Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard beschikbaar stellen als draagmerrie?

 
Profiel   

Een van onze merries heeft artrose. Rijden lukt niet meer en een veulentje fokken bij zo'n merrie lijkt ook niet zo verstandig. Ze heeft 5 jaar geleden een veulen gehad en dat vond ze best leuk.
Ze staat hier in de wei en vermaakt zich met niks doen. Ik zit er over te denken haar aan te bieden als draagmerrie. Niet aan een particulier, maar aan een stal waar men ET doet en draagmerries verhuurt.
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Wie heeft zijn/haar merrie beschikbaar gesteld als draagmoeder en wat waren/zijn jullie ervaringen?
De merrie is overigens wel 15 jaar, dus misschien is ze aan de oude kant?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:24 



 
Profiel   

Te oud zal ze niet zijn. Ik vind het een mooi idee. Mentaal is het wel enorm zwaar. Is ze een sterk en stabiel paard? Hoe reageert ze op verandering een verhuizing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:31 



 
Profiel   

Artrose en drachtig zijn is niet zo'n denderend goede combinatie. Paard moet wel 24/7 nogal wat kilo's extra meezeulen, zeker tegen het einde van de dracht. En daarnaast zal ze de eerste weken als het veulen z'n stelten aan het testen is er continu achteraan lopen rennen, en dat is ook geen goed idee met artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:35 



 
Profiel   

Kendra schreef
Een van onze merries heeft artrose. Rijden lukt niet meer en een veulentje fokken bij zo'n merrie lijkt ook niet zo verstandig. Ze heeft 5 jaar geleden een veulen gehad en dat vond ze best leuk.
Ze staat hier in de wei en vermaakt zich met niks doen. Ik zit er over te denken haar aan te bieden als draagmerrie. Niet aan een particulier, maar aan een stal waar men ET doet en draagmerries verhuurt.
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Wie heeft zijn/haar merrie beschikbaar gesteld als draagmoeder en wat waren/zijn jullie ervaringen?
De merrie is overigens wel 15 jaar, dus misschien is ze aan de oude kant?


wat maakt haar dan wel geschikt als draagmoeder!!

ligt er natuurlijk aan waar ze artrose heeft
maar als dit in de rug zit of in de benen - die moeten het gewicht mede dragen, bevalling opzich - kan dit voor de merrie pijnlijk zijn, reden waarom je misschien zelf geen veulen fokt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:39 



 
Profiel   

Ze krijgen dan wel veel behandelingen die mogelijk onprettig zijn. Ik zou mijn merrie er niet voor beschikbaar stellen. Maar beter dan "weggedaan" worden ,in gevallen dat er voor een arbeidsongeschikte merrie niets anders meer is. Maar goed, ik ben überhaupt tegen alle onnatuurlijke manieren van voortplanting. En ik denk ook wel dat een merrie kan genieten van een veulen ook al is dat op een onnatuurlijke manier ter wereld gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:39 



 
Profiel   

anjali schreef
Ze krijgen dan wel veel behandelingen die mogelijk onprettig zijn. Ik zou mijn merrie er niet voor beschikbaar stellen. Maar beter dan "weggedaan" worden ,in gevallen dat er voor een arbeidsongeschikte merrie niets anders meer is. Maar goed, ik ben überhaupt tegen alle onnatuurlijke manieren van voortplanting. En ik denk ook wel dat een merrie kan genieten van een veulen ook al is dat op een onnatuurlijke manier ter wereld gekomen.


Dat valt allemaal best mee. Misschien eerst verdiepen in de methode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:48 



 
Profiel   

Caily schreef
Te oud zal ze niet zijn. Ik vind het een mooi idee. Mentaal is het wel enorm zwaar. Is ze een sterk en stabiel paard? Hoe reageert ze op verandering een verhuizing?


Volgens mij hebben ze als draagmerries het liefste merries tussen de 5 en 12 jaar die al een keer geveulend hebben.
Deze merrie is nu 15, maar 16 wanneer ze moet veulenen. Dat is voor een draagmerrie vrij oud en zal niet de voorkeur hebben.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 14:49 



 
Profiel   

anjali schreef
Ze krijgen dan wel veel behandelingen die mogelijk onprettig zijn. Ik zou mijn merrie er niet voor beschikbaar stellen. Maar beter dan "weggedaan" worden ,in gevallen dat er voor een arbeidsongeschikte merrie niets anders meer is. Maar goed, ik ben überhaupt tegen alle onnatuurlijke manieren van voortplanting. En ik denk ook wel dat een merrie kan genieten van een veulen ook al is dat op een onnatuurlijke manier ter wereld gekomen.

Dus jij controleert voordat je een paard koopt, even bij de fokker hoe die verwekt is? :') Anders houd je het ook weer in stand toch? Zolang mensen van die onnatuurlijk verwekte paarden blijven kopen, is er een markt voor.

Waar heeft de merrie artrose Kendra?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:05 



 
Profiel   

Ipv draagmerrie, is ze niet beter geschikt als adoptiemerrie?
Geen idee wat daar de leeftijdseis voor is, volgens mij is die grens niet heel strikt, wel weet ik dat ze minimaal zelf een veulen gehad moeten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:13 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
anjali schreef
Ze krijgen dan wel veel behandelingen die mogelijk onprettig zijn. Ik zou mijn merrie er niet voor beschikbaar stellen. Maar beter dan "weggedaan" worden ,in gevallen dat er voor een arbeidsongeschikte merrie niets anders meer is. Maar goed, ik ben überhaupt tegen alle onnatuurlijke manieren van voortplanting. En ik denk ook wel dat een merrie kan genieten van een veulen ook al is dat op een onnatuurlijke manier ter wereld gekomen.

Dus jij controleert voordat je een paard koopt, even bij de fokker hoe die verwekt is? :') Anders houd je het ook weer in stand toch? Zolang mensen van die onnatuurlijk verwekte paarden blijven kopen, is er een markt voor.

Waar heeft de merrie artrose Kendra?

Nou, dergelijke dure jonge sportpaarden die op onnatuurlijke wijze gefokt zijn zijn verre van mijn doelgroep. Maar inderdaad zou er wat mij betreft wel een soort beter-leven-keurmerk, of biologisch keurmerk, bij paarden mogen komen zodat degenen die alleen natuurfok willen daarvoor kunnen kiezen. Aan de andere kant kan een paard er zelf niets aan doen hoe hij gefokt is.Dus als ik een persoonlijke klik zou hebben dan vraag ik niet naar afkomst of fokmethode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:36 



 
Profiel   

Als ze fysiek de dracht aankan zou ik een stal opbellen en informeren of ze interesse in haar hebben.
Er wordt goed voor draagmerries gezorgd. Het aantal handelingen dat ze ondergaan valt best mee en ze staan eenmaal drachtig ook tot het veulen gespeend kan worden op 1 locatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:49 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Caily schreef
Te oud zal ze niet zijn. Ik vind het een mooi idee. Mentaal is het wel enorm zwaar. Is ze een sterk en stabiel paard? Hoe reageert ze op verandering een verhuizing?


Volgens mij hebben ze als draagmerries het liefste merries tussen de 5 en 12 jaar die al een keer geveulend hebben.
Deze merrie is nu 15, maar 16 wanneer ze moet veulenen. Dat is voor een draagmerrie vrij oud en zal niet de voorkeur hebben.....


Precies. Draagmerries worden dan ook vaak gebruikt voor toch wel dure veulens. Ik zou mijn investering ook niet zomaar in een draagmerrie op leeftijd durven steken die nog nooit heeft geleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:56 



 
Profiel   

Dank iedereen! Daarom ben ik vooral geïnteresseerd in ervaringen, ik heb me goed verdiept in de mitsen en maren. Merrie heeft kogelartrose in een voorbeen, maar eigenlijk alleen last onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 15:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Artrose en drachtig zijn is niet zo'n denderend goede combinatie. Paard moet wel 24/7 nogal wat kilo's extra meezeulen, zeker tegen het einde van de dracht. En daarnaast zal ze de eerste weken als het veulen z'n stelten aan het testen is er continu achteraan lopen rennen, en dat is ook geen goed idee met artrose.

Mee een. Ik zou er om die reden niet voor kiezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 16:01 



 
Profiel   

Artrose hoeft echt geen spelbreker te zijn.
Juist stilstaan roest en bewegen met een veulen is dan veel beter! Tuurlijk afhankelijk van de gradatie van de artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 16:22 



 
Profiel   

Zou ze dan niet beter geschikt zijn als pleegmoeder/opvoed moeder voor wees veulens? Dan hoeft ze zelf niet te dragen maar te zogen en moederen.

Dennenoord heeft zo ook de merrie van mijn vriendin paar jaar als pleegmerrie gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 17:10 



 
Profiel   

Babootje schreef
Sky_As schreef

Volgens mij hebben ze als draagmerries het liefste merries tussen de 5 en 12 jaar die al een keer geveulend hebben.
Deze merrie is nu 15, maar 16 wanneer ze moet veulenen. Dat is voor een draagmerrie vrij oud en zal niet de voorkeur hebben.....


Precies. Draagmerries worden dan ook vaak gebruikt voor toch wel dure veulens. Ik zou mijn investering ook niet zomaar in een draagmerrie op leeftijd durven steken die nog nooit heeft geleverd.


Ze heeft wel een veulen van zichzelf gehad. Ze is 15, geen 25. Ik kan je genoeg plekken noemen waar de merrie welkom zou zijn.

Wel heb ik helaas ervaring met kogelartrose in het voorbeen icm een dracht, dat zou ik niet snel weer doen. Nu is elke dracht en merrie anders. Maar situatie die ik heb mij gekend had de merrie op het einde best wel wat last en kreeg ik haar daarna ook niet echt lekker weer op de been.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 19:34 



 
Profiel   

15 is waarschijnlijk al te oud voor de meeste ET stations

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-23 20:46 



 
Profiel   

cissy schreef
Zou ze dan niet beter geschikt zijn als pleegmoeder/opvoed moeder voor wees veulens? Dan hoeft ze zelf niet te dragen maar te zogen en moederen.

Dennenoord heeft zo ook de merrie van mijn vriendin paar jaar als pleegmerrie gehad.


Uhm ja, pleegmerrie bedoelde ik dus ook :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 09:01 



 
Profiel   

Ik heb tweemaal een pleegmerrie op stal gezien doordat een veulen zijn moeder verloor. Ik vond het nogal een dieronvriendelijk systeem eerlijk gezegd. De merrie wordt met veel hormonen behandeld zodat ze kan zogen etc. Die behandeling vind ik al discutabel. Met grote regelmaat verhuisd en, afhankelijk van waar ze komt te staan natuurlijk, ook gewoon als ingehuurd dier gezien, waar op de stal waar ze staat niet altijd zorgzaam en liefdevol wordt gezorgd. Een functioneel paard dat nu alleen het veulen in leven moet houden, dat heb ik op beide stallen gezien. Deze merries waren enorm lief en gelaten maar ook erg gestresst. Ze werden niet mishandeld ofzo natuurlijk, maar er was duidelijk geen eigenaar die de merrie zelf goed verzorgde. Ik ben er zo van geschrokken dat ik me zelf afvroeg of ik dit verdienmodel van merrie-verhuur in stand wil houden op het moment dat ik een veulen zonder moeder zou hebben.
Als er betere ervaringen zijn hoor ik die ook graag, stelt mij weer gerust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 09:27 



 
Profiel   

Daancha schreef
Ik heb tweemaal een pleegmerrie op stal gezien doordat een veulen zijn moeder verloor. Ik vond het nogal een dieronvriendelijk systeem eerlijk gezegd. De merrie wordt met veel hormonen behandeld zodat ze kan zogen etc. Die behandeling vind ik al discutabel. Met grote regelmaat verhuisd en, afhankelijk van waar ze komt te staan natuurlijk, ook gewoon als ingehuurd dier gezien, waar op de stal waar ze staat niet altijd zorgzaam en liefdevol wordt gezorgd. Een functioneel paard dat nu alleen het veulen in leven moet houden, dat heb ik op beide stallen gezien. Deze merries waren enorm lief en gelaten maar ook erg gestresst. Ze werden niet mishandeld ofzo natuurlijk, maar er was duidelijk geen eigenaar die de merrie zelf goed verzorgde. Ik ben er zo van geschrokken dat ik me zelf afvroeg of ik dit verdienmodel van merrie-verhuur in stand wil houden op het moment dat ik een veulen zonder moeder zou hebben.
Als er betere ervaringen zijn hoor ik die ook graag, stelt mij weer gerust.

Ik meende dat dat merries waren die hun eigen veulen verloren hadden en dan aan een weesveulen gekoppeld werden.Omdat ze anders geen melk geven maar dat wordt dus inmiddels dus ook met hormonen geregeld.En is kennelijk niet eenmalig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 12:32 



 
Profiel   

anjali schreef
Daancha schreef
Ik heb tweemaal een pleegmerrie op stal gezien doordat een veulen zijn moeder verloor. Ik vond het nogal een dieronvriendelijk systeem eerlijk gezegd. De merrie wordt met veel hormonen behandeld zodat ze kan zogen etc. Die behandeling vind ik al discutabel. Met grote regelmaat verhuisd en, afhankelijk van waar ze komt te staan natuurlijk, ook gewoon als ingehuurd dier gezien, waar op de stal waar ze staat niet altijd zorgzaam en liefdevol wordt gezorgd. Een functioneel paard dat nu alleen het veulen in leven moet houden, dat heb ik op beide stallen gezien. Deze merries waren enorm lief en gelaten maar ook erg gestresst. Ze werden niet mishandeld ofzo natuurlijk, maar er was duidelijk geen eigenaar die de merrie zelf goed verzorgde. Ik ben er zo van geschrokken dat ik me zelf afvroeg of ik dit verdienmodel van merrie-verhuur in stand wil houden op het moment dat ik een veulen zonder moeder zou hebben.
Als er betere ervaringen zijn hoor ik die ook graag, stelt mij weer gerust.

Ik meende dat dat merries waren die hun eigen veulen verloren hadden en dan aan een weesveulen gekoppeld werden.Omdat ze anders geen melk geven maar dat wordt dus inmiddels dus ook met hormonen geregeld.En is kennelijk niet eenmalig.


Dat laatste is ook een mogelijkheid maar niet altijd beschikbaar natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 12:36 



 
Profiel   

Ik heb een AV merrie gehad die gebruikt is als draagmoeder. Ik zou zelf niet snel meer een merrie kopen die als draagmoeder gebruikt is. Ze was doodsbenauwd voor de veearts en ik denk dat dit te relateren is aan haar verleden. Ze kon helemaal panisch reageren wanneer ze dacht dat haar hoofd vast zat of als er een touw tegen en/of tussen haar benen kwam. Echt compleet door het lint. Achterhoeven uitkrabben of nog erger, bekappen, dan haalde ze gericht uit. Met heel veel geduld heb ik dit een stuk beter gekregen. Vastgebonden staan was dan wel weer prima.
Zeker weet je het natuurlijk nooit, maar ik denk dat ze een niet heel leuk verleden heeft gehad. Ik zou dus ook echt nooit mijn merrie daarvoor uitlenen.

Toen de merrie bij ons kwam kreeg ik een 4 weken oud veulen waarvan de moeder te ziek was om nog voor hem te kunnen zorgen. Ze heeft over het veulen gemoederd alsof het van haarzelf was. Ontzettend mooi om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 12:49 



 
Profiel   

Dennenoord heb ik zulke mooie dingen van gezien op stal, en de merrie ging echt met pijn in het hart terug.
Deze merrie had op jonge leeftijd een ongeluk gehad en niet meer rijdbaar.
Enorm litteken op haar been, maar zoooo lief.
En zo verliefd op het veulen.
Er stond echt een complete ode aan de merrie op facebook, over hoe dankbaar ze waren en hoe erg ze haar gingen missen.

Deze pleegmoeder is overláden met liefde en dankbaarheid.
En ik vond het hormoongedoe heftig, maar heb zo’n gelukkige merrie gezien hier, dat ik daar van terug ben gekomen.
Deze merrie is haar gewicht in goud waard, en als een koningin verzorgd en platgeknuffeld.
Eigenlijk in ieders hart, hadden ze haar het liefst nooit meer teruggebracht.
Maar ze heeft ongetwijfeld weer een veulen een mama gegeven.

De eerste keer dat ik ze samen zag, en de merrie zó verliefd zag op ‘haar’ kind.
Ben ik omgegaan, en het veulen is opgegroeid tot een normaal paard met normaal gedrag.
Ik zal die merrie nooit vergeten, die liefde voor het veulen en hoeveel ze nog van nut was zo.
Niks slager of inslapen, een gouden merrie is het die net zoveel waard is als een rijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 14:45 



 
Profiel   

Een pleegmoeder is wat anders dan een draagmoeder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 16:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen