Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Marwari paard

 
Profiel   

Weet iemand meer over fokkers van het Marwari paard? Op Equitana zou het ras getoond worden maar vroeg mij nu al af of er in de Benelux of Duitsland fokkers zouden zitten...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-09 07:26 



 
Profiel   

F-AM --> RPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-09 08:10 



 
Profiel   

In Frankrijk zit een mevrouw die niet zo lang geleden een fokkerij heeft opgestart, en een Britse (geloof ik) voert Marwari uit (een handjevol per jaar) vanuit India. Let erop dat het nog maar mondjesmaat gebeurt omdat er jaren een exportverbod heeft geheerst ten behoeve van 'behoud cultureel erfgoed'.

Ik moet even napluizen wat de contactgegevens van beiden zijn, dus daar kom ik nog wel op terug.
Fokkerijen in Duitsland of Benelux weet ik vooralsnog niks van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-09 21:23 



 
Profiel   

Alvast bedankt voor de moeite! Dacht echt dat er niemand op zou reageren. :D Moet inderdaad wel een zeldzaam paardje zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-09 12:51 



 
Profiel   

Ik zal even navraag voor je doen als je dat wilt, maar ik denk niet dat je iets anders te horen zult krijgen dan hetgeen ik nu ff voor je neerzet.

Ik heb in elk geval gekeken tussen mijn eigen bronnen.
De Animal Husbandry department heeft wederom export verboden, helaas. Een tijd lang is export mondjesmaat weer mogelijk geweest, maar wordt nu van twee kanten (India en Europa) belemmerd. Handel van paarden van en naar India is daarom momenteel onmogelijk. Je kunt gerust naar India gaan en er een kopen daar, maar je krijgt hem het land gewoonweg niet uit.

Vooralsnog is exporteren dan ook extreem moeilijk en prijzig. Francesca Kelly weet er meer van. Zij is te bereiken via horsemarwari.com en heeft een stoeterij in India (Rajastan) en een kleinere in Amerika. Ze is momenteel de enige die Marwari heeft kunnen exporteren.
De hengst in Frankrijk is via Amerika vanuit India gehaald, maar helaas is er geen fokprogramma hier, al dacht ik dat daar wel plannen voor waren maar door problemen met regelgeving (import, paardenziekten) is dat nog niet van de grond. Dat zal voorlopig ook niet lukken want in Amerika is de stoeterij eigenlijk ook te klein. Alles gebeurt momenteel dus in feite in Rajastan, India.

Een Duitse (meen ik) getrouwd met een Indiër die Marwari fokt is: http://www.princesstrails.com/ maar deze staan dus ook in India. Mogelijk dat zij achter de promotie bij Equitana zit, dat weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat het nu alsnog gelukt is enkele exemplaren Duitsland in te krijgen, maar zoals ik zei kan ik navraag voor je doen.
In Duitsland zelf zijn er momenteel zover ik weet geen, in Frankrijk is de hengst Dilraj geschonken aan een museum te Chantilly en verder zijn er in Europa bij mijn weten geen Marwari, al had een Brit er drie gekocht (maar zo zijn er meer die er in India hebben gekocht en er vervolgens mee in hun maag zaten). Of het hem gelukt is ze Engeland in te krijgen weet ik niet, gezien de verboden die ik eerder aanhaalde. Er zijn er enkele in Amerika, geimporteerd via mevr. Kelly. Dat zijn er in elk geval minder dan 10 dus veel zijn het er niet en meer dan een handjevol vanuit India halen is daar ook niet gelukt de afgelopen jaren. Daarom zijn ze prijzig en zeldzaam. Als je wilt kan ik je een pb sturen zo gauw ik iets hoor over opheffing van de exportverboden.
De fok in India met name Rajastan is de laatste jaren explosief gegroeid, wat de kwaliteit niet altijd ten goede is gekomen. Ook zijn de fokstandaarden en een stamboek een heel recent iets, en is de Marwari lange tijd een 'type' Kathiawari geweest. Maar meer kan ik je momenteel niet vertellen. Ik ben bezig met een project over Oosterse paarden, maar in India ben ik nog niet. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-09 14:06 



 
Profiel   

het is toch een afghaans ras?
ik heb ze nog nooit gezien eigenlijk....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-09 20:37 



 
Profiel   

kijk eens bij YouTube, daar zie je genoeg marwari paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-09 17:07 



 
Profiel   

ja op you tube staan ze, de paarden met de puntoortjes! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-09 17:15 



 
Profiel   

Ik zag al ééntje als mijn toekomstig endurance paardje maar ik denk dat het niet te betalen gaat zijn |( . hopelijk zie ik eens ééntje op Equitana...

@JoSav: al bedankt voor de moeite!! Alle info blijft welkom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-09 07:08 



 
Profiel   

meeikk schreef
het is toch een afghaans ras?
ik heb ze nog nooit gezien eigenlijk....


India, de Afghanen hebben weer andere soorten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 09:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen