Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

 
Profiel   

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Nu nog de privé paarden die alleen in wei staan of in winter niet buiten komen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:55 



 
Profiel   

Vroeger op een manege gereden met veel stands. Al jaren terug hebben ze verbouwd en staan ze in mooie ruime boxen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:56 



 
Profiel   

Ben benieuwd of het een 1 april grap is...

Ik ken de stands ook nog wel uit mijn kindertijd (en nee, die paarden kwamen daarnaast niet of nauwelijks los)
En tegenwoordig als museum stukken idd bij Het Loo een paar met de naambordjes er nog boven en bij kasteel Rosendael.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:58 



 
Profiel   

Ik zit nu te kijken en ik schrik ervan hoeveel manege's blijkbaar nog stands hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:02 



 
Profiel   

Serieus? Dat zijn dan de misstanden?
De meeste manege- instructeurs( op een paar uitzonderingen na) hebben geen idee waar ze mee bezig zijn.
Dieren lopen met weggedrukte ruggen, harnachement wat niet past,ruiters die niet met gevoel leren rijden maar schoppen, rukken en meppen en hoppend lichtrijden. Dieren die niet over hun rug gereden worden, maar krabbelen. Veel te kleine kinderen op veel te grote dieren of veel te zware ruiters..
Ouders die voor de beste kantine en binnenrijbak gaan, maar totaal niet naar dierenwelzijn kijken, maar trots zijn als hun kind niet van een bokkende pony afvalt
( lees pony die pijn heeft en niet meer weet waar hij t zoeken moet)
Laten we de springlessen en spelletjes te paard maar even overslaan, dat is helemaal verschikkelijk om aan te zien.
Dieren die overdag niet (in vrijheid) buitenkomen of überhaupt een wei zien.
Zogenaamde sterrenbedrijven die geen ster of veiligheidscertificaat waardig zijn. ( uberhaupt is dit certificaat geen drol waard)
Maar ook ruiters veel te snel gevorderd ruiter noemen, terwijl ze amper een dier zelf goed kunnen rondsturen en geen idee hebben wat een vluchtdier is en hoe je daar mee om moet gaan.
Oa: kuddegedrag leren, hoe benader je een paard, hoe breng je een paard naar of van de wei etc.
Er komt meer bij kijken om goed met paarden om te kunnen gaan.


Laatst bijgewerkt door Latinnnn op 01-04-23 19:16, in het totaal 6 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:04 



 
Profiel   

Latinnnn schreef
Serieus? Dat zijn dan de misstanden?
De meeste manege- instructeurs op een paar uitzonderingen na hebben geen idee waar ze mee bezig zijn.
Dieren lopen met weggedrukte ruggen, harnachement wat niet past,ruiters die niet met gevoel leren rijden maar schoppen, rukken en meppen en hoppend lichtrijden. Dieren die niet over hun rug gereden worden, maar krabbelen. Veel te kleine kinderen op veel te grote dieren. Ouders die voor de beste kantine gaan, maar totaal niet naar dierenwelzijn kijken, maar trots zijn als hun kind niet van een bokkende pony afvalt
( lees pony die pijn heeft en niet meer weet waar hij t zoeken moet)
Dieren die overdag niet (in vrijheid) buitenkomen of überhaupt een wei zien.
Zogenaamde sterrenbedrijven die geen ster of veiligheidscertificaat waardig zijn. ( uberhaupt is dit certificaat geen drol waard)
Maar ook ruiters veel te snel gevorderd ruiter noemen, terwijl ze amper een dier zelf goed kunnen rondsturen en geen idee hebben wat een vluchtdier is en hoe je daar mee om moet gaan.
Oa: kuddegedrag leren, hoe benader je een paard, hoe breng je een paard naar of van de wei etc.
Er komt meer bij kijken om goed met paarden om te kunnen gaan.


Ook mee eens :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:05 



 
Profiel   

Ik heb hem ook bekeken.
Ik ben blij dat er steeds meer wordt gejuicht in vrije loop.

Ik schrok ook van hoeveelheid stands.

Maar ook compleet dichte stallen.

Manege in de buurt, staan de paarden in de winter alleen maar binnen en als je een stapmolen abbonement hebt, komen ze in de winter een half uur in de stapmolen.
Nu begrijp ik, als je beperkt ruimte hebt, dat je wat moet verzinnen.

Tijdens mestdag komen alle ponys in de buitenbaan. Dat juich ik echt toe! Die wordt in de winter toch niet gebruikt!

(Van mij zou dat dagelijks mogen. En dan ook de paarden...! Zo belangrijk! Zomer en winter buiten.)

Ja, met de rest van welzijn mag ook beter bekeken worden. Echt mee eens hoor!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:06 



 
Profiel   

De manege die ik ken kwam ook voorbij vanavond, die hebben kassa ook nog ontvangen en hebben hun verhaal gedaan ;) .
Op die manier in stands heb ik geen moeite mee. Ze komen namelijk enorm veel buiten. Dit was eerlijk gezegd mijn idee ook van stands en schrok van anderen die ik voorbij zag komen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:13 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ik zit nu te kijken en ik schrik ervan hoeveel manege's blijkbaar nog stands hebben.


Het waren "maar" 3 of 4 maneges... ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als ze nóg meer maneges bezocht hadden. Hebben ze veel moeite gehad met het vinden van maneges met stands?
Die laatste manege was het ergst, hoeveel paarden zouden hun hoofd/nek al bezeerd hebben aan die balk bovenaan... om over de rest maar niet te spreken. Maar dan blijkt dat de gemeente moeilijk doet met vergunning verlenen voor uitbreiding. Tja...

Verder mis ik ook het kijken naar harnachement en de gezondheid van de paarden, en de manier van rijden/omgang met de dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:14 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ik zit nu te kijken en ik schrik ervan hoeveel manege's blijkbaar nog stands hebben.

4 van de 450, echt heel veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:47 



 
Profiel   

De rapportage was wel heel beperkt. Maar iig bij 2 van de 3 kwamen ze wel lekker buiten, dus dat is al heel wat beter dan wat ik 45 jaar geleden op de maneges zag. 24/7 in een box en hooguit 1 x per week even los in de bak was toen heel gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:57 



 
Profiel   

De eerste locatie waar Kassa langsging, laat weten dat ze eind van dit jaar gaan beginnen met de bouw van een nieuwe manege op een andere locatie. De stands zullen in de nieuwbouw worden vervangen door boxen.
Bij manege Natuurpoort van Loon zijn we –na ons telefoongesprek- weer langsgegaan. Eigenaar Jan van Loon vertelt aan Kassa dat de stands eigenlijk alleen gebruikt worden om te eten en op- en af te zadelen. De dieren staan volgens Van Loon 's nachts in de wei en kunnen 's avonds zelf naar de stands wandelen als het bijvoorbeeld te koud of te nat is en de pony's daar zin in hebben.
Bij de derde locatie, ook aangesloten bij de NFRS, was de eigenaar door omstandigheden niet in staat om ons te ontvangen. Ze liet telefonisch weten dat de pony's alleen in de stands staan om te eten en om ze op- en af te zadelen. Door het open karakter van de stands is het volgens de eigenaar ook handig om toezicht op de kinderen te houden. Het terrein is 14 hectare groot en na de lessen gaan alle pony's altijd samen naar buiten. Bij slecht weer kunnen ze in het verderop gelegen bos schuilen.
De laatste locatie, dat ook FNRS lid is, heeft Kassa laten weten dat de pony's die in de stands staan iedere avond en nacht samen in een loopstal verblijven. Ze staan op deze manege ook vaak in de wei en ze mogen rollen in de rijbak. Deze manege is al 10 jaar in gesprek met de gemeente voor uitbreiding van de manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:12 



 
Profiel   

pillow schreef
Cayenne schreef
Ik zit nu te kijken en ik schrik ervan hoeveel manege's blijkbaar nog stands hebben.

4 van de 450, echt heel veel.


Zijn ze bij alle manege's geweest dan? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:25 



 
Profiel   

Ik heb vandaag het programma met mijn dochter gekeken en ze herkende één van deze maneges van een buitenrit die ze afgelopen zomer gemaakt heeft met een vriendin.

Ik verbaas mij eerlijk gezegd wel over de bureaucratie bij de gemeente. Als je al 10 jaar wacht op een vergunning om te kunnen uitbreiden waardoor je stands kunt afschaffen, mag je toch wel verwachten dat er door de gemeente ook naar dieren welzijn wordt gekeken en het iets vlotter gaat.

Mijn dochter rijdt zelf op een manege waar het welzijn hoog staat. Loopstallen, vrije uitloopstallen,aantal paarden in open boxen met zicht op elkaar en elke dag buiten in paddock of weiland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 22:30 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ik ben van 1980 en rond 1990 voor het eerst naar een manege. Daar stonden de pony's toentertijd ook allemaal in stands.
En een andere manege die ik ken heeft tot een paar jaar geleden ook altijd de paarden in stands gehad.

Ik ben benieuwd of het FNRS sterrensysteem ook nog opgenoemd gaat worden, want dat slaat vaak ook nergens op.

Jaa hier in de buurt een 5 sterren manege, waar de paarden als ze geluk hebben een half uurtje buiten komen met mesten. En als je daar in pension staat moet je extra betalen voor de wei en moet je ze ook nog zelf binnen en buiten zetten. Ben benieuwd waar die 5 sterren dan vandaan komt. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 06:30 



 
Profiel   

Stands zijn toch officieel verboden sinds 2017?

https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... men/stand/

Ze mogen er wel kort in verblijven.

Zo'n manege zit hier ook in de buurt Nicole, 5 sterren en er staat bijna nooit wat buiten. Nu worden de manegepaarden wel gelongeerd om ze een beetje over de rug te houden. Dat is dan wel weer een plus..en af en toe komen ze apart buiten in een paddockje maar verder...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:14 



 
Profiel   

Nee is niet verboden per wet.
Bij paarden houden is geen enkele wet bereft stalling. Anders zou ik dat graag in een verwijzing zien staan.
Helaas... Aanbevelingen wel.

Ook niet hoe groot een stal moet zijn. Hoeveel ze buiten moeten. Dat ze niet alleen mogen staan enz.
Net zoals dat bij andere huisdieren ook niet is geregeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:16 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/algemeen/gebruik- ... -verboden/

Misleidend artikel dan...alleen bij de FNRS verboden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:20 



 
Profiel   

Latinnnn schreef
Serieus? Dat zijn dan de misstanden?
De meeste manege- instructeurs( op een paar uitzonderingen na) hebben geen idee waar ze mee bezig zijn.
Dieren lopen met weggedrukte ruggen, harnachement wat niet past,ruiters die niet met gevoel leren rijden maar schoppen, rukken en meppen en hoppend lichtrijden. Dieren die niet over hun rug gereden worden, maar krabbelen. Veel te kleine kinderen op veel te grote dieren of veel te zware ruiters..
Ouders die voor de beste kantine en binnenrijbak gaan, maar totaal niet naar dierenwelzijn kijken, maar trots zijn als hun kind niet van een bokkende pony afvalt
( lees pony die pijn heeft en niet meer weet waar hij t zoeken moet)
Laten we de springlessen en spelletjes te paard maar even overslaan, dat is helemaal verschikkelijk om aan te zien.
Dieren die overdag niet (in vrijheid) buitenkomen of überhaupt een wei zien.
Zogenaamde sterrenbedrijven die geen ster of veiligheidscertificaat waardig zijn. ( uberhaupt is dit certificaat geen drol waard)
Maar ook ruiters veel te snel gevorderd ruiter noemen, terwijl ze amper een dier zelf goed kunnen rondsturen en geen idee hebben wat een vluchtdier is en hoe je daar mee om moet gaan.
Oa: kuddegedrag leren, hoe benader je een paard, hoe breng je een paard naar of van de wei etc.
Er komt meer bij kijken om goed met paarden om te kunnen gaan.


inderdaad.
ik weet dat dit alles zeker aan de orde van de dag is helaas
ik heb al zovaak meldingen gedaan van een bepaalde manege. ben er vorig jaar voor de 'fun' weer eens wezen kijken en rondgelopen maar het is nog steeds verschrikkelijk en niemand die er wat aan doet. geen stands maar wel alles wat jij noemt Latinnnn, en meer
ik hoor vaak verhalen hier vandaan komen (uit goede bron), die echt niet kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
https://www.horses.nl/algemeen/gebruik- ... -verboden/

Misleidend artikel dan...alleen bij de FNRS verboden?

Klopt. Bij de fnrs krijg je geen sterren meer bij een stand.
Dat is een van de weinige punten die echt betrekking hebben op dieren welzijn. Meeste gaat over de goede kantine.

Maar ben je niet aangesloten bij de fnrs kan een stand gewoon.
Net zo als 23/7 op stal houden en alleen eruit voor half uur zwemmen in een modder paddock. Of wat je anno nu nog allemaal ziet en door vele (pension) klanten als normaal gezien word

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:33 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/organisaties/fnrs ... s-leidend/

Geldende normen FNRS-kwaliteitsbeleid
Haike Blaauw, directeur van de FNRS, was uitgenodigd bij de uitzending om te reageren op de beelden. “FNRS betreurt het dat het mogelijk is geweest om dergelijke beelden op Nederlandse bedrijven te kunnen maken. Zonder de context per bedrijf te kennen zijn dit geen prettige beelden. Gelukkig kunnen we constateren dat bij twee bedrijven de stands alleen tijdelijk gebruikt worden volgens de geldende normen van het FNRS-kwaliteitsbeleid.”

”De omstandigheden waarin we een paard houden moeten zijn afgestemd op de behoeftes van het paard, niet op het gemak voor de mens

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:40 



 
Profiel   

Ik vind het werkelijk schandalig te horen dat een paard minimaal een half uur per dag vrije beweging moet kunnen hebben. Zoveel mogelijk hun natuurlijk gedrag kunnen tonen. En dan tegelijk zien we stallen waarin paarden opgehokt staan en zelfs nog stands. Paarden moeten gewoon 24 uur per dag vrije bewegig hebben en interactie met elkaar. En niet in hokjes staan wachtend tot ze er weer uit mogen. Maneges kunnen ook gewoon de paarden buiten laten, daar zijn er aan aantal van en dat voorbeeld moet gewoon gevolgd worden. Het is niet ok om deze prachtige dieren op deze manier te huisvesten zoals je ziet bij kassa en laten we eerlijk zijn, zo doen zoveel mensen dit nog. Laten we honden of poezen de hele dag in een bench zitten? Laat ik het hopen van niet. Het is hoog tijd dat de hele paardensport inderdaad onder de loep wordt genomen. Rijden op een paard? Ja prima, zolang het welzijn van het paard voorop staat en niet die van de mens/ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:56 



 
Profiel   

Ik heb het programma gekeken, maar ik ben benieuwd wat nou de echte waarheid is. Dat weven en kribbebijten is natuurlijk gewoon een duidelijk verhaal... maar ik zie ook veel wat ook best wel eens een heel stuk minder erg zou kunnen zijn dan dat het wordt gepresenteerd. Als het echt zo is dat die paarden alleen een paar uurtjes in de stands staan (zelfs al is het daar te smal om te liggen en wat donker), vind ik dat niet zo heel schokkend vergeleken met de standaard hier in Nederland. Ik denk dat ze zich beter kunnen richten op alle maneges waarvan de stallen perfect aan de domme regeltjes voldoen, en waar dus geen weidegang is en of de paarden in de winter (of zelfs het hele jaar) amper buiten komen. Dat half uur vind ik wel een dingetje. 18 uur buiten en 6 uur stand (waar dan het rijden dus ook nog bij in zit, dus uiteindelijk gaat het misschien om 2 keer 2 uurtjes, met 2 uurtjes manegelessen er tussendoor) lijkt me velen malen beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:29 



 
Profiel   

De situatie zoals bij van Loon is toch niets mis mee? Het zijn gewoon wat luxere poetsplaatsen, waar de dieren even kunnen eten en rusten. En er is duidelijk overzicht. Ik vind ze ook allemaal goed eruit zien en ze staan er op hun gemak.

Bij de laatste manege... een loopstal klinkt mooi, en je zou misschien denken; breek de boel uit en creëer zo een loopstal. Maar vergeet niet dat deze dieren allemaal al jaren zo gehouden worden en de daarbij behorende problemen hebben zoals voernijd en anti-sociaal gedrag. Er moet iets verbeteren, maar alles bij elkaar gooien is niet de oplossing...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:38 



 
Profiel   

Utixo schreef
Bij de laatste manege... een loopstal klinkt mooi, en je zou misschien denken; breek de boel uit en creëer zo een loopstal. Maar vergeet niet dat deze dieren allemaal al jaren zo gehouden worden en de daarbij behorende problemen hebben zoals voernijd en anti-sociaal gedrag. Er moet iets verbeteren, maar alles bij elkaar gooien is niet de oplossing...


Ik ken de laatste manege en het ligt iets anders.
De loopstal is veel en veel groter dan het plekje waar de stands staan. Ze staan er 'terwijl er kinderen zijn' met hooi en ruimte om te gaan liggen. Dus op woensdag, zaterdag en zondag de hele middag, de andere dagen tussen plm drie en zes uur.
Binnen die groep is geen voernijd. Laat staan anti-sociaal gedrag.
(Dat is erg prettig bij ponies die verjaarspartijtjes en beginnerslessen doen.)
De manegeponies vormen een stabiele groep en veel ponies zijn er al twintig jaar.
"Dan doe je het niet slecht", als al je dieren zo lang mee gaan.

(Ik ken maneges waar de stelregel geldt dat het dier na vijf jaar is afgeschreven.)

En er is gefilmd in de ruimte onder de hooizolder, daar staan minder ideale boxen, en het hooi ligt voor de box op de grond.
Dit is geen stabiele groep: voor het grootste deel zijn het privé paarden (van wat armere eigenaren).
Kom je binnen als het hooi bijna op is en schuif je met de voet dier 1 hooi toe, wordt dier 2 nijdig.


En er zijn ook mooie boxen.
Er zijn mooie paddocks - en er is heel veel wei en weidegang.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen