Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Friendly game desensibiliseren

 
Profiel   

In een ander topic kwam ik iets tegen over Parelli en de friendly game in relatie tot het desensibiliseren.
Wie kan me een duidelijke uitleg geven over hoe dit werkt, het liefst met een voorbeeld er bij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-08 12:01 



 
Profiel   

GVL-ITP is een foto forum, hier hoor je dus foto's te plaatsen Knipoog
Ik verplaats je topic even naar het juiste forum.
GVL-ITP-->NH

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-08 15:57 



 
Profiel   

Ik weet niet wat jij onder desensibiliseren verstaat, dus ik kan alleen proberen te vertellen wat Parelli inhoudt. De friendly game met behulp van stick en string via Parelli: de stick is hierbij het verlengde van je arm, het paard moet leren er niet bang voor te zijn. Gebruik van de stick ipv je handen zorgt er bij paarden die niet zo graag op bepaalde plekken aangeraakt willen worden dat je hoofd en je lichaam op veilige afstand blijven, omdat paarden daar in het begin best wel heftig op kunnen reageren.

Friendly game volgens Parelli begint met het aanraken van het paard met de carrot stick, later met de string, en met je handen, overal op het lichaam, zonder dat je een duidelijke afweerreactie krijgt. Het paard moet je daarbij vertrouwen, beslissen om bij je te blijven, zonder tekenen van weerstand of vluchtgedrag. Uiteindelijk kun je zover gaan dat je een opgeblazen plastic zakje dat aan de stick is vastgemaakt of aan het uiteinde van je string zit, over je paard kan halen, dit knetterend over hem heen kan halen of achter en onder hem langs zonder dat hij een krimp geeft. Je kunt zelfs rakelings langs hem heen slaan met de stick bij de extreme friendly game.

Zie wat voorbeelden op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=Jce5SDor ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZSK4GJKgHig

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVz ... re=related

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-08 16:30 



 
Profiel   

Okay...dank je.
Ik verstond er nog helemaal niks onder. De opmerkingen in het andere topic stonden daar, zonder uitleg en hadden me nieuwsgierig gemaakt, vandaar.
Ik begrijp het nu en het is idd precies hetzelfde dan ik dacht. Het is in principe gelijk aan imprinten in de veulentijd.

Maar ik zie nu nog steeds niet hoe dit gebruikt kan worden bij een paard met ernstige singeldwang. Kun jij me dat wel uitleggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-08 17:20 



 
Profiel   

wat cassidy beschrijft is het praktische beeld van de friendly game, wat in level 1 als begin gespeeld wordt.

De parelli's gebruiken de friendly game (ook wel confidence game) in een veel breder perspectief. Het gaat erom: wees niet bang voor mij en niet voor m'n tools. dus ook niet de singel, het zadel, etc.
Je hebt er een aantal technieken voor, een aantal principes die je bij alles kan gebruiken. Je moet alleen zelf elke keer bedenken hoe je in dat geval toepast.

Bijv approach en retreat is erg belangrijk. in dit geval: Singel, om, singel, af, singel wat strakker, singel weer losser.

Daarnaast bijv. simulatie. In dit geval: Begin niet met de singel en het zadel, maar begin eerst met het dekje, daarna apart iets om de buik, een touw bijv. Pas op het laatst alles samen voegen en met het zadel en de singel beginnen.

comfort/discomfort gebruiken: in dit geval: singel wat aantrekken, pas loslaten als je paard ontspant.

Zo kan je dus de principes van de "friendly game" overal voor gebruiken Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-08 21:59 



 
Profiel   

@Sanne: dank je wel. Ik snap het principe. Voor mij is het nog steeds het normale werk, zoals je dus met een jong paard bezig bent om hem te laten wenne, of met een veulen bijv..

Ik zie hierin nog steeds niet voor me, hoe je dan een paard met extreme singeldwang er van af krijgt.
In het topic werd gesuggereerd dat je dat hiermee kunt doen.

Ik heb een paard met extreme singeldwang. Ik ken de oorzaak ook. Ik heb de dingen die jij omschrijft met haar gedaan. Niets wetende van deze games, maar gewoon met mijn boerenverstand, hoe we dat vroeger deden.
Echter: het doet niets af aan de daadwerkelijke handeling. M.a.w.: paard reageert nergens op, is volkomen relaxed bij alles wat ik bij haar buik doe. Tot de twee laatste gaatjes aansingelen....dan gaat ze uit haar dak. Lichamelijk is er niks aan de hand. Zadel is geen probleem...touw is geen probleem, dekensingel is geen probleem....aansingelen ook niet...tot de twee laatste gaatjes....
Nu is mijn paard behoorlijk extreem (ik werk al 30 jaar met paarden en heb ook heel wat probleempjes voorbij zien komen en op kunnen lossen).
Ze is supergeconditioneerd in alle opzichten. Voorbeeld: ik heb haar nu vier jaar. Ze gaat al vier jaar lang vier keer per week mee op de trailer. En ze blijft panisch.... Ondanks een stabiel reismaatje....
Ondanks rustig rijden en telkenmale eigenlijk een positieve ervaring. Zodra ze op de trailer staat en deze begint te rijden, lijkt ze weg te zijn van de wereld en op te gaan in haar eigen stress.
Het er op lopen en er af....geen probleem...ik kan haar in mijn uppie laden, ze loopt voor me aan, zodat ik de stang er achter kan doen. (en dat was eerst niet zo...dat heeft ze geleerd en doet ze uit onderdanigheid...want dat is ze...superonderdanig).
Ik heb wel eens meegereisd in de trailer en als de "waas" kwam, eiste ik haar aandacht op en ging haar afleiden....en dat werkte wel. Maar zodra ik het dan afsloot, kwam de paniek weer terug...of ik er nu wel bij stond of niet. Het is een raar paard. Van al die honderden paarden waar ik in mijn leven mee gewerkt heb, ben ik er nog nooit zo eentje tegengekomen.
Zoals het op de trailer is...zo is het met aansingelen dus ook. De waas van paniek komt dan ook te voorschijn. Ik eis haar aandacht op....en leid haar af en singel weer een gaatje en belonen als er geen stress is....en zo hebben we het beheersbaar gekregen....maar ik ben eigenlijk nog steeds zoekende naar een manier waarop ik dit geconditioneerde gedrag echt kan doorbreken.
Dus...wie tips heeft....en misschien dingen heeft die ik nog niet heb geprobeerd....graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 10:08 



 
Profiel   

Was een beetje algemeen verhaaltje Knipoog , maar mijn ervaring is over het algemeen dat het uiteindelijk toch hierop terug komt. Alleen bij extreem gedrag met een veel en veel betere timing en heel goed lezen van je paard zodat je echt op het allerkleinste signaal reageert. Verder is het moeilijk om hier wat van te zeggen zonder het paard te zien. Hoe oefen je het aansingelen, staat je paard los of vast? wat gebeurt er precies bij ontploffen?
Ach gut heb ook een vrij extreem angstige, snap hoe frustrerend het kan zijn, maar positief: ze trainen je wel om een briljante timing te hebben Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 20:51 



 
Profiel   

Met aansingelen maakt ze zich nu heel strak en bijt in hetgeen wat voorhanden is (trailer, muur, maar nooit in mij...niet meer tenminste).
Toen ik haar kreeg was ze niet aan te singelen: ze ging omhoog, beet en trapte om zich heen...noem maar op. Bij de vorige eigenaar is ze achter de ellebogen kapot gereden, Ze heeft daar ontzettend veel huidplooien en die zaten dan tussen de singel. Er werd gewoon doorgereden, ondanks dat haar huid kapot, beurs en dus zeer pijnlijk was.
Ik heb haar huid daar ongevoeliger gemaakt met kamferspiritus en heb een anatomisch gevormde singel gekocht , die ruimte laat voor de huidplooien, zowel voor mijn dressuur als mijn vzh zadel en trek tijdens het aansingelen steeds de huid er tussen uit, door haar voorbenen naar voren te halen. Dat liet ze vanaf het begin toe...dat was helemaal nieuw en is nu zo ingeslepen dat ze zelf de benen al om de beurt geeft.
Ik heb verschillende situaties uitgeprobeerd: vast staan, los staan...ik heb met een elastische dekensingel geoefend...maar daar reageert ze niet eens op. Ook niet op de longeersingel....dan is aansingelen niet erg. Dus dat betekent dat er geen lichamelijke reactie meer in het spel is. Maar zodra het zadel er aan te pas komt is er stress en begint het betere hapwerk. Ik heb het nu op een niveau dat het goed te handelen is. Maar ik blijf het vervelend vinden dat het paard zo'n spanning opbouwt...vervelend voor het dier. Het zadel past absoluut goed, dat hou ik bij en met haar spieren is ook niks aan de hand, heb iemand van happy-athlete er bij gehad, de fysio, de DA...lichamelijk is er gewoon echt niks aan de hand. En dat wordt bevestigd, doordat ze het alleen maar heeft met de singel in combinatie met het zadel.
Ik heb afleiding geprobeerd...werkt niet. Ik heb belonen (met zeer goede timing...dat is een sterk punt van me, ik train al heel lang paarden en honden, dus ik weet waar mijn sterke en zwakke punten liggen) geprobeerd...werkt niet, ik krijg haar niet ontstresst.
Uiteraard singel ik gaatje voor gaatje aan...doe ondertussen andere dingen...dan weer een gaatje... En de eerste gaatjes gaan best goed...
Wat ik ook heb gedaan is na het rijden opnieuw aansingelen. Omdat er dan geen stress is... Dat heb ik een hele lange tijd consequent gedaan en dan belonen omdat er geen stress is... maar dat heeft dus geen effect gehad op het aansingelen voor het rijden.
Wat ik ook nog moet vertellen is het volgende: ik had haar redelijk ontstresst met het aansingelen, toen op een avond bij de rijvereniging er zo'n botte boer was, die mij aan de gang zag en mij plompverloren aan de kant duwde met de woorden: tjonge....wat een kippenkracht...dat is toch geen aansingelen, ik zal je zadel eens goed vastsnoeren....en dat was precies wat hij deed.... Hij had me zo hard aan de kant geduwd, dat ik het niet kon voorkomen en ik riep nog...maar hij luisterde niet. Het paard viel heel hard naar hem uit en hing vervolgens en de musketon knapte stuk. Kortom...al mijn werk teniet gedaan.
Ik heb ook een experiment gedaan met zo'n plastic muilkorf. Die heb ik haar om gedaan. Zo viel er niks meer te bijten. Dit ontdekte ze....en ik kon zonder stress aansingelen...paard was stomverbaasd. Ik heb dit consequent een tijd gebruikt, in combinatie met belonen. Maar...muilkorf af...betekent weer stress... Dus singel ik tegenwoordig aan met een muilkorf om. Dat lijkt heel bruut...maar dan is er dus de minste stress.
Nog even een voorbeeld van hoe mijn paard is: altijd heel braaf bij de hoefsmid. Op een dag had ze een zoolzweer en een hele diepe. Mijn hoefsmid snijdt deze er uit. Doet haar eerst veel pijn, wat ze, onderdanig als ze is, braaf onderging....en daarna moet er opluchting geweest zijn, want toen de pus er uit liep was de druk er af en de pijn dus weg...
De volgende keer komt mijn smid...paard dusdanig in de stress dat het bijna niet te doen was. Samen met de smid een plan getrokken en alle keren daarna (twee jaar lang) in alle rust met dit paard aan de gang...maar ze moest hem niet meer...echt angst... Ik ben naar een andere woonplaats verhuisd, kreeg een nieuwe smid en waarschuw hem voor de angst van dit paard. Hij beloorde me er alle tijd voor te nemen...was niet nodig...ze was zo relaxed als het maar kon. de nieuwe smid snapte dan ook niet waarom ik het over stress had.... En ik stond er ook van te kijken. Maar was wel blij.
Komt onze oude smid een keer op visite bij ons nieuwe huis. Loopt met mij het weiland in...paard direct grote schrikogen in het hoofd.
Dus...met andere woorden....als dit paard een negatieve ervaring heeft...is ze dit niet zo maar kwijt...
Gelukkig geldt dat ook voor positieve ervaringen...een dressuurproef hoef ik eigenlijk alleen maar te "denken" dat is al voldoende voor dit sensibele paard.
Maar goed, ik was dus erg benieuwd naar wat er in dat topic werd bedoeld...maar heb nog steeds niet het idee dat het voor dit paard het ei van Columbus is....jammer...want ik zou wel van de muilkorf af willen...vind het zelf eigenlijk te idioot voor woorden dat dat niet lukt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 22:00 



 
Profiel   

Lastig Polly! wbt aansingelen lijkt het wel alsof ze er een gewoonte van gemaakt heeft.Blijkt ook wel uit het trailer en het hoefsmid verhaal.
Misschien dat je de laatste 2 gaatjes kan combineren met iets leuks! Hoe? ik heb géén idee.

Volgens mij is singeldwang ook puur een gewoonte...

Of zeg ik nu iets heel doms?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 22:09 



 
Profiel   

kehdra schreef
Lastig Polly! wbt aansingelen lijkt het wel alsof ze er een gewoonte van gemaakt heeft.Blijkt ook wel uit het trailer en het hoefsmid verhaal.
Misschien dat je de laatste 2 gaatjes kan combineren met iets leuks! Hoe? ik heb géén idee.

Volgens mij is singeldwang ook puur een gewoonte...

Of zeg ik nu iets heel doms?


Ja...die conclusie heb ik nu ook getrokken... Ik heb nog nooit een paard in handen gehad dat zo in gewoontes kon volharden...dus het past volledig in het beeld.
Vooral ook, omdat die muilkorf voorkomt dat ze kan bijten...en dan is het dus over. Niet helemaal...je ziet haar ongerust kijken in de zin van: ik MOET nu ergens in bijten (al is het in de lucht), maar dat rotding zit in de weg...
Misschien moet ik hier mee tevreden zijn...maar ik vind het zelf zo'n raar idee...een paard muilkorven...het druist gewoon zo tegen mijn gevoel in. Al heb ik het idee dat ik er meer last van heb dan het paard, want ze steekt haar hoofd al naar voren als ik 'm om wil doen....dus een hekel heeft ze er niet aan... Ach...als je alles al geprobeerd hebt....dan probeer je wel eens iets geks.... Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 22:29 



 
Profiel   

Parelli heeft zelf een paard in handen gekregen die ook extreem was bij zadelen en aansingelen: de hengst Casper. Wat hij doet is het paard niet helemaal aansingelen maar eerst met hem uitgebreid aan het werk te gaan, iedere keer dat hij hem wil rijden. Dus grondwerk, alle games vanaf de grond, en laat het paard dan ook over hindernissen heenspringen. Bij een bokkend paard (wat die van jou dan niet is) kan een sprongetje dat bokgedrag uitlokken.

Parelli is overigens meer dan alleen maar grondwerk, het helpt je ook je verdiepen in de psyche van ieder paard. En het voordeel is dat je altijd die lifeline in de buurt hebt, dat telefoontje wat je plegen kunt, naar de Nederlandse Parelli instructeur, of eventueel Parelli zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 22:42 



 
Profiel   

hhhm, uit een verhaal heel moeilijk op te maken, maar uit je tweede stuk lijkt het alsof het meer een "ik vind het niet leuk" reactie is (left brained in parelli taal), tegenover wat een angst ofwel right brain reactie zou kunnen zijn.
Even uit eigen ervaring: mijn paard is extreem angstig, maar als de angst eraf is, blijft er vaak een left brained "wil niet/vind het niet leuk" reactie over. Bij haar zie ik dat in heel veel situaties, de angst is er dan na heel veel oefenen af, maar dan blijft de negatieve associatie over.
Mijn paard heeft redelijke zadelnijd gehad, wat zich uitte in spanning, weg proberen te lopen etc. Pas toen dat eraf was, ging ze zich uitten in proberen te bijten. Toen heb ik m´n strategie veranderd, zodra ze zich omdraaide om te bijten, grote wortel voor de neus houden Haha! klinkt echt heel tegenstrijdig, maar werkt als een tierelier. Doel is om die negatieve associatie weg te krijgen.

Wat ook helpt is om een extreme approach en retreat te doen. Dus niet elke keer een stukje aansingelen en de singel vastmaken, maar licht aantrekken, wachten op ontspanning, en weer los. Iets strakker aantrekken en weer los, je zou dit moeten kunnen opbouwen totdat je echt hard aan de singel kan trekken. Wat er vaak gebeurt met aansingelen is dat je wel een langzame `approach`doet, maar geen retreat omdat je gelijk aantrekt tot een strakker gaatje. Het gaat juist om de retreat!
Oefenen gewoon met zadel op, singel steeds druk en weer los, druk en weer los, (waarbij je uiteindelijk opbouwt tot hoge druk, zonder vast te maken) en dan zadel eraf en iets anders doen. Probeer het patroon te doorbreken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 22:44 



 
Profiel   

Cassidy schreef
Parelli heeft zelf een paard in handen gekregen die ook extreem was bij zadelen en aansingelen: de hengst Casper. Wat hij doet is het paard niet helemaal aansingelen maar eerst met hem uitgebreid aan het werk te gaan, iedere keer dat hij hem wil rijden. Dus grondwerk, alle games vanaf de grond, en laat het paard dan ook over hindernissen heenspringen. Bij een bokkend paard (wat die van jou dan niet is) kan een sprongetje dat bokgedrag uitlokken.

Parelli is overigens meer dan alleen maar grondwerk, het helpt je ook je verdiepen in de psyche van ieder paard. En het voordeel is dat je altijd die lifeline in de buurt hebt, dat telefoontje wat je plegen kunt, naar de Nederlandse Parelli instructeur, of eventueel Parelli zelf.



Been there, done that.... werkt niet... Ik heb dan geen grondwerk gedaan in de zin zoals jij het bedoelt, maar heb wel iets soortegelijks gedaan. Dit heb ik gedaan in een periode dat ik vanwege een operatie toch niet op het paard kon zitten. Ik had bedacht dat ik dan eens anders met haar aan de slag kon gaan en gelijk proberen de koppeling met aansingelen/rijden te doorbreken.
Ik ging longeren met zadel ipv longeersingel (heeft het paard absoluut geen hekel aan), aan de hand en aan de longe balkjes lopen, enge dingen overal neerleggen en dan daar tussendoor aan de hand...maar zodra er aangesingeld werd...zelfde reactie....
Ik heb ontdekt dat als ik op het paard heb gezeten een paar rondjes heb gereden en dan aansingel...dat daarmee de stress uiteindelijk wel helemaal verdwenen is... Maar daarmee was de beginstress dus niet weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 23:22 



 
Profiel   

sanne83 schreef
hhhm, uit een verhaal heel moeilijk op te maken, maar uit je tweede stuk lijkt het alsof het meer een "ik vind het niet leuk" reactie is (left brained in parelli taal), tegenover wat een angst ofwel right brain reactie zou kunnen zijn.
Even uit eigen ervaring: mijn paard is extreem angstig, maar als de angst eraf is, blijft er vaak een left brained "wil niet/vind het niet leuk" reactie over. Bij haar zie ik dat in heel veel situaties, de angst is er dan na heel veel oefenen af, maar dan blijft de negatieve associatie over.
Mijn paard heeft redelijke zadelnijd gehad, wat zich uitte in spanning, weg proberen te lopen etc. Pas toen dat eraf was, ging ze zich uitten in proberen te bijten. Toen heb ik m´n strategie veranderd, zodra ze zich omdraaide om te bijten, grote wortel voor de neus houden Haha! klinkt echt heel tegenstrijdig, maar werkt als een tierelier. Doel is om die negatieve associatie weg te krijgen.

Wat ook helpt is om een extreme approach en retreat te doen. Dus niet elke keer een stukje aansingelen en de singel vastmaken, maar licht aantrekken, wachten op ontspanning, en weer los. Iets strakker aantrekken en weer los, je zou dit moeten kunnen opbouwen totdat je echt hard aan de singel kan trekken. Wat er vaak gebeurt met aansingelen is dat je wel een langzame `approach`doet, maar geen retreat omdat je gelijk aantrekt tot een strakker gaatje. Het gaat juist om de retreat!
Oefenen gewoon met zadel op, singel steeds druk en weer los, druk en weer los, (waarbij je uiteindelijk opbouwt tot hoge druk, zonder vast te maken) en dan zadel eraf en iets anders doen. Probeer het patroon te doorbreken.

Hoop dat je hier wat aan hebt.



De wortel heb ik ook al gehad. Kilo's.....en appels.... maar heeft niks geholpen. Wat er gebeurde was: soms de wortel naar binnenschrokken....en soms de wortel doormidden bijten en laten vallen...stress werd er niet minder van...

Datgene wat ik even vet heb gemaakt....daar ga ik eens mee aan de slag. Gek genoeg heb ik daar zelf nooit aan gedacht...want het is eigenlijk logisch... Met de elastische dekensingel heb ik dat wel gedaan...maar daar kreeg ik normale reacties van het paard...heb er nooit aan gedacht om dit op deze manier met de singel en het zadel te doen.
Dus dat heb ik nog niet gedaan en lijkt me de moeite van het proberen waard. Ik ga er mee aan de slag en laat het weten!
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-08 23:26 



 
Profiel   

ben heel benieuwd of het iets helpt, hou ons op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-08 08:36 



 
Profiel   

Parelli houdt bij het aansingelen de hand onder de singel, en ademt met de ademhaling van het paard mee. Op het moment dat het paard uitademt, singlet hij een gaatje strakker aan. Probeer dat eens? Als het paard uitademt wordt zijn borstkas ook wat kleiner en staat er minder spanning op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-08 12:16 



 
Profiel   

Probeer ook eens gewoon niet compleet aan te singelen (voor zover dat veilig is) en met een opstapje op te stappen. Na een paar rondjes kun je verder aansingelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-08 12:18 



 
Profiel   

Cassidy schreef
Parelli houdt bij het aansingelen de hand onder de singel, en ademt met de ademhaling van het paard mee. Op het moment dat het paard uitademt, singlet hij een gaatje strakker aan. Probeer dat eens? Als het paard uitademt wordt zijn borstkas ook wat kleiner en staat er minder spanning op.



dat is een goeie.
Hier heb ik eigenlijk nooit zo op gelet.
Wel op het hard en zacht worden van haar borst. Ze kan zich heel hard maken. Wellicht heeft het ook verband met de ademhaling.
Ik ga het eens bekijken. Dank je wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-08 12:24 



 
Profiel   

Cassidy schreef
Probeer ook eens gewoon niet compleet aan te singelen (voor zover dat veilig is) en met een opstapje op te stappen. Na een paar rondjes kun je verder aansingelen.



Dat doe ik altijd al. Anders is het sowieso niet te doen.
Ik doe: zadel los op het paard leggen. Singel er aan maken op laatste gaatje.
Singel aan de andere kant op het laatste gaatje...dus de singel raakt haar buik dan nog niet eens. Vroeger ging ze dan al omhoog en in de stress. Dit levert nu geen problemen meer.
Dan aansingelen, gaat je voor gaatje, ene kant, andere kant totdat het zadel enigszins vast ligt, maar nog lang niet helemaal. Dan hoeven uitkrabben en voorbenen naar voren halen om de huidplooien er uit te trekken.
Dan beenbeschermers om. Dan weer een gaatje aansingelen. benen strechten...gaatje aansingelen. Rondje lopen, gaatje aansingelen, benen stretchen. Muilkorf af, Hoofdstel om, rondje lopen, gaatje aansingelen, benen stretchen. Dan opstappen, terwijl het zadel eigenlijk nog niet strak genoeg zit, paar rondjes rijden en weer aansingelen en benen stretchen. Een heel ritueel dus.
Maar bij de laatste gaatjes blijft er stress.

Maar goed...ik heb hier een paar handreikingen gekregen van Sanne en van jou waar ik zeker mee aan de slag ga....want die hadden de revue nog niet gepasseerd in het hele traject van alles wat ik uitgeprobeerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-08 12:30 



 
Profiel   

ah, je hebt ze gevonden Lachen sorry, heb net operatie gehad aan mn hand en kon in je andere topic niet een heel verhaal typen maar je zit in de goede hoek nou Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-08 17:07 



 
Profiel   

Ik ben nu een tijdje aan de gang met aansingelen met wachten op uitademen van het paard.
Met mijn hand tussen de singel werkte niet zo goed. Dat gaf meer stress...
Maar...het wachten op het uitademen werkt wel goed. Ik moet er heel veel geduld voor hebben, voordat het paard uiteindelijk echt uitademt, want ze staat echt met een dikke opgeblazen buik te wachten, laat een beetje lucht ontsnappen en dan gelijk weer inademen. Het is dus echt timing en de tijd er voor nemen.
Maar....het werkt!!! En het is eigenlijk zo simpel...dat ik mezelf wel voor de kop kan slaan dat ik het niet zelf heb verzonnen...
Maar goed.
Het is trouwens niet alleen aansingelen op uitademen...dat werkt niet volledig, ik doe er nog iets anders bij, wat ik al eerder had ontdekt dat het haar hielp.
Ik pak de singelstoot...ik wacht...ik klop met mijn andere platte hand vrij duidelijk, net achter de singel, ritmische op haar buik...pats, pats, pats....ze ademt uit...en ik singel een gaatje aan en pats dan net wat harder (niet slaan of zo hoor), en als het klaar is maak ik er snelle klopjes van...en daar reageert ze heel prettig op.
Daarna beloon ik met stem (is ze heel gevoelig voor) en aai ik over de manenkam, vrij stevig (vindt dit paard ook prettig).
Iedereen die hier meegedacht heeft: heel erg bedankt. Ik denk dat ik hiermee zo ver kom dat het straks helemaal over is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-08 16:03 



 
Profiel   

Fijn dat je vorderingen ziet, klinkt igg al heel goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-08 16:08 



 
Profiel   

en dat wat je nu doet is desensibiliseren! Lachen goed dat het nu beter gaat, succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-08 17:01 



 
Profiel   

Thanks... Haha!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-08 18:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen