Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Niet helemaal rad na hoefzweren

 
Profiel   

En hoe kan je daar achter komen of het zoiets is? ook met een test?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:03 



 
Profiel   

Zo ff gezocht in mijn pc, is niet heel goed te zien maar dit is een foto van 6 jaar geleden en had hij die *zogenaamde * kuiltjes ook.

Hij is een tijd te dik geweest toen had hij het niet. Maar hij moest van de da echt afvallen de laatste keer,,,en ik heb er gelukkig wat afgekregen en zie je de schouders weer meer liggen...dat klopt wel...maar om te zeggen dat zijn spieren wegvallen??

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:09 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
En hoe kan je daar achter komen of het zoiets is? ook met een test?

Nee, geen testjes hiervoor.

Gewoon op zicht :D . Vaak oudere paarden die te dik zijn of geweest zijn. Sobere rassen, ponies, iberiërs, warmbloeden die er een genetische aanleg voor hebben...

Mijn oudste merrie had haast geen zool meer over om het maar even zo te zeggen. Jaren van het gras gehouden wegens hb geweest en elk jaar werden de zolen dikker en beter. Laatste 2 jaar van haar leven zelfs zonder ijzers. Beestje liep als een kievit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:22 



 
Profiel   

Heb nu 2 weken aangekeken. Toch de da gebeld. Die komt morgen ochtend.
Alleen wat kan een da zien op locatie vraag ik me dan af? Heeft geen apparatuur bij zich natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:26 



 
Profiel   

Nja je kunt iig een kreupelheidsonderzoek doen en dan evt afspreken om naar de kliniek te gaan.

Maar waarschijnlijk is de da al langs geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:16 



 
Profiel   

Wat wil je dan de DA? DA kan in ieder geval de hoeven bekijken en idd hopelijk ook een kreupelheidsonderzoek doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:46 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
En hoe kan je daar achter komen of het zoiets is? ook met een test?


Heeft hij nu iets ter bescherming? Ijzers of hoefschoenen of helemaal blootsvoets?
Door pijn verhogen de cortisol levels, en dit beïnvloed de boel niet positief. Het verstoort op haar beurt weer de stofwisseling.
Dus kijk eerst of je hem comfortabel krijgt.

Daarna kun je kritisch kijken naar je voeding: ik zou hem alleen uitgebloeid gras geven zolang dit speelt. Voor nu betekent dat dus niet grazen maar zoveel mogelijk arm hooi en een goed mineralensupplement.

Slechte hoeefkwaliteit, zweren, schimmel, etc…. Zijn een symptoom van een niet goed functionerend systeem. Het uit zich in de voeten, de voeten zijn niet het primaire probleem.

Zelf heb ik voor mijn ruin die met soortgelijke dingen worstelt een voedingsdeskundige in de arm genomen. Ik weet zelf echt wel veel. Maar vooral herstellen van voedingsfouten van voorheen vraagt wat meer specifieke kennis. Wat geef je niet, maar vooral: wat geef je wel?!
Het verschil is echt wel verbluffend. Een veel gezonder paard!

Ik heb het gedaan via Eqinful.

Een dierenarts kan vaak niet zoveel. Beetje kijken met de visiteertang hoe gevoelig hij is en dan een ijzertje adviseren. Of een foto maken en vaststellen dat de zolen dun zijn. Wat vaak zo is bij paarden met stofwisselingsproblemen.
Met voetenkenners (Klaas Feuth bijvoorbeeld) en voedingskenners kun je duurzaam resultaat krijgen.

Punt dat het nu pas opspeelt is niet gek. Paarden kunnen enorm lang compenseren. Je Haf is heel sober en heeft het mogelijk best lang net even te goed gehad. En nu is het vaatje vol.
Mooie nieuws is dat het te fixen is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:17 



 
Profiel   

De da is geweest. Hij had mobiele röntgen dingen mee.
Hij heeft eerst een buigproef met het achter been gedaan en die was positief ( dus negatief als uitslag ).
Er zijn foto's gemaakt, ook van de hoef.
Geen artrose of spat. Sterker nog zijn been was nog zo gaaf als dat van een jong paard, mooier kon je niet hebben.
In de hoef zat een kleine verkalking maar mocht niet de kreupelheid veroorzaken.

We hebben nu een plan gemaakt.
Hij gaat 2 weken op metacam met volledig rust ( wel gewoon buiten, de da zag zelf al dat hem opsluiten op stal de hele dag niet gaat ).
Daarna moet hij beter lopen ( hoeft nog niet rad, maar beter ).
Dan mag ik zachtjes het wandelen opbouwen etc ( dus eerst 10 mins etc )
Als hij dan niet beter loopt bellen voor verder onderzoek

Ook heb ik ppid ter sprake gebracht, maar hij niet in waarom dat getest moest worden ( niet de symptomen ). Wil ik dat toch doen ( voor de leuk zei hij ) is dat het beste omdat in het najaar te doen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 12:43 



 
Profiel   

Heeft hij nog uitverdoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:44 



 
Profiel   

Nee, dat gaan we eventueel doen als we veder onderzoek doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:46 



 
Profiel   

Wat voor een verkalking zat er in de hoef? Fijn in ieder geval dat artrose en spat uitgesloten zijn.

Hopelijk werkt de rust met pijnstilling en zijn de symptomen gewoon over als je weer rustig gaat opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 15:59 



 
Profiel   

hij zei het wel over die verkalking, maar weet t niet meer. Zat beetje achterin

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 17:13 



 
Profiel   

Niels heeft vandaag fascia release gehad omdat hij nog steeds kreupelde

Update:

Niels heeft dus net zijn fascia behandeling gehad. Bleek hij niet links achter maar rechts achter kreupel te zijn. Hij compenseerde wel met links dus we zagen wel dat hij anders liep.
We hebben een enorme grote knoop ontdekt bij zijn rechter bovenbeen en is behandeld Ook is hij verder onderzocht..hij had ook een geïrriteerde darmpunt. Wat was het leuk om te zien hoe Niels reageerde op de behandeling!
Je zag steeds spiertrillingen in zijn mond en op een gegeven moment overal.
Na behandeling liep hij goed! Toen is er op het bekken gewerkt en daarna liep ie weer ff wat korter, maar das niet niks als er op je bekken gedrukt wordt.
Maar later liep ie weer goed.
Hij krijgt nu 3 dagen rust en dan kijken hoe of wat. Loopt hij goed gaan we lekker opbouwen. Anders waarschijnlijk toch dierenarts. Maar hij liep na behandeling al goed en we hebben een knoop gevonden waar we aan gewerkt hebben.
Nu ga ik zijn knoop elke dag masseren en gaan we er tot nu toe vanuit dat we volgende week gaan opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 17:54 



 
Profiel   

Fijn hé, die fascia release, van mijn merrie was dat ook een doorbraak bij haar kreupelheid van haar peesblessure. Niet dat ze daarvan direct hersteld is natuurlijk, kon niet bij zo'n letsel, maar ze was toch direct pakken comfortabeler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 20:02 



 
Profiel   

Ja heel erg! Ik was eerst wat sceptisch, maar ja niet geschoten is altijd mis.

Misschien moet ik het bij mijzelf ook eens laten doen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen