Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 12:58

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Vanavond besteedt het tv-programma Kassa aandacht aan het dierenwelzijn op maneges. In de uitzending gaat het over het gebruik van zogenaamde 'stands'. Deze zijn verboden, omdat de aangebonden paarden zich daarin niet kunnen keren of liggen. Het BNNVARA programma ging met een verborgen camera langs bij verschillende maneges om aandacht te besteden aan vermeende misstanden bij manegebedrijven.

De FNRS laat op hun website weten contact te hebben gehad met de betreffende ondernemers. Haike Blaauw, directeur van de FNRS, en paardenarts Vivianne van Leeuwen zullen beiden in de uitzending een reactie geven op de beelden. De FNRS komt na de uitzending met een inhoudelijke reactie op de beelden.

Zaterdag 1 april 19:14 uur op NPO 2.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 01-04-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:14

Oef.. ben erg benieuwd.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:22

Ik ben oprecht beniewd of die er nog zijn, kan het mij haast niet voorstellen.
Maar als er een uitzending van is ga je toch denken dat ze er wel zijn..

Sparks
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:25

Jaren geleden ooit stage gelopen bij een manege waar ze ook gebruik maakte van stands. Nu lees ik op hun website dat ze ze gebruiken als opzadel boxen. Maar volgens mij stonden ze daar in ieder geval in de winter ook gewoon in de nacht nog in de opzadel box.

Overigens stonden ze daarnaast wel veel in de weide. Dus in zo'n geval is het soms toch lastig beoordelen in hoeverre iets oke is of niet. Ben benieuwd naar de aflevering in ieder geval.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:36

Ik ken een manege waar ze overdag in stands staan... Nu weet ik dat ze daar tot 9.00u smorgens buiten op de wei staan. Alle paarden gaan naar binnen voor brok, de paarden die nodig zijn voor buitenritten en lessen blijven staan/worden opgezadeld en worden dan meegenomen. De rest gaat dan weer naar buiten. De paarden die niet hoeven te werken staan dus voor max 3 uur in de stands. De paarden die wel werken, worden gereden (soms 4/5 uur) en gaan erna naar buiten...

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:27

Bedankt voor de tip,ik ga kijken. Overigens, vroeger ( ik ben al oud (van 1953) stonden paarden die al of niet tijdelijk binnen gestald waren vrijwel altijd in stands. Zich omdraaien ging daar inderdaad niet maar liggen wel degelijk ondanks wat in dit rapport vermeld staat.Tenzij ze heel kort aangebonden waren maar dat zou toch niemand doen want dan houd je geen gezond paard over. Men dacht toen dat dat allemaal kon- kijk maar eens naar foto's van de historische koninklijke stallen. Daar zie je prachtige gebouwen met stands!!! Wel met goudkleurige versieringen op de afscheidingen ertussen, maar het blijven stands en de paarden hebben niets aan de fraaiheid van die gebouwen.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:35

@Anjali, ja, ik ben iets jonger dan jij (van 1974) maar de manege waar ik als kind reed, en die waar ik mijn pony kocht, daar stonden de manegepaarden en pony's idd allemaal in stands. Ik wist niet beter, stond er als 10jarige ook niet bij stil. Wat imo het ergste was, was dat ik me niet herinner dat ik daar ooit een gram ruwvoer heb zien voorbijkomen, dus de hele winter hadden de paarden niets anders dan krachtvoer (en dan later wel witloofwortels, maar denk dat dat dan het enige voer was, ook ipv krachtvoer).

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:39

Oh, wat interessant! Ik ga kijken :)

Stands zijn nog niet zo héél lang geleden, of in ieder geval, toen ik 22 jaar geleden begon met paardrijden waren stands nog héél normaal voor de manegepaarden- en pony's, gewone stallen waren voor de pensionpaarden.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:41

Ik had eigenlijk gehoopt dat het ook ging over het aantal uren vrije beweging/weidegang...

Ben wel benieuwd naar de aflevering.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:09

Ben benieuwd. Persoonlijk heb ik er niet zo’n probleem mee als de paarden rond de piek lestijden een paar uur hooi staan te eten in stands, als ze de rest van de tijd in groepen buiten (of groepstal binnen) staan. Als je op die manier je manege paarden wat socialer wilt houden kan ik het mij voorstellen dat de stands een stuk handiger zijn.
Los van het juiste paard uit de groep pakken is het ook een stukje veiligheid met het in en uit de groep halen van een paard.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:21

Kookaburra schreef:
Ik had eigenlijk gehoopt dat het ook ging over het aantal uren vrije beweging/weidegang...

Ben wel benieuwd naar de aflevering.


Ik had ook gehoopt op wat meer subtiele misstanden, paarden in betreurenswaardige conditie met 0 spieren op hun lijf en allerlei onopgemerkte kreupelheden die veel te veel en veel te zwaar moeten werken tov wat ze in zulke conditie kunnen hebben.

En inderdaad vrije beweging, ken veel te veel maneges waar paarden alleen voor de lessen hun stal uit komen :\

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:48

Ik ben benieuwd, ga zeker kijken.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 17:18

Niet ideaal maar ik heb minder moeite met dat een paard enkele uren in een stand staat waar hij ruwvoer ter beschikking heeft en kan liggen en verder met soortgenoten lekker buiten staat dan dat een paard alleen in een ruime box staat en er een keertje uit mag om bereden te worden.

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 17:30

Ilse_123 schreef:
Ben benieuwd. Persoonlijk heb ik er niet zo’n probleem mee als de paarden rond de piek lestijden een paar uur hooi staan te eten in stands, als ze de rest van de tijd in groepen buiten (of groepstal binnen) staan. Als je op die manier je manege paarden wat socialer wilt houden kan ik het mij voorstellen dat de stands een stuk handiger zijn.
Los van het juiste paard uit de groep pakken is het ook een stukje veiligheid met het in en uit de groep halen van een paard.


Hier ben ik het wel mee eens. Maar ben bang dat het in de werkelijkheid niet zo is. Kan me herinneren dat de Amsterdamse manege een paar jaar geleden er nog veel gezeik mee gehad heeft.

Overigens op de manege waar ik 23 jaar geleden begon met paardrijden stonden ze ook in stands. Maar die manege bestaat inmiddels niet meer.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 17:40

Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:02

Op een manege in de regio staan de paarden nog in stands en komen amper buiten. Hoop dat ze daar zijn geweest en het nu eindelijk klaar is...

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:10

anjali schreef:
Bedankt voor de tip,ik ga kijken. Overigens, vroeger ( ik ben al oud (van 1953) stonden paarden die al of niet tijdelijk binnen gestald waren vrijwel altijd in stands. Zich omdraaien ging daar inderdaad niet maar liggen wel degelijk ondanks wat in dit rapport vermeld staat.Tenzij ze heel kort aangebonden waren maar dat zou toch niemand doen want dan houd je geen gezond paard over. Men dacht toen dat dat allemaal kon- kijk maar eens naar foto's van de historische koninklijke stallen. Daar zie je prachtige gebouwen met stands!!! Wel met goudkleurige versieringen op de afscheidingen ertussen, maar het blijven stands en de paarden hebben niets aan de fraaiheid van die gebouwen.


Welke koninklijke stallen? Bij Paleis Het Loo hebben de stands die er zijn allemaal deurtjes gekregen en zijn, indien nodig al box te gebruiken. De pensionados die er staan hebben een prima box en verder zijn de stallen leeg muv evenementen als de paarden uit Den Haag overkomen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:11

hwn schreef:
@Anjali, ja, ik ben iets jonger dan jij (van 1974) maar de manege waar ik als kind reed, en die waar ik mijn pony kocht, daar stonden de manegepaarden en pony's idd allemaal in stands. Ik wist niet beter, stond er als 10jarige ook niet bij stil. Wat imo het ergste was, was dat ik me niet herinner dat ik daar ooit een gram ruwvoer heb zien voorbijkomen, dus de hele winter hadden de paarden niets anders dan krachtvoer (en dan later wel witloofwortels, maar denk dat dat dan het enige voer was, ook ipv krachtvoer).

Zelfde bouwjaar en geen enkel paard in stand. Ook alles overdag in de wei.
Ik zag voor het eerst stands op wedstrijd en wist niet wat ik zag.
Paddocks kende ik uit boekjes en begreep het nut er niet van want paarden staan toch in de wei. ^)
Pas later leerde ik dat dit op veel plaatsen niet was.

Ook hooi was er en stro. Maar hoeveelheid hooi weet ik niet meer.
En kruiwagens vol met bietenpulp en zemelen. En snijmais.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:23

Flurk schreef:
Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft


Nieuwbouw mag niet, maar bestaande bouw is niet verboden.
Hier in het dorp heeft de Manege nog steeds stands.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:26

Lukasje schreef:
Niet ideaal maar ik heb minder moeite met dat een paard enkele uren in een stand staat waar hij ruwvoer ter beschikking heeft en kan liggen en verder met soortgenoten lekker buiten staat dan dat een paard alleen in een ruime box staat en er een keertje uit mag om bereden te worden.


Inderdaad.

Ik ken een fijn manegebedrijf waar de pony’s overdag /rond de lestijden van de kinderen in stands staan (met hooi en ze kunnen liggen) -
en de rest van de tijd staan ze in een groepsstal (of op de wei).
Ik hoop niet dat dit bedrijf aan de schandpaal gaat, want deze stands zijn niet het hele verhaal.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:28

loulou schreef:
Flurk schreef:
Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft


Nieuwbouw mag niet, maar bestaande bouw is niet verboden.
Hier in het dorp heeft de Manege nog steeds stands.

En denk dat nieuwbouw ook mag.
Nee je mag niet bij de fnrs aansluiten, ja een van de weinige eisen die ze stellen aan het welzijn paard ipv ruiter.
Maar verder bestaan er totaal geen wettelijke regels voor het huisvesten van paarden.
Dus stands mogen gewoon. En denk nieuwbouw ook.
Dat er nog ruiters zijn die zulke manege sponsoren door daar te gaan lessen is weer niet te begrijpen.
Maar goed zo snap ik een heleboel pensionstallen met eigenaren ook niet...

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:10

Hier in de omgeving zijn er nog steeds 'maneges' met stands voor de manegepaarden. Toen er een verbod op kwam trokken ze zich er niets van aan, want het was een 'ruiterclub', geen manege... in praktijk echt wel! De stands waren zo smal en slecht gemaakt dat paarden geregeld een heup eraan openhaalden, soms met dodelijke gevolgen. Pony's die in de les in elkaar zakten waren 'lui' en werden geslagen tot ze weer opstonden (dat is wel 20 jaar geleden, ben er weggegaan). Heb het verschillende keren geprobeerd te melden, zonder gevolg :(

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:37

In mijn kindertijd stonden de paarden inderdaad ook in stands waar ik reed.

6 of 7 jaar terug ging ik een strandrit rijden en daar stonden ook nog een paar stands.
Hoorde later dat de stallen daar wel omgebouwd zijn.

Het is ook niet meer van deze tijd.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:47

Fnrs mag zich zeker wel even achter de oren krabben.
Geen fijne stallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:48

Ik ben van 1980 en rond 1990 voor het eerst naar een manege. Daar stonden de pony's toentertijd ook allemaal in stands.
En een andere manege die ik ken heeft tot een paar jaar geleden ook altijd de paarden in stands gehad.

Ik ben benieuwd of het FNRS sterrensysteem ook nog opgenoemd gaat worden, want dat slaat vaak ook nergens op.