Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 111 [ 2773 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 111  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij II

 
Profiel   

Dan is het zo dat een paard op zijn eigenaar gaat lijken. Wij hebben sensibele paarden. Eerlijk, maar sensibel. Ze verdragen geen harde hand, je moet ze met beleid aansturen, met respect behandelen en regelmaat is een absolute must, ze zijn snel beledigd en er moet zeker een klik zijn met de ruiter. Een stal waarbij de ruiter er tussen de 8 en 10 rijdt en waar je paard in de rij aansluit, wordt 'em dus niet, helaas. Wij hebben het verschil gemerkt met een aantal logeerpaarden, twee merries. De ene merrie was ronduit zuur en narrig, de andere in zichzelf gekeerd. Na een paar maanden was dat bij beide merries in positieve zin veranderd. Ook hun uiterlijk was veel beter, hun oogopslag en gedrag open. Fokken behelst veel meer dan een hengst uitkiezen of een sportpredicaat. Dat maakt het natuurlijk ook boeiend, maar je moet wel vaak concessies doen. De weg naar een sportpredicaat is lang en vol teleurstellingen. Daarom vind ik dat de belangen van de liefhebber zwaar moeten wegen, Die liefhebbers zijn ver in de meerderheid. De structuren zoals ze nu zijn, zijn teveel gefocust op 1 punt.


Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 08-02-23 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 13:10 



 
Profiel   

Ja de slechte zaken die een hengst vererft, ongezond of karakter hoor je inderdaad alleen maar in de wandelgangen..maar ik denk niet dat ze dat gaan aanpakken want daar zit een enorm verdienmodel achter. Een fokker kan daarom wellicht beter met een bewezen hengst fokken..dan zijn die zaken vaak ook wel bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 13:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
J... Een fokker kan daarom wellicht beter met een bewezen hengst fokken..dan zijn die zaken vaak ook wel bekend.


Dat lijkt voor de hand te liggen, maar er is een onderzoek geweest in 2015 bij de volbloedfokkerij:

Citaat
Fokkwaliteit: erfelijk vermogen van de merrie is doorslaggevend
02.08.2015 / Nieuws
De merrie heeft een beslissende invloed op de vraag of het veulen een prestatiepaard wordt - of niet.
Een recente studie onderzocht in hoeverre kwaliteit en prestaties in de volbloedfokkerij worden doorgegeven door hengsten of merries. Het resultaat was duidelijk.

Wat paardenfokkers instinctief vermoeden is nu wetenschappelijk onderbouwd door Australische en Chinese wetenschappers in een recente studie: de merrie maakt het verschil. Onderzoekers van de Tianjin University in China, de Agricultural Science College of Xinjiang en Southern Cross University Lismore/Australia hebben onderzocht welke rol of welk deel van de prestaties van een paard te danken is aan mannelijke of vrouwelijke erfelijkheid. "Veel studies - vooral de laatste tijd - zijn erop gericht de atletische capaciteiten van volbloeden in verband te brengen met specifieke genen en die te identificeren. Maar slechts weinigen deden moeite om uit te zoeken in hoeverre deze atletische vermogens meer te maken hebben met mannelijke of vrouwelijke erfelijkheid." En juist dit punt wilden de zeven wetenschappers in hun studie nader onderzoeken.

Ze keken naar de raceprestaties van in totaal 675 Australische volbloeden en hun ouders. Op basis van het gemiddeld gewonnen prijzengeld per wedstrijdstart stelden ze een ranglijst op en classificeerden de beste 30 procent als 'elite', de overige 70 % als 'zwak'.

De 675 veulens werden vervolgens verdeeld in in totaal vier groepen, volgens de indeling van hun ouders in:
- elite moeder x elite vader
- elite moeder x zwakke vader
- zwakke moeder x elite vader
- zwakke moeder x zwakke vader

Vervolgens werden de raceprestaties van de nakomelingen vergeleken met dit groepsraster.

Het is niet verrassend dat de prestaties van de nakomelingen het beste waren wanneer zowel vader als moeder als 'elite'-paarden waren geclassificeerd. Maar toen lieten de verdere evaluaties enkele verrassingen zien: De nakomelingen van een 'zwakke' merrie en een 'elite' hengst bleken zelfs consequent slechter te zijn dan die van 'zwakke' merries en 'zwakke' hengsten. De nakomelingen van "elite" merries presteerden daarentegen consequent beter - ongeacht de categorie waarin hun vader was ingedeeld.

"De resultaten laten zien dat de erfelijkheid van raceprestaties tussen de moeder en het veulen veel groter is dan tussen de hengst en het veulen - dit verschil is statistisch significant," concluderen de wetenschappers.

Daarnaast werd ook onderzocht of de leeftijd van de merrie en het veulen op het moment van veulenen van invloed is op de vraag of de nakomelingen tot de "elite" of de "zwakke" groep zullen behoren. Ook hier werden interessante resultaten gevonden: "We konden een duidelijk verband vaststellen tussen het aantal eliteveulens en de leeftijd van de merries bij de geboorte. Merries bereiken het hoogste aantal 'elite' veulens als ze tussen de 8 en 11 jaar oud zijn." En als conclusie zeiden de onderzoekers: "Deze bevindingen suggereren dat de moederlijn een belangrijke rol speelt bij de selectie van prestatiepaarden in de Volbloedfokkerij."
Ik ben ervan overtuigd dat dit ook geldt voor KWPN-sportpaarden.

Een oudere merrie wordt bovendien het best aangepaard aan een jonge hengst en een jonge merrie aan een bewezen hengst. Daarmee is het dus belangrijk dat je een goede keuze kunt maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 13:46 



 
Profiel   

Bucephalus schreef
Een oudere merrie wordt bovendien het best aangepaard aan een jonge hengst en een jonge merrie aan een bewezen hengst. Daarmee is het dus belangrijk dat je een goede keuze kunt maken.

Interessant artikel, stof tot nadenken!
Zou je nog wat extra uitleg kunnen geven over het stukje wat ik heb gequote?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:43 



 
Profiel   

karinna schreef
Bucephalus schreef
Een oudere merrie wordt bovendien het best aangepaard aan een jonge hengst en een jonge merrie aan een bewezen hengst.

Interessant artikel, stof tot nadenken!
Zou je nog wat extra uitleg kunnen geven over het stukje wat ik heb gequote?


Het is een oude fokkerswijsheid. Geen idee hoe ik eraan kom, het zal waarschijnlijk in een van de oude in de Strengens hebben gestaan.. of ik heb het ergens een keer opgepikt..

Het past ook wel in deze filosofie. Een jonge merrie uit een goede stam heeft nog niets gepresteerd, maar neemt wel het genetisch materiaal via de moeder mee. Van een bewezen GP-hengst, uit een goed fokkende (sport) merriestam, is ook meer bekend qua vererving. Een fokker van een oudere merrie met nakomelingen weet natuurlijk wat de merrie heeft gebracht. Een jonge merrie x een jonge hengst is wat dat betreft een avontuur, zeker, als je met de stam begint. Als je dan nog geen of weinig kennis hebt van de merrie, is de gok groot. Je moet met fokken een plan hebben, een doel en je moet daarop selecteren.

Ik hoorde op de hengstenkeuring dat er een hengst was die ergens in de lijn een broer-zus-aanparing heeft. Weet iemand welke hengst dat is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:57 



 
Profiel   

Je zult lachen, maar toen ik met fokken begon, heb ik zoveel mogelijk gelezen en uitgezocht. Een van de boeken die me veel wijsheid heeft gebracht is: Moderne konijnenteelt. Konijnen hebben per jaar veel nestjes en je krijgt dus snel veel info over de vererving. Met paarden duurt het veeeeel langer. Zo leer je veel over de (kleur)vererving, maar je kunt dit natuurlijk gewoon doortrekken naar de vererving van eigenschappoen. Zo loopt het Wobbler-syndroom via de merries, maar een merrie hoeft het niet te tonen om het door te kunnen geven. Het wordt onderdrukt, terwijl de genetische eigenschap wel aanwezig is en dus wordt doorgegeven. Zo zijn er behoorlijk wat eigenschappen, ook WFFS bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:08 



 
Profiel   

Nou, zo'n konijnenboek is nog heel niet zo gek. Een beetje basiskennis over genetica en overerving is voor alle fokkers wel een must denk ik.

Met oudere (>10 jaar) merries zou ik ook liever jonge hengsten gebruiken. Je wilt toch voor de toekomst fokken, niet voor het verleden.

En ik vind het ook wel leuk dat er wat aan elkaar gepraat word. Fokkers kunnen er mee doen wat ze willen, maar ik vind het leuk om andermans visie te horen altijd. Om de cijfers geef ik niet zo veel. Al vond ik de punten van Mauro dík verdiend afgelopen zaterdag.

Ik heb de eerste merrie van een klant mooi hengstig. Maar er moet een Zangersheide hengst op en die beginnen pas vanaf 15 februari met het dekseizoen. Dus nog even een paar weken geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:33 



 
Profiel   

carola schreef
Met oudere (>10 jaar) merries zou ik ook liever jonge hengsten gebruiken. Je wilt toch voor de toekomst fokken, niet voor het verleden.

Dat is inderdaad wel de intentie.

Bucephalus ik vind dat niet gek hoor. Hoe meer kennis en inzichten hoe bewuster je tot een keuze komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:59 



 
Profiel   

Nu al hengstig? Ik zou echt niet dekken nu, echt veel te vroeg. Je wilt toch geen januari veulen?

Vererving via de moederlijn sterk, ja dat denk ik zeker. Je ziet vaak dat er uit bewezen stammen steeds goede paarden blijven komen. Ik heb dat bij René Franssen ook gezien. Zo’n sterke lijn met veel sport, aan de lopende band goede paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:14 



 
Profiel   

Bucephalus schreef
Elisa2 schreef
J... Een fokker kan daarom wellicht beter met een bewezen hengst fokken..dan zijn die zaken vaak ook wel bekend.


Dat lijkt voor de hand te liggen, maar er is een onderzoek geweest in 2015 bij de volbloedfokkerij:

Citaat
Fokkwaliteit: erfelijk vermogen van de merrie is doorslaggevend
02.08.2015 / Nieuws
De merrie heeft een beslissende invloed op de vraag of het veulen een prestatiepaard wordt - of niet.
Een recente studie onderzocht in hoeverre kwaliteit en prestaties in de volbloedfokkerij worden doorgegeven door hengsten of merries. Het resultaat was duidelijk.

Wat paardenfokkers instinctief vermoeden is nu wetenschappelijk onderbouwd door Australische en Chinese wetenschappers in een recente studie: de merrie maakt het verschil. Onderzoekers van de Tianjin University in China, de Agricultural Science College of Xinjiang en Southern Cross University Lismore/Australia hebben onderzocht welke rol of welk deel van de prestaties van een paard te danken is aan mannelijke of vrouwelijke erfelijkheid. "Veel studies - vooral de laatste tijd - zijn erop gericht de atletische capaciteiten van volbloeden in verband te brengen met specifieke genen en die te identificeren. Maar slechts weinigen deden moeite om uit te zoeken in hoeverre deze atletische vermogens meer te maken hebben met mannelijke of vrouwelijke erfelijkheid." En juist dit punt wilden de zeven wetenschappers in hun studie nader onderzoeken.

Ze keken naar de raceprestaties van in totaal 675 Australische volbloeden en hun ouders. Op basis van het gemiddeld gewonnen prijzengeld per wedstrijdstart stelden ze een ranglijst op en classificeerden de beste 30 procent als 'elite', de overige 70 % als 'zwak'.

De 675 veulens werden vervolgens verdeeld in in totaal vier groepen, volgens de indeling van hun ouders in:
- elite moeder x elite vader
- elite moeder x zwakke vader
- zwakke moeder x elite vader
- zwakke moeder x zwakke vader

Vervolgens werden de raceprestaties van de nakomelingen vergeleken met dit groepsraster.

Het is niet verrassend dat de prestaties van de nakomelingen het beste waren wanneer zowel vader als moeder als 'elite'-paarden waren geclassificeerd. Maar toen lieten de verdere evaluaties enkele verrassingen zien: De nakomelingen van een 'zwakke' merrie en een 'elite' hengst bleken zelfs consequent slechter te zijn dan die van 'zwakke' merries en 'zwakke' hengsten. De nakomelingen van "elite" merries presteerden daarentegen consequent beter - ongeacht de categorie waarin hun vader was ingedeeld.

"De resultaten laten zien dat de erfelijkheid van raceprestaties tussen de moeder en het veulen veel groter is dan tussen de hengst en het veulen - dit verschil is statistisch significant," concluderen de wetenschappers.

Daarnaast werd ook onderzocht of de leeftijd van de merrie en het veulen op het moment van veulenen van invloed is op de vraag of de nakomelingen tot de "elite" of de "zwakke" groep zullen behoren. Ook hier werden interessante resultaten gevonden: "We konden een duidelijk verband vaststellen tussen het aantal eliteveulens en de leeftijd van de merries bij de geboorte. Merries bereiken het hoogste aantal 'elite' veulens als ze tussen de 8 en 11 jaar oud zijn." En als conclusie zeiden de onderzoekers: "Deze bevindingen suggereren dat de moederlijn een belangrijke rol speelt bij de selectie van prestatiepaarden in de Volbloedfokkerij."
Ik ben ervan overtuigd dat dit ook geldt voor KWPN-sportpaarden.

Een oudere merrie wordt bovendien het best aangepaard aan een jonge hengst en een jonge merrie aan een bewezen hengst. Daarmee is het dus belangrijk dat je een goede keuze kunt maken.

Geldt voor ieder stamboek, welk dier je ook gebruikt. Het KWPN heeft niet voor niets tijdenlang de rubriek “De merrie maakt het verschil” in de Strengen gehad. En het is niet voor niets dat ze bij de hengstenselectie heel streng kijken naar de prestaties van de moederlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:21 



 
Profiel   

Dat is mij natuurlijk bekend. Die trend is een aantal jaren geleden ingezet,maar dat betekent ook, dat het fokken van paarden voor de hobbyfokker, die niet over een flink budget of rijtalent beschikt,gaat ophouden. Daarmee krijg je uiteindelijk ook een versmalling van de basis.Een bewezen merrielijn met sport in bijv. de eerste 3 generaties vraagt erom dat de nakomeling ook in de sport wordt uitgebracht. Als dat niet gebeurt betekent dat een devaluatie. Soms heb je maar een paar nakomelingen uit een merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:32 



 
Profiel   

Suzanne; Nou, die merrie loopt altijd 6 weken over. Dus tja, dan is het wel lekker om nu op tijd te beginnen. Vooral omdat het een fokmerrie is waar ze elk jaar een veulen van willen, niet eenmalig. Anders loop je elk jaar weer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:11 



 
Profiel   

Als je begint met fokken kun je dus het beste starten met een merrie uit een bewezen stam.

Wat ik me afvraag: Zijn de nakomelingen van een oude hengst nog net zo goed als toen hij jong was?
Maakt de kwaliteit van het sperma nog verschil? Kan dna in de loop van de tijd veranderen? Of verandert het fokdoel door de jaren waardoor een oude hengst mindere nakomelingen lijkt te hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:15 



 
Profiel   

Bucephalus schreef
Dat is mij natuurlijk bekend. Die trend is een aantal jaren geleden ingezet,maar dat betekent ook, dat het fokken van paarden voor de hobbyfokker, die niet over een flink budget of rijtalent beschikt,gaat ophouden. Daarmee krijg je uiteindelijk ook een versmalling van de basis.Een bewezen merrielijn met sport in bijv. de eerste 3 generaties vraagt erom dat de nakomeling ook in de sport wordt uitgebracht. Als dat niet gebeurt betekent dat een devaluatie. Soms heb je maar een paar nakomelingen uit een merrie.

Het lukt mij iedere keer om een nakomeling van mijn paarden, bijvoorbeeld door het eigendom en de kosten te delen, onder te brengen bij een ruiter of amazone die in elk geval goed genoeg is om het paard verder dan Z2 te rijden. Sommigen houd ik zelf door tot aan de keuring want of ik nu een goede of een slechte houd, ze kosten hetzelfde in de opfok. En fokken is gewoon geen goedkope hobby als je het wilt doen met een bepaalde prestatie voor ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:34 



 
Profiel   

supertammy schreef
Als je begint met fokken kun je dus het beste starten met een merrie uit een bewezen stam.

Wat ik me afvraag: Zijn de nakomelingen van een oude hengst nog net zo goed als toen hij jong was?
Maakt de kwaliteit van het sperma nog verschil? Kan dna in de loop van de tijd veranderen? Of verandert het fokdoel door de jaren waardoor een oude hengst mindere nakomelingen lijkt te hebben?

Ik denk dat je -zeker in het geval van dressuurpaarden- je met een oude hengst misschien een veranderd fokdoel hebt, qua type en wat je wilt zien in beweging. Bij mensen is het onderzocht of oudere mannen meer kans hebben op kinderen met een afwijking. En ik wist het niet, maar het is wel zo. Onder andere roken en ouder worden geeft een afwijking in het genetisch materiaal.

Hier vond ik het: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190517_04408743

En heb er ook even een echte studie voor opgezocht en die gaat over mannen boven de 40: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24054934/

En toevallig, ik verkocht vorig jaar een merrie en die is met een oude hengst gedekt. Het duurde al lang voordat ze drachtig was en vorige week kreeg ik het droevige bericht dat het veulen eraf gekomen was, veel te klein en zonder ogen. En de merrie heeft bij mij vier jaar op rij prima veulens gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:49 



 
Profiel   

Beetje laat, maar ik meld me ook weer :D .

Tussen het werk, Jumping Amsterdam en Den Bosch door, hebben we heel veel aan de stal gedaan. De vloer was klaar, dus muurtjes gemetseld met mooie 'neus' raampjes erin en vorige week de eerste fronten gezet. Het was even tetris, maar het is gelukt en het is zo mooi geworden. Nog lang niet af, want het is nu te koud om te stucen en te schilderen, maar de paarden staan er vast in. Ik geniet iedere keer weer als ik door de grote deuren kom.

[ img ]

Laat de veulens maar komen! (Maar niet te vroeg, hoor zoveel vroeg geboortes om me heen :(:) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:14 



 
Profiel   

Wauw wat een mooie stallen, sjiek hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:17 



 
Profiel   

Wauw Kathleen dat ziet er strak uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:53 



 
Profiel   

Ziet er mooi uit!

Bucephalus, interessant en dat geloof ik helemaal..er zijn bepaalde sport merrie lijntjes die ook altijd goede sportpaarden geven. Ik doelde echter alleen op eventuele gezondheids/ karakter problemen die een hengst door kan fokken en wat meestal pas bekend wordt in de wandelgangen als de eerste nakomelingen ohz komen.

Wel interessant ook over de oudere hengsten en het DNA en afwijkingen. Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan. Had zelf altijd meer het idee dat de nieuwere jongere generatie gewoon (bijna) altijd kwalitatief een stuk beter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:33 



 
Profiel   

Bij de fokkerij van paarden staat het testen met DNA natuurlijk nog behoorlijk in de kinderschoenen. Wij fokken ook met onze honden en daar is het standaard dat ouderdieren DNA getest worden op ziektes die in het ras voorkomen en op kleurengenetica voor de dekking zodat voorkomen kan worden dat twee dragers van dezelfde ziekte samen een nest pups krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:47 



 
Profiel   

Mooie stallen Kathleen!
Suzanne F. schreef
Vererving via de moederlijn sterk, ja dat denk ik zeker. Je ziet vaak dat er uit bewezen stammen steeds goede paarden blijven komen. Ik heb dat bij René Franssen ook gezien. Zo’n sterke lijn met veel sport, aan de lopende band goede paarden.
Ik heb een Doruto-merrie gehad van René Franssen, die kwam na lange omzwervingen bij mij en was ook al ouder. Dat was een bijzonder paard, schimmel, maar met bewijs dat ze ook echt een Doruto was. In de moederlijn zat een Arabische hengst. Deze merrie had al meerdere ruiters naar het Z2 gebracht en werd op haar 24e nog keur. Keihard op de benen en een super fijne merrie. De nakomeling die wij hadden, moesten we helaas op 4-jarige leeftijd laten inslapen. Toen was de merrie niet meer van mij. Ze heeft 2 Z2-nakomelingen gebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:25 



 
Profiel   

supertammy schreef
Als je begint met fokken kun je dus het beste starten met een merrie uit een bewezen stam.

Wat ik me afvraag: Zijn de nakomelingen van een oude hengst nog net zo goed als toen hij jong was?
Maakt de kwaliteit van het sperma nog verschil? Kan dna in de loop van de tijd veranderen? Of verandert het fokdoel door de jaren waardoor een oude hengst mindere nakomelingen lijkt te hebben?


Als je begint, kun je het beste met een veulen beginnen uit een bewezen stam, of idd. een jonge merrie. Dat is afhankelijk van de mogelijkheden. Wij fokken ze zelf op.

In de natuur wordt de prominente hengst ook uitgedaagd door de jongere garde en verliest uiteindelijk zijn gezag. De natuur heeft zo haar eigen regels en wetten om een soort in stand te houden. Dus ik geloof zeker, dat er haken en ogen zitten aan het inzetten van een oude hengst. Het DNA verandert en natuurlijk wordt de populatie gestuurd door het oordeel van de beoordelingscommissie. Het is mij niet altijd duidelijk waarom het sportmodel van een merrie wordt verkozen boven het wat ouderwetse type. Een fokmerrie heeft naar mijn idee een ander model.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:41 



 
Profiel   

Ik kwam nog een ander interessant artikel tegen, dat gaat over de plaatsing van een kruin op het lijf van een paard en de daarmee verbonden karaktereigenschappen, energiebanen die al of niet blokkeren en de daarmee gepaard gaande invloeden op het rijpaard: Wat betekent een kruin op een bepaalde plaats bij paarden

Ik heb er nooit zo rekening mee gehouden, maar het verklaart veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:47 



 
Profiel   

Z2 in een lijntje, dat zegt toch helemaal niks...
Het slechtste paard dat ik ooit gehad heb heb ik ook tot Z2 gereden mét winstpunten. En dat was écht geen goed paard. Super veel kracht, maar stijf in haar lijf, moeilijk in de mond en geen simpel karakter onder het zadel, dus niet iets wat ik nu zou willen fokken, maar liep wel Z2...

Het is ook niet altijd zo vanzelfsprekend... onze Rubinstein merrie (ondertussen spijtig genoeg overleden) kochten wij als chronisch kreupele 8jarige, drachtig.
Ik zag dat paard lopen in de weide, kreupel na een ongeluk en ik was er op slag gek van. Had al 4 veulens gehad waarvan de oudste 4 was en nog niets gedaan had, in haar lijn zat niks van sport of hengsten op dat moment, buiten een halfbroer die ooit 2de bezichtiging liep, nota bene in de springrichting.

Wel, wij hebben er zelf nog 6 mee gefokt waarvan er 3 lichte toer lopen / liepen, een 4de er naar op weg is, eentje geblesseerd geraakt is vlak voor z'n debuut in de St George en eentje van de vorige fokker ook Inter I loopt.

Voor de rest in heel die stam tot op heden op horsetelex te zien nog altijd 0,0 sport.

Ik ben zelf de allergrootste fan van sport in de moederlijn terwijl ik zelf het bewijs op stal had staan dat het echt niet altijd iets hoeft te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:22 



 
Profiel   

Ik ben het met jou eens s0173957, als ik voor mijzelf een leuk sportpaard zoek maakt het mij ook geen snarts uit wat de moederlijn doet. Een goed paard is een goed paard, en daar vind ik ze nog wel eens aan voorbij lopen.

Papier is geen garantie voor de toekomst en soms is het gewoon niet mogelijk om een moederlijn nog naar sportpredicaat te krijgen. Ik vind het ook jammer dat er zo zwaar aan gehangen wordt in de hengsten selectie. Ik dek liever met een zeer talentvolle hengst die goed op mijn merrie past zonder sport in de lijn, dan eentje met allerlei predicaten die het ook daarvan moet hebben in plaats van eigen talent.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 111 [ 2773 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 111  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen