Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 31 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer zo'n psyllium-topic

 
Profiel   

Hier een welke het echt weigert te eten
Maar nu eindelijk eet ze het, met slobber van havens.
Hoefbevangen gevoelig dus liefst voor ik haar geen extra dingen maar doe nu dan geen fiberforce wanneer ze zandkuur krijgt, maar alleen een halve schep havens slobber, magnesium en Pavo vital.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-23 09:14 



 
Profiel   

Ik heb de psyllium husks voor mijn paard van 450 kg, ik geef nu 100 gram door de fibrebeet, maar is dat wel genoeg of zet dat geen zoden aan de dijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:03 



 
Profiel   

Lees het topic even terug en je hebt je antwoord :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 09:48 



 
Profiel   

Vinnie123 schreef
Ik heb de psyllium husks voor mijn paard van 450 kg, ik geef nu 100 gram door de fibrebeet, maar is dat wel genoeg of zet dat geen zoden aan de dijk?


Voor een paard van 450 kilo voer je 450 gram zaadjes en zie idd rest van het topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:41 



 
Profiel   

Husk is wel iets anders dan zaden. Ik ben er ook nooit helemaal achter gekomen hoeveel je nu echt van de husk moet voeren. Een halve kilo husk is ook wel echt heel veel omdat het zo licht is. Ik heb zelf een tijdje 2x 200 gram per dag gevoerd voor mijn paard van 500 kilo.
Inmiddels heb ik gewoon de zaden besteld in plaats van de husk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:51 



 
Profiel   

Over de husk is geen onderzoek oid bekend, dus niemand weet echt het antwoord op die vraag en het blijft een beetje gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 21:16 



 
Profiel   

Ik geef van de husk aan mijn 2 van 500 kg elk 250 gram per keer. Altijd begrepen dat het geen probleem is om iets over te doseren, onder doseren was volgens de veearts dan weer redelijk nutteloos.

Als van een zaadje ongeveer de helft vel is dan zal dit ongeveer wel kloppen denk ik. Veel meer krijg ik er bij de ene ook niet in. Die vind het zelfs droog toegevoegd aan slobber nog vies. De ander eet het gewoon los, paar handjes muesli er door en de husk eet ze zo weg. Zaden dan weer niet, die laat ze dan staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 23:43 



 
Profiel   

Ja best lastig. Het lijkt meer poeder dan echt de husks, dus meer op de poeder ultra fine van paardnatuurlijk. Zij geven aan dat 100 gram genoeg is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:55 



 
Profiel   

Hilary schreef
Lees het topic even terug en je hebt je antwoord :)


Lees even mijn opmerking en je ziet dat er geen antwoord is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:56 



 
Profiel   

Vinnie123 schreef
Ja best lastig. Het lijkt meer poeder dan echt de husks, dus meer op de poeder ultra fine van paardnatuurlijk. Zij geven aan dat 100 gram genoeg is..


Nou ja als je je het volgende bedenkt..

Paarden met zand in hun darmen kunnen tot 40! Kilo zand in hun darmen hebben. Dit begint langzaam met een laagje onder in de darm, dit wordt hard en daar blijft steeds meer zand op liggen tot de boel verstopt raakt en paard koliek krijgt. Als je net 100 gram de darm schoon wil krijgen… dat heeft gewoon geen volume. Verder management aanpassen, over de dag verspreid hooi en niet op kort gras of voeren op zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:00 



 
Profiel   

Rainer schreef
Over de husk is geen onderzoek oid bekend, dus niemand weet echt het antwoord op die vraag en het blijft een beetje gokken.

Klopt daar is nog geen onderzoek naar gedaan maar het vermoeden bestaat dat je van de vezels/husk etc wat minder kan voeren. Hoeveelheid is dan weer niet bekend.

Mijn merrie woog voor haar dracht 540 kg (nu weet ik het niet haha). Geef haar iedere maand preventief een kuur tegen zand.
Ik houd zelf de 0.5 gram per kilo lichaamsgewicht aan, en geef nu 300 gram per dag. Ik heb nu de zaadjes.

Met de husk of vezels geef ik altijd 200/250 gram per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:05 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Rainer schreef
Over de husk is geen onderzoek oid bekend, dus niemand weet echt het antwoord op die vraag en het blijft een beetje gokken.

Klopt daar is nog geen onderzoek naar gedaan maar het vermoeden bestaat dat je van de vezels/husk etc wat minder kan voeren. Hoeveelheid is dan weer niet bekend.

Mijn merrie woog voor haar dracht 540 kg (nu weet ik het niet haha). Geef haar iedere maand preventief een kuur tegen zand.
Ik houd zelf de 0.5 gram per kilo lichaamsgewicht aan, en geef nu 300 gram per dag. Ik heb nu de zaadjes.

Met de husk of vezels geef ik altijd 200/250 gram per dag.


Er is idd wel bekend dat de husks een dubbel zo groot zwelvermogen hebben. Uitgaande van 1 gram/kg lichaamsgewicht bij de zaden zou ik dus uitgaan van 450 gram. Bij de husks iets van 225 dan denk ik..

Als iemand zijn/haar ervaringen wilt delen dan graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:27 



 
Profiel   

Vinnie123 schreef
Ja best lastig. Het lijkt meer poeder dan echt de husks, dus meer op de poeder ultra fine van paardnatuurlijk. Zij geven aan dat 100 gram genoeg is..


De aanbevelingen op zulke producten van paardenmerken heb ik nog nooit geloofd. Elke zandkuur zit zo enorm laag qua advies, terwijl dierenartsen veel hoger zitten. Dus 100 gram voor 450 kilo lijkt idd niets te doen als je de adviezen van da's bekijkt. Eerder minimaal het dubbele.

Maar het is 0,5 tot 1 gram per kilo toch? Niet alleen maar 1 gram per kilo? Dat zie ik marjanb schrijven, terwijl dierenartsen ook die halve gram oké vinden. Als er echt zand in zit niet, maar dan kom je er ook niet altijd met alleen psyllium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:54 



 
Profiel   

Het is inderdaad 0,5 tot 1 gram. Dat zeggen de dierenartsen ook :j

de 1 gram is als er al zand inzit. 0,5 voor preventie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:56 



 
Profiel   

Dank je, ik dacht al dat ik gek werd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 12:57 



 
Profiel   

In de logica van dubbel zwelvermogen is het dan 0,25 tot 0,5 van de husk. Dus als je 450 kg neemt dan is het 112,5 tot 225 gram. Die 225 gram is echt wel veel husk. Denk dat veel paarden niet meer zullen willen eten. Hooguit als je meerdere porties per dag gaat maken.

Tegelijk, als je echt zand vermoed zou ik niet te laag gaan zitten. Dus dan zou ik niet voor die 0,25 gram gaan. De reden dat ik zelf (in overleg met veearts) ben uitgekomen op die 250 gram.

Overigens moet je bij de paardenhusk ook echt wel kijken of het 100% husk is en niet bv maar 50%. Dan moet je al veel hoger gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 13:39 



 
Profiel   

De 0,5-1gr is wat aanbevelen wordt, maar dat psyllium werkt (laat staan de hoeveelheid) is uberhaupt nooit onderzocht.
Neemt niet weg dat ik ook elke vier weken een kuur geef. Maar het ermee voorkomen weet je nooit zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 15:10 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
De 0,5-1gr is wat aanbevelen wordt, maar dat psyllium werkt (laat staan de hoeveelheid) is uberhaupt nooit onderzocht.
Neemt niet weg dat ik ook elke vier weken een kuur geef. Maar het ermee voorkomen weet je nooit zeker.

Oh echt? Hoe komen dierenartsen erbij? Ben gewoon benieuwd hoor aangezien het een best kostbare hobby is elke maand :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 16:27 



 
Profiel   

Dat zeggen dierenartsen ook wel hoor. Dat het niet bewezen is het écht helpt. Dat je dus zandtesten kunt doen. Elke maand een flinke kuur geven en nog zitten ze vol zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 16:28 



 
Profiel   

manzano schreef
Slmt9 schreef
De 0,5-1gr is wat aanbevelen wordt, maar dat psyllium werkt (laat staan de hoeveelheid) is uberhaupt nooit onderzocht.
Neemt niet weg dat ik ook elke vier weken een kuur geef. Maar het ermee voorkomen weet je nooit zeker.

Oh echt? Hoe komen dierenartsen erbij? Ben gewoon benieuwd hoor aangezien het een best kostbare hobby is elke maand :=


Ik refereer wel vaker naar dit artikel uit 2013 van een DA:
https://foundationequine.com/blog/2013/sand

Eigenlijk staan alles waar we vragen over hebben er wel in. Aan producten en voorkomen van. Maar uit angst blijf ik die dure kuren ook maar geven.

Citaat
psyllium (pelleted or powder)- There have been several studies over the years designed to evaluate the ability of psyllium products to clear sand. Most studies used ½ to ONE WHOLE POUND of psyllium per horse per day (that’s a lot)! Interestingly, even using that large amount, noneof these studies proved any real effect when compared to the control horses (horses who had the same amount sand inside them, but received no psyllium). In one study, the UNTREATED horses actually eliminated more sand than the treated horses!


Citaat
OK, so now that I’ve bashed all the commonly-recommended sand-clearing products for horses, its time to tell you what really DOES work! Are you ready?

It’s hay.

That’s it.

Studies (and my personal experience too) have overwhelmingly demonstrated that providing 1.5% to 2.5% percent of body weight per day (15 – 25 lbs for a 1000lb horse) in hay (or forage) will produce the best results when trying to eliminate sand from a horse’s intestine. It is important to note that while no one has studied the effect of an equal amount of grass (instead of hay), it would presumably have the same results. Research environments usually don’t have sufficient space to study horses on large, grassy fields, so we are left to observation in this case. Horses on large, grassy fields usually don’t accumulate as much sand, and moving a “sandy” horse to such a pasture may help them eliminate sand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 17:46 



 
Profiel   

Mijn jongste was anders voor de kuur wat gevoelig op zijn maag en gaf daar na de kuur geen reactie meer op. Geen idee waarom hij daar irritatie had, maar de psyllium heeft het wel wel opgelost. Hij krijgt denk ik ook meer zand binnen dan mijn andere, hij struint nogal graag met zijn neus over het zand. Hij eet dan blaadjes en takjes enzo wat uit de bomen gevallen is en ja daar kleeft in dit seizoen best wel wat zand aan. Na de kuur was de gevoeligheid dus weg. Ik voer zo'n 100 gram, maar mijn pony's wegen ook 100kg. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 17:57 



 
Profiel   

Maar in die quote staat toch dat er wel onderzoek is gedaan of lees ik nou scheef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:10 



 
Profiel   

Als je dat hele artikel leest staat er geloof ik iets in dat het geen betrouwbare/grote studies zijn. Ik weet ook niet of dat wetenschappelijk onderbouwde studies zijn. De studies die wel zijn gedaan, zijn voornamelijk door merken zelf gedaan. Iets met ‘’Wij van wc eend adviseren wc eend”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:54 



 
Profiel   

Zal het eens lezen op later moment. In jouw quote staat dat het niks doet, dus is niet echt aanprijzing :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 20:46 



 
Profiel   

Nee, klopt. Daarom zeg ik ook: ik geef het vooral uit angst, maar dat is dus niet ergens op gebaseerd :+
Stel je paard krijgt het alsnog en ik ben gestopt met kuren geven, dan zou ik het mezelf kwalijk nemen. Want ergens denk ik ook: DA’s zullen het ook niet zomaar aanbevelen. Het is nou niet dat zij er rijk van worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 22:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 31 van de 43 [ 1057 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen