Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard maakt misstap en zit urenlang vast in sloot

Profiel   

Hart van Nederland
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het was vrijdagochtend even schrikken voor de eigenaresse van een paardenstal in Voorschoten. Een van de paarden was in een sloot beland. De hulp van de brandweer werd ingeschakeld om het dier uit het water te halen.

De eigenaresse trof het paard rond 6.45 uur aan in de sloot aan de Nieuwe Weg, in plaats van op het gras, vertelt ze aan Hart van Nederland. Het dier is waarschijnlijk door een ongelukkige misstap in het water terecht gekomen. De brandweer werd ingeschakeld om ervoor te zorgen dat het dier weer snel op stal gezet kon worden.

Brandslang
Het paard uit het water halen was makkelijker gezegd dan gedaan. Het paard had inmiddels zelf ook wel genoeg van al het water, en probeerde op eigen houtje uit de sloot te komen. Dit maakte het voor de hulpdiensten alleen maar lastiger. De brandweer heeft uiteindelijk met een haak een brandslang om zijn lichaam vastgemaakt, om zo voorzichtig het dier uit het water te trekken. Rond 9.45 uur stond het dier weer veilig aan de kant.

Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer voor de paardenstal dat een van de paarden in de sloot belandt. Met name in de zomer, als meerdere dieren dicht naast elkaar staan, komt het weleens voor dat er eentje een misstap maakt en vervolgens in de sloot terecht komt.

De eigenaresse van de stal geeft aan blij te zijn met de uitstekende hulp van de brandweer. Met het paard gaat het inmiddels goed, maar zijn lichaam zal morgen nog wel stijf aanvoelen, denkt ze. Voor nu staat hij met een dekentje in de stal op te warmen, om bij te komen van deze kletsnatte ervaring.

Laatst bijgewerkt door Banjer op 24-09-23 14:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 09:37 

Profiel   

Ik begrijp best dat het een mooie natuurlijke afscheiding is van je weiland maar als het dan al vaker voorkomt dat er een paard in die sloot belandt dan zou ik er denk ik toch voor kiezen een andere afscheiding neer te zetten.

Laatst bijgewerkt door Melzazu op 24-09-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 10:03 

Profiel   

Melzazu schreef
Ik begrijp best dat het een mooie natuurlijk afscheiding is van je weiland maar als het dan al vaker voorkomt dat er een paard in die sloot belandt dan zou ik er denk ik toch voor kiezen een andere afscheiding neer te zetten.

Precies dit.
Gelukkig is het paard er weer uit gevist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 10:06 

Profiel   

Of een route aanleggen waar ze makkelijk zelf de sloot uit kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 10:36 

Profiel   

Sintara schreef
Of een route aanleggen waar ze makkelijk zelf de sloot uit kunnen komen.

En er in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 11:14 

Profiel   

Meteen mijn eerste gedachte ook. Schrikdraad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 16:12 

Profiel   

Als het vaker gebeurt dan zul je als staleigenaar toch maatregelen moeten nemen. Draadje een langs met prikpaaltjes s een eenvoudige oplossing en makkelijk te verplaatsen als ze naar een ander stuk gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 19:59 

Profiel   

Die heeft geluk gehad, er staat intussen een ander artikel op Bokt, van een paard die niet meer overeind kon, lag bij te komen, weer in de sloot belandde en uiteindelijk overleden is. Gelukkig is het met deze hier wel goed afgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-23 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen