Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Studio: Over belasting van jonge paarden in het verrichtingsonderzoek

 
Profiel   

KWPN
Fokkerij

[ img ]
Jaqiedo bij de aanlevering van het verrichtingsonderzoek.
Foto: Fokfanaat


Welzijn is één van de meest belangrijke onderwerpen die momenteel in de sector leven en daar besteden we als KWPN ook graag veel aandacht aan. Uit de uitkomsten van de welzijnsenquête blijkt dat de leeftijd waarop jonge paarden worden getest vragen oplevert. Een onderwerp dat het KWPN graag internationaal op de agenda zet, maar ook om enige nuance vraagt.

“Laten we voorop stellen dat de hengsten met een doel in Ermelo staan. We willen erachter komen of ze geschikt zijn als vaderdier en daarvoor testen we ze graag onder het zadel”, begon Charlotte Dekker het gesprek met Henk Hammers (trainingsleider KWPN-centrum), Wout-Jan van der Schans (hengstenkeuringscommissie springen) en inspanningsfysioloog Carolien Munsters.

Monitoring
Henk Hammers vertelde in het studio-item wat over de dagindeling van de hengsten en hoe de hengsten gemonitord worden op het KWPN-centrum. Stalmeester Jaco van Weele heeft meerdere malen per dag een oog op de hengsten en Hammers ziet ze elke dag hun stal uitkomen en ziet ook hoe de hengsten opstarten in het werk. Daarnaast komen de hengsten in de paddock, worden ze in de molen gezet of aan de hand gestapt.

Testen van natuurlijke aanleg
Wout-Jan van der Schans licht toe dat de hengsten zo dicht mogelijk op het fokdoel getest worden. “Het gaat om natuurlijke aanleg in het verrichtingsonderzoek. Voor ons is het belangrijk dat de hengsten op een makkelijke manier door de lijntjes lopen, in de juiste balans en met het goede overzicht. Zonder de hengsten te hoeven overvragen, krijgen we een duidelijk beeld van hun natuurlijke aanleg.”

Wetenschappelijke benadering
“Er is best veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de belasting van jonge paarden”, vertelt inspanningsfysioloog Carolien Munsters van Equine Integration. “Daarin is aangetoond dat het op jonge leeftijd met mate belasten zelfs belangrijk is voor het verdere leven van een sport- of recreatiepaard. De opfok legt het fundament, daarna kun je op twee- of tweeënhalfjarige leeftijd rustig beginnen met de training. Een paard van die leeftijd is volgroeid en is qua botten, kraakbeen en pezen vergelijkbaar met een mens van achttien jaar. Dat betekent automatisch dat een jong paard voldoende moet bewegen. Een mens dat tot zijn achttiende niet sport ondervindt daar ook nadelen van.”

Opbouw is belangrijk
Munsters vervolgt: “Wel is de opbouw belangrijk: een paar keer per week, maximaal tien tot vijftien minuten totdat het paard voldoende spiermassa heeft opgebouwd. Het duurt één tot anderhalf jaar voordat het paardenlichaam is gewend aan het dragen van ruitergewicht. Maar dat is niet anders als je op vier- of vijfjarige leeftijd zou beginnen. Het is beter om vroeg te beginnen en vervolgens de tijd te nemen, dan later te starten en vervolgens te denken dat het paard ‘al vijf is’.”

Fittesten in verrichtingsonderzoek
Carolien deed onderzoek naar de hengsten in het verrichtingsonderzoek, waar fittesten zijn afgenomen bij de dressuur- en springhengsten. Daaruit werd geconcludeerd dat de fitheid genoeg was om stap, draf, galop en een sprongetje te kunnen doen. Volgens Munsters is dat geen arbeid met een hoge intensiteit, maar is dat juist matig-intensief. Daarbij is de workload gemeten en daaruit bleek dat de paarden fit genoeg waren om drie of vier keer per week te lopen. De hengsten hebben zeker geen lange trainingen die vijf dagen per week herhaald worden en dat maakt dat ze de belasting aankunnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:01 



 
Profiel   

Wij van WC-eend adviseren WC-eend? Wel een onderzoek wat ze goed uit komt natuurlijk, want dan hoeven ze aan het keuringsproces niks te veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:13 



 
Profiel   

Ik kan de beredenering wel volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar de onderzoeken. Eens kijken of die te verkrijgen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:34 



 
Profiel   

Dat betekent automatisch dat een jong paard voldoende moet bewegen.

En hiermee bedoelen ze 4 keer per week in de paddock voor een uurtje...... 4 keer per week in de molen en 3-4 keer onder het zadel.

De overige 20-22 uur per dag staan ze op hok........Ja, zo kun je voldoende bewegen ook noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:37 



 
Profiel   

Dat weet je toch helemaal niet of ze dat ermee bedoelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:39 



 
Profiel   

maakt toch ook niet uit? feit is wel, dat ze schrijven dat veel bewegen belangrijk is....en in mijn ogen betekent dat niet, dat een paard 22 uur per dag op hok staat.

Zelfs al zou je ze die 2 uur die ze dan wel uit hun stal komen, 2 uur lang laten galopperen....
denk dat we allemaal wel van mening zijn, dat 2 uur per dag uit stal komen, niet meer van deze tijd is. Ook niet voor een hengst.
(en gezien het aantal paddocks in Ermelo, denk ik dat de meeste dat uur paddock per dag niet eens halen).
Dat is in mijn ogen nooit voldoende beweging, zeker niet voor jonge dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:43 



 
Profiel   

Carolien Münster heeft een gelijksoortige lezing gegeven naar aanleiding van haar onderzoeken die ze bij het KFPS gedaan heeft. En daar werd absoluut zoveel mogelijk vrije beweging gepromoot. En ja, dat is niet makkelijk met allemaal jonge hengsten. Want je zet ze niet gezellig bij elkaar 8 uren lang.
Maar met haar adviezen kwamen de paarden er wel fitter en beter getraind weer uit het centraal onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:45 



 
Profiel   

Ik snap heel goed dat je hengsten niet bij elkaar zet, en dat sommige echt veel hengst zijn. maar het terrein is groot genoeg om minimaal 10-15 fatsoenlijke paddocks aan te leggen zodat de paarden die wat langer dan een dag verblijven, gewoon fatsoenlijk naar buiten kunnen.

Desnoods een paar afgezonderde paddocks die tussen struiken staan zodat degene die echt veel hengst zijn dan geen andere zien (in mijn ogen ook niet diervriendelijk, maar goed, altijd nog beter dan 22 uur per dag op hok).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:53 



 
Profiel   

Ik zie ze ook liever wat meer buiten en in wat grotere paddocks/ weilanden.

Maar..ze zullen wel te bang zijn dat de hengsten zich blesseren en er schadeclaims komen vrees ik.

In ieder geval is gefaseerd bewegen rustig opbouwen bij jonge paarden wel belangrijk, veel rechtuit, niet te veel longeren en al helemaal geen houdingen forceren. Dus misschien moeten ze de slof er ook eens af houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:02 



 
Profiel   

Sanet schreef
En ja, dat is niet makkelijk met allemaal jonge hengsten. Want je zet ze niet gezellig bij elkaar 8 uren lang.


Zullen een heel aantal van deze hengsten niet tot de zomer van het verrichtingsonderzoek in de opfok hebben gestaan? Waar ze wel in een groep konden staan?

Ik ben vooral benieuwd naar het vele onderzoek over de belasting op jonge leeftijd. Ik ken alleen onderzoek bij jonge dravers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 16:26 



 
Profiel   

Maar als ze dan eens een wondje hebben of een dag wat minder lopen is niet zo’n drama. Inmiddels is de hengst heel wat waardevoller geworden. En loopt hij in de test en hebben ze nog meer hormonen en zijn er misschien ook hengstige merries in de buurt, waardoor hormonen nog meer doen. Eerst was het allemaal spel, maar nu ze groter en sterker worden kunnen ze elkaar wel lelijk verwonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 17:03 



 
Profiel   

Sanet schreef
Maar als ze dan eens een wondje hebben of een dag wat minder lopen is niet zo’n drama. Inmiddels is de hengst heel wat waardevoller geworden. En loopt hij in de test en hebben ze nog meer hormonen en zijn er misschien ook hengstige merries in de buurt, waardoor hormonen nog meer doen. Eerst was het allemaal spel, maar nu ze groter en sterker worden kunnen ze elkaar wel lelijk verwonden.


Ik denk dat het argument waardevoller doorslaggevend is.
Dat is heel vaak een argument om een paard te beperken in zijn/haar deel van leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 18:26 



 
Profiel   

Mijn oudste merrie is geen stuiver meer waard, maar ik wil toch wel graag dat ze heel blijft. Dus ik zorg ook dat zij zich niet in de nesten werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:04 



 
Profiel   

Uit onderzoeken bij jonge Engels volbloeden, bleek duidelijk dat het vroegtijdig verstandig belasten heel erg goed was voor bot ontwikkeling en samenstelling echter minder goed voor de gewrichten.

Sommige hengsten zijn op die leeftijd al zo ver volwassen, dat het naar buiten doen in de nabijheid van andere paarden, vragen om ongelukken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:24 



 

EllyC schreef
Ik kan de beredenering wel volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar de onderzoeken. Eens kijken of die te verkrijgen zijn.
U vraagt, wij draaien:
https://academic.oup.com/jas/article/67 ... login=true
https://academic.oup.com/jas/article/76 ... login=true
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... .tb03802.x
https://journals.physiology.org/doi/ful ... 00379.2007
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... .tb05430.x

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:29 



 
Profiel   

Meeste hengsten die gewoon netjes uit een opfok komen kunnen in klein groeps verband echt wel naar buiten zonder zichzelf te beschadigen.

Naburige hengstenhouder heeft zelfs zn 2 goedgekeurde dekhengsten bij elkaar, die dekken thuis maar weten dondersgoed wanneer wel en wanneer niet.

Me eigen hengst staat ook met twee andere (12 tot 14 uur pd buiten in de winter), die is wellicht geen tonnen waard, maar die wil ik alsnog graag heel houden aangezien hij vol in de sport loopt. Wel hebben we hun paddock aan de andere kant gebouwd zodat ze de merries niet zien zodat ze niet met elkaar op de vuist gaan als er een merrie hengstig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:40 



 
Profiel   

Tuurlijk is beweging goed voor een paard, dat is zijn natuur. Maar op een 2,5 jarige gaan zitten en de rug belasten is volgens mij toch anders. Zelf ben ik door omstandigheden in aanraking gekomen met werk aan lange lijnen en werk aan de hand. Ben nu van mening dat vanaf 2,5-3 jaar een paard aan de hand trainen en rechtrichten en vanaf 4 jaar er opgaan toch paardvriendelijker is. Ik moet wel zeggen dat ik vind dat het KWPN fijn met de paarden omgaat zover ik weet en kan zien. Het is denk ik voor de hengsten minder heftig dan drie jarige in de EPTM. De hengsten zijn meestal in vertrouwede omgeving beleerd. Bij een EPTM komt er veel af op een drie jarige. Heb ooit een paard er heen gedaan en die kwam echt overspannen thuis, vooral mentaal echt een klap gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 20:01 



 

manubres schreef
Tuurlijk is beweging goed voor een paard, dat is zijn natuur. Maar op een 2,5 jarige gaan zitten en de rug belasten is volgens mij toch anders. Zelf ben ik door omstandigheden in aanraking gekomen met werk aan lange lijnen en werk aan de hand. Ben nu van mening dat vanaf 2,5-3 jaar een paard aan de hand trainen en rechtrichten en vanaf 4 jaar er opgaan toch paardvriendelijker is. Ik moet wel zeggen dat ik vind dat het KWPN fijn met de paarden omgaat zover ik weet en kan zien. Het is denk ik voor de hengsten minder heftig dan drie jarige in de EPTM. De hengsten zijn meestal in vertrouwede omgeving beleerd. Bij een EPTM komt er veel af op een drie jarige. Heb ooit een paard er heen gedaan en die kwam echt overspannen thuis, vooral mentaal echt een klap gehad.
Het enige waar je aan voorbij gaat hierin, is dat, ongeacht of je het dier rechtricht en de spieren traint, ook de andere weefsels (botten o.a.) moeten wennen aan die extra 60-80kg die opeens op hun rug gaat zitten en de enige manier om dat te kunnen trainen, is door het te doen. Maar wat Elisa zegt: vooral veel rechtuit en geen houding forceren, en bovenal ook: doseren. Korte piekbelasting is beter en effectiever dan langdurige lage belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 20:17 



 
Profiel   

Mkango schreef
manubres schreef
Tuurlijk is beweging goed voor een paard, dat is zijn natuur. Maar op een 2,5 jarige gaan zitten en de rug belasten is volgens mij toch anders. Zelf ben ik door omstandigheden in aanraking gekomen met werk aan lange lijnen en werk aan de hand. Ben nu van mening dat vanaf 2,5-3 jaar een paard aan de hand trainen en rechtrichten en vanaf 4 jaar er opgaan toch paardvriendelijker is. Ik moet wel zeggen dat ik vind dat het KWPN fijn met de paarden omgaat zover ik weet en kan zien. Het is denk ik voor de hengsten minder heftig dan drie jarige in de EPTM. De hengsten zijn meestal in vertrouwede omgeving beleerd. Bij een EPTM komt er veel af op een drie jarige. Heb ooit een paard er heen gedaan en die kwam echt overspannen thuis, vooral mentaal echt een klap gehad.
Het enige waar je aan voorbij gaat hierin, is dat, ongeacht of je het dier rechtricht en de spieren traint, ook de andere weefsels (botten o.a.) moeten wennen aan die extra 60-80kg die opeens op hun rug gaat zitten en de enige manier om dat te kunnen trainen, is door het te doen. Maar wat Elisa zegt: vooral veel rechtuit en geen houding forceren, en bovenal ook: doseren. Korte piekbelasting is beter en effectiever dan langdurige lage belasting.


Dat is voor een paard toch makkelijker als hij een jaartje meer uitgegroeid is en recht gerichter is?...anders krijg je veel meer compensatie in het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 20:39 



 

manubres schreef
Mkango schreef
Het enige waar je aan voorbij gaat hierin, is dat, ongeacht of je het dier rechtricht en de spieren traint, ook de andere weefsels (botten o.a.) moeten wennen aan die extra 60-80kg die opeens op hun rug gaat zitten en de enige manier om dat te kunnen trainen, is door het te doen. Maar wat Elisa zegt: vooral veel rechtuit en geen houding forceren, en bovenal ook: doseren. Korte piekbelasting is beter en effectiever dan langdurige lage belasting.


Dat is voor een paard toch makkelijker als hij een jaartje meer uitgegroeid is en recht gerichter is?...anders krijg je veel meer compensatie in het lichaam.
Juist niet, want weefsels die nog in de groei zijn, reageren beter op die belasting dan weefsels die al (voor een deel) zijn uitgegroeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 20:43 



 
Profiel   

Denk dat het verschil ook zit in de interpretatie van het woord belasting op jonge leeftijd. Als daarmee trainig maar wel onbelast of licht belast wordt bedoeld zoals in een aantal van die onderzoeken, op een loopband, is dat anders dan op 2,5 jaar met een bijzetteugel op een volte. Of met 2,5 jaar met een ruiter op je rug springen.
Dat beweging goed is en wordt gestimuleerd is natuurlijk ook niet meer dan logisch.

Een paard van 2 a 2,5 volgroeid noemen vind ik bijzonder. De groeischijven zijn nog lang niet gesloten en ze groeien ook gewoon nog even door. Iets wat bij 18 jarige mensen toch meestal beperkt is tot groei in de breedte.

Als je later start met je paard belasten met gewicht moet je uiteraard ook de tijd nemen. Maar eigenlijk denk ik dat, dat bij mensen die later beginnen met inrijden nu net geen probleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 20:44 



 
Profiel   

@Mkango...Geef me eens een link van een gedegen onderzoek hier naar? Fysio's zeggen toch echt hele andere dingen en uit eigen ervaring vind ik een vier jarige echt sneller beleerd en in balans dan de meeste drie jarige. Mentaal is een vierjarige er mi ook meer aan toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 21:36 



 
Profiel   

Had de Waiboerhoeve hier geen onderzoek naar gedaan ooit?

Staat mij ook bij dat rustig opbouwend bewegen beter is voor jonge paarden dan als ze pas als 4/5 jarige belast worden. Volgens mij was dat een recente studie (niet van de Waiboerhoeve) maar ik kan het ook niet zo snel vinden. Maar er stond inderdaad in wat Mkango schrijft.

Ik vind dan 2.5 om zadelmak te maken persoonlijk ook veels te jong, zou zeggen..minstens 3.5 jaar en daarna lekker weer een half jaar weg zetten of gewoon max 3x per week rustig 20 min vooral rechtuit rijden/ bewegen. Lange lijnen is ook een hele goede optie om ze veel te leren zonder teveel te belasten.

En daarnaast heel veel vrije beweging met soortgenootjes want dat is imo nog altijd het beste.

Dan even terug op het oorspronkelijke onderwerp, de hengsten in het VO vind ik persoonlijk veel te jong al veel te veel belast. Ze worden teveel gelongeerd en vaak niet op een fijne manier (zie de bijzet zo strak zitten) maar dat gebeurd vooral bij de hengstenhouders/ trainingsstallen. In het VO proberen ze de hengsten wel netjes te rijden maar ik zie liever meer voorwaarts/ neerwaarts ipv de slof die ze er aan knopen in vele gevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:27 



 
Profiel   

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik kwam dit artikel nog tegen, wel jammer dat er niet gelinkt wordt naar de diverse studie's waar overgesproken wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik kwam dit artikel nog tegen, wel jammer dat er niet gelinkt wordt naar de diverse studie's waar overgesproken wordt.


Heel mooi artikel! Van twee kanten bezien. En ben met vrijwel alles eens. Al blijf ik nieuwsgierig naar de onderzoeken die zijn gedaan...en op welke manier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen