Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 203 [ 5053 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 203  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Spat

 
Profiel   

Bij mijn 3 jarige is vandaag hele lichte mate van spat geconstateerd in haar rechterachterbeen.Wie heeft er ervaringen met spat en kan het lang stil blijven staan als je het behandeld?Ze wordt woensdag ingespoten om het proces tegen te gaan zei de arts.



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

TAG aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-06 19:34 



 
Profiel   

Mijn paard heeft het.. Alleen bij hem komt het door trauma. Hij heeft een invuus gehad met tildran. We geven hem ook homepathische druppels van puur natuur. Dat werkt erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-06 19:38 



 
Profiel   

Mijn vorige paardje had ook lichte spat aan het rechterachterbeen. Die hebben we op speciale ijzers gezet. Dat was in het begin ontzettend wennen maar naar een weekje liep ze goed. Ik heb er toen een jaar van kunnen genieten. Daarna is ze helaas ingeslapen maar dat had niets met spat te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-06 19:50 



 
Profiel   

Hey stalgenoot,
Wat balen joh voor je dat ze lichte spat heeft Verdrietig
Je had al zo een voorgevoel he dat er iets niet goed zat.
Nou ik hoop dat het inspuiten gaat helpen en wellicht dat je wat aan voedingssupplementen kan gaan geven ofzo.

Beterschap met je kanjer!
Gr. Sharon van Nique

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-06 20:20 



 
Profiel   

Is er niemand meer met ervaringen,en hoe lang zon proces stil kan staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-06 10:31 



 
Profiel   

[MD] > [BEH]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-06 17:02 



 
Profiel   

Iemand ervaringen met beginnende spat en inspuiten van tildren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-07 01:51 



 
Profiel   

Weet sinds ongeveer een weekje dat mijn pony ook spat heeft. Links achter. Jammer genoeg heeft ze een 3 a 4-tje. Erg slecht dus. In Utrecht hebben ze me spatbeslag aangereden en dat heeft ze nu ook sinds donderdag. Vrijdag liep ze er erg slecht op maar het gaat nu al weer wat beter. Verder geef ik haar voedingssupplementen om de aanmaak van bot te stimuleren (allemaal op natuurlijke basis). Mij is in beweging houden geadviseerd en dat doe ik dan ook (longeren). Zodra ze slechter begint te lopen hou ik er mee op. Volgens de DA kan het er niet slechter van worden en als ik dat niet doe staat ze in mijn nek te stuiteren. Komende zomer gaat ze lekker lang op het land en daarna ga ik nog eens naar Utrecht om te kijken wat de status is.

Ik kan je dus niet vertellen hoe lang het gaat duren alleen maar wat ik er tot nu toe aangedaan heb. Veel succes met je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-07 18:29 



 
Profiel   

Ondanks dat er al veel topics over spat en tildren zijn geweest, kan ik het toch niet laten om te reageren omdat ik weet wat voor een ellendige periode je doormaakt. Pollewops ik wil ook jou graag mijn ervaringen vertellen.

Bij mijn KWPN merrie werd spat vastgesteld toen ze 5 jaar was (inmiddels 2,5 jaar geleden). Het was een lichte vorm, maar wel de meest vervelende nl botoplossing.

Op advies van de da het ik haar laten behandelen met Tildren en is ze op spatbeslag gezet. Na gepaste training zijn er na 3 maanden weer foto's gemaakt. Helaas was vrijwel niets veranderd, dus nog maar een kuur. Na het kreupelheidsonderzoek van de eerste behandeling was Selena ontzettend kreupel. Zo slecht was ze nog nooit geweest. Ik werd onzeker en heb de 2e kuur laten doen. Tegelijkertijd veel eigen onderzoek gedaan (via bokt, google, mensen met dezelfde ervaringen en mn verstand gebruikt).
Een paard op die leeftijd met zulke lichte training kon maar zo geen spat hebben. Dus de oorzaak moest ergens anders liggen.

In samenspraak met mn instructrice (een kanjer van een meid) hebben we een training op haar aangepast obv de methode van Antoine de Bodt. Veel rechte lijnen rijden en rechtrichten. De hoeken van de rijbak gebruikte we heel intensief om haar rechterachterbeen er goed onder te laten zetten (het idee van kwart voltes). Dit wierp zijn vruchten af.
Na een paar weken ben ik naar Albert van Es (in Beilen) gegaan. Hij vertelde me dat Selena een scheef bekken had en dat dit de oorzaak van haar spat en haar slechte achterbeengebruik was. Hij was zeer tevreden over de training en dat moest ik doorzetten en verder uitbouwen. Selena kon in de wei gewoon haar achterhand verliezen waardoor ze onderuit ging! Selena heeft 2 behandelingen van hem gehad en ze ging zienderogen vooruit.

Vorig jaar (2006) zijn we weer begonnen met wedstrijden rijden en we hebben de winstpunten om M1 te starten (en het lukte eerst maar niet om een wptje in het L1 te krijgen). In het Indoorseizoen rijd ik geen wedstrijden en heb ik bijwijze van uitprobeersel haar sinds een paar maanden zonder spatijzer staan. En dat gaat prima. Vanaf april gaan we M1 starten.

Kortom er is voor jullie ook nog hoop!!!

Ik heb haar tijdens die periode niet gelongeerd (vond ik een te grote belasting op dezelfde hand). Het eerste begin loopt een spatpaard wat stijf, maar na een tijdje opwarmen wordt het veel beter. Niet te vlug stoppen dus. Zorg wel voor voldoende beweging; Rust roest is hier absoluut van toepassing.

Achteraf denk ik, ik had nooit die dure Tildrenkuren moeten doen, maar dat was toen het enige wat me geadviseerd werd.
Mocht je meer willen weten, dan stuur je maar een pm of reageer maar middels dit topic.

Houd de moed erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-07 01:30 



 
Profiel   

Ik heb dan een andere ervaring met tildren. Flair is bij beginnende spat (ook botoplossing) ingespoten met tildren, 10 inspuitingen in 10 dagen. Na een maand werd ze vreselijk kreupel, kon amper nog haar stal uitkomen. Ze heeft toen ontstekingsremmers en pijnstilling gehad. Daarna is het bergopwaarts gegaan. Na 1,5 jaar was de spat vergroeit (dus pijnloos geworden) en het oplossen van bot (dat de pijn veroorzaakt) was niet verder gegaan na de tildrenkuur. Ze is dus gewoon weer recreatief bruikbaar, over hoe lang kan ik nog niks zeggen. Ze is nu een jaar goed van de spat... heeft er helaas een peesblessure bij gekregen waardoor ze weer op rust staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-07 12:38 



 
Profiel   

Flair: het oplossen van bot doet geen pijn..... Bij spat (is een vorm van artrose) verbeent het kraakbeen, waardoor je bot op bot gaat krijgen, dit is erg pijnlijk omdat er als het ware geen veer meer in het gewricht zit. Door het schuren van bot op bot in het gewricht, raakt het botvlies (periost) geirriteerd, waardoor er nieuw bot gevormd wordt. Deze woekering kan vervolgens weer voor nieuwe irritatie zorgen en zo krijg je vicieuze cirkel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-07 12:47 



 
Profiel   

Bedankt voor reacties tot nu toe.Ik heb de verzekering gebeld en zij vergoeden tildren iig,dus denk dat ik dat maar wel ga doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-07 12:52 



 
Profiel   

Ik ben net weer naar de kliniek geweest om de spat in te laten spuiten.Hij zei dat het een 2tje zou zijn op de foto.Ook zei hij dat het niet de botoplossende vorm was maar een andere vorm van spat.Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-07 15:22 



 
Profiel   

Wat voor vorm dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-07 15:31 



 
Profiel   

viewtopic.php?f=111&t=651251&hilit=
Een toppic van een tijdje terug over spat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-07 15:38 



 
Profiel   

Nou,mijn vorig paard had spat graad 3!
De dierenarts kon er nix meer tegen doen en ik had 3 mogelijkheden: 1)terug geven aan de man waar ik hem gekocht heb 2)naar het slachthuis(hij had nog meerdere dingen 3) houden en alleen maar stappen met hem,niet rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-07 15:42 



 
Profiel   

paardj schreef
Nou,mijn vorig paard had spat graad 3!
De dierenarts kon er nix meer tegen doen en ik had 3 mogelijkheden: 1)terug geven aan de man waar ik hem gekocht heb 2)naar het slachthuis(hij had nog meerdere dingen 3) houden en alleen maar stappen met hem,niet rijden


Hier is bij mij geen sprake van igg,de arts in bodegraven was eigenlijk heel nuchter erover,en zei dat het echt wel mee viel.Ik heb dus geen idee wat andere vorm van spat is als botoplossing

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-07 15:52 



 
Profiel   

http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... hp?p_id=55
Dit geef ik mijn paardje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-07 18:13 



 
Profiel   

Alani schreef
Na een paar weken ben ik naar Albert van Es (in Beilen) gegaan. Hij vertelde me dat Selena een scheef bekken had en dat dit de oorzaak van haar spat en haar slechte achterbeengebruik was.


Mijn E-pony is ook pas 3 jaar en al maanden links achter onregelmatig. Ik had al vaker het idee, maar vandaag was het duidelijk te zien dat zijn linkerspronggewricht overvuld is (zie foto's). Ik dacht meteen aan spat, omdat ik vaker paarden heb gezien die spat hadden en zo'n harde bult hadden (al leken die bulten een pietsje meer naar binnen te zitten). Dus ik meteen toen ik thuis kwam op bokt naar topics over spat zoeken. En toen vond ik jouw berichtje, Alani. Mijn paardje heeft namelijk ook een scheef bekken en is daar al 3 keer voor behandeld! De hoefsmid zegt dat zijn hele beenstand aan het scheve bekken is aangepast en dat hij het dus al vrij lang heeft (ik heb het paardje pas 9 maanden). Zou hij er ook spat van hebben gekregen? Volgende week laat ik röntgenfoto's maken. Maar dat duurt nog zo lang...ben zo bang... Mijn andere paardje moest met 8 jaar al met pensioen vanwege hoefkatrol (hij is nu 21). Dat zal mijn nieuwe paardje toch niet ook gebeuren Huilen

Haf_jessie: ik woon bij jou in de buurt. Mag ik vragen welke veearts je hebt? Wordt jouw paardje aan huis ingespoten? Hoe vaak moet dat?

De foto's van zijn linkerachterbeen..
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-07 15:54 



 
Profiel   

Ik ben naar dap bodegraven gegeaan,daar is ze ingespoten.Als ze goed blijft lopen hoeft dit maar 1 malig te gebeuren zei hij.Wel spannend voor je zeg.Ik heb jessie ook nog maar 9 maanden,en ze heeft ook rugproblemen.Miss heeft zij daardoor dan wel de spat.succes iig,gr eline

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-07 18:49 



 
Profiel   

haf_jessie schreef
Ik ben naar dap bodegraven gegeaan,daar is ze ingespoten.Als ze goed blijft lopen hoeft dit maar 1 malig te gebeuren zei hij.Wel spannend voor je zeg.Ik heb jessie ook nog maar 9 maanden,en ze heeft ook rugproblemen.Miss heeft zij daardoor dan wel de spat.succes iig,gr eline


Thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-07 00:14 



 
Profiel   

mijn paard heeft spat aan allebei zijn achterbenen, toen ik hem ging kopen is ie gekeurd en er zaten foto's bij van elk levensjaar zeg maar en op die foto's was iets van verandering te zien dus had kans op spat. 2 jaar later heeft het paard ongeluk gehad( alleen voorbenen beschadigd ) met buigproeven enzo is ie helemaal goed toen als nog op de foto en bleek dat het al helemaal vergroeit was, het paard heeft er nooit een pas kreupel mee gelopen en word intensief als sportpaard gebruikt, dus ik denk dat het wel per paard verschilt voor hoever ze er last van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-07 23:34 



 
Profiel   

@Jennyxx
Sorry dat ik je berichtje nu pas lees. Ja het kan inderdaad spat zijn, maar dan wel de zgn bolspat. Dit is een botwoekering. Bij spat is de balans tussen botaanmaak en botafbreuk (zijn ook prachtige Latijnse benamingen voor, maar ik houd het even op Jip en Janneke taal) zoek.
In jouw geval lijkt het erop dat meer botcellen worden aangemaakt dan afgebroken. Deze spat zal sneller vergroeien en dan ondervinden de meeste paarden hiervan geen hinder meer. Bij mijn paard was er sprake van botafbraak. Maar zoals gezegd door de behandeling van Albert loopt Sel weer als een kievit.
Wacht de foto's eerst nog maar af, het kan nog altijd meevallen. Sterkte.

@Ohio
Bovenstaande heeft er veel te maken met de pijn die paarden ervan kunnen hebben. Als de spat eenmaal is vergroeit, zullen de meeste er geen hinder meer van hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-07 00:46 



 
Profiel   

Ik wat sneller dan gepland, dus nog even een aanvulling.
In mijn geval is de oorzaak van de slijtage weggenomen en daardoor gaat het nu zo goed. De Tildren heeft er deels voor gezorgd dat de balans van de botcellen is hersteld. Maar of het zonder deze behandeling niet was goedgegaan.....Ja, da's nooit vast te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-07 00:48 



 
Profiel   

Hoi Alani en Ohio, bedankt voor jullie berichten. Ze stemmen een mens hoopvol Haha!

Mijn vorige pony had ook spat.. De veearts noemde het omgekeerde spat (?). Zij moest ook aan de binnenkant lang en aan de buitenkant kort bekapt worden (verder is zij overigens niet behandeld, ze was in die periode niet van mij, dus wellicht had net als bij Alani het een en ander wel verbeterd kunnen worden, nu staat ze pijnvrij lekker dik te worden op de wei Clown ) Bij deze pony is in ieder geval niks aan de buitenkant te zien (dus anders als bij mijn nieuwe pony). Maar zij is wel regelmatig kreupel. Als er niet op haar gereden wordt dan is ze 'slechts' om de paar maanden ff kreupel door een rare beweging in de wei. En als je op haar gaat rijden dan is ze vaak de volgende dag kreupel. Er wordt dus niet meer op haar gereden. En dat hoop ik op mijn nieuwe paardje wel te doen! Eigenlijk wil ik zelfs dressuurwedstrijden met hem rijden... Maar ja, even woensdag (kliniek) afwachten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-07 10:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 203 [ 5053 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 203  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen