Forums » Algemeen » [BB] BeestenBoel |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
|
|
Plaats een nieuw onderwerp |
KNGF puppy pleeggezin worden |
---|
joey2010 | |
Hoi allemaal
Ik ben erover aan het denken om puppy pleeggezin te gaan worden. Ik heb al heel veel info hierover verzameld maar zou graag ervaringen van andere horen. Ik heb verder heel veel ervaring met honden op n positieve manier te trainen. Ik vind het ontzettend leuk om met een hond samen te trainen Er gaat veel tijd in zitten , dat weet ik . Zelf heb ik ook nog n eigen hond in huis. En deze is heel sociaal naar en met alles en iedereen. Ze is ook n stabiele hond . Je krijgt trouwens gedurende de tijd begeleiding van de KNGF. Hoe hebben jullie dat ervaren om puppy pleeggezin te zijn en om de hond weer terug te moeten brengen na n dik jaar. En hebben jullie ook echt goede begeleiding gehad gedurende de tijd dat de hond in huis was? En waar zijn jullie tegenaan gelopen , waar ik nog niet aan heb gedacht? |
Laatste bericht |
Geplaatst: 07-08-24 15:41 |
zonnebloem18 | |
Ik weet niet of Paisano nog actief is, maar zij heeft dit ook gedaan.
Het is een heel mooi doel, maar veel werk en ik zou me teveel gaan hechten denk ik. |
Geplaatst: 07-08-24 15:55 |
joey2010 | |
Ik heb gezien dat Paisano bijna 2 jaar geleden voor het laatst in n topic heeft gereageerd. Ben bang dat ze niet meer actief is op bokt.
Ik wacht nog andere reacties af en anders probeer ik alsnog in contact met haar te komen. Dankje voor je reactie. |
Geplaatst: 07-08-24 16:07 |
Marije_jiplover | |
Vrienden van ons hebben jarenlang ieder jaar weer een nieuwe pup grootgebracht tot ze naar school mochten voor het KNGF.
Het is hen uiteraard heel goed bevallen. Ze kregen soms ook wel eens een tijdelijke "pup" die al bijna naar school kon, maar sommige dingen bij z'n eigen gezin nog niet (goed) geleerd had. Er is begeleiding vanuit de KNGF, ook opvang tijdens vakanties, meen ik. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er ook extra tijd gemoeid is met de medische keuringen van de hond voordat die naar school mag en ik begreep dat ze dan altijd naar de universiteitskliniek in Utrecht moesten. Na jaren en ik weet niet hoeveel pups zijn ze gestopt, o.a. toen hun kinderen groot waren en ze met hun tweeën wat meer vrijheid terug wilden. Uiteindelijk zijn ze wel met een eigen hond geëindigd, een hond die zij als pup opgevangen hebben, die een aantal jaar daarna niet meer bij zijn thuis kon blijven. Je hebt dan als puppy pleeggezin de eerste keus om zo'n hond "een goed pensioen" te geven en die hond hebben ze nu nog wel. Maar is dus een oudere hond nu. |
Geplaatst: 07-08-24 16:41 |
joey2010 | |
Dankje voor je uitgebreide bericht.
Goed om te horen dat je vrienden het goed is bevallen en ook goede begeleiding erbij kregen. De medische keuringen /oogonderzoeken/ inentingen daar ben ik bewust van dat het tijd kost. Dat is bij ons geen probleem. Maar goed dat je dat even onder aandacht brengt. En de vakanties doen we nu ook al met onze eigen hond. Ik ga niet ( meer) op vakantie zonder hond. Dus dat zit ook goed. Het enige wat me moeilijk lijkt is om na 1 jaar de hond gedag te moeten zeggen. Maar van de andere kant je bent dat afgelopen jaar samen met je pup ernaar toe gegroeid zodat hij hopelijk in de toekomst hulp mag gaan geven aan "zijn mens". Dat lijkt me ook heel mooi om daar n klein gedeelte van uitgemaakt te hebben. |
Geplaatst: 07-08-24 17:06 |
yvje86 | |
Mijn schoonvader deed dit vroeger (40 jaar geleden ongeveer) ook voor de KNGF.
Ik weet van mijn man dat hij als jonge jongen het heel moeilijk vond dat zo'n hondje dan weer weg ging na een tijd. Dus mocht je (jonge) kinderen hebben dan is het misschien ook wel goed op voorhand hier met ze over te hebben. |
Geplaatst: 07-08-24 17:31 |
pateeke | |
Ik heb zelf geen ervaring met pleeggezin zijn, maar ik heb wel een geleidehond die in een pleeggezin gezeten heeft.
hHet pleeggezin heeft het echt goed gedaan . Ik heb een stabiele, vrolijke en aanhankelijke geleidehond die weet wat hij wil, gevoelig en zorgzaam is. Ze vinden het altijd fijn om hem nog eens terug te zien op bv een evenement. Voor een pleeggezin is het vaak wel goed je er bewust van te zijn dat de kans ook bestaat dat - ondanks al je inspanningen - de hond uiteindelijk niet geschikt blijkt als assistentiehond. Ik ben zelf geen cliënt van KNGF, maar wat ik al gehoord heb is dat de honden soms echt vaak van pleeggezin veranderen en ze met een jaar dan naar een kennel verhuizen. Persoonlijk vind ik dat niet ideaal. |
Geplaatst: 07-08-24 17:58 |
marionblo | |
Ik heb vroeger (30 jaar geleden inmiddels...) twee jaar bij het KNGF gewerkt.
Toen ging het zo: De pups worden zorgvuldig gefokt en met een week of 8-9 gingen ze naar hun pleeggezin. Deze levert de hond weer af als die zo'n 14 maanden oud is, en klaar om de opleiding te beginnen. Daarvoor worden ze medisch gekeurd, en ook komt er gedurende dat jaar regelmatig iemand kijken naar de hond, hoe de vorderingen zijn, of er problemen zijn etc. Dat honden vaak van pleeggezin veranderen heb ik niet meegemaakt. Bij het KNGF komen de honden in een kennel terecht, wat sommigen wel lastig vonden. Maar ze komen veel buiten, gaan elke dag mee op training, die zorgvuldig opgebouwd wordt. Na een half jaar gemiddeld zijn ze klaar om naar hun cliënt (de blinde) te gaan. Die combinatie wordt zorgvuldig gekozen, en het wennen aan elkaar wordt opgebouwd. Tegenwoordig zullen bepaalde dingen wel wat anders gaan, maar wat ik opmaak van de site en facebook, is dat vooral het kennelleven voor de honden leuker is geworden. Ik denk dat je vooral pleeggezin moet worden om het je blinde medemens te gunnen mobieler te zijn, een maatje te hebben. Niet alleen omdat het zo leuk is, want het afstaan van de jonge hond is niet leuk. Je moet echt het doel voor ogen houden. |
Geplaatst: 07-08-24 19:53 |
pateeke | |
Niet enkel het kennelleven is veranderd in die 30 jaar tijd. KNGF leidt niet langer enkel honden op voor mensen met een visuele beperking, maar ook voor mensen met een motorische beperking, mensen met PTSS,…
|
Geplaatst: 07-08-24 19:59 |
joey2010 | |
yvje86 ik ben 53 jaartjes jong , mijn kinderen zijn al de deur uit. Dus dat "probleem " heb ik niet.
Ik woon wel op 50 meter van de basisschool dus de pup gaat wel jonge kinderen meemaken. pateeke leuk om ook het verhaal van de andere kant te lezen. Dat is ook precies mijn bedoeling om n stabiele , vrolijke en mensgerichtige hond die zelfverzekerd en graag "werkt" voor zijn mens af te leveren. Ik had inderdaad gelezen dat de hond uiteindelijk niet geschikt lijkt voor het werk dat hij dan verkocht word. En dan mag de hond bij ons oud worden. En als ik een pup in huis neem dan blijft hij ook dat gehele jaar. marionblo de info van nu komt heel goed overeen met wat jij hebt ervaren bij de KNGF 30 jaar geleden. En je hebt gelijk over het eigenlijke doel goed voor ogen houden nl een medemens mobieler maken dmv een hulphond opleiden waar ik dan een klein stukje aan heb kunnen meewerken. Dank jullie allemaal voor de berichten. |
Geplaatst: 07-08-24 20:34 |
pateeke | |
joey2010 schreef En als ik een pup in huis neem dan blijft hij ook dat gehele jaar. Dat is een mooie intentie, maar je hebt dit niet volledig in de hand. De hond is en blijft eigendom van KNGF wat dus ook wil zeggen dat zij kunnen beslissen om om een of andere reden de hond terug te halen en in een ander pleeggezin onder te brengen of zij ook steeds hun goedkeuring moeten geven voor bepaalde belangrijke beslissingen (bv. Medische behandelingen). Ik, als gebruiker, ben geen fan van het feit dat de honden tijdens hun opleiding in de kennel verblijven. Mijn eerste hond is van bij de fokker naar de instructeur gegaan die ook gastgezin voor haar was. Wij hadden van in het begin contact, samen trainingen enz. Mijn tweede en huidige hond heeft ook tijdens zijn opleiding in een pleeggezin gezeten. Hij werd elke dag opgehaald door de trainer en na de training teruggebracht. Instructie periode (na de matching) was dadelijk in mijn thuisomgeving en zolang ik daar nood aan had. Degene die hem opgeleid heeft, heeft hem van puppy af aan opgevolgd en kent hem dus ook heel goed. Als ik met een probleem zit kan ik altijd rechtstreeks met zijn trainer contact opnemen (en dat was ook met mijn vorige hond zo). Ik zou het niet meer anders willen. |
Geplaatst: 07-08-24 22:57 |
parador | |
Even terzijde …….. er zijn ook nog andere assistent en geleide hondenscholen die altijd op zoek zijn naar puppy coaches .. bv Gaus Assistentiehonden
|
Geplaatst: 07-08-24 23:06 |
joey2010 | |
pateeke ik heb je zin dan verkeer opgevat met dat de honden vaker van pleeggezin wisselde. Ik dacht dat je hiermee bedoelde dat de pleeggezinnen het toch te zwaar vinden en ermee stoppen waardoor de hond in een ander gezin geplaatst moet worden..
ik pb je vanmiddag even. Parador , dankje ik ga eens verder kijken. |
Geplaatst: 08-08-24 07:29 |
Marije_jiplover | |
Bij mijn vrienden bleef de hond altijd het hele jaar.
Wat wel eens voorkwam, was dat zij een hond kregen na ongeveer een jaar, die sommige dingen in zn pleeggezin nog niet (goed) geleerd had, dat zij nog een stukje extra opvoeding verzorgden voor de pup naar school ging. Volgens mij hebben zij overigens 1 hond gehad die de schooltijd niet gehaald heeft als blindegeleidehond, maar die wel een van de eersten is geweest die assistentiehond ging worden. Daarnaast zijn zij pleeggezin geweest voor een fokteef die met vers bloed uit de VS was gehaald, die moest eerst het totale normale traject doorlopen om te kijken of ze zelf geschikt was voor geleidehond. Toen ze daarvoor geslaagd was, is ze geplaatst bij een gezin dat puppies voor KNGF fokt en uit haar eerste nestje hebben zij ook weer een pup gekregen (en dat is nu de hond die zij als oudere hond overgenomen hebben toen die bij zijn huis weg moest waar die als geleidehond aan het werk was). En verder hebben zij altijd contact gehad met hun honden als ze eenmaal gematcht waren. |
Geplaatst: 08-08-24 07:45 |
pateeke | |
joey2010 schreef pateeke ik heb je zin dan verkeer opgevat met dat de honden vaker van pleeggezin wisselde. Ik dacht dat je hiermee bedoelde dat de pleeggezinnen het toch te zwaar vinden en ermee stoppen waardoor de hond in een ander gezin geplaatst moet worden.. ik pb je vanmiddag even. Dat kan natuurlijk ook. Soms zijn er in het pleeggezin ook redenen waardoor ze niet verder als pleeggezin kunnen of willen optreden, maar evengoed zijn er dus ook redenen waardoor KNGF (of een andere school) besluit de hond in een ander gezin onder te brengen. Ik denk dat je je daar wel bewust van moet zijn dat het niet jouw hond is en er misschien wel dingen van je gevraagd of verwacht worden waar je zelf niet echt achter staat of moeilijk kan realiseren. (Dat is overigens ook zo als 'gebruiker'; de hond blijft van de school en zij kunnen beslissen de hond bij je weg te halen als ze van mening zijn dat bv het welzijn van de hond in gevaar is. Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel) |
Omhoog |
Geplaatst: 08-08-24 08:19 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
|
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [BB] BeestenBoel |
Inloggen |