Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Brits politiepaard aangevallen door hond

 
Profiel   

Lijkt me een vrij hersendood paard, als die gewoon blijft staan wanneer het actief wordt gebeten door een agressieve hond. Dan heb je echt alle natuurlijke instincten eruit "getraind".
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:27 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Als mijn huis-tuin-keukenpaard hierop getraind is en perfect kan blijven stilstaan op zo'n moment, kan een politiepaard dat zéker.
Bovendien staat paard al betrekkelijk stil gedurende de hele aanval, afstappen en die hond grijpen, was dus zéker mogelijk.

ALs het mij lukt, dan lukt het een getraind politiepaard én agent zeker.


Wauw meen je dit serieus? Paard reageert volstrekt normaal, beter dat hij zo beweegt dan stil gaat taan en slachtoffer is. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:02 



 
Profiel   

Amusant leesvoer, al deze deskundigen achter hun toetsenbordjes...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:17 



 
Profiel   

Kuggur schreef
moonfish13 schreef
En taser had goed op zijn plek geweest ter bescherming van dat arme paard!

Strak plan, een hond taseren die in een paard hangt, dan taser je het paard ook, en als het meezit krijgt de ruiter óók een klap...drie voor de prijs van één!


Heb je een punt.
En je paard besturen en taseren is moeilijk.
Maar bij loslaten zou je dat beest wat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:27 



 
Profiel   

Afstappen gevaarlijk... Nou paard kon even goed aan de kletter gaan met ruiter erop of ruiter eraf gooien en aan de kletter gaan... Paard deed dit niet dus zou dit na het afstappen ook niet gedaan hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:00 



 
Profiel   

denisesilver schreef
Lijkt me een vrij hersendood paard, als die gewoon blijft staan wanneer het actief wordt gebeten door een agressieve hond. Dan heb je echt alle natuurlijke instincten eruit "getraind".


Vraag me af of je instincten eruit kunt trainen. Wellicht stond deze ook nog niet in de flight/freeze/fight stand. Beetje voorbarige conclusie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:03 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Afstappen gevaarlijk... Nou paard kon even goed aan de kletter gaan met ruiter erop of ruiter eraf gooien en aan de kletter gaan... Paard deed dit niet dus zou dit na het afstappen ook niet gedaan hebben...


Nou, dat is een mooi gevalletje vertel me in twee zinnen dat je nog nooit op een paard hebt gezeten dat daadwerkelijk flink over de zeik was :=

Afstappen in zulke situaties is altijd levensgevaarlijk. Dat doe je alleen als je in een veilige ruimte bent (=binnenbak) of als het leven van de ruiter anders dringend in gevaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:07 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Aan iedereen die valt over mijn opmerking betreffende de agent:

Als honden onderling elkaar willen aanvallen, wordt er ook tussen gekomen, of toch tenminste hier.
Er wordt hier niet gevochten.

Dus als er een hond op die van mij afstormt, dan wordt de roedel door mij beschermd.
Geen hond die 1 van mijn honden moet grijpen en geen van mijn honden die een andere hond zal grijpen op dat ogenblik.
Ik hou de aanvallende hond zélf op afstand.

Dat kon die agent dus ook gedaan hebben.
Gewoon op je paard blijven zitten en niets doen, is gewoon passief.

Als mijn paard aangevallen wordt op een simpele buitenrit, dan stijg ik ook af en onderschep die hond en geef hem een enkeltje retour richting baas of hou die vast.
Is daar risico bij dat ik zelf gebeten word? Uiteraard, maar liever dat dan mijn paard aan zijn lot overlaten.

Ooit wel eens gedacht aan het feit die hond die andere agent zpu kunnen aanvallen? Of zijn paard?? Had hij die moeten los laten ofzo? Had hij moeten schieten en daarbij zijn colega diens paard of de honden eigenaar moeten raken??
Lekker makkelijk oordelen zo achter je toetsen. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:30 



 
Profiel   

Tja mijn mening veranderd je niet hoor. Val er lekker over, mij niet gelaten maar ervaring leert je voldoende.
De meeste die hier toeteren en blazen zijn er die duidelijk nog nooit uit een piste geweest zijn.
Als je dagdagelijkse verkeerssituaties en gekke toestanden door medemensen en andere dieren meemaakt te paard, dan weet je gauw genoeg dat je soms dingen moet doen die je in een piste niet voor mogelijk houdt.

En ja je kan een paard wel degelijk zo trainen dat die in noodsituaties ipv de Flight te kiezen, blijft staan en erop vertrouwt dat JIJ hem zal redden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 23:31 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Als mijn huis-tuin-keukenpaard hierop getraind is en perfect kan blijven stilstaan op zo'n moment, kan een politiepaard dat zéker.
Bovendien staat paard al betrekkelijk stil gedurende de hele aanval, afstappen en die hond grijpen, was dus zéker mogelijk.

ALs het mij lukt, dan lukt het een getraind politiepaard én agent zeker.

Want jouw paard wordt natuurlijk drie keer per week aangevallen door loslopende vechthonden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 23:51 



 
Profiel   

denisesilver schreef
Lijkt me een vrij hersendood paard, als die gewoon blijft staan wanneer het actief wordt gebeten door een agressieve hond. Dan heb je echt alle natuurlijke instincten eruit "getraind".

Net als bij spel als paarden elkaar in de benen bijten om ze op de knieën te krijgen, in zo'n houding kan paard nl nog heel weinig doen aan verdediging. Enkel bijten misschien, maar trappen, slaan en wegrennen kunnen vanuit die houding niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 02:59 



 
Profiel   

Ik ben het er mee eens dat je bij een panikerend paard soms beter af kan stappen, maar dat is geheel afhankelijk van type paard, type ruiter en de situatie. Bij Mareentje ging ik er wel af hoor, als die dreigde in totale paniek (vluchten!) te schieten want dan zag ze me tenminste nog staan en had ik tenminste nog een kans om haar verstand er bij te houden ipv. alleen maar in het paniek-instinct te schieten.

Maar wanneer er van die etterhonden op ons af kwamen ben ik er volgens mij nooit af gegaan.
Je bent dan toch een beetje perplex, hoopt steeds dat die eigenaar dat etter nu wel komt pakken, wilt de optie open houden om snel weg te gaan uit de situatie (en dat kan beter te paard dan lopend) en als je er op zit dan blijf je tenminste bij je paard, want wat ga je ernaast nou eigenlijk doen :?

Je hebt je handen niet vrij om die klötehond te pakken want je hebt een paard vast. Het risico dat die op de loop gaat is groot en dan heb je pas echt de poppen aan het dansen. Want je weet niet hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen. Dan sta je tussen een rondhupsend paard en een aanvallende hond en wordt de situatie alleen nog maar onoverzichtelijker. OOK voor het paard.

En dikke kans dat die labbekak van een eigenaar dan zoiets heeft van oh de ruiter lost het wel op, die staat er al bij. En dan helemáál niks meer doet.... Mijn aanpak was altijd roepen naar de eigenaar om dat beest te pakken. Te waarschuwen dat paard de hond dood kan trappen als ze het beest niet snel pakken. En eerlijk gezegd bij het zien van het filmpje zat ik te hopen dat paard dat ook zou doen. Die hond even flink te pakken nemen.

Genoeg kansen gehad om de aanval af te breken. Dan kom je op het punt dat het paard het zelf op mag lossen :j En dat gaat beter als er geen andere mensen / dieren omheen staan want dan hoeft paard daar niet voorzichtig mee te zijn :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 06:36 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Tja mijn mening veranderd je niet hoor. Val er lekker over, mij niet gelaten maar ervaring leert je voldoende.


Als je zo in een discussie staat, waarom doe je dan aan een discussie mee..?

Little_Gift schreef
De meeste die hier toeteren en blazen zijn er die duidelijk nog nooit uit een piste geweest zijn.
Als je dagdagelijkse verkeerssituaties en gekke toestanden door medemensen en andere dieren meemaakt te paard, dan weet je gauw genoeg dat je soms dingen moet doen die je in een piste niet voor mogelijk houdt.


Dit is een beetje een ondoordachte uitspraak, vind je niet? Ik denk dat je je in dit soort situaties individueel (betrekkende op jezelf en op je paard) de vraag moet stellen welk gedrag je op dat moment het best gediend is. Ik heb paarden gehad waar ik inderdaad van af had kunnen stappen. Die waren daarvan gekalmeerd en zo had ik ze van de grond af kunnen helpen. Ik heb ook paarden gehad (en ik heb er nu een), die zou ik kwijt zijn als ik afstap in zo'n situatie. Ik kan je overigens verzekeren dat als ik 5 van de 365 dagen in de bak rijd per jaar, dat heel veel is.

MAAR.... misschien dat voor de bovenstaande situaties met een ander soort ruiter een andere oplossing beter was geweest.

Je hebt heel makkelijk oordelen van de grond af en de beste stuurlui staan altijd aan wal. In alle stressvolle situaties is er altijd wel iemand die toekijkt en zegt: "ik had ... gedaan". En dat is ok. Maar om dan iemand zo enorm af te vallen op een internet forum. Ik vind dat een beetje stijlloos.


De agent heeft zijn uiterste best gedaan om het paard en zichzelf kalm te houden en is daar erg goed in geslaagd. Gezien alle chaos om hen heen (want het was een druk park), had ik denk ik het zelfde gehandeld. Paard is toch in redelijke paniek, heeft misschien niet door dat ik afstap, ziet ineens iets opzij en haalt uit, "just in case". Dan lig ik daar. Van wat voor nut ben ik dan nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:01 



 
Profiel   

Jammer wel, dat we het niet even in de praktijk mogen testen.

Kúnnen testen is het probleem niet, er is vast wel een agressieve hond te vinden. Ruiter die het beter weet hebben we al, en een druk park is ook geen probleem. Helaas wordt er dan wel weer een paard geslachtofferd, maar waar gehakt wordt vallen spaanders.

Ik had wel willen filmen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:05 



 
Profiel   

@Ibbel ik zou het wel lüllig vinden voor het paard in kwestie, zijn schuld niet dan zijn baasje een zeer ernstig geval betweter is ;)

Een daadwerkelijk aanvallende hond is iig heel wat anders dan ene of andere blaffende mormel die niets doet behalve een grote bek hebben, die kunnen meeste paarden sowieso prima negeren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:13 



 
Profiel   

Daarom zeg ik, het mág niet.
Maar 'doe het dan eens voor hoe het moet' ligt wel op het puntje van m'n tong...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:14 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Daarom zeg ik, het mág niet.
Maar 'doe het dan eens voor hoe het moet' ligt wel op het puntje van m'n tong...

Ik denk dat een heleboel keyboard warrior dan ineens heel stil zouden worden :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:27 



 
Profiel   

Molfre schreef
Ibbel schreef
Daarom zeg ik, het mág niet.
Maar 'doe het dan eens voor hoe het moet' ligt wel op het puntje van m'n tong...

Ik denk dat een heleboel keyboard warrior dan ineens heel stil zouden worden :(:)



Of in paniek gaan schreeuwen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:27 



 
Profiel   

Nouja je hebt natuurlijk best een kans dat 1 van de agenten (of een bepaalde bokker := ) bij afstappen de hond van het paard had weten te krijgen zonder verdere problemen. Het is ook best frustrerend om dat filmpje te zien en te zien dat dat arme paard maar niet geholpen wordt :(:)

Maar de kans zou groter zijn geweest dat het bij afstappen nog verder uit de klauw gelopen zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:31 



 
Profiel   

Ik bedoel gewoon dat in mijn ogen je als agent een dier met je meeneemt en dat dier geen keuze heeft.
Je legt een eed af dat je je partner ten alle tijde zal behoeden en beschermen, zelfs ten koste van je eigen veiligheid.

Ikzelf ben nog van die stempel dat dat ook geldt voor de dieren die jij beslist onder je hoede te nemen.
Op zo'n moment bescherm je je dier, op elke mogelijke manier, ook als dat gevaar betekent voor jezelf.
Dat is voor mij een eed die in steen gehakt staat.

Als dat is door zelf in de vuurlinie te gaan staan, door die hond zelf te onderscheppen, door je paard toestemming te geven ervandoor te gaan en buiten bereik van die hond te raken, door je paard toestemming te geven de hond rake klappen te verkopen of door gelijk welke methode, dan is dat zo.

Je blijft niet hulpeloos op je paard zitten en laat het dan maar over aan omstaanders om de hond te stoppen en jouw paard te redden.
Dat kan bij mij gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:12 



 
Profiel   

Een niet stilstaand paard vast houden en tegelijk een hond proberen te grijpen is niet te doen. Het lukt de omstanders al niet ondanks dat de ruiter het paard in bedwang houdt, laat staan dat de ruiter 't zelf moet doen aan een lange teugel en dus minder controle van 't paard.

Lekker makkelijk geroepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:14 



 
Profiel   

Precies dit, en ervandoor laten gaan midden in de stad is ook allesbehalve in het belang van het paard. Je brengt hem alleen nog meer in gevaar door zoiets roekeloos te ondernemen.

En juridisch gezien weegt menselijk leven sowieso zwaarder dan het leven van een dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:17 



 
Profiel   

Dat de politie zou moeten gaan voor het paard dat is imo juist wat niet klopt, een agent is er voor de samenleving en om de gehele situatie zo veilig mogelijk te houden, niet alleen voor zichzelf en het paard maar ook voor alle omstanders, de verkeerssituatie eromheen, de gehele omgeving daar. En ook zijn verantwoording als het paard los zou breken en menselijke slachtoffers zou maken.
Wat hij deed is imo echt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:19 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Ikzelf ben nog van die stempel dat dat ook geldt voor de dieren die jij beslist onder je hoede te nemen.
Op zo'n moment bescherm je je dier, op elke mogelijke manier, ook als dat gevaar betekent voor jezelf.
Dat is voor mij een eed die in steen gehakt staat.


De eed van een agent is ietsje anders: 'je mag onschuldige omstanders niet in gevaar brengen'. Op het moment dat je je paard loslaat of de ruimte geeft om zich heen te schoppen, doe je dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:20 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@Ibbel ik zou het wel lüllig vinden voor het paard in kwestie, zijn schuld niet dan zijn baasje een zeer ernstig geval betweter is ;)

Een daadwerkelijk aanvallende hond is iig heel wat anders dan ene of andere blaffende mormel die niets doet behalve een grote bek hebben, die kunnen meeste paarden sowieso prima negeren :j


Dat laatste zeer zeker. Ik lees wel eens vaker over 'aanvallen' van honden of bokkers die agressieve honden tegenkomen op buitenrit. Terwijl die juist niet agressief klinken qua gedrag. Een echte aanval is heel wat anders idd als blaffende eromheen rennen en sneppen. Als ze echt willen grijpen ze echt, zoals in dit geval.

Maar dat is hetzelfde als de 'straks is het een kind!' Agressie naar eigen soort of ander dier heeft niks te maken met agressie naar mensen. Je kan de meest valse hond naar andere honden hebben dke nooit iets naar een mens zal doen. Of 1 die wel wat naar prooidieren doet maar niet naar andere honden of mensen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 10:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen