Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 22 [ 543 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nakomelingen Odermus R

 
Profiel   

Hoi,

Graag zou ik wat anderen Odermus R afstammelingen vinden. Dit omdat mijn paard bij veel professionals direct het vooroordeel mee krijgt van een 'vervelende schopper, zoals al die odermussen'. Mijn paard is echter vreselijk leergierig, braaf en rustig in omgang en helemaal geen dier dat opzettelijk kwaad/moeilijk doet.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 15:26 



 

Ik heb een Odermus gefokt en zadelmak gemaakt. Was een heerlijk dier in de omgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 15:51 



 
Profiel   

Ja, de mijne is het meest fijne paard wat ik ooit in omgang heb meegemaakt. Ze is 3,5jr maar werkelijk zo koel in het hoofd, zonder een doetje te zijn. Ze heeft wel echt een sportmentaliteit, maar blijft compleet controleerbaar zelfs als ze een paar dagen minder doet.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de karakters van andere odermussen.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:11 



 

Pinda_Dipje schreef
Dit omdat mijn paard bij veel professionals direct het vooroordeel mee krijgt van een 'vervelende schopper, zoals al die odermussen'.



Wat voor 'professionals' zijn dat dan?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:16 



 
Profiel   

:) veel mensen glimlachen ook als ze de afstamming van mijn merrie horen; Odermus R X Wathamin xx
Hebben beide een naam om geen makkelijke karakters te geven. Maar de meeste 'proffesionals' zijn juist enthousiast; 'Odermussen' zijn volgens hen geen makkelijke maar wel superwerkwillige paarden met veel vermogen en goede bewegingen.
Klopt ook precies met mijn merrie, geen paardje om iedereen mee op pad te sturen, maar wil altijd lopen (meestal meer dan zelfs :D) en super lief en aanhankelijk in de omgang (wel een waar je zelf oplettend en rustig moet blijven, want het is absoluut geen slaapmuts... :):) )

foto van zadelmak maken afgelopen jaar:
http://www.hyves.nl/index.php?l1=ut&l2= ... stripped=1


Laatst bijgewerkt door Jolo op 23-12-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:23 



 
Profiel   

Wat bedoel je met 'schopper' dan? :o In de stal ofzo of met rijden?

Ik ken er wel een aantal maar die waren, of zijn eigenlijk, niet vervelend. Niet de makkelijksten dat weet ik wel en werkwillig. Zo ervaar ik het tenminste :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:25 



 
Profiel   

[***] schreef
Pinda_Dipje schreef
Dit omdat mijn paard bij veel professionals direct het vooroordeel mee krijgt van een 'vervelende schopper, zoals al die odermussen'.



Wat voor 'professionals' zijn dat dan?!


Verschillende bekende ruiters/amazones met wie ik overleg heb gehad om haar eventueel te trainen, of die haar daadwerkelijk getraind hebben (en toen overigens tot een andere inzicht kwamen ;)). Tevens een hoefsmid & enkele dierenartsen. Ik heb het dus echt meerdere malen te horen gekregen bij het noemen van de afstamming, terwijl ik 3 odermussen ken, die stuk voor stuk superfijn zijn. En ik wil gewoon weten of er werkelijk mensen zijn die daadwerkelijk een 'rotte appel' hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:28 



 
Profiel   

Henrieke schreef
Wat bedoel je met 'schopper' dan? :o In de stal ofzo of met rijden?

Ik ken er wel een aantal maar die waren, of zijn eigenlijk, niet vervelend. Niet de makkelijksten dat weet ik wel en werkwillig. Zo ervaar ik het tenminste :).


Gewoon in omgang, opstandig. Trappen richting de ruiter, niet gemakkelijk zadelmak te krijgen enzovoorts. Kortom irritant, puberaal gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:30 



 
Profiel   

Jolo schreef
:) veel mensen glimlachen ook als ze de afstamming van mijn merrie horen; Odermus R X Wathamin xx
Hebben beide een naam om geen makkelijke karakters te geven. Maar de meeste 'proffesionals' zijn juist enthousiast; 'Odermussen' zijn volgens hen geen makkelijke maar wel superwerkwillige paarden met veel vermogen en goede bewegingen.
Klopt ook precies met mijn merrie, geen paardje om iedereen mee op pad te sturen, maar wil altijd lopen (meestal meer dan zelfs :D) en super lief en aanhankelijk in de omgang (wel een waar je zelf oplettend en rustig moet blijven, want het is absoluut geen slaapmuts... :):) )

foto van zadelmak maken afgelopen jaar:
http://www.hyves.nl/index.php?l1=ut&l2= ... stripped=1


Leuk!
Mijn merrie is door omstandigheden een hele tijd niet bereden (staat al ruim een halfjaar stil) laatst mijn zoontje van 13 maanden erop gezet (druk bewegend en knuffeld om haar hals hangend) en mevrouw stond gewoon rustig om zich heen te kijken.
Vorige week voor het eerst met pessoa gelongeerd (dus druk op de achterhand) geen kick gegeven... tuig opgehad, wederom geen kick gegeven.. Voor het eerst scheren? Sta ik zo goed baas? *volkomen rustig dus weer*
Merk wel dat het een hele gevoelige merrie is, zodra ik mijn stem iets verhef is ze héél erg onder de indruk. Dus inderdaad benader ik haar altijd heel rustig en oplettend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:35 



 
Profiel   

Mijn merrie is absoluut niet opstandig of trapperig.
Wel erg sensibel en energiek, maar dat is echt niet hetzelfde.
(en die paarden krijgen nog wel eens het stempel irritant als ze getraind worden door iemand met weinig gevoel).

Ik hou daar juist van met rijden, sensibel en veel energie
(help me maar even denken als ik er weer eens de handen vol aan heb, hihi :D )

maar niet iedereen houdt natuurlijk van dezelfde karakters

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:38 



 
Profiel   

Pinda_Dipje schreef
Henrieke schreef
Wat bedoel je met 'schopper' dan? :o In de stal ofzo of met rijden?

Ik ken er wel een aantal maar die waren, of zijn eigenlijk, niet vervelend. Niet de makkelijksten dat weet ik wel en werkwillig. Zo ervaar ik het tenminste :).


Gewoon in omgang, opstandig. Trappen richting de ruiter, niet gemakkelijk zadelmak te krijgen enzovoorts. Kortom irritant, puberaal gedrag.

Oke, hmm nee dat zijn die ik ken (naar mijn weten) niet. Wel met pit maar verder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:39 



 
Profiel   

Pinda_Dipje schreef
Jolo schreef
:) veel mensen glimlachen ook als ze de afstamming van mijn merrie horen; Odermus R X Wathamin xx
Hebben beide een naam om geen makkelijke karakters te geven. Maar de meeste 'proffesionals' zijn juist enthousiast; 'Odermussen' zijn volgens hen geen makkelijke maar wel superwerkwillige paarden met veel vermogen en goede bewegingen.
Klopt ook precies met mijn merrie, geen paardje om iedereen mee op pad te sturen, maar wil altijd lopen (meestal meer dan zelfs :D) en super lief en aanhankelijk in de omgang (wel een waar je zelf oplettend en rustig moet blijven, want het is absoluut geen slaapmuts... :):) )

foto van zadelmak maken afgelopen jaar:
http://www.hyves.nl/index.php?l1=ut&l2= ... stripped=1


Leuk!
Mijn merrie is door omstandigheden een hele tijd niet bereden (staat al ruim een halfjaar stil) laatst mijn zoontje van 13 maanden erop gezet (druk bewegend en knuffeld om haar hals hangend) en mevrouw stond gewoon rustig om zich heen te kijken.
Vorige week voor het eerst met pessoa gelongeerd (dus druk op de achterhand) geen kick gegeven... tuig opgehad, wederom geen kick gegeven.. Voor het eerst scheren? Sta ik zo goed baas? *volkomen rustig dus weer*
Merk wel dat het een hele gevoelige merrie is, zodra ik mijn stem iets verhef is ze héél erg onder de indruk. Dus inderdaad benader ik haar altijd heel rustig en oplettend.


:)
Klinkt als prima paard, toch?!
Heb even in je profiel gespiekt, leuke merrie! De foto waar ze 6 maanden is heeft ze dezelfde snoet als de mijne.
De fokker van mijn merrie heeft trouwens nog een volle zus van haar; die is was met 3 jaar al > 1.70 m, zwart en vrij rustig, meer een binnenvetter en timide. (mijn is 1.63 m, schimmel en een klein bommetje :D)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-09 16:49 



 
Profiel   

ik heb 4 nakomelingen van odermus gehad.
er staat er nog 1 in mijn profiel,moet zeggen springenkunnen de meeste,maar ze zijn toch wel wat lastig...
de eerste die ik had was heel rillerig heeft nog in het M gesprongen met bart bles geen idee waar die nu is gebleven.de andere 2 waren klein 163,zoals hier boven al gezegt word klein schimmel en een bommetje haha odermussen zijn loperig onder het zadel altijd voorwaarts,ene veel zuigenlucht,de andere 2 waren groot ook over de 170 een zwarte odermus x voltaire en die andere ook schimmel,zie hier in debuurt veel odermussen,ook veel vossen en bruine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-09 10:32 



 
Profiel   

knoopje; ik zat nu net door je profiel te scrollen omdat in een ander topic net werd gezegd dat je er mooie paarden in hebt staan :o ; zag een typisch odermus-koppie voorbij komen :D
wat dat luchtzuigen betreft, dat doet de mijne niet, maar ze verveeld zich snel en wil alles meekrijgen wat er om d'r heen gebeurt, dat past wel in het 'Odermus-plaatje'. Heeft daardoor wel aanleg tot ontwikkelen van stalondeugden. We hebben haar na aankomst snel naar de rustigste box verhuisd, zodra er iets te zien of te horen wil ze alles zien en heeft dan aanleg tot weven. Ze komt gelukkig elke dag in de wei (net als alle anderen bij ons, maar daar gaat het hier niet om), denk dat anders de kans op stalondeugden groot zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-09 10:44 



 
Profiel   

zo dan eindelijk de odermus liefhebbers gevonden!
Ik heb net een odermus veulen gekocht ( vader van moeder Murano). Ik vind het zelf een top paardje! Maar kan nog weinig zeggen over karakter tijdens werk... In de opfok zit hij in de top qua dominantie. Hij is echter ook erg sociaal, en neemt het op voor de mindere in rang. Tijdens het poetsen is hij lief en knuffelig, een echte knuffel. Wel is hij erg ongeduldig, maar dat is de leeftijd denk ik! Hij is nuchter maar wel wat afwachtend.
hebben jullie fotos?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-09 19:16 



 
Profiel   

Enige tijd geleden heb ik ook een topic over odermus nakomelingen gestart en zag nu vanuit het bericht van Madelein dat er ook dit topic was. Zoals in dat topic gezegt heb ik dus ook een leuke 8-jarige odermusnakomeling. Ook die van mij is erg wakker, maar zeker ook erg leergierig. Ik start hem in de dressuur en hier loopt hij altijd in de kopplaatsen mee. Dit zomer ga ik hem in het M2 uitbrengen.

Verder ken ik nog een odermus en dit is een erg lastige merrie met opstijgen. Wanneer je er eenmaal opzit is ze wel fijn te rijden. Echter voordat je erop zit.............! Is nu een fokmerrie, omdat het opstijgen echt een probleem blijft. Hebben meer mensen hier ervaringen mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-09 20:17 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft deze zomer een merrieveulen gegeven van Odermus, ik ben echt superblij met haar!!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-09 23:59 



 
Profiel   

@madelein; hierboven heb ik ergens een linkje geplaatst van een foto; was denk ik in de 2de week dat ik erop zat
Ik zal er nog eens wat foto's erbij zetten.

Over dat opstijgen; stilstaan vond de mijne met zadelmak maken het moeilijkste (en nog steeds, ahum). Ik had wel snel door dat ik aan het opstijgen extra aandacht moest besteden in vergelijking met ander jonkies. Telkens iemand erbij gehad om haar vast te houden en uitgebreid belonen als ze stil stond. En soms er opgegaan als ze bijna helemaal stilstond (om te voorkomen dat het zo lang duurde dat ze alleen maar drukker werd, soms een dun lijntje tussen consequent het laatste stukje ook willen hebben of maar even laten gaan om te voorkomen dat ze tegen je gaat vechten), maar dan als ze na 20 minuutjes rijden ontspannen was weer een paar keer rustig op en afstappen. Na een week of 3 kon ik zonder problemen alleen opstappen, maar ben bij haar wel extra alert.
Heeft de merrie die je noemt een slechte ervaring ermee gehad, of weet je niet waar het vandaan komt?
Wat ik bij de mijne wel merk is dat als ze eenmaal een slechte ervaring heeft opgedaan, dat dat, moeilijker dan veel andere paarden, weer om te buigen is.

@mesije333; gefeliciteerd met je mooie veulen!

Ik ken nog een 3jarige Odermus-hengst die in uiterlijk het tegenovergestelde van mijn merrie is; kasteel van een paard, >1.75 m en wat zwaarder gebouwd
(Odermus is natuurlijk ook maar het halve pakketje, bij mijn merrie zit aan moeders kant ook veel 'bloed')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-09 10:40 



 
Profiel   

even een testpoging tot foto's plaatsen....; oh, ze zijn te groot, dan even linkjes

net bij ons (vorige winter) (pfff, als ik 'r zo terug zie, wat is ze veranderd dit jaar...)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IEL4AYAV.jpg

maandje onder het zadel
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ATR6RAUD.jpp

en 3/4 jaar bij ons
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AANJXB6Q.jpg

mooi koppie (neee, ben nie eigenwijs }> )
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I3AUDMZH.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-09 11:06 



 
Profiel   

jolo jij hebt ook een geweldig paard zeg!!!
mooie fotos! Lang leve odermus! :D
ben benieuwd hoe die van mij is straks met zadelmak maken! ach heb de tijd dus een paar keer vaker op en af stappen overleef ik wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-09 13:21 



 
Profiel   

De merrie heeft wel ervaringen met opstijgen. En dan met name hoe ze de ruiter eraf kan krijgen. Ik ben er vier maanden heel intensief mee bezig geweest en ook na een tijdje rijden weer opstijgen. De merrie bleef echter alert en onbetrouwbaar. Mijn eigen paardje was ook moeilijk met opstijgen, maar ook met geduld is dat goed gekomen. Ik hoor van mensen om mij heen ook dat zij hier tegenaan lopen met odermus nakomelingen.

Ik had echter verwacht dat de merrie het met geduld ook wel zou leren, maar iedere keer als je dacht dat het beter ging, bleek dit niet zo te zijn. Wanneer ze de kans kreeg ging ze in volle galop ervandoor. Hebben mij mensen met dit paard geholpen met zeer veel ervaring. Uiteindelijk wel beter geholpen en ze is nu ook wel te rijden, maar opstijgen blijft een probleem. Je moet haar nog altijd in een hoek zetten en iemand ernaast laten zetten. Ach wie weet wordt dit over maanden vanzelf beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-10 13:20 



 
Profiel   

Dankjullie! :o :D Ben ook heel blij met 'r!
Qua verkleuring is het inderdaad net een toverbal. Ze is trouwens vos geboren. Op de rij-foto zie je nog wel wat van d'r rood-bruinige gloed. Heeft ze in de zon soms nog een klein beetje.

Wat jammer Utopie, dat het zo moeilijk blijft. Zo erg heeft de mijne dat nooit gehad.
Wat ik wel een beetje uit je verhaal herken is dat als zoiets er eenmaal inzit, dat het dan zo ontzettend veel geduld en moeite kost om het eruit te krijgen, meer dan 'gemiddeld' (als het ooit al helemaal weg gaat).
De mijne heeft helaas voor ze bij ons was een (of 2?) slechte ervaring(en) opgedaan met de trailer. Ik ben al uren bezig geweest om voetjes voor voetje er in- en uit te lopen zonder paniek en we zijn er nog lang niet (heb er ook hulp bij gezocht (Balingehof)).

En de dingen die ze wel goed oppakt, gaan dan weer sneller dan gemiddeld de goede kant op. Is er een van uiterste, dat heb ik wel vaker gehoord over 'odermussen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-10 12:22 



 
Profiel   

Oke. Op dat punt vind ik het ook jammer dat de merrie het niet zo oppakt als we hadden gehoopt. Gelukkig doet de ruin het dus erg goed. Hij mag van het zomer meelopen in de M2. Wat je zegt als ze dingen goed oppakken, gaat het erg snel. Moet zeggen dat die van mij in het begin ook erg moeilijk was met ladan. Hij ging op de klep staan en draaide zich dan 180 graden om en ging en in volle galop vandoor. Hebben we veel werk mee gehad. Moet zeggen dat hij nu super laadt. Kan het in principe zelfs alleen doen.

Ga 28 februari voor het eerst weer met hem op concour na een periode van 1 jaar rust. Nog 1 keer M1 en dan de overstap naar de M2 (mag dan geen M1 meer, heb dan de punten). Hoop eind van de zomer de overstap te maken naar het Z1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-10 08:32 



 
Profiel   

Leuk al die verhalen over de halfbroers en zussen :D
Ik heb afgelopen week mijn eerste aanvaring met mijn paardje gehad. Was hem lekker aan het poetsen in de stal ( opfok), en ineens valt Eduardus een ander veulen aan die naar zijn zin te dicht bij kwam ( hij is een van de dominante hengsten in de club). Draait zich om en komt al bijtend op mij afgerend! Gelijk maar even flinke schop gegeven... Maar vond het niet zo leuk. Gelukkig trok ie toen al snel weer zijn lieve aandoenlijke hoofd. Merk wel dat hij absoluut niet snel onder de indruk is van een tik. Komt net zo snel weer terug, maar dan wel op een lieve manier. Ach het zal wel normaal peuter gedrag zijn. Lekker uitproberen tot hoever je kan gaan bij die rare mensen.
Ben er ook achter dat hij als de dood is voor cremetjes. Ben gaan smeren met honingzalf omdat er schimmel heerst daar. In het begin ging het prima, maar nu hoeft ie de tube maar te zien of hij is al weg! Dus maar even niet meer smeren ben ik bang. Iemand goede tips hiervoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-10 20:09 



 
Profiel   

Wanneer je de zalf erop hebt gedaan, iets lekkers geven naderhand. Hij zal het mindere dan associeren met wat lekkers naderhand als hij braaf is. Heb ik ook een periode gedaan bij die van mij. Je moet trouwens dan niet vergeten een dag niets mee te nemen, want dan kijken ze heel beteuterd. Ze snappen dit soort dingen namelijk heel snel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-10 11:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 22 [ 543 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen