Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 10 [ 241 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Boulonnais en Percheron, informatie gezocht

 
Profiel   

Ik kan je verliefdheid voor het Vlaamse Paard wel snappen hoor ... ze zijn echt gaaf!!

Overbouwd ... nee niet echt ... de jonge paarden natuurlijk wel, maar de volwasse dieren ... neuhhh staan toch wel zeer aardig in verhouding.
De kosten van een Vlaam: de hengsten/ruinen zijn goedkoper dan de merries. Denk aan een bedrag rond 2.500 Euro voor een (hengst/ruin) veulen van dit jaar. Met elk jaar dat ze ouder worden groeien de aankoopeuro's mee. Een onbeleerde 3-jarige kost al snel 5.000 euries en de bedragen voor de merries lopen nog iets hoger op. Een mooi merrieveulen (van dit jaar) zit al snel rond 4.500 Euro en dat kan oplopen naar 12.000 Euro voor een volwasse merrie. Dat zijn nog eens bedragen he .. maar je krijgt er dan ook héél veel paard voor :+

Wel nog even een tip:
Kijk voor aanschaf goed verder dan je neus lang is. De meeste fokkers laten je het paard zien in de wei en veel meer krijg je niet te zien. Zorg ervoor dat je het dier eerst in beweging gezien hebt. Ook goed opletten of het dier wel helemaal volgens stamboek is (kleur enz) er lopen nog wel aardig wat Vlamphere rond die als Vlaam verkocht worden. Maakt uiteindelijk ook niet veel uit als je alleen gaat kopen om er een lang en gelukkig leven mee te hebben, maar als je ooit wilt fokken ofzo ... dan zul je kosten en moeite onbeloond zien.

Ohhh en dressuur ... tja ... verwacht daar niet te veel van. Ik denk dat je best richting L kan komen, maar niet erg veel hoger. Hoewel deze paarden best (voor trekpaarden) veel stuwing hebben van de achterhand (meeste trekpaarden hebben toch kortere voorpootjes en lopen dus meer op de voorhand) en ook best wel wendbaar zijn ... echt lenig zijn ze niet hoor. De hoeven zijn ook echt mega mega ... daardoor maken de benen toch een soort van uitzwaaibeweging ... meestal is een wedstrijdjury daar niet echt van gecharmeerd ;(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-09 01:41 



 
Profiel   

stal coen hanteerd blijkbaar toch iets andere prijzen... hebben voor onze 2 jarige ruin 3250 euro betaald. als we hem pas zouden kopen als 3 jarige en beleerd dan zouden we 3750 moeten betalen. de merries zijn uiteraard duurder. voor de geimporteerde merries hebben we prijzen van 7000-9000 euro gehoord en deze zijn beleerd.

de prijzen zullen wel van fokker tot fokker afhangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-09 12:42 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Asjemenauw! Hier heb ik zeker veel aan!
Maar wat de dressuur betreft gaat het er me voornamelijk om dat de paarden fijn te rijden zijn. Heb je daar toevallig ervaring mee?? Dan zou ik graag meer van je horen!! Ben namelijk super nieuwsgierig naar die paarden!
Stuwing vanuit de achterhand is zeker fijner bij het rijden, dan zijn ze meestal ook wel voorwaartser toch?

En de aanschafkosten vallen me eigenlijk nog mee... Als je bekijkt wat je darentegen voor een KWPN'er betaald, dat is vaak veel meer! Maar het is idd wel fijn dat je dan heel veel paard er voor terug krijgt...
Niettemin is het zeker veel geld!!

Maar hoe weet ik wanneer de paarden volgens het stamboek correct zijn? Ik heb verder geen ervaring met het ras, en alleen op de verkoper vertrouwen lijkt me niet handig... Is er zoiets als een standaard beschrijving voor het ras? Een soort van checklist ofzo?

Edit: misschien een rare vraag, maar wat is het verschil tussen een Vlaams Paard en een Vlamphere??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-09 13:30 



 
Profiel   

Vlamphere (of F producten) zijn dieren uit een ander ras moeder maar met een Vlaam als vader. Hoe vaak er gekuisd is zie je aan het F-je .. staat er F1 dan is het een eerste kruising, F2 is tweede generatie, F3 is derde generatie en F4 is vierde generatie. Heel veel meer F-jes zijn er niet ... gewoon omdat er nog niet zo heel lang weer vraag is naar Vlaamse paarden en dus ook nog niet zo heel gek veel generaties gefokt zijn. Veelal werden merries van andere trekpaardrassen met een Vlaam gedekt om hiermee 'een dragender paard' (fokverbetering) te fokken. Vlampheres (alleen met toestemming na keuring van het stamboek) vallen onder het nevenstamboek van het Vlaamse Paard.

Rasstandaard van het Vlaams Paard. (1 pagina kopietje van 16 pagina's lange technische regelement)
Gedetailleerde omschrijving van de evaluatiecriteria.
Doel: Een koudbloed met een zo groot mogelijke veelzijdigheid.
Haarkleur: - In hoofdzaak vos met lichte manen en lichtere sokken.
- Andere kleuren zijn toegelaten doch bruinschimmel wordt uitgesloten, bij de hier geboren veulens en paarden.
Hoogte: De schofthoogte op volwassen leeftijd (6 jaar) als volgt;
- hengsten min. 1m75
Vooraf dient gezegd te worden dat, behalve de afwijkingen aan de standaard, natuurlijk ook de
erfelijke gebreken:
- Cryptorchidie
- Overbijten en onderbijten
- Navelbreuk
- Glasoog of maanoog
die kunnen voorkomen bij deze paarden moeten vermeden worden.
 Het totaal beeld van het paard.
Het Vlaams Paard moet elegant zijn, veel adel vertonen en alle lichaamsdelen moeten in proportie zijn met het gewicht en de grootte.
 Het hoofd en de hals.
Hoofd: eerder klein en edel en heldere grote ogen. De oren zijn klein, beweeglijk, aandachtig en worden goed gedragen. Goede aanhechting aan de hals, alsook ruimte voor het inbuigen van het hoofd ten opzichte van de hals.
Hals: lang en goed gedragen. De overgang van de hals naar de schoft moet bij voorkeur een vloeiende lijn zijn; Tamelijk slank bij merries, maar bij volwassene dekhengsten is een lichte neiging naar “bovenhals” toegestaan.
 Schoft en de schouders.
Schoft: goed bespierd en aansluitend bij een sterke rug.
Schouder: lang en schuin.
 Rug en lenden.
Rug en lenden: gespierd, sterk en goed in elkaar overgaand.
 Kruis en dijen.
Kruis en dijen: goed gevormd, licht afhangend kruis met weinig naar buitenstekende heupbeenuitsteeksels. De dijen moeten sterk gespierd zijn.
 Voorarm, kootstand, hoefvorm en verzenen.
Voorarm: tamelijk lang en droog gespierd.
Pijp: eerder kort maar zuiver en met goed uitkomende pezen. (Geen ronde beenpijp)
Kootstand: niet te recht en te kort.
Hoefvorm: mooie ronde, gelijkvormige en eerder brede voorhoeven, de achterhoeven zijn
langwerpiger en kleiner.
Verzenen: te lage verzenen worden als negatief aanschouwd.
 Stand en bouw van de achterbenen.
De achterbenen mogen niet te sterk naar voor gebogen zijn, de hak moet droog en plat zijn.
Een achterwaartse stand wordt als negatief beschouwd.
 Gangen.
Stap: ruim en soepel.
Draf: - soepel en gemakkelijk.
- moet terrein winnend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-09 00:44 



 
Profiel   

Heel veel rij-ervaring met Vlaamse Paarden heb ik niet. Ik denk dat je ze het beste kunt vergelijken met de Shire. Vlot voorwaarts, groot uithoudingsvermogen, net zo licht in de hand en vlot voor het been als elk ander goed bereden paard, door die heerlijke stuwende achterhand ook een heerlijk paard om te rijden, kunnen de achterhand er redelijk goed onder zetten ook, lekker wendbaar, ondanks de beenaktie toch een heerlijk stille rug, je zit er ook niet te 'breed' op is mijn ervaring. Vroeger wat Belzen bereden ... dan moest je zowat in de split ... auw :D
Tja ... wat nog meer???

Wat ik nog wou zeggen over de kleuren ...
Volgens het stamboek zijn andere kleuren (behalve bruinschimmels) toegestaan ... maar als ik de foto's van de winnaars van de keuringen zie ... dan zie ik daar nergens een vos-schimmel of wat voor kleur dan ook tussen staan. Het zijn toch echt de (brand)vossen met krijtwitte staart en manen, met een witte bles en 4 witte voetjes die het goed doen op de keuring ... en ook op de fokkerij ... deze dieren hebben toch het beste prijskaartje aan zich hangen. De Vlamen waarvan de staart en manen niet helemaal krijtwit zijn, zijn ook nog erg gewild voor de fok en doen het ook wel aardig op de keuring.

Wat linkjes:
CORPORATION OF AMERICA http://www.belgiancorp.com
VLAAMS CONFEDERATIE VAN HET PAARD http://www.vlacopaard.be
BELGISCHE CONFEDERATIE VAN HET PAARD VZW http://www.cbc-bcp.be
VLAAMS PAARDEN LOKET, Uw contactpunt in de paardenwereld. http://www.vlaamspaardenloket.be
WEBSITE VAN HET VLAAMSE PAARD http://www.vlaamspaard.be/nl/index.html
HENGSTENHOUDERIJ / FOKKER http://www.staltalpe.be/
HENGSTENHOUDERIJ / FOKKER http://www.stal-coen.be/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-09 01:12 



 
Profiel   

nathe schreef
stal coen hanteerd blijkbaar toch iets andere prijzen... hebben voor onze 2 jarige ruin 3250 euro betaald. als we hem pas zouden kopen als 3 jarige en beleerd dan zouden we 3750 moeten betalen. de merries zijn uiteraard duurder. voor de geimporteerde merries hebben we prijzen van 7000-9000 euro gehoord en deze zijn beleerd.

de prijzen zullen wel van fokker tot fokker afhangen.


Klopt .. de prijzen verschillen van fokker tot fokker ...... maar ook van paard tot paard. Zodra een veulen een goede score op de keuring heeft behaald, of een nakomeling is van de regerende kampioenhengst gaat de prijs omhoog.
Aan de ruinen hangt niet zo'n enorm prijskaartje (zijn niet interessant voor de fok/verbetering van het ras)
Hetzelfde gaat op voor de geimporteerde dieren. Hoe hoger aangeschreven in het stamboek van de “Belgian Draft Horse Corporation of America”... hoe hoger het aankoopbedrag.
Op zich een redelijk logische verklaring lijkt mij. Gebeurd over de hele wereld bij alle paardenrassen. Alleen ... omdat het stamboek van het Vlaamse Paard nog zo heel lekker klein is (500 dieren) is het voor de gewone mens niet zo heel erg onmogelijk om een 1e premie veulen van een kampioenhengst aan te schaffen *D Mooi he

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-09 01:27 



 
Profiel   

Nog 1 linkje dan
http://www.bloggen.be/vlaamspaard/archief.php?ID=10

Dan ga ik nu naar bed :Z maak het alweer veel te gek laat zo achter mijn pc-tje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-09 01:32 



 
Profiel   

En, en, en?? Gaan we naar Detmold Asjemenauw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-09 23:23 



 
Profiel   

Heyyyy AnkieBoris

Nou ... ik moet voor werk 10 dagen naar de Ardennen en ik vertrek |( donderdag al |o
Geen Detmold dus voor mij en mijn vriendin -erg triest-

Als het goed is - en dat hoop ik dan ook heel erg- heb ik in september of oktober weer een wat normalere agenda, kan ik eindelijk weer wat extra energie steken in mijn zoektocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-09 00:48 



 
Profiel   

Jammer Asjemenauw. Het was een leuk weekend, heb weer veel gezien daar.

Nu we het toch hebben over de vosse Vlaamse, er bestaan ook vosse Boulonnais!!
Toevallig dat ik er een tekoop weet staan. Een hele mooie 16 mnd. oude merrie.
Een vosse reus, zonder die ´mega-hoeven´ en dan ook nog een gunstiger prijskaartje dan een Vlaam :D

Wie er meer over wilt weten stuurt maar even een pb'tje.

Zie daar;

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-09 00:53 



 
Profiel   

ze heeft alleen geen staart meer is het wel? Super mooi dier verder!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-09 09:33 



 
Profiel   

Deze merrie heeft wel degelijk een staart, met een Boulonnais zonder staart wordt je op een keuring niet meer toegelaten is me verteld.

bewijsmateriaal;

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-09 13:22 



 
Profiel   

aaah das een fijn gezicht!! Op die eerste zag je hem niet zitten dus vandaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-09 18:00 



 
Profiel   

Klopt, maar ze heeft een mooie staart :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-09 18:10 



 
Profiel   

daar ben ik weer ... terug van weg geweest

Blijf denk ik nog wel even een paar dagen stil hoor ... ben ziek ;(
Zal beloven om van de week weer helemaal in te lezen hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-09 03:33 



 
Profiel   

welkom terug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-09 21:00 



 
Profiel   

Ahhh sorry meiden ... heb even weinig van mezelf laten horen.
Er spelen even twee heel actuele onderwerpen af hiero --> Mexicaanse griep en credit crisis !!!! Pffff
Tel daarbij op dat er geen plekje meer vrij is op de stal waar mijn veulen voor de opfok zou gaan ... en dan komt het totaal van de optelsom uit op dat de hele zoektocht voor dit jaar even volledig op z'n gat ligt.

De zoektocht van dit jaar is dan hierbij officiel ten einde en ik kan me maar beter gaan richten op volgend jaar. Dat houd dus in (vanf de positieve kant bekeken) dat ik nu meer tijd heb om me nog beter te verdiepen in de rassen die mijn intresse hebben ( Cob Normande, Boulonnais, Vlaams paard en tot slot de Percheron)

-Ik ga mijn onderschrift dan ook maar meteen even wijzigen- 2009 veranderen in 2010

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-09 15:01 



 
Profiel   

geen goed nieuws Asjemenauw! Maargoed, haastige spoed is zelden goed? Nu kun je je wel in alle rust orienteren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-09 15:14 



 
Profiel   

Ja daarom!! Komt wel goed hoor. Straks in alle rust de feiten even op een rijtje zetten en rustig verder gaan met informatie opzoeken en huisbezoekjes doen.
Op zich vind ik het niet erg dat de ontknoping van mijn quest nog even op zich laat wachten hoor. Ik koop immers straks een veulen met de bedoeling en het strefen ervan te kunnen genieten van begin tot echt het einde.

Met al die jaren van plezier in het vooruitzicht kan ik me rustig concentreren op het vinden van dat echte enige uniek bijzondere dier dat helemaal bij mij past (dat op zich is al moeilijk zat hihihii)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-09 15:45 



 
Profiel   

Hier nog een Boulonnais eigenaresse. Ik heb ook een belgisch trekpaard en het verschil tussen beide is wel de lompheid.
De belg is een stuk minder wendbaar en lomper dan de de Boulonnais. Met de Boulonnais kan ik echt lezen en schrijven.
Heerlijk rustig, bomproof en we begrijpen elkaar perfect. Beter had ik het met haar niet kunnen treffen en mocht het ooit
eens een keer zover komen dat ik nog een paard wil dan wordt het weer een Boulonnais.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-09 14:44 



 
Profiel   

Hee, das wel heel dichtbij doggenmeisje! Kessel zie ik! Heb je foto's van je Boulonnais? Ik ben zondagavond pas weer online, dus ik lees het dan wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-09 16:43 



 
Profiel   

Dit is Meggie
[ img ]

PS ik zie dat je een merrie te koop heb staan, pracht beestje hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-09 12:06 



 
Profiel   

wauw ook weer zo'n knappert!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-09 12:09 



 
Profiel   

peaches schreef
wauw ook weer zo'n knappert!!


Dank je, we zijn ook echt heel blij met haar. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-09 16:29 



 
Profiel   

dat is de boulonnais neem ik aan...heb je ook fotos van de belg? En rijd je met beide of aangespannen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-09 19:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 10 [ 241 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen