Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 29 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 46  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flexineb ervaringen

 
Profiel   

Meestal 1 cupje. Balsamic air met opzetstukje 1 volle/bijna volle.

In de zomer als het warm is en ze heeft meer last, wil ik wel eens wat langer vernevelen. 2 tot 3 kleine cupjes of 1 grote zegmaar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:17 



 
Profiel   

MightyMickey schreef
@Gladijs, sinds een aantal weken aan het vernevelen met mijn paard. Ze heeft best een heftige kuur gehad met medicatie waarbij ik in het begin 2 x dd Fluticasone moest vernevelen met aansluitend Nacl (zout)oplossing. Tussendoor maakte ik de cup niet schoon, natuurlijk wel als ik klaar was. Ook kreeg ze de eerste weken orale medicatie, dat inmiddels ook gestopt (Sputosylin en Ventipulmin)
We zitten nu nog tot einde van de week op 1 x dd Fluticasone. De zoutoplossing is inmiddels gestopt. Wel geef ik nu 1 x dd Silvaplex bij (natuurlijke basis).

Ik had er een hard hoofd in, want de diagnose was ernstige astma, maar ik moet zeggen dat ze sinds 1,5 week helemaal hoestvrij is. Afgelopen week nog 1 keer een hoestbui gehad en vervolgens een grote klodder slijm eruit. Inmiddels ben ik weer gestart met rijden onder het zadel en dat gaat goed. Dus voorzichtig positief.

Ik ben tevreden over het gebruik van de Flexineb, mijn paard tolereert het heel goed. Wel de clips erbij gekocht, want ze is groot en over de oren lukt niet altijd makkelijk met de standaard riem.

Via een kennis kreeg ik nog een tip om het darmprotocol van Groene Os te volgen (zie website Groene Os), omdat luchtweg problemen heel vaak samen gaan met problemen in het maag/darm kanaal. Inmiddels ben ik ook daar mee gestart sinds eind februari met heel mooi resultaat. Het is wel een uitgebreid programma en je moet er letterlijk een "lange adem" voor hebben maar ik ben inmiddels wel overtuigd dat veel problemen ontstaan door verkeerde voeding met teveel suikers, zetmeel en andere toevoegingen. Hoe meer je je erin verdiept hoe verder je ogen open gaan. Ze krijgt nu alleen een heel zuiver grasbrokje en onbeperkt ruwvoer. Op dit moment zitten we in fase 2 van het protocol dus voorlopig ook nog wat supplementen, maar de resultaten zijn goed, dus ik ga dit doorzetten.


Wat een uitgebreid antwoord! *\o/* Super bedankt! En hoeveel moet je vernevelen van de Fluticasone? 1 ml per keer? Misschien een rare vraag maar hoe groot is jouw paard? Ik kan me zo indenken dat de dosering anders is voor een shet dan voor een KWPN’er :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 19:07 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd of jullie nog fluticasone om te vernevelen kunnen kopen... voor mensen in NL is het niet meer te verkrijgen, het is een humaan medicijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:38 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Ben wel benieuwd of jullie nog fluticasone om te vernevelen kunnen kopen... voor mensen in NL is het niet meer te verkrijgen, het is een humaan medicijn.

Ik ook wel een beetje…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 06:59 



 
Profiel   

Ik zit nu op de budisonide maar dat is voor humane toepassing ook niet verkrijgbaar bij de huisarts, bij de dierenkliniek dan weer wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:51 



 
Profiel   

Helaas reageert m'n merrie weer ruk op de flexineb. Ze vind het verschrikkelijk en ik word er moedeloos van. Ik voel me niet veilig met wandelen omdat ik het idee heb dat ze omhoog kan gaan komen, en vast staan gaat ook niet. Ze begint al voor hij aan staat ze reageert dan al op de prikkels in d'r neus en dat vind ze heel naar. Ze kan ook al zo reageren op een kopje thee of warm water in haar buurt, briesen en enorme jeuk aan d'r neus. Nu met flexineb hetzelfde maar kan ze d'r neus niet jeuken dus dat is extra naar.

Ik vind het zo lastig want ik word er heel boos en gefrustreerd van. Zonder denk ik dat ze binnen no time weer slechter staat. Maar elke dag een gevecht en iets doen wat ze echt niet tof vind, vind ik ook niet fair en doet onze verstandhouding geen goed. Ze rent het liefst ook weg zodra ze dat ding ziet, terwijl ze echt het braafste paard ever is...

Iemand nog tips voor zon overgevoelig paard? Ik vernevel alleen met nacl.

Hier stond hij dus nog niet aan. Aan is het heftiger. Pas aan het einde wordt ze soms wel wat rustiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:40 



 
Profiel   

Zoutkamer? Maarja die maak je niet 'even' zou wel een oplossing kunnen zijn. Snap dat je ermee lopen eng vind, maar dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Mijn ene pony doet het vanzelf de andere twee (die maar heel af en toe hoeven) moet ik mee lopen, anders slaan ze de kap kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:47 



 
Profiel   

Misschien proberen een beetje te longeren met die kap op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:31 



 
Profiel   

8 9 en 10 april weer korting op de cups etc.!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:31 



 
Profiel   

Ik zou niet deze band achter het hoofd gebruiken maar de straps voor aan heet halster kopen... Dat zit ook net wat comfortabeler vind mijn paard die ook dingen aan zijn neus haat. En dan kun je dus ook longeren. Dat zou ik zo niet doen veel te bang die band afgaat maar met die straps kan dat wel. En dan gewoon flink voorwaarts dat ze niet omhoog kan komen. En anders toch wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:45 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor de mediware. Slang loskoppelen van 't masker en dan alleen de slang voor de neus houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:51 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Ik zou gaan voor de mediware. Slang loskoppelen van 't masker en dan alleen de slang voor de neus houden



Maarja zo te zien heeft ze een flexineb... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 17:04 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Iemand nog tips voor zon overgevoelig paard? Ik vernevel alleen met nacl.


Reageert ze zo gevoelig op alles op/rond haar neus? Zou het helpen om heel langzaam haar laat wennen aan dingen rond haar neus? Wat doet ze als je haar een pollennetje op doet bijvoorbeeld? En wat als je haar hoofd heel kort in de flexineb doet, totdat ze ontspant, en dan gelijk af doen en snoepje en heel rijkelijk belonen? En dat steeds iets verder uitbreiden?
En wat doet ze boven een emmer met warme slobber waar nog een beetje stoom af komt? Ze reageert heftig op stoom van een kopje thee maar wellicht dat de slobber zo lekker is dat ze zich eroverheen zet? Niet té heet maken uiteraard.
Probeer hardop mee te denken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:32 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Ik zou gaan voor de mediware. Slang loskoppelen van 't masker en dan alleen de slang voor de neus houden


Dat kan met de flexineb ook toch? Alleen de cub met batterij in de buurt van de neus houden?
Vraag me wel af hoe efficient dat is... en hoe het paard het zal toelaten. Want als ik het filmpje zo zie zou ik er een hard hoofd in hebben dat je dat in de buurt van de neus kunt houden. Ik zou niet voor de optie gaan denk ik. Veel gedoe, weinig efficient. Dan eerder een zoutbox zoals al eerder genoemd is hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 12:35 



 
Profiel   

Unleash schreef
Reageert ze zo gevoelig op alles op/rond haar neus? Zou het helpen om heel langzaam haar laat wennen aan dingen rond haar neus? Wat doet ze als je haar een pollennetje op doet bijvoorbeeld? En wat als je haar hoofd heel kort in de flexineb doet, totdat ze ontspant, en dan gelijk af doen en snoepje en heel rijkelijk belonen? En dat steeds iets verder uitbreiden?
En wat doet ze boven een emmer met warme slobber waar nog een beetje stoom af komt? Ze reageert heftig op stoom van een kopje thee maar wellicht dat de slobber zo lekker is dat ze zich eroverheen zet? Niet té heet maken uiteraard.
Probeer hardop mee te denken :)


Bedankt voor het meedenken! Misschien idd eens tig stappen terug en veel belonen... Ik ga vanmiddag proberen om haar eerst naast de kap te laten, kijken of de 'briesaanval' dan uiteindelijk stopt maar dat ze tijdens wel haar neus kan jeuken en doen, en als het dan klaar is dat het dan wel beter gaat.

Niet perse dingen om haar neus heen, maar de geur/prikkels in haar omgeving die haar gevoelig maken. Emmer warm water in de winter door de waterbak geeft ook een "briesaanval", warme slobber moet ze ook een tijd staan miepen voordat ze gaat eten. Het geeft prikkels en jeuk, en met zo'n kap op kan ze het helemaal niet ontwijken.

Ik heb de flexineb sinds 2016 en hij heeft jaren in de kast gelegen omdat ze het niet accepteerde. Ik was dolblij dat het nu beter ging sinds januari en het ging even een tijdje goed, maar achteraf denk ik dat die cup ook niet goed werkte; die was onnoemlijk traag en de huidige is weer een stuk vlotter, maar de reactie dus ook heftiger.

Een voorbeeld van geur/prikkels op afstand en haar reactie :roll: (weet niet meer of het warm water of iets was, maar niet eens heel dichtbij). En ja, ze werd boos, trapte een kruiwagen omver :o
https://youtube.com/shorts/3FiYHd3Bgts?feature=share

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 13:21 



 
Profiel   

Wat een heftige reactie inderdaad!
Is er al eens een bronchoscopie gedaan? Ik vraag me gelijk af hoe ziet het slijmvlies in de neusgaten en bovenste luchtwegen eruit.
Verder inderdaad wat iemand al zei, longeren met de flexineb om. Dan kan ze de energie stoppen in het bewegen. Ik snap wat je zegt dat je angst hebt voor het wandelen als ze zo doet. Dan loop je er niet veilig naast. Maar ik denk dat ze met longeren er ook maar eens zo vandoor kan schieten als het haar te veel wordt.
Maar ik vraag me sterk af of desensibliseren en langzaam wennen gaat helpen, wellicht doet het inademen van bepaalde stoffen haar oprecht zeer ergens in de (bovenste) luchtwegen? Heb je al eens gegoogled of het bij mensen ook voorkomt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 14:49 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook als het kan longeren, gewoon stappen. Dan bewaar je wel een veilige afstand en kan ze even ergens anders mee bezig zijn... Hoeveel % NaCl gebruik je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 19:28 



 
Profiel   

Unleash schreef
Maar ik vraag me sterk af of desensibliseren en langzaam wennen gaat helpen, wellicht doet het inademen van bepaalde stoffen haar oprecht zeer ergens in de (bovenste) luchtwegen? Heb je al eens gegoogled of het bij mensen ook voorkomt?

Ik heb zelf zo'n soort reactie van een bepaalde neusspray nadat ze de samenstelling hadden veranderd. Echt heel erg oncontroleerbaar niesen achter elkaar. En de laatste paar keer ook bij een zelftest. Echt niet te doen. Als jou paard zich ook zo voelt ben ik bang dat wennen niet gaat helpen.
Ik heb geen idee of dat een vaker voorkomend iets is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 16:10 



 
Profiel   

Heb je al eens geprobeerd te vernevelen met demiwater? Dan sluit je weer wat extra factoren die kunnen prikkelen uit... Niet dat dat echt iets doet maar om dingen uit te sluiten is het misschien een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 20:22 



 
Profiel   

Het is Idd wel iets dat ik niet eerder gehoord heb. Ik zeg wel eens gekscherend dat ze altijd dingen anders moet doen, maar het is echt zo :o Ze doet al zo met bv lauw water in de buurt sinds ik dr ken, maar haar luchtweg problemen begonnen ook al 15 jaar geleden dus dat kan samenhangen.

@unleash, geen idee hoe 't begin eruit zag maar kan mij geen aantekeningen voor 't eerste stuk van de scopie herinneren. Ze is in 2016 meermaals gescoopt (en gespoeld). Even terug getwijfeld een scopie te doen maar met de da over gehad dat het niet echt zin heeft. We weten dat ze astma en taaislijm heeft. 't slijm hoorde ze nu met luisteren al en is ook de verwachting omdat ze d'r in Utrecht toen de tijd ook niet volledig schoon hebben gekregen.

Google of.zoiets bij mensen voorkomt nog niet gedaan, ik ga eens zoeken.

@amyblub, met de 0,9% nacl.

Longeren kan ik nog proberen maar vind ik ook spannend. Longeren doen we eigenlijk niet meer ivm artrose.

@ sunny, bedankt, dat kan ik eens proberen!

Ik heb gisteren de kap even 2 tellen opgezet, direct weer afgehaald en haar een briesbui laten doen. Toen ze rustiger was hem weer opgezet, maar helaas begon ze weer. Heb 't niet zo lang gedaan en toen weer afgehaald.

Wellicht dat dat de key is, kijken of ze zonder kap de bui door kan komen en daarna pas verder kan gaan. Wellicht dat het dan minder is als ze het er al uit heeft zeg maar. Probeersel de komende dagen....

Bedankt voor al 't meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 20:35 



 
Profiel   

Weet en van jullie dat. De inhoud van nacl in de ecotainer. Is dat hetzelfde als de ecoflac?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 08:43 



 
Profiel   

Waar kopen jullie Balsamic air? Ik zag het niet staan bij de Nederlandse site van Flexineb..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 11:03 



 
Profiel   

Sportpaardenarts of paardendrogist

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 14:22 



 
Profiel   

medpets

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 15:16 



 
Profiel   

@ tancreda: mijn pony reageerde heviger op de zoutoplossing dan de balsamic air( wel met gedeelde zoutoplossing), dan stond hij veel rustiger.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 18:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 29 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 46  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen