Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 209 van de 504 [ 12597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212 ... 504  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

 
Profiel   

Dat schiet al lekker op, corina!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:15 



 
Profiel   

Wauw, dat gaat de goede kant op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 12:05 



 
Profiel   

Ciara_lady Ik zou me niet teveel zorgen maken als ze er voor de rest goed uitziet. Niet ieder paard krijgt een enorme buik. Yula is ook echt de smalste kwa buik. Maar zolang de kleine actief is en de merrie wel op gewicht is zou ik mij geen zorgen maken.

EllyC Normaal is je merrie dan ook nog niet veilig als je dat weekend weg gaat. Wel lief dat je moeder bezorgd is.

MarryAnneR Klinkt heftig zeg. Gelukkig voel je je nu wat beter maar kan mij voorstellen dat de schrik er goed inzit en je idd je lijf minder vertrouwt nu. Mijn vader heeft kanker gehad en elke keer als hij op controle moet dan houd ik ook mijn hart vast.

Stal_hd Owjee dan heb je idd niet veel geluk wat betreft merrieveulens :+

Xritt Ik heb een hele lijst met namen klaar. Maar soms zoek ik dan alsnog een andere naam als ik het niet vind passen.

Kathleen_vw wauw wat een mooie boxen zo <3

Jaimy43 ik kan helaas je foto's niet zo goed zien, ze zijn te klein.

Kiki1976 intéressant dat zij de piek in worm besmettingen ook merkte. Welk schéma raadde zij aan of hebben ze daarover niks gezegd?

Chantall altijd spannend idd een maiden. De meeste zijn gelukkig lief ervoor direct. Ik heb nog maar 1x meegemaakt dat een maiden niet direct lief was, vorig jaar. Ze wist in eerste instantie echt niet wat ze ermee moest. En door de heftige naweeen was ze ook best lelijk tegen het veulen. Ik heb toen het veulen afgedroogd en recht geholpen. Toen heb ik dr naar de uier begeleid en vanaf dat het veulen ging zoeken ging de knop om bij de merrie en was ze op en top mama.

Corinadrenth Dat begint al mooi op te schieten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 12:25 



 
Profiel   

Nieky ja je had gelijk haha. Had de PB nog even gecheckt. Iets met te snel willen _O-

Corinadrenth dat komt dichterbij *\o/*

Cynthia82 dankje! Erg wijs met haar. Jij hebt beide heren verkocht toch? Wil je aankomend veulen houden? Hoe gaat het met Fi?

CiaraLady 2e veulen en ze is 4? Of wordt ze dit jaar 5? Anders was ze wel heel vroeg dragend denk ik.

Chantal komt vaak wel goed :D 2 lijsten... keuze zat dus :j

Kiki ja ze was behoorlijk fris! Altijd interessant dat ontwormen. Maar een week voor de bevalling kan je natuurlijk nooit berekenen. Sommige dragen 315 dagen. En er zijn merries die tot 380 dragen. Dus dat vind ik altijd maar een beetje onbegonnen werk en onnodig spul in je merrie spuiten terwijl dit wellicht niet nodig is.

Jaimy heb je haar nu gemolken? Dit moet je uiteraard nooit doen. Dit bevorderd de melkgift. Als ze nu drachtig is of niet... Mijn 17 jarige merrie gaf destijds ook melk. Maar die was 100% leeg. Foto's zijn verder te klein om te beoordelen. Lijkt niet zo dik. Al zegt dat natuurlijk ook niet alles.

Kathleen welkom terug. Wat een prachtig mooie stallen zeg! Ik zou ze zelf nooit zo willen, want ben veel te bang dat het jonge spul/hengsten er zo overheen gaan en vast komen te zitten. Maar ik vind dit altijd zulke prachtig mooie stallen om te zien <3 Jaloers!
Je mag nog eventjes wachten :j

Xritt mooi toch, trol :+ De T weet ik zo niet. Ik heb W X Y Z. Namen staan al vast :j

Jennyk fijn dat je blij bent met het veilig lijstje *\o/* Ja ik wordt er echt vrolijk van :D Helaas vandaag weer wat grijzer. Ik geniet van de zon {:} Schiet bij jou mooi op!

Veronique hihi dat moet vast helpen <3 Geen probleem wbt de lijst!

Suffie ik heb dan niet opgelet denk ik :+ Had jij niet een valk/palomino? Ik verwar je met Fotsy ben ik bang. Wat erg :') Oeps!

MaryanneR :(:) Knuffel! Ik kan het goed begrijpen. Wat een heftige ervaring.

CiaraLady dankje! Buikje komt wel hoor hihi. Bij Zilver in haar eerste dracht pas in haar laatste 2 weken :+

StalHD ze is eindelijk weer zwart inderdaad. Ze had weer een zink tekort. Toch de behoefte aan veel zink. Gelukkig weten we waar we het moeten zoeken. Maandje terug was ze zo...
[ img ]
Ik hoop een merrie voor je!

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote ponys & paarden 320 dagen
Pomski - Bess - 301
Chantall - ? - 303 dagen
Nieky1993 - Nova - 322 dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 13:16 



 
Profiel   

ik ga ook proberen weer wat actiever mee te praten! wat lijken die laatste weken eindeloos te duren!
De eerste zit op 274 dagen maar die draagt standaard richting de 340
En de volgende zit nog maar op 256 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 13:32 



 
Profiel   

Kabayo, dat ontwormen zo laat in de dracht met Ivermectine of Fenbendazole ( absoluut niet! met Equest of Equest Pramox) heeft volgens veel dierenartspraktijken weldegelijk zin. Dan maakt het niet zo heel veel uit of het 1 week voor het veulenen of 1 maand voor het veulenen is. Als de merrie minder wormen heeft, scheidt ze minder eitjes uit en krijgt het veulen ook minder via de melk binnen. Ook als het veulen eens wat mest van de merrie eet, zal die mest minder wormeitjes bevatten.
Als er nog nooit sprake van veulenworm op het bedrijf is geweest zal het misschien daarvoor niet nodig zijn, maar er zijn meer wormen waar veulens aan kunnen overlijden.
https://depaardenartsen.nl/wormen/advies/ , hier kan je er meer over lezen.
Ook een hele goede stalhygiëne is erg belangrijk, maar als houdt je die stal nog zo schoon, als de merrie veel wormen heeft ( wat je dus vaak nergens aan ziet), besmet ze het veulen al heel snel.

Ik was trouwens ook bij die lezing en vond het allemaal heel interessant, niet alleen over het ontwormen, maar ook het eerste deel van de avond over het hele gebeuren vanaf de laatste periode van de dracht tot en met de eerste dagen van het veulen. Hoe een normale bevalling verloopt, wat er mis kan gaan, wanneer je zelf wat zou kunnen doen en wanneer de dierenarts echt direct gebeld moet worden.
Ze ontwormen bij onze praktijk niet voor de 2-4 weken omdat dan de blood-brain barrier nog niet gesloten is en het levensgevaarlijk voor het veulen is als er ontwormingsmiddel in de hersenen komt. ( Kiki, heb ik dit zo goed onthouden?). https://www.facebook.com/65132134164006 ... 983828719/ is hierover een interessante post.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:50 



 
Profiel   

Oh! Er zijn gewoon al merries veilig! Spannend!

Kabayo: Ik heb 2 stalgedeelten. In dit deel staan deze stallen (voorwand is op het laagste punt 1,47 m. hoog, dus nog best wat) en in de andere gang heb ik wel gewoon dichte wanden. Daar staan de jonkies :D

Betreft ontwormen; ik ontworm ook een week voor de bevalling. Ken inmiddels de merries wel aardig, dus kan het aardig in schatten. En als het een paar dagen meer of minder is, doet het nog steeds z'n werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:04 



 
Profiel   

Over de wormen bestrijding is wel een goede, toen Jade geinsimineerd werd heeft de DA gelijk een mest onderzoek bij der gedaan en was ze niet nodig om te ontwormen.

Wat is volgens jullie vestandig, sws prefentief gaan ontwormen (en op de hoeveel dagen) of gewoon mest onderzoek laten doen (bij alle 3 de paarden). De shet heeft altijd bloedworm, schijnt volgens de DA normaal te zijn maar loopt het veulen dan straks niet te veel risico?

Wilde gister tussen de uiers schoonmaken wat ze normaal super lekker vond, vond ze er nu niks aan en moest ik eraf blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:42 



 
Profiel   

Haha, Kabayo, die had ik ook. De palomino is verkocht en de valk gebleven. Zij is nu 6 jaar en heeft 2 jaar geleden een valk veulen gehad van Leuns Veld's Winston Jr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 17:46 



 
Profiel   

Kabayo, ja, de mannen zijn verkocht inderdaad :)
Als dit EINDELIJK een merrie is, blijft die zeer waarschijnlijk wel ja. Wie zegt dat Fi dan ooit nog een keer een merrie geeft :+
Een hengstje verkoop ik waarschijnlijk weer.
Fi doet het goed. Ze heeft eindelijk geen last meer van haar rug en staat heerlijk buiten en een paar uur per dag op het land dik te worden :)
Ze is nu 8 maanden drachtig en echt een stuk dikker dan andere jaren.
[ img ]

Ik probeer ook altijd een week voor de bevalling te ontwormen. Dat ging de eerste keer goed, toen beviel ze namelijk op dag 341. De tweede keer beviel ze ineens op dag 326, dus heb ik haar op dag 323-325 ofzo ontwormd, omdat ze ineens een stuk eerder ging.
De derde keer was ik ook een dag of drie van te voren, omdat ze toen ook op dag 326 beviel, maar ik het nu iets meer verwachtte.
Afgelopen jaar ging het weer mis, toen beviel ze op dag 319, dus ging de wormenkuur er op dag 317-318 ofzo in. Blijft lastig plannen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 18:19 



 
Profiel   

Kabayo Merkte je nog aan iets anders het zink tekort of alleen aan dr vacht?

Jet Intéressant zeg. In vind het wel altijd verwarrend als de ene praktijk het een adviseert en de ander iets anders. Zo adviseert onze veearts om 2 weken van te voren te ontwormen. Maar bv de praktijk van een aantal kennissen raden dan weer aan om 24u na de geboorte te ontwormen. :? Dusja wat is wijsheid dan he vraag ik mij wel eens af. Het zijn allemaal gediplomeerde veeartsen....

Happy_hippie Het veulen zou ik sowieso ontwormen volgens een schema. En de merrie idd 1x ergens voor of net na de bevalling. Ligt eraan welk veearts advies je volgt :+ Mss beetje last van dr hormonen dat ze chagerijniger was?

Cynthia82 Fi ziet er weer goed uit. En wat een kleur verschil met winter en zomer *D


Gisteren en vandaag weer 2 mijlpalen bij onze fokmerries. Allebei 300 dagen nu :D Nog even en dan kunnen we aftellen :):) Voor Amber (de bruinbonte) is het het eerste veulen bij ons. En tevens het eerste Tiesto veulen bij ons. Ben zo benieuwd. Amy had vorig jaar een heel mooi zwart veulen met 4 gelijke witte benen en een bles. Hopelijk dit jaar weer zo een knapperd <3
[ img ]
[ img ]

Skye dr uier groeit rustig aan door. Nu nog vullen in het midden zodat de tepels naar buiten komen en dan is ze er klaar voor :D Ze is het echt zat. Heb afentoe met dr te doen. Ze ligt regelmatig even maar ze ligt niet meer lekker dus het zijn echte power naps zeg maar :(:)
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:14 



 
Profiel   

nieky1993, haha nee ze was totaal niet chagrijnig hoor kwam gewoon lekker kroelen en spelen alleen uier schoonmaken vond ze niet leuk misschien dat dat al gevoelig word of kan dat niet op 278dagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:16 



 
Profiel   

Ik denk dat dat wel kan dat ze mss gevoeliger was :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:25 



 
Profiel   

Nieky, ik ben wel benieuwd wat de gedachtengang van die dierenartsen is om 1 dag na het veulenen te ontwormen. Wie weet zit daar ook wel een doordacht plan achter. En 1 of 2 weken van te voren zal denk ik weinig uitmaken, zolang je de box maar goed schoonhoudt en wel een bodem kweekt ( dat kwam gister ook naar voren).
300 dagen begint ook al op te schieten!

Happy Hippie, wat gebeurt er als je toch doorzet met aan het uier zitten? Niet zozeer die troepjes er tussenuit pulken, maar gewoon eraan zitten? Heb je al gevoeld of gekeken of er al verandering is in het uier?

Cynthia, heeft Fi nu minder zucht dan vorige jaren of lijkt dat maar zo of kwam dat toen pas later in de dracht? Ik zie het nu tenminste niet echt bij haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 21:43 



 
Profiel   

Jet, De uier is schoon men moeder zij dat ze hem vorige week wel mocht schoonmaken nog.
Zal van de week gewoon nog eens proberen, verandering zie ik niet echt eigenlijk maar zal eens foto's maken om te vergelijken met nu en verloop van tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:37 



 
Profiel   

Ja, foto's maken is altijd wijs! Toch is het wel handig als je wel aan het uier kan komen, voor als het veulen straks moet gaan drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:41 



 
Profiel   

Jet, haha ja dat zeker!
We maken de uier ook altijd schoon sowieso om de 2 weken en normaal vind ze het heerlijk dus beetje appart nu ineens niet maar ze zal der uiteraard wel een reden voor hebben.
Morgen nog eventjes proberen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 22:58 



 
Profiel   

Ciara_Lady als het goed gaat, gewoon lekker rustig aan door gaan hoor. Goed naar je merrie kijken

corinadrenth ze zet er vaart achter *\o/*

nieky1993 nee niet over een schema gesproken.
Er waren naast 2 dierenartsen van een paardenkliniek ook een meneer die zoeist was ( werkt bij een farmaceut) en heeft veel erover uitgelegd.
Hoe kuren werken, waarvoor wel en waarvoor niet ( wormen, larven stadia etc)
Gefeliciteerd met de mijlpalen *\o/*

Kabayo die week is ook lastig te bepalen, helemaal met je eens.
Maar veulenworm krijgen ze bv via de melk van de moeder (zitten in het uier). Dus komt niet heel stipt, maar verklein de kans zo klein mogelijk.

Jet klopt helemaal.
Over het blood-brain barrier waren ze best fanatiek idd

Happy_Hippie niet nodig om te ontwormen met een lage EPG bij een mestonderzoek is echt een moment opname. Daarnaast is het best al lang terug dus kan nu geheel anders zijn.
Wat is de oorzaak waarom de shet steeds bloedwormen heeft? En waarmee word ze ontwormd?
Persoonlijk zou ik ze sws vlak voor de bevalling ontwormen

Cynthia82 Fi is al lekker rond.
Even gemist denk ik, wat was er met dr rug?


Vandaag bij Bo begonnen met merriebrok, uiteindelijk toch voor die van Pavo gegaan. Is hier goed te verkrijgen, en deed het de vorige keer ook goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:03 



 
Profiel   

:') Corinadrenthe die schiet op

Nieky ook al zo een uier

Kabayo ja en deze keer heb ik een gewone bruine drachtig hahaha tis eens wat anders dan de valk en Palomino
De valk, Flo dus heb ik trouwens vorig jaar moeten laten inslapen wegens ziekte aan haar gebit

En diegene met de vraag over haar paard of die drachtig zou kunnen zijn sorry die foto's zijn te klein voor mij en wat kabayo zegt niet melken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:11 



 
Profiel   

Nieky, aaahhhh kijk dr liggen <3

Jet, haar zucht komt vaak wat later, rond de 10 maanden/twee, drie weken voordat ze bevalt.
Vorig jaar heb ik haar kleefkruid gegeven zodra de bult zich begon te vormen. Dat heeft echt geholpen! Die bult werd net zo mega groot als anders, maar was binnen een week na de bevalling helemaal weg. Bij Idris ben ik pas na de bevalling begonnen, toen duurde het een maand ofzo voordat het helemaal weg was.

Kiki, vanaf eind november/begin december liep ze wat kort achter. Ze was op de zomerwei uitgegleden in de modder (dat is een dijkje). Dus ik dacht dat het even tijd nodig had. Toen gingen ze naar het winterplekje. Daar is ook een wei, maar helemaal vlak. Ze stonden een paar uur per dag op de wei en toen het begon te vriezen, zette ze ineens geen stap meer op de wei. Ik was bang dat ze bevangen was, maar daar leek het niet echt op. Veearts erbij, niet bevangen, geen zweer. Fysio erbij en toen bleek ze inderdaad helemaal vast te zitten en veel last te hebben van haar lage onderrug/SI gewricht. na de behandeling ging ze steeds makkelijker lopen en ook weer rollen. Afgelopen week is de fysio weer geweest voor nog een controle en behandeling en nu was alles gelukkig weer goed.
Ze zette dus geen stap meer op de wei, omdat haar rug veel pijn deed bij het lopen op de bevroren graspollen.
Afgelopen dinsdag was de wei ook bevroren en ze loopt er nu gewoon weer normaal overheen :)

Fotsy, aaahhhh Flo.... dat heb ik even gemist denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 09:43 



 
Profiel   

Ooh wat leuk! Ook weer een topic van het jaar 2023. :o

Gisteren was ik een groot stuk aan het lezen van het topic in 2015. Dat vond ik zo gezellig. Dus ik dacht schrijf ook eens een berichtje om ons kenbaar te maken.

Ik heb op dit moment mijn eigen Friese merrie Fryscke drachtig van onze eigen Barock Pinto hengst Teun. Ze zit vandaag op de 305 dagen. Ik zal gelijk een foto proberen toe te voegen. Even kijken hoe alles hier werkt. :D

[ img ]

Wat leuk al die veulentjes die er al zijn, en heel herkenbaar die gezonde spanning en het waken. Alhoewel ik wel bijna door mijn geduld heen ben.

Ook heeft die van mij al wat uier sinds januari eigenlijk al. Meer die dit al hebben? Het is haar eerste veulen dus nog even aftasten. :j

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 11:34 



 
Profiel   

Fotsy, ah wat sneu.

Cynthia82, ja van het si kunnen ze enorm last hebben en alles steeds verder vastzetten.
Maar gelukkig gaat het nu weer een stuk beter

Mattyy, Welkom. Gaat al opschieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 11:39 



 
Profiel   

Hoi hoi,
Na al weer veelste lang afwezig te zijn geweest wil ik nu toch echt met jullie mee gaan kletsen.
En zal ik mijn combinatie nog even netjes voorstellen.

Don Dara
[ img ]
Don Romantic (Don Shufro) x Painters Row.

X

Peru's Sarowski
[ img ]
[ img ]
(Dit is een few spot het veulen zal dan ook appaloosa kenmerken hebben)


Mijn merrie wordt dit jaar 16 jaar en dit zal haar 3de veulen zijn. In 2021 kreeg ze een veulen van Peru's Argument.
[ img ]

[ img ]

Momenteel staat mijn merrie er zo bij.
[ img ]
Op 20 april is ze uitgerekend (nog 69 dagen te gaan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 13:05 



 
Profiel   

Kennen jullie dit ook? Tot nu toe bij iedere drachtige merrie hier gebeurt het rond de 300 dagen dracht dat ze een dagje helemaal niet fit/licht koliekig zijn. Inmiddels herken ik het en schrik ik er niet van, maar Veronia heeft het vandaag. Hooi niet opgegeten, heel sjagrijnig en gewoon ongemakkelijk/wat buikpijn. Ze zit nu op 305 dagen. De vorige dracht had ze dit volgens mij op 302 dagen en destijds Wainonia had het ook rond de 300 dagen.

Ze dijt nu ook echt flink uit
[ img ]

Fotsy heb jij Flo niet meer? Jemig, dat wist ik niet.

Matty wat leuk, onze merries lopen precies gelijk op, mijne zit ook op 305 vandaag. Alleen de mijne begint nog niet aan haar uier (is ook geen maiden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 14:56 



 
Profiel   

Muronia: oeehh ontzettend spannend, ik zie het bij mijn merrie nu ook dat ze uit begint te dijen. Ohja maakt dat verschil tussen een maiden merrie en geen maiden? Dit wordt voor ons t 3e veulen, mijn eerste merrie had beide keren placentitis dus altijd al flink 8 weken van te voren een dik uier & hars. :')

Kiki1976: Thanks :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 15:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 209 van de 504 [ 12597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212 ... 504  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen