Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 255 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Vraagje aan jullie... Ik ben nu al meer dan een jaar aan het dokteren met Tut. Alles geprobeerd, tot wazige dingen aan toe (bioresonantie, reading). Ze is en hoefbevangen geweest (loopt nog steeds niet echt goed) en vaak benauwd. Heb nu al het strooisel uit de stal en rubber, ben overgegaan op grof onbemest hooi dat ik stoom. Mijn andere kleine Glimmer is volledig van haar hoefbevangenheid hersteld hierdoor, Tut niet. Als ik met haar wandel loopt ze redelijk normaal, maar draaien of zijwaarts stappen gaat moeilijk. De natuurlijk bekapper komt elke 4 weken. In het begin foto's laten maken, Glimmer had een lichte kanteling, Tut was aan 1 kant behoorlijk gekanteld aan de andere kant minder. Dat zie je terug in het lopen, ze loopt bij vlagen een beetje kreupel. Ik wandel wel kleine stukjes met ze nu het redelijk gaat, voor de doorbloeding. Ze staan niet op stal, hebben zand en stenen en in de stal dus rubber. Ik heb voor 8 april een afspraak om haar te laten behandelen met bloedzuigers, daar heb ik goede dingen over gehoord m.b.t. hoefbevangenheid. Mijn vraag is of iemand van jullie dit ook al eens geprobeerd heeft en wat je ervaring is. Heb 20 pagina's gelezen van dit topic, heb al zitten janken, ik ben niet de enige die zoveel verdriet heeft om deze ziekte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:15 



 
Profiel   

Jeetje wat vervelend dat je al zolang bezig bent met haar. Ik heb zelf goede ervaringen met bloedzuigers. Anouk is recent ook twee keer weer behandeld nadat ze helaas een terugval had. Binnen korte tijd kon ze zonder medicatie.
Heb je weleens hoefschoenen overwogen om her wat te ontlasten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:13 



 
Profiel   

Hier hebben we toen ook bloedzuigers ingezet.
En vrij vlot naderhand was ze zonder medicijnen idd.
Uiteraard ook heel vaak de hoefsmid is belangrijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:40 



 
Profiel   

@hahahatsjoe: grof onbemest hooi kan ook zeker veel suiker bevatten ( juist omdat het onbemest is kan het gras gestrest zijn en suikers aanmaken). Laten testen is de enige manier om te weten of het suikerarm is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 04:53 



 
Profiel   

Hooi laten testen zou ik ook doen. Zeker met die droogtes kan er veel suiker inzitten. Heb je hoefschoenen geprobeerd?

Wil je perse natuurlijk blijven bekappen? Zelf ben ik voorstander van blootvoets, maar toch hebben ijzers mijn pony in 2010 gered. Dat heb ik toen als laatste redmiddel geprobeerd voordat ik inslapen als laatste optie zag. Binnen 1.5 week liep ze weer rad en daarna deed ze het zo goed dat we het weer blootvoets durfde te proveren.

Weet je zeker dat je smid kundig is? Mijn ervaring is dat een smid het proces kan maken of breken. Al zijn ze natuurlijk ook geen tovenaars

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 04:59 



 
Profiel   

Dat is idd ook mijn ervaring. Mijn hoefbevangen gevoelige pony is (voor- en na hoefbevangenheid) ook jarenlang door een natuurlijk bekapper bekapt. Ze bleef maar gevoelig lopen, moeite met draaien, etc. Bleek dat ze in de verkeerde stand werd bekapt. Haar hielen waren bijv veel te laag (ik kan mezelf nog voor m'n kop slaan) en haar tenen te lang. Een goede traditionele bekapper erbij gehad en ze heeft nog nooit zo goed gelopen.... dit kostte wel wat maandjes om t weer goed te krijgen. Geen dierenarts die me ooit op die verkeerde stand gewezen heeft.
Nou heb je natuurlijk ook goede natuurlijk bekappers en slechte traditionele bekappers...
T is maar bedoeld als meedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:50 



 
Profiel   

Ik heb al jaren mijn natuurlijke bekapper en ben heel blij met hem!

Hatsjoe ik ben benieuwd naar de bloedzuigers. Is hoefschoenen misschien nog een optie?

De mijne blijft ook maar kwakkelen. Heb nog niet het hooi getest, maar we beginnen dit weekend met een nieuwe baal dus misschien dat ik het dan laat testen. Waar doen jullie dat?
Vorige week liep ze gewoon weer goed, maar at ze helemaal niks meer, zwaar aan de diarree en zag ze er echt slecht uit. Uiteindelijk vrijdag bij de da geweest, niks concreets gevonden, bloed ook allemaal goed, zelfs voor de PPID. Heeft ze nog wel een vitamine booster gehad via het infuus en is ze weer heel erg opgeknapt. Maar sinds vanochtend staat ze ineens met haar ene hoef omhoog, juist haar goede hoef. Of het nou een hoefzweer is.. morgen komt de hoefsmid gelukkig langs.. ik wordt er een beetje moedeloos van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:31 



 
Profiel   

Hooi testen kan via Pavo Quick scan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:50 



 
Profiel   

Villanelle schreef
Dat is idd ook mijn ervaring. Mijn hoefbevangen gevoelige pony is (voor- en na hoefbevangenheid) ook jarenlang door een natuurlijk bekapper bekapt. Ze bleef maar gevoelig lopen, moeite met draaien, etc. Bleek dat ze in de verkeerde stand werd bekapt. Haar hielen waren bijv veel te laag (ik kan mezelf nog voor m'n kop slaan) en haar tenen te lang. Een goede traditionele bekapper erbij gehad en ze heeft nog nooit zo goed gelopen.... dit kostte wel wat maandjes om t weer goed te krijgen. Geen dierenarts die me ooit op die verkeerde stand gewezen heeft.
Nou heb je natuurlijk ook goede natuurlijk bekappers en slechte traditionele bekappers...
T is maar bedoeld als meedenken.


Hier ook na HB overgeschakeld op natuurlijk bekappen, HB wel goed onder controle en snel hersteld, maar door te lage hielen en te lange tenen zijn de pezen overbelast en staat ze nu met een zware peesblessure. Nu weer overgeschakeld op traditionele smid (verbonden aan de kliniek), maar ik moet toch even wennen aan de weer heel andere manier van bekappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 21:27 



 
Profiel   

hwn schreef
Villanelle schreef
Dat is idd ook mijn ervaring. Mijn hoefbevangen gevoelige pony is (voor- en na hoefbevangenheid) ook jarenlang door een natuurlijk bekapper bekapt. Ze bleef maar gevoelig lopen, moeite met draaien, etc. Bleek dat ze in de verkeerde stand werd bekapt. Haar hielen waren bijv veel te laag (ik kan mezelf nog voor m'n kop slaan) en haar tenen te lang. Een goede traditionele bekapper erbij gehad en ze heeft nog nooit zo goed gelopen.... dit kostte wel wat maandjes om t weer goed te krijgen. Geen dierenarts die me ooit op die verkeerde stand gewezen heeft.
Nou heb je natuurlijk ook goede natuurlijk bekappers en slechte traditionele bekappers...
T is maar bedoeld als meedenken.


Hier ook na HB overgeschakeld op natuurlijk bekappen, HB wel goed onder controle en snel hersteld, maar door te lage hielen en te lange tenen zijn de pezen overbelast en staat ze nu met een zware peesblessure. Nu weer overgeschakeld op traditionele smid (verbonden aan de kliniek), maar ik moet toch even wennen aan de weer heel andere manier van bekappen.


Snap ik en dat herken ik wel. Alleen ik zag wat die verkeerde voetstand bij m'n pony deed (lage hielen icm lange tenen hoort ook een natuurlijk bekapper niet te doen) en hoe ze opknapte uiteindelijk (en gewoon niet meer gevoelig liep) na wél goed bekappen... wat naar van de pezen van je paard. Ik hoor dat vaker.
Sterkte!

Maar zoals gezegd heb je in elke stroming goede en slechte en er is ook een fijne middenweg. En gezond verstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 07:22 



 
Profiel   

ik koop altijd hooi in kleine hoeveelheden in, omdat ik gewoon niet veel van die grote pakken kwijt kan hier op stal...hoe zou ik dan het handigste kunnen testen of hooi voeren? T is niet allemaal van een zelfde stuk wat ik aan hooi krijg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 07:41 



 
Profiel   

femke_harley schreef
Jeetje wat vervelend dat je al zolang bezig bent met haar. Ik heb zelf goede ervaringen met bloedzuigers. Anouk is recent ook twee keer weer behandeld nadat ze helaas een terugval had. Binnen korte tijd kon ze zonder medicatie.
Heb je weleens hoefschoenen overwogen om her wat te ontlasten?


Ja die heb ik, maar Tut is een mini, ik rij niet op haar. Ze wordt niet opgesloten, kan zelf kiezen of ze binnen of buiten is, maar ze kan niet de hele dag schoenen aan.

hagelslag schreef
Hier hebben we toen ook bloedzuigers ingezet.
En vrij vlot naderhand was ze zonder medicijnen idd.
Uiteraard ook heel vaak de hoefsmid is belangrijk


Klinkt goed !

judithM schreef
@hahahatsjoe: grof onbemest hooi kan ook zeker veel suiker bevatten ( juist omdat het onbemest is kan het gras gestrest zijn en suikers aanmaken). Laten testen is de enige manier om te weten of het suikerarm is.


Dat wist ik, jeetje. Kan ik dan beter hooi weken in plaats van stomen ? Daarmee gingen de suikers eruit begreep ik.

capopjekop schreef
Hooi laten testen zou ik ook doen. Zeker met die droogtes kan er veel suiker inzitten. Heb je hoefschoenen geprobeerd?

Wil je perse natuurlijk blijven bekappen? Zelf ben ik voorstander van blootvoets, maar toch hebben ijzers mijn pony in 2010 gered. Dat heb ik toen als laatste redmiddel geprobeerd voordat ik inslapen als laatste optie zag. Binnen 1.5 week liep ze weer rad en daarna deed ze het zo goed dat we het weer blootvoets durfde te proveren.

Weet je zeker dat je smid kundig is? Mijn ervaring is dat een smid het proces kan maken of breken. Al zijn ze natuurlijk ook geen tovenaars


Ja mijn smid is kundig, heb hem al jaren. IJzers is geen optie, het is een minipaardje met minihoefjes dus dat kan niet.

Villanelle schreef
Dat is idd ook mijn ervaring. Mijn hoefbevangen gevoelige pony is (voor- en na hoefbevangenheid) ook jarenlang door een natuurlijk bekapper bekapt. Ze bleef maar gevoelig lopen, moeite met draaien, etc. Bleek dat ze in de verkeerde stand werd bekapt. Haar hielen waren bijv veel te laag (ik kan mezelf nog voor m'n kop slaan) en haar tenen te lang. Een goede traditionele bekapper erbij gehad en ze heeft nog nooit zo goed gelopen.... dit kostte wel wat maandjes om t weer goed te krijgen. Geen dierenarts die me ooit op die verkeerde stand gewezen heeft.
Nou heb je natuurlijk ook goede natuurlijk bekappers en slechte traditionele bekappers...
T is maar bedoeld als meedenken.


Als ze net bekapt is, staat ze normaal. Zodra je weer verder bent in de tijd, gaan vanzelf de hielen laag en de tenen lang. Ze heeft altijd al rare voorhoeven gehad eerlijk gezegd, het zag er altijd al zo uit maar nu is het wat erger.

Naath86 schreef
Ik heb al jaren mijn natuurlijke bekapper en ben heel blij met hem!

Hatsjoe ik ben benieuwd naar de bloedzuigers. Is hoefschoenen misschien nog een optie?

De mijne blijft ook maar kwakkelen. Heb nog niet het hooi getest, maar we beginnen dit weekend met een nieuwe baal dus misschien dat ik het dan laat testen. Waar doen jullie dat?
Vorige week liep ze gewoon weer goed, maar at ze helemaal niks meer, zwaar aan de diarree en zag ze er echt slecht uit. Uiteindelijk vrijdag bij de da geweest, niks concreets gevonden, bloed ook allemaal goed, zelfs voor de PPID. Heeft ze nog wel een vitamine booster gehad via het infuus en is ze weer heel erg opgeknapt. Maar sinds vanochtend staat ze ineens met haar ene hoef omhoog, juist haar goede hoef. Of het nou een hoefzweer is.. morgen komt de hoefsmid gelukkig langs.. ik wordt er een beetje moedeloos van..


Dat je moedeloos wordt snap ik, dat ben ik ook. Het groffe spul wat ik nu heb vinden ze niet lekker, het weidehooi wel, maar de andere die ook hoefbevangen was is opgeknapt door het groffe. Ik word gek...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 14:57 



 
Profiel   

Komt zich helaas ook melden hier.
2 weken geleden al DA laten komen, toen werkdiagnose bevangen. Week pijnstillers en bloedverdunners: liep aanzienlijk beter.
Na die week na telefonisch contact met DA gestopt met pijnstillers, wel door met bloedverdunners.
Liep na een paar dagen helaas weer slechter.
Gisteren naar de kliniek gegaan voor foto's.
Beide voorvoeten bevangen. Rechts heftiger dan links. Links minimale kanteling hoefbeen, rechts iets meer maar nog voldoende ruimte tov zool.
Nu andere pijnstilling (bute). Tevens is ze ingepakt met een soort kussentjes voor extra demping.

Van de DA moet ze nu in de acute fase even zoveel mogelijk rust dus ik moet haar beweegruimte beperken.
Ze staat nu in de box van 8x3 en morgen ga ik een tijdelijk plekje voor haar maken.

Baal enorm. We (ze is van mij en mn zusje) zijn altijd erg voorzichtig en er is niets veranderd in mijn beleid.
Vermoedelijk toch opstapeling van de suikers in het hooi door droge zomers afgelopen jaren?
Ik heb nooit eerder hooi getest, heb nu kitjes besteld en ga dit van de week doen.

De pony in kwestie:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 10:24 



 
Profiel   

Wat een mooi diertje zeg! Hopelijk komt het goed.

Ja, die suikergehaltes in grassen zijn toch wel iets bizars, ik denk dat grassoort en bemesting en zo niet zoveel met suikergehalte te maken hebben, moet het nog es grondig bestuderen, maar toch... Ik heb nl. de boeiende job dat ik (voornamelijk ruwvoer) analyses doe, en nu analyseren we wekelijks 4 proefvelden gras. Ik merk dat de suikergehaltes onderling niet zo heel sterk afwijken, en dat het - ondanks dat het lang gras is - na een koude nacht veel meer suiker bevat. Aangezien we dit voor een extern bedrijf uitvoeren (provinciaal proefbedrijf) heb ik helaas geen zicht op de gras- en bodemsoorten en bemesting en zo, misschien vraag ik het hen wel eens, zal wel geen staatsgeheim zijn.

Hier zit ik in dubio om de mijne bij laag fructaan weer wat op gras te laten. Ze staat nu op een droog rantsoen en heeft alweer verstoppingskoliek gehad. Gisterenavond en vanmorgen de DA erbij gehad, gelukkig intussen 4x gemest (sinds vanmorgen 7u, dus normaal aantal) maar wel te droog. Nu wortelen gehaald, parafine door het voer, Hartog Compact als krachtvoervervanger zal ik weer vervangen door de meer vetgebaseerde Sport Mix Zero. Echt zo'n moeilijk geval: gras is goed voor haar darmen, maar slecht voor HB. Bewegen is goed voor haar darmen, maar teveel mag ook niet voor haar peesblessure. Een echt zorgenkindje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 14:34 



 
Profiel   

Het is stil hier, hopelijk is dat een goed teken...

Effe afkloppen maar hier gaat het redelijk, hij zal altijd met 1 voorbeentje gevoeliger zijn maar verder gaat het redelijk stabiel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 06:12 



 
Profiel   

Hier gaat het heel goed, ze staat een half uur per dag op het gras. Gezien ze PPID heeft en IR ben ik wel heel voorzichtig maar die van mij is mega afgevallen en nu eigenlijk te mager, dus ik hoop dat het gras niet te belastend is maar wel aanzet.

Ze heeft de laatste 3 jaar sinds ze HB is geweest max 1x per week een half uur op het gras geweest. Dus dit is een ontzettend verschil. Ze is wel heeeeel blij met het gras, ze was altijd goed gehumeurd maar je merkt dat dit haar heel erg goed doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 09:23 



 
Profiel   

Ja snap ik, mijn shetje voelt zich ook altijd heel erg zielig als hij in zijn up op het paddockje moet blijven, die heeft ook PPID en moet wel nog kijken hoe of wat met die prascend, hij staat nu op een kwartje en gaat redelijk goed, maar zou hem graag nog wel iets beter willen maar weet niet of dat haalbaar is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 10:06 



 
Profiel   

Het lijkt er op dat ik me helaas hier ook moet melden en ben benieuwd naar ervaringen.
Ik trof mijn merrie zondagavond heel sloom aan, snelle ademhaling, verhoogde temperatuur en wilde bijna niet lopen. Wel gewoon darmgeluiden etc. Dus koliek leek het niet, mijn vermoeden ging naar bevangenheid ondanks dat ze het nog nooit gehad heeft.
Na wat pijnstilling ging het maandag veel beter. Wel direct op de paddock gehouden in plaats van overdag op de weide met graasmasker.
Vanochtend weer wat verhoging dus de dierenarts toch laten komen. Temperatuur was 38 dus niets schrikbarend. De ademhaling, hartslag etc. is normaal. Goede buikgeluiden en geen gevoeligheden op de hoeven of harde manenkam.
Maar omdat ze toch wat stijf loopt en ze een paar keer wel zo leek te staan dat ze haar voorbenen iets ontlastte toch besloten het te behandelen als hoefbevangenheid.
Dus een hele lading aan pijnstillers mee etc. en voorlopig geen gras voor mevrouw.
Er is nog wel een kans dat het misschien een virusje ofzo is, maar dat moeten we afwachten.

Is dit gedrag voor iemand toevallig herkenbaar?
Dierenarts zei dat verhoging/koorts niet per se typisch iets voor hoefbevangenheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 12:46 



 
Profiel   

Ik dacht direct aan spierbevangen ipv hoefbevangen. Koorts/verhoging is idd geen kenmerk van bevangen.

Maar goed, even van het gras af is nooit verkeerd, ook niet als ze wat anders mankeren.
Hopelijk valt het mee Josien en loopt het met een sisser af.

Is je paard gezien gewicht/bouw/type paard een kandidaad voor HB?

@BarbaraNova, hier doet ze het wonderwel goed op de medicatie alleen zo mager, dat is ook niet goed, straks heb ik een HB mager paard, kan je ook niets meer terug schroeven bijna qua voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 07:20 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik dacht direct aan spierbevangen ipv hoefbevangen. Koorts/verhoging is idd geen kenmerk van bevangen.

Maar goed, even van het gras af is nooit verkeerd, ook niet als ze wat anders mankeren.
Hopelijk valt het mee Josien en loopt het met een sisser af.

Is je paard gezien gewicht/bouw/type paard een kandidaad voor HB?


Ja hoewel ze er nog nooit last van gehad heeft heeft ze wel genoeg dingen waardoor ze gevoeliger kan zijn.
Ze is een pony van 17 dus iets ouder, had afgelopen herfst ondanks geen verdere kenmerken toch iets verhoogde waardes op de PPID test (niet zo hoog dat medicatie al noodzakelijk was) en ze is helaas te dik.
Ik heb sinds kort de hypobalance vervangen door Glucobalance nu het gras begint te groeien, mogelijk nog een reactie daar op.
Verder liep ze overdag op de wei al wel met graasmasker, maar qua beweging geven is het lastig ivm chronische peesblessure. Stapritjes, wandelen en grondwerk is eigenlijk het enige wat nog kan.

Ze reageert goed op de pijnstilling, vind haar alleen nog wat vaak staan rusten maar kan toeval zijn.
De fysio was er gisteren en die gaf wel aan dat haar voorbenen vrij stijf waren, maar dat is gelukkig nu los gemaakt :) .

De komende tijd gaat ons leren hoe het verder loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 09:05 



 
Profiel   

Ik lees al een tijdje mee. Onze pony is een aantal weken terug hoefbevangen geweest. Waarschijnlijk heeft hij dit bij de vorige eigenaar ook gehad, Dit is ons helaas niet vertelt.
Hij kreeg al niks extra’s qua voeding. Soms sluipt het er zo goed in.
Hij is nog wel iets te zwaar. Hij krijgt nu Pavo vital, droog hooi en hij staat overdag op een klein stukje wei.
Wat voeten jullie jullie paard om wat actiever te worden. Hij is altijd al wat flegmatiek, maar nu is hij wat slomer met rijden. Wel gewoon lekker vrolijk. Ik durf hem niks bij te geven. Maar misschien hebben jullie tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 21:06 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk niets bijvoeren en kijken of hij actiever wordt als hij afvalt. Mijn overleden shet was toen ze overgewicht had altijd sloom met wandelen en rijden. Toen ze op gezond gewicht was, was het een compleet andere pony die je totaal niet meer wakker hoefde te maken.

Als je bang bent dat hij tekorten heeft aan iets kun je ook altijd eens bloed laten nakijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-23 21:10 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Ik zou persoonlijk niets bijvoeren en kijken of hij actiever wordt als hij afvalt. Mijn overleden shet was toen ze overgewicht had altijd sloom met wandelen en rijden. Toen ze op gezond gewicht was, was het een compleet andere pony die je totaal niet meer wakker hoefde te maken.

Als je bang bent dat hij tekorten heeft aan iets kun je ook altijd eens bloed laten nakijken


Bloed is nagekeken. Hij is nog ietsjes aan de zware kant. Sommige zeggen dat hij nu goed is, andere dat er nog een paar kilo af kan. Ik vind het laatste. Dus we blijven nog even doorgaan met afvallen.
Ik vind het qua voeren erg lastig. Durf hem bijna niks te geven naast de Pavo inshape.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 21:09 



 
Profiel   

Is het bloed ook getest op ppid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 21:16 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Is het bloed ook getest op ppid?


Nee dat niet. Is dat een specifieke bloedtest? Of kan dat ook gezien worden in een algehele bloedtest
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 20:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 255 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen