap van een journalist van NRC.nl en dierenarts Fenna Westerduin van de Koninklijke Nederlandse Hippische Spotbond (KNHS). Daarbij kwam onder meer het het gebruik van twee soorten bitten gelijktijdig, de zogeheten stang en trens, ter sprake. Toepassing van deze hulpmiddelen is op het hoogste dressuurniveau internationaal verplicht, noteert de verslaggever van de NRC. Ze voegt eraan toe: Bij wedstrijden van de Nederlandse bond KNHS zijn sporen en dubbele bitten facultatief, al worden ze in de praktijk bijna altijd gebruikt. „Het hele stang- en trensverhaal is gewoon een heel interessante discussie”, zegt Westerduin, die er ook op wijst dat juist ruiters en amazones in de topsport de vaardigheden hebben om verantwoord met dit soort middelen om te gaan.

Jumping Amsterdam
Twee jaar geleden gaf Jumping Amsterdam aanleiding tot een oproep van Dier&Recht om te stoppen met het subsidiëren van dit soort evenementen. ''Paardenwelzijn is ondergeschikt aan presteren, bekers en geld'', schreef de organisatie in een opiniestuk in het Parool. Op de website van de KNHS (paardensport.knhs.nl) worden veelgehoorde uitspraken van critici van de paardensport geanalyseerd. Er komen drie wetenschappers aan het woord, onder wie de Belg dr. Marc Pierard, over de veelgehoorde kritiek dat paarden worden gedwongen zich onnatuurlijk te gedragen: ''Als je hengsten in het wild observeert, zie je de gevraagde dressuuroefeningen terug, alleen op een ander moment. Dat topsport mishandeling en dierenleed zou zijn, is alvast niet bewezen. Zeker niet als je het doet op een manier die voor het paard haalbaar is qua opbouw en niveau.”
Over de foto's die zouden aantonen dat paarden pijn lijden, zegt dierenarts Thijs van Loon: “Wat je hierbij moeten weten, is dat er bij paarden inderdaad veel onderzoek is gedaan naar gezichtsuitdrukkingen, zowel nationaal als internationaal, ook in relatie tot pijn. Dit is echter met name gebeurd bij paarden die niet gereden worden. Deze paarden staan op stal in een rustige omgeving en worden niet beïnvloed door wat er rondom hen heen gebeurt, zoals op wedstrijd. Daar heb je het punt dat informatie dus uit de context wordt getrokken.''
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 13:39 



 
Profiel   

Zou jammer zijn als dit soort regels gemaakt worden en ik mijn paard straks verplicht bitloos moet rijden.
Mijn paard is echt zichtbaar oncomfortabel in een sidepull en kingekruist hoofstel, terwijl ze dat niet heeft met een bit in. Zou sneu zijn als ze dan niet meer met een bitje mag lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:06 



 
Profiel   

Zijn ze weer De vocale minderheid.
Op een aantal punten geef ik ze graag gelijk. We geven ze helaas veel te veel munitie. Want er gaat veel mis..

Onze paarden hebben ondanks dat ze regelmatig een bit met hefboom in hebben nooit schade in de mond...

Mijn partner is dierenarts/tandarts en de nekharen gaan te vaak overeind bij wat zij te vaak tegenkomt.

Jammer genoeg is dier en recht geen organisatie waar op een transparante wijze gecommuniceerd of gediscussieerd mee kan worden. Het is ook helemaal niet hun bedoeling om de dialoog aan te gaan. Ze wensen gewoon hun waarheid door te drukken. En als ze dat moeten doen met valselijke informatie en beeldvorming hebben ze daar 0 moeite mee.

Regelmatig blijkt hoe weinig kennis van zaken ze hebben.. ook in dit verhaal weer... Een Bosal en een hefboom werking.. zucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:19 



 
Profiel   

jannico, ik ken een bosal ook als een optoming met hefboomwerking. Hoe zou jij het dan omschrijven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:28 



 
Profiel   

Als ze in plaats van alle bitten sommige bitten gaan verbieden en in plaats van sommige neusriemen alle neusriemen verbieden, dan hebben ze mijn zegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:41 



 
Profiel   

Dier en recht, tja wat moeten we daar nog over zeggen.
Ik bespaar mezelf liever de moeite want meer dan een clubje gefrustreerde, stadse schooiers zonder know-how is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:53 



 
Profiel   

Laat die stichting dier en recht zich eerst maar eens gaan richten op het dierenleed dat de wolven veroorzaken. Lijkt me op dit moment wat nuttiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:54 



 
Profiel   

irmaz schreef
Als ze in plaats van alle bitten sommige bitten gaan verbieden en in plaats van sommige neusriemen alle neusriemen verbieden, dan hebben ze mijn zegen.

alle neusriemen betekend ook niet meer bitloos rijden. :P

Zoals met alles, het hulpmiddel is vaak het probleem niet, degene die het gebruikt maakt het verschil.
En ja er mogen van mij echt betere controles komen, betere voorlichting. Beter huisvesting.
Maar idd de wolf die nu de buitendieren aanvalt daar mogen ze van mij ook wel meer mee doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:57 



 
Profiel   

pillow schreef
Laat die stichting dier en recht zich eerst maar eens gaan richten op het dierenleed dat de wolven veroorzaken. Lijkt me op dit moment wat nuttiger.


Daar snijdt het behoorlijk qua dier en recht inderdaad. Maar daar hoor je ze niet over!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 14:58 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
jannico, ik ken een bosal ook als een optoming met hefboomwerking. Hoe zou jij het dan omschrijven?



Het is een signaal/balans optoming. Het oppakken van teugel (mecate) beïnvloed de plaats de heelknot hangt (die "knots" onderaan). De rotatie geeft een signaal aan de neus riem zonder directe druk verhoging.

de sequentie versimpeld:
eerste signaal: de mecate (paardenhaar) prikkelt de hals.
tweede signaal: De balans van de hackamore veranderd
Derde signaal: druk op de neus

Een bosal is ondanks dat ie stug is, nog steeds gemaakt van een flexibel materiaal. Een goede bosal kan/moet daarom ook geshaped worden. nog even los van het ontbreken van andere elementen die nodig zijn voor een hefboom... Succes met het maken van een hefboom met een flexibel materiaal (zonder katrollen ;) ).

Rotatie maakt nog geen hefboom. Maar die natuurkundige les hebben de experts gemist..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:06 



 
Profiel   

Misschien beter om zulke figuren helemaal geen podium meer te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:08 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
jannico, ik ken een bosal ook als een optoming met hefboomwerking. Hoe zou jij het dan omschrijven?


Hoe dan? Een bosal ( = californische hackamore ;-) ) heeft geen hefboomwerking; wij rijden er al jaren mee en ik zou niet weten waar die hefboom moet zitten.
Daar heb ik Dier en Recht ook al eens op gewezen maar daar werd natuurlijk niet op gereageerd omdat ze in de verste verte niet weten waar ze het over hebben en alleen maar napraten............

Ach, veel geblaat en weinig wol; die lui hebben geen enkel verstand van paarden of rijden.
Ik ben het er helemaal mee eens dat er misstanden plaatsvinden in de paardensport ( en in dierhouderij in het algemeen) die voorkomen zouden moeten worden maar dit soort geitenwollen sokken figuren zonder kennis van zaken kan ik echt niet serieus nemen...Daarbij zal het wegnemen van bepaalde tuigages echt paardenmishandeling niet tegen gaan; dat zijn nog altijd de mensen die dat doen!

Laat ze zich bezig gaan houden met echt kwalijke zaken en echt mishandelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:11 



 
Profiel   

jannico schreef
Een bosal is ondanks dat ie stug is, nog steeds gemaakt van een flexibel materiaal. Een goede bosal kan/moet daarom ook geshaped worden. nog even los van het ontbreken van andere elementen die nodig zijn voor een hefboom... Succes met het maken van een hefboom met een flexibel materiaal (zonder katrollen ;) ).

Rotatie maakt nog geen hefboom. Maar die natuurkundige les hebben de experts gemist..
_/-\o_

Een goede bosal is overigens niet stug; de bosals/ hackamores die wij gebruiken zijn zeer flexibel in de categorie van medium naar soft feel.

Citaat
Misschien beter om zulke figuren helemaal geen podium meer te geven.
Dat is inderdaad de beste oplossing!


Laatst bijgewerkt door ElCid op 03-02-23 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:12 



 
Profiel   

Is het weer eens zover. Wie nu nog niet ziet dat deze clubs alleen maar zijn om te treiteren is goed blind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:13 



 
Profiel   

jannico schreef
vocale minderheid


Maar is dit echt zo? Misschien zijn de paardensporters wel de minderheid.

Ik merk dat binnen de paardensport soms een vertekend beeld is van wat er in de rest van de maatschappij gebeurd qua opinie. Er is meer aandacht voor dierenwelzijn dan ooit en veel dingen die binnen de paardensport heel normaal zijn, zijn dat volgens het gewone voetvolk inmiddels niet meer. :D

Fikkie mag je ook geen metaalwerk in de mond hangen of bewerken met een zweep. Daarnaast is de paardensport als geheel heel slecht in laten zien dat we wèl het beste voorhebben met onze viervoeters. Het is logisch dat mensen zich afvragen waarom je een paard wel metaal in de mond mag drukken, erop mag zitten met allerlei hulpmiddelen en dan ook nog het land door mag reizen voor wedstrijdjes. De publieke opinie staat meer dan ooit open voor de vraag of dat nog wel van deze tijd is en of dit wel echt leuk is voor het paard, of meer voor mensen.

Er komt een punt waarop de paardensport zelf het heft in handen moet nemen, want anders gebeurt het voor ons. Dat moment was een paar jaar geleden als je het mij vraagt. ;)

Dan hoor je me nieteens over hoe terecht dat allemaal is, maar de tijd van "paardensport op tv = oeh en ah" ligt wel echt achter ons. We moeten komen met een beter verhaal dan "hij moet werken voor z'n volpension", "kijk eens wat ik kan bereiken met mijn paard" of "mijn paard accepteert alleen hulpmiddel X".

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:14 



 
Profiel   

BarbaLala schreef
Dier en recht, tja wat moeten we daar nog over zeggen.
Ik bespaar mezelf liever de moeite want meer dan een clubje gefrustreerde, stadse schooiers zonder know-how is het niet.



Feitelijk gezien bespaar je jezelf die moeite niet anders had je niet gepost! ;)

Het heeft weinig zin om ze voor wat dan ook uit te maken want links of rechtsom hebben we wel met de te dealen.

Ze hebben een mening die schuurt en dat is veelal onaangenaam.
Ik persoonlijk vind het ook veel tekort door de bocht maar aan de andere kant ga ik niet ontkennen dat er werk aan de winkel in in de paardensport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:19 



 
Profiel   

fransje23 schreef
BarbaLala schreef
Dier en recht, tja wat moeten we daar nog over zeggen.
Ik bespaar mezelf liever de moeite want meer dan een clubje gefrustreerde, stadse schooiers zonder know-how is het niet.



Feitelijk gezien bespaar je jezelf die moeite niet anders had je niet gepost! ;)

Het heeft weinig zin om ze voor wat dan ook uit te maken want links of rechtsom hebben we wel met de te dealen.

Ze hebben een mening die schuurt en dat is veelal onaangenaam.
Ik persoonlijk vind het ook veel tekort door de bocht maar aan de andere kant ga ik niet ontkennen dat er werk aan de winkel in in de paardensport.


Touché :D

Of we met ze te dealen hebben betwist ik.
Ik vind namelijk van niet.
Hoe meer je dergelijke lui aandacht geeft en in het licht zet, hoe meer ze vergaren.
Simpelweg geen aandacht aan schenken is denk ik toch echt de beste tactiek.
Het vervelende is alleen, dat ze door bepaalde personen met macht ("politiek") wél een plek krijgen toegewezen.
Maar wij als paardenwereld zijn veel groter en machtiger dan zij zijn. Dat besef is er echter bij beiden nog niet zo lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:23 



 
Profiel   

jannico schreef
Het is een signaal/balans optoming. Het oppakken van teugel (mecate) beïnvloed de plaats de heelknot hangt (die "knots" onderaan). De rotatie geeft een signaal aan de neus riem zonder directe druk verhoging.

de sequentie versimpeld:
eerste signaal: de mecate (paardenhaar) prikkelt de hals.
tweede signaal: De balans van de hackamore veranderd
Derde signaal: druk op de neus

Een bosal is ondanks dat ie stug is, nog steeds gemaakt van een flexibel materiaal. Een goede bosal kan/moet daarom ook geshaped worden. nog even los van het ontbreken van andere elementen die nodig zijn voor een hefboom... Succes met het maken van een hefboom met een flexibel materiaal (zonder katrollen ;) ).

Rotatie maakt nog geen hefboom. Maar die natuurkundige les hebben de experts gemist..



Dank voor je uitleg! Ik ga bij hefboomwerking uit van dit principe:

De kleine kracht grijpt aan op het uiteinde van de lange arm van de hefboom. De verrichte arbeid is het product van de uitgeoefende kracht en de verplaatsing. De last bevindt zich aan het uiteinde van de korte arm van de hefboom en ondergaat een kleinere verplaatsing dan de uitgeoefende kracht. (via Wiki)

Waaraan een bosal voldoet. Ik ken hem ook als inflexibel/stug genoeg om hefboomwerking te realiseren, wat natuurlijk inderdaad bij een echt flexibel materiaal niet zou kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:25 



 
Profiel   

Grappig hoe zogenaamde dierenliefhebbers hier alles wat dier en recht uitdraagt meteen afkraakt!

Wat mij betreft mag men veel en veeeeeeel kritischer worden over hoe er met paarden omgegaan wordt en wat wij mensen allemaal aan en in paarden hangen om controle te kunnen houden.

Ben het niet met alles eens hoor wat dier en recht pretendeert, maar dat veel paarden mensen een hele grote plank voor hun kop hebben daar ben ik het wel mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:26 



 
Profiel   

De enige reden dat deze organisatie dit setje ideeen naar buiten brengt is om aandacht te trekken en daarmee nieuwe donaties te genereren. Het is deze organisatie nooit te doen om verbeteren van welk dierenleven dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:30 



 
Profiel   

BarbaLala schreef
Of we met ze te dealen hebben betwist ik.
Ik vind namelijk van niet.
Hoe meer je dergelijke lui aandacht geeft en in het licht zet, hoe meer ze vergaren.
Simpelweg geen aandacht aan schenken is denk ik toch echt de beste tactiek.
Het vervelende is alleen, dat ze door bepaalde personen met macht ("politiek") wél een plek krijgen toegewezen.
Maar wij als paardenwereld zijn veel groter en machtiger dan zij zijn. Dat besef is er echter bij beiden nog niet zo lijkt.


Probleem is dat we in dit land door minderheden worden geregeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:33 



 
Profiel   

Jammer dat dit nodig gaat zijn, maar zoals eerder benoemd hebben we het te danken aan het beeld dat de pro's naar buiten brengen...

Hopen dat het bit nog even mag blijven, mijn arme paard krijgt al schuurplekken van een halster om hebben op de wei, laat staan met een bitloze optoming met aanleuning |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:38 



 
Profiel   

Op zich vind ik een verbod op het gros van die lijst geen probleem. Bit, zweep en sporen niet. Ik denk dat we hebben kunnen zien dat gros van de mensen gewoon loopt te klooien en inderdaad een dier schade aanbrengt. Wel jammer, de laatste jaren is er ook echt een fikse vooruitgang. Denk dat er meer een normalisering mag komen en sociale controle. Zie je dat iemand hardhandig is, hup aanspreken. Zero tolerance beleid is het enige wat onze sport nog kan redden. We weten zoveel tegenwoordig, tijd om oude en dieronvriendelijk tradities los te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:41 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
irmaz schreef
Als ze in plaats van alle bitten sommige bitten gaan verbieden en in plaats van sommige neusriemen alle neusriemen verbieden, dan hebben ze mijn zegen.

alle neusriemen betekend ook niet meer bitloos rijden. :P


Helemaal prima toch :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:47 



 
Profiel   

irmaz schreef
Helemaal prima toch :D

:D
Ondanks dat ik met mijn sjimpie thuis voor de fun wel heb gesprongen met een touwtje om de nek, waag ik me daar buiten de bak toch niet mee. Al had dat met hem misschien nog wel gekund ook.
Maar nee, dat mag van mij net zo goed verboden worden. Op de openbare weg met neckrope of los laten lopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 23 [ 567 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen