Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Dit is de eerste post in het Centrale topic over Voeding voor oudere paarden (ca 18+).

Het oudere paard kent zo zijn eigen behoeften aan voeding. Veel oudere paarden hebben een slechter gebit, waardoor hooi moeilijk weg te krijgen is. Zulke paarden wil je uiteraard wel een goede ruwvoervervanging geven.
Verder hebben oudere paarden specifieke behoeften aan energie en eiwit.

Omdat er de laatste tijd veel topics met vragen over voeding van het oudere paard geplaatst worden, hebben we besloten om er een centraal topic voor te maken.

Er zijn al veel tips en adviezen gegeven in topics die onlangs hierover zijn geopend:

Weinig tanden en slechte spijsvertering
Oude pony erg ingevallen in de flanken.
welk supplement of complete brok beste voor ouder paard
Alternatief voor hooi? Oude pony
welk eten is ideaal voor paarden op pensioen?


Deze topics zijn allemaal gesloten.
Vanaf nu willen we reacties en vragen hierover in dit centrale topic, dus nieuwe topics over dit onderwerp zullen ook worden gesloten.



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

TAG aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-07 12:30 



 
Profiel   

Interessant! dat volg ik Haha!

Hier een temperamentvolle d-pony van 27 jaar. Met 26 liep hij nog Z1 dressuur met mij maar ik was kilometers te groot en de Z1 was toch wel zwaar. Hij is zwaar hoefbevangen geweest in 2003/2004 en het is een wonder dat hij nog leefde, laat staan dat we nog Z1 werden. Z'n ribbetjes zijn helaas nog altijd te zien maar meneer geniet met volle teugen van het leven. In de zomer staat hij, als het weer het toelaat, een aantal maanden 24/7 buiten in een kudde opfokmerries, hij is de leider en ze volgen hem gedwee, prachtig om te zien! Hij staat alweer een tijdje 's nachts binnen en overdag op het land.

Hij krijgt 's ochtends een kilo brok, dan gaat hij de dag over het land op en 's avonds krijgt hij weer 'n kilo brok, hooi en nog een handje muesli (pavo nature's best (havervrij, suikerarm en eiwitarm)) of wat gesneden wortels Lachen (ik kom 'm elke avond binnenzetten dus vandaar dat hij dan van mij wat lekkers krijgt Knipoog )
Voor de rest wordt hij uiteraard tijdig ontwormt en komt af en toe de paardentandarts om alles een beetje bij te werken (hij mist geloof ik 2 kiezen dus dan moet doorgroei weer bijgewerkt worden)

Nog een goudentip om de oudjes goed door de winter te helpen en ze goed door hun vacht te krijgen. Vanaf dat de R weer in de maand zit ongeveer elke 6 weken een vitamintespuit! Bij Nordiwnd helpt het ontzettend goed en hij gaat echt fris en fruitig door de winter en met het verharen merk je ook dat het hem wel energie kost maar dat hij die energie ook heeft Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-07 12:38 



 
Profiel   

hehe eindelijk een goed topic voor de ouwetjes!
ik heb een pony van 29 die al meerdere malen een beetje aftakelde, maar ik heb haar tot nu toe iedere keer weer dik gekregen Haha! nu zijn haar ribben te tellen, maar ze was ook vreselijk aan de diarree vanwege het hooi wat ik voerde... van alles geprobeert en nu na een maand ofzo had ik gister weer een hoopje poep in plaats van een gierstreep! dus het gaat weer de goede kant op! nu alles weer uit de kast trekken zodat ze weer dik word Cool

wie heeft er trouwens ervaring met die grass-mix van hertog? ik wil die misschien gaan halen, maar dan moet ik eerst een proefzak 30 km verderop gaan halen... en wil natuurlijk wel eerst even andere meningen horen voordat er straks weer zoiets in de stal staat terwijl het niet werkt Ach gut

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-07 16:53 



 
Profiel   

Wat een mooi centraal topic Knipoog
Ik zou ook zograag willen dat m'n pony geen gierstrepen meer achterlaat en dat ze weer een beetje vet op d'r botten kreeg! Het gaat echt aan m'n hart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-07 18:57 



 
Profiel   

Toen ons vorige paard te mager werd kregen we van de DA een artikel over voeding voor oudere paarden: Anneke Hallebeek, ‘Seniorenvoeding: voor oude paarden die mager worden’. Hierin staat onder meer het volgende:

‘In principe heeft een ouder paard niet meer voedingsstoffen nodig. De behoefte aan voedingsstoffen is niet veel veranderd, maar omdat hij het minder goed kauwt en dus verteert, mag het rantsoen wel meer voedingsstoffen bevatten. Samengesteld met de juiste voedermiddelen kan het oudere paard een ‘seniorendieet’ goed verteren zonder risico op het ontstaan van verteringsstoornissen. Daarnaast kunnen weerstandsverhogende voedingsstoffen zoals zink, vitamine E en vitamine C het rantsoen aanvullen. Als de tanden tot op het tandvlees zijn afgesleten kan het paard geen ruwvoer meer eten. Door vezelrijke voedermiddelen te gebruiken zoals bijvoorbeeld bietenpulp, kan het aandeel ruwvoer in het rantsoen geminimaliseerd worden.

Oudere paarden vermageren om verschillende redenen; te weinig voer, ziekte of een infectie (denk aan wormen), stress of rangordeproblemen, haken op de kiezen of afgesleten tanden. Controleer al deze mogelijke oorzaken als een paard bij een gelijkblijvend rantsoen vermagert.

Een ouder paard dien je niet meer krachtvoer te geven. Meer krachtvoer betekent bij een afgesleten gebit nog meer onverteerd zetmeel dat door kan stromen naar de blindedarm. Door overmatig melkzuurproductie van zetmeelafbrekende bacteriën, is het mogelijk dat de bacterieflora uit evenwicht raakt. Dit kan leiden tot koliek, diarree of hoefbevangenheid. Geef daarom oudere paarden die meer energie nodig hebben niet zomaar extra krachtvoer, maar hanteer een speciaal seniorendieet.

Een seniorendieet dient aan de volgende eisen te voldoen:
- Seniorenvoeding moet makkelijk verteerbaar zijn en voldoende energie en eiwitten bevatten.
- Waarschijnlijk is de behoefte aan weerstandsverhogende voedingsmiddelen zoals zink en vitamine E,
A en C hoger dan bij jonge paarden.
- De seniorenvoeding mag niet teveel eiwit, calcium, fosfor of natrium bevatten. Al deze voedingsstoffen (of restanten daarvan) moeten namelijk via de nieren worden uitgescheiden en bij oudere paarden kan de nierfunctie zijn verminderd.
- Als eiwitbron dien je te gebruiken: ruwe celstof/vezels, ontsloten zetmeel (bijvoorbeeld gepofte mais of geplette haver), makkelijk verteerbare suikers of plantaardige olie. De enzymen in de dunne darm verteren plantaardige olie (soya- of maisolie) zeer goed én olie bevat twee tot drie keer zoveel energie dan koolhydraten.
- Als het paard rolletjes/proppen van zijn ruwvoer maakt dan kan dit deels vervangen worden door andere ruwe celstofrijke producten zoals bietenpulp. Ruwe celstof is niet geheel gelijk aan vezelstructuur, maar is wel substraat voor de fermentatie in de dikke darm. Voor een goede werking van het maagdarmkanaal is enige structuur oftewel vezellengte waarschijnlijk gewenst. Een combinatie van snel en traag fermenteerbare vezels in het rantsoen is het beste voor een optimale balans in de blindedarm.

Alternatief voor ruwvoer zijn:
- Bietenpulp: bietenpulp dien je een aantal uren goed in een zeer ruime hoeveelheid water te laten weken! Nooit droge bietenpulp aan paarden voeren!!;
- Haverafvalpellets: Een combinatie van haverafvalpellets en bietenpulp geeft een goede balans in de blinde en dikke darm;
- bolkaf/lijnzaadkaf; of
- zemelen: voer zemelen nat om te voorkomen dat het paard dit droge product zo weghoest. Zemelen stimuleren de beweging van de darmen en daarmee de vertering. Nadeel van zemelen is dat de verhouding tussen fosfor en calcium niet goed is. Het bevat ten opzichte van calcium teveel fosfor. In kleine hoeveelheden geeft dit geen verstoring van de totale calciumfosforbalans.
Let bij deze eenzijdige voedermiddelen er wel op dat het totale rantsoen voldoende mineralen, spoorelementen en vitaminen bevat.

Krachtvoer moet ontsloten zijn. Dit voorkomt doorstroming van teveel niet ontsloten zetmeel naar de blinde darm. Muesli is vaak ontsloten omdat de granen voorbehandeld zijn door te poffen of te pletten. Het vaak relatief hoge vetgehalte in muesli (tot wel 10-12%) is een bijkomend voordeel. Aan het ontsloten krachtvoer/muesli kan ook nog eens extra olie worden toegevoegd om het energiegehalte te verhogen zonder meer zetmeel te hoeven geven.

Opmerkingen bij het rantsoen:
- het energieniveau kan aangepast als het paard hiermee te veel of te weinig krijgt door de hoeveelheid olie of muesli te veranderen.
- Meng de olie door de bietenpulp en geef het totaal eventueel samen met de (natgemaakte) muesli en de supplementen als een slobber.
- Gedurende de dag in meerdere porties verdelen verdient de voorkeur.
- De toevoeging van vitamine E/se is nodig voor de grotere behoefte als gevolg van de grotere opname van meervoudig onverzadigde vetzuren en het kan de weerstand van het oudere paard vergroten. Evenals zink, vitamine A en C. Vitamine A is toegevoegd in de vorm van wortelen (caroteen).
- Als het rantsoen geen of weinig ruwvoer bevat kan extra vitamine B-complex en vitamine K nodig zijn. Deze vitaminen worden normaliter gemaakt door de bacteriën in de dikke darm.

Voorbeeld seniorendieet voor een oud paard van 600kg:
- 1 kg bietenpulp (in water weken!);
- 300ml plantaardige olie;
- 2 kg (ontsloten) muesli (vetgehalte 8%);
- 2,5 kg fijn, zacht hooi;
- Supplement vitamine E/se, zink, vitamine B-complex, C, eventueel K (hoeveelheden zijn
afhankelijk van de gehalten in het supplement).’

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan. Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-07 11:10 



 
Profiel   

Wat een interessant topic. Dit blijf ik zeker volgen.

Ik heb zelf een 24 jarige ruin, Banjer. KWPN x Arabier, 1.60 hoog.
Ik heb bij hem nog geen voedingsproblemen meegemaakt. Afgelopen voorjaar at hij wat moeilijk, maar dat was verholpen na een bezoekje van de tandarts.

Banjer wordt nog gemiddeld 2x per week gereden en staat verder veel buiten. Op rustdagen krijgt hij 2x per dag een kilo basisbrok en een halve schep kruidenmuesli (zonder haver). Heeft hij gewerkt, dan krijgt hij wat extra brok. Kuil krijgt hij ruim, moeilijk om daar een hoeveelheid voor aan te geven.

Wel heeft hij wat moeite om uit zijn wintervacht te komen. Ik voer daarom in het voorjaar Opkikker van de Paardendrogist bij en dat helpt hem goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-07 17:59 



 
Profiel   

interessant topic inderdaad!

ik heb zelf een 28 jarige ruin. Een connemara pony van 1.53 hoog. Op het moment start ik in de L2 met hem en rijd hem gemiddeld toch een 4/5 keer in de week.

Gelukkig heeft Robin eigenlijk nooit problemen met zijn voeding, enkel in de winter moet hij wat meer hooi hebben. Hij krijgt 2 keer per dag 1 1/2 kilo basisbrok, 2 keer per dag 2 plakken hooi en zelf voer ik hem nog 1 kilo strucomix senior bij met een schepje zeewier. Verder krijgt hij ventipulmin voor zijn luchtwegen en een paar keer per jaar een vitaminestoot.

Robin heeft wel in de zomer wat last om snel uit zijn vachtje te komen, eigenlijk nog niet echt iets gevonden wat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-07 18:42 



 
Profiel   

Mijn paard van 20 heeft spat. Ik rij met hem om de dag.

Ik geef hem 2x per dag 1/4 kg biks en 1/2 muesli (havens) en kuil. Tussen de middag geef ik hem primeval gelatinaat voor zijn artrose met biks / muesli / olie.

Die primeval gelatinaat helpt erg voor het oudere paard om toch soepel te blijven lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-07 20:01 



 

Fijn topic Haha!

Ik heb een merrie van 22 met een lichte artrose. Vooral nu ze vanwege het zwembad in de wei er even niet op kan, wordt ze wat stijver op stal. Dus elke dag wat wandelen.

Ik heb behoorlijk problemen gehad met haar voeding, ze bleef maar mager in de winter. Ook zat ze niet lekker in haar vel, wat weer eczeem veroorzaakte. Maar goed, alles is nu in orde, de artrose is er nog en ze heeft een lichte vorm van staar, dus kan ze van sommige dingen wat schrikkerig zijn.

Ik voer haar drie keer per dag een behoorlijke portie voordroog en verder krijgt ze een kilo brok (ga ik veranderen in muesli na bovenstaand verhaal) met daar door heen, omega olie, appelazijn en easy action van de paardendrogist. Verder wortelen en af en toe een appel of een broodje. Verder deed een deken bij haar wonderen. Ze kon zich moeilijk warm houden en werd al haar hooi inname omgezet in het warm blijven, waardoor ze niet genoeg over had om dikker te worden. De deken houdt haar nu warm en de energie kan ze omzetten in het dikker worden.
Dit is nu natuurlijk niet voor elk oudje nodig, de pony van 26 hier staat gewoon zonder. Maar bij haar was het even nodig.
Hier wat foto's van voor en na.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XPOP63FX

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-07 12:58 



 
Profiel   

ik voer mijn ouwetje nu trouwens de grass-mix van hartog en ik vind het geweldig Lovers

Mindim schreef
Ze kon zich moeilijk warm houden en werd al haar hooi inname omgezet in het warm blijven, waardoor ze niet genoeg over had om dikker te worden. De deken houdt haar nu warm en de energie kan ze omzetten in het dikker worden.

bekend probleem Haha! mijn pony heeft het jaren zonder deken gedaan totdat ze zo inviel Ach gut

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-07 16:32 



 
Profiel   

rohotje schreef
Verder krijgt hij ventipulmin voor zijn luchtwegen en een paar keer per jaar een vitaminestoot.

Krijgt hij altijd ventipulmin? Want dan heeft het niet veel zin meer, wij raden altijd aan maximaal 14 dagen achterelkaar en dan minimaal 1 week stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-07 17:40 



 
Profiel   

Hij krijgt het idd altijd, soms met een tussenpoos van idd minimaal 1 week. De DA zei dat dit verder geen kwaad kon, alleen mag je dan nooit zomaar meer stoppen maar moet het afgebouwd worden. Zodra ik nu stop met de ventipulmin begint hij te hoesten Knipoog het kraakbeen?? in zijn luchtweg is versleten, hij is niet benauwd of iets.. In sommige periodes ( bv, zomer) kan ik er een tijdje mee stoppen ,maar bv. in de winter krijgt hij het om de dag Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-07 22:00 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ons paardje is nu 18 jaar oud en kampt al 4 à 5 jaar met ernstige peesontstekingen en begginende artrose. Hierdoor kunnen we niet meer rijden. Hooguit eens in de zoveel tijd een beetje stappen, en een heel klein drafje maken. Geen kleine voltes en moeilijke oefeningen, etc. jullie kennen het wel. Nu ben ik zelf ook sinds 2005 uit de running (rugproblemen) en dus staat hij sindsdien al op rust. Op zich geen probleem, want hij is gewoon al een dagje ouder, maar nog altijd gelukkig en heeft ook nog altijd wilde buien.

Nu mijn vraag; Sinds een maandje begint me echt op te vallen dat hij er lichamlijk "oud" uit begint te zien. Hij krijgt voor 't eerst in zijn leven een enorme wintervacht (nu al helemaal wollie, en staat nog steeds onder een zomerdeken, terwijl hij normaal gesproken bij deze temperaturen allang onder een 300gr deken staat, koukleun als dat hij normaal gesproken is), zijn ruggegraat komt wat meer aan de oppervlakte, schoft word "droog" (vet verdwijnt op de schoft) en ik kan zowaar zijn ribben zien. En dat terwijl hij altijd overgewicht heeft gehad. Hij heeft nog altijd een bolle buik, maakt geen zieke indruk, is heel vrolijk en energiek, vacht glanst en hij heeft zelfs appeltjes. Ik snap er niets van...
We hebben hem de laatste jaren niet zoveel gevoerd omdat hij anders uit z'n bol gaat van alle energie; 2x daags 1/4 onderhoudsbrok en verder 2x pd een dikke plak hooi (in de winter 3x pd). Verder krijgt hij Fenu Greek met knoflook.

Is er iets wat we moeten veranderen in zijn dieet nou hij ouder word? Een ander soort brok speciaal voor senioren dat niet teveel energie geeft? Of juist meer/ minder hooi? Hij heeft trouwens nog een heel goed gebit, en eet goed, dus daar kan het niet aan liggen.

Suggesties zijn welkom! Ik heb niet zoveel kennis op dit gebied...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-07 22:56 



 

Stess schreef
Hallo allemaal,

Ons paardje is nu 18 jaar oud en kampt al 4 à 5 jaar met ernstige peesontstekingen en begginende artrose. Hierdoor kunnen we niet meer rijden. Hooguit eens in de zoveel tijd een beetje stappen, en een heel klein drafje maken. Geen kleine voltes en moeilijke oefeningen, etc. jullie kennen het wel. Nu ben ik zelf ook sinds 2005 uit de running (rugproblemen) en dus staat hij sindsdien al op rust. Op zich geen probleem, want hij is gewoon al een dagje ouder, maar nog altijd gelukkig en heeft ook nog altijd wilde buien.

Nu mijn vraag; Sinds een maandje begint me echt op te vallen dat hij er lichamlijk "oud" uit begint te zien. Hij krijgt voor 't eerst in zijn leven een enorme wintervacht (nu al helemaal wollie, en staat nog steeds onder een zomerdeken, terwijl hij normaal gesproken bij deze temperaturen allang onder een 300gr deken staat, koukleun als dat hij normaal gesproken is), zijn ruggegraat komt wat meer aan de oppervlakte, schoft word "droog" (vet verdwijnt op de schoft) en ik kan zowaar zijn ribben zien. En dat terwijl hij altijd overgewicht heeft gehad. Hij heeft nog altijd een bolle buik, maakt geen zieke indruk, is heel vrolijk en energiek, vacht glanst en hij heeft zelfs appeltjes. Ik snap er niets van...
We hebben hem de laatste jaren niet zoveel gevoerd omdat hij anders uit z'n bol gaat van alle energie; 2x daags 1/4 onderhoudsbrok en verder 2x pd een dikke plak hooi (in de winter 3x pd). Verder krijgt hij Fenu Greek met knoflook.

Is er iets wat we moeten veranderen in zijn dieet nou hij ouder word? Een ander soort brok speciaal voor senioren dat niet teveel energie geeft? Of juist meer/ minder hooi? Hij heeft trouwens nog een heel goed gebit, en eet goed, dus daar kan het niet aan liggen.

Suggesties zijn welkom! Ik heb niet zoveel kennis op dit gebied...


Ik heb altijd de volgende stelling geleerd. Zie je de ribben, dan meer krachtvoer, worden de flanken mager, meer ruwvoer.

18 jaar vind ik nog erg jong om er oud uit te zien. Maar datt kan natuurlijk bij ieder paard verschillen.
Meer ruwvoer kan geen kwaad, zorg voor goed ruwvoer en geen hooi van vorig jaar, want daar zit bijna geen voedingsstof meer in. Wel handig tegen verveling, zonder dat ze al te dik worden.

Je hebt van subli Senoires Priores, dit is voor oudere paarden met een slecht gebit en dit vervangt ook het ruwvoer, dit zou ik je paard niet geven, hij kauwt immers nog goed.
De energie in krachtvoer mag best, daar worden ze wat dikker van. Je hebt van PAVO bijvoorbeeld Herbasan muesli, ook voor oudere paarden.

De mijne is 22 en heeft ook lichte artrose en is een heethoofd en ze is op pensioen. Ik kijk naar haar om te zien of ze meer nodig heeft.
Ik voer het volgende:
3 maal daags een grote speciekuip (met een bultje) met voordroogkuil. (Daar hopuden ze de kachel mee warm)
1 maal daags een halve schep herbasan en een halve schep tot 3 kwart schep slobber. Dit zet ik onder heet water en laat half uurtje staan. Daar voeg ik zonnebloem olie (heb nu omega olie) aan toe, goed voor de vacht en de spijsvertering ( niet te veel ). Een scheutje appelazijn, en wat easy action van de paardendrogist (tegen stalbenen en wat soepelere gewrichten, stalbenen zijn na 3 weken gebruik zo goed als weg).
Verder zo veel mogelijk in de weide. En verder goed naar je paard kijken, wanneer ze te mager wordt je voer wat opschroeven.

Heb enkele berichten naar boven enkele foto's in een link staan, van hoe mijn paard er op vooruit is gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-07 13:32 



 
Profiel   

sinds ik grass-mix van hartog ben gaan voeren is mijn ouwetje er super op vooruit gegaan! haar wintervacht glimt als een gek Haha!
en haar diaree is verandert in gewone hopen poep Haha!
ben der echt iedere dag dat ik uitmest blij mee Bloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-07 14:30 



 
Profiel   

@ Mindim en Rianneke,

Bedankt voor jullie tips! Ik ga het met mijn zus doorspreken, en dan samen eens beslissen wat we gaan aanpassen aan zijn dieet... Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-07 15:00 



 
Profiel   

stess -> misschien zou je er ook over na kunnen denken om een muesli te voeren in plaats van een brok.
muesli's heb je ook in varianten voor hete paardjes waardoor je haar dus wat meer zou kunnen geven vanwege het mager worden. mijn pony heeft het heel goed gedaan op muesli zonder haver van havens en sinds kort krijgt ze de hartog structuur muesli samen met die grass-mix. van brokken werd ze ook altijd knetter, maar bij dit spul blijft ze gewoon normaal! en dat is wel fijn als je meer moet voeren omdat ze mager worden Pling

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-07 17:09 



 
Profiel   

Dat is een heel goed idee! Ik zat zelf ook al inderdaad aan muesli te denken, maar had er tot nu toe geen werk van gemaakt omdat ik geen ouderdomskwaaltjes merkte bij mijn paardje. Nu is het dus echt tijd geworden om eens goed naar zijn voeding te gaan kijken, want 18 jaar is inderdaad een beetje jong om al te "verouderen"... Bedankt voor de tips over destructuur muesli samen met grass-mix; klinkt nog smakelijk ook, haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-07 19:28 



 
Profiel   

He schwess stess Tong uitsteken Ook toevallig, open net dit topic om advies te vragen en eens te kijken hoe anderen het doen bij het voeden van oudere paarden..hihi.

Blij dat je ook graag wat anders wilt Knipoog
Hij is verre van mager hoor, maar zn flanken zijn idd ingevallen. Veearts adviseerde me vorig jaar 4 dikke plakken hooi per dag te geven en dat in een ruifje te proppen, zodat hij heel de dag wat te doen heeft en dat het ruwvoer die flanken opvult.
Kent iemand van jullie Equiral Qi? Zat nl zelf daaraan te denken, omdat daar veel voedingsstoffen inzitten, weinig energie en ik wat mensen ken die dit voeren aan hun paard die ook beengebreken heeft en het daar erg goed op doet.

Dat ons paardje opeens oud lijkt te worden komt denk ik doordat hij geen moer meer hoeft te doen, geen idee of het daaraan kan liggen? Net wat Stess al zei, hij ziet er erg gezond uit Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-07 22:24 



 

Herbasan is idd ook muesli, maar het blijft lastig en puzzelen om de oudjes op gewicht te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-07 13:14 



 
Profiel   

Wij hebben een anglo ararbier van 28 op stal. Doordat ze een heel versleten gebit heeft kan ze minder goed kauwen en voedingsstoffen opnemen. We geven haar horsemeal van heidehof. Een soort "voorverteerde" muesli,met veel ruwe celstof en extra vitaminen en heel laag in energie waarden. Ook heel belangrijk om ze extra warm in te pakken in de winter. Oudere paarden kunnen slechter hun temperatuur regelen, waardoor daar onnodig veel energie ingestoken gaat worden. een extra dekentje scheelt dan heel veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-07 16:08 



 
Profiel   

hallo,
ik meld me hier ook even. Mijn paard is inmiddels 20 jr. mist een 3-tal ondertanden , 2 zijn er spontaan uitgevallen, 1 heeft de tandarts in September moeten trekken omdat deze op 1 of andere manier naar beneden was gezakt en heel los zat) en boven is hij ook 1 tand kwijt, waardoor de hoektand helemaal scheef is gaan staan en 1 van z'n voortanden naar voren drukt, maar zolang deze erin blijft zitten, laten we hem zitten. Afgelopen winter/ voorjaar werd hij ineens heel mager en ik kon er niet tegenop voeren. Eerst equimax gegeven, hielp niet, meer hooi gaan voeren, hielp niet, Tandarts erbij, kiezen en tanden waren OK, DA erbij , zei dat ie voor een 20 jarige er goed uitzag, terwijl ik bijna met m'n handen in het haar zat, omdat ik hem maar niet dik kreeg. Bloed getrokken, alles goed. En ineens een week of 6 later, begon hij zowaar ineens weer aan te komen. En tot op heden kan ik hem goed op gewicht houden, hij is zelfs nu wat te dik. Hij loopt wel op de wei ( met schuilplek, hij draait nl helemaal door op stal)en zodra het koud(er) wordt krijgt hij een deken op. Qua voer krijgt hij Cavalor senior, op aanraden van de Tandarts en de DA, en daar doet hij het heel goed op. En hij krijgt straks hooi erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-07 20:08 



 
Profiel   

Ha fijn dit topic, heerlijk om andere "oudjes-eigenaren" eens te horen over hun voerbeleid Haha! !

Mijn merrie is 23, mist al een aantal kiezen en heeft moeite met kauwen.
Biks eet ze wel (en graag), ze drukt dit fijn met haar voortanden (ja ja, ik weet dat dit gevaarlijk is voor d'r tanden, maar ja).

Dit krijgt ze per dag:

3 x 1 kilo biks (pavo condition)
2 x 2 plakken mooi kruidenhooi
1 x 1/2 voerschep muesli
1 x 1 voerschep lucerne
wat wortels
(gras door weidegang, ca 1 uur per dag).

Ze staat op stro.

Helaas heeft ze de afgelopen maanden erg getobt met diarree. Een kuurtje sandclear gegeven wat niet hielp. Sinds een paar weken krijgt ze Colonflora van Primeval (Paardendrogist) en na een paar dagen was de diarree al over, jippie!!

Nu aan de gang om haar weer dikker te krijgen ...

Vandaag heb ik seniores priores van subli gehaald, dat staat nu te weken en daar ga ik morgen voorzichtig mee beginnen, want ze is erg vermagerd. Dit komt denk ik gedeeltelijk door de diarree en verminderde darmwerking waardoor ze te weinig voedingsstoffen heeft opgenomen als door de energie die verharen haar elk najaar kost. Ze vermagert helaas elk najaar zo erg.

Hebben jullie (goede) ervaring met die subli voor oudjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-07 20:49 



 
Profiel   

wat mankeren die beesten allemaal aan hun tandjes?
mijn pony heeft nog nooit last van haar kiezen gehad en heb dan ook werkelijk geen idee of ze er mist of dat ze nog compleet is...
en dat terwijl ze 29 is Pling
vandaag heeft ze nog heerlijk liggen rollen in de wei en ze heeft zelf nog een paar vreugdebokjes gegeven Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-07 22:10 



 

Rianneke schreef
wat mankeren die beesten allemaal aan hun tandjes?
mijn pony heeft nog nooit last van haar kiezen gehad en heb dan ook werkelijk geen idee of ze er mist of dat ze nog compleet is...
en dat terwijl ze 29 is Pling
vandaag heeft ze nog heerlijk liggen rollen in de wei en ze heeft zelf nog een paar vreugdebokjes gegeven Haha!


Geen idee, maar ik heb altijd wel het idee dat pony's anders oud worden dan paarden. Hier ook een pony van 26 en is een stuk vitaler nog dan mijn paard van 22. Misschien hetzelfde als met honden. Kleine honden worden veel ouder dan grote honden bijvoorbeeld, krijgen ook minder last van hun gewrichten en rug als grote honden. Al met al lijkt of het verouderingssproces bij de "kleintjes" trager gaat.
Mijn paard geeft ook vreugdebokjes hoor Haha!
Maar dat ze er geen last van heeft, wil nog niet zeggen dat het niet wat versleten kan zijn? (ik bedoel de tandjes van je pony?)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-07 23:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen