Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 54 [ 1348 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 54  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

 
Profiel   

Dit krijg ik regelmatig te horen.
Misschien is dat gewoon beleefdheid om te proberen mij niet voor het hoofd te stoten en in mijn gezicht te zeggen dat ze mijn paard ook lelijk vinden. Toch krijg ik veel (oprechte) complimenten over haar, ook van mensen die verder niks met oosterse paarden hebben. "Niet mijn type" wordt overigens wel gezegd, maar zo zijn er genoeg paardenrassen die dan weer niet míjn type zijn. Voor elk wat wils, nietwaar?

Vaak wordt ter uitleg het volgende gezegd:
1. De jouwe heeft een mooi kleurtje.
2. De jouwe heeft een fijne uitstraling.
3. De jouwe is niet zo extreem iel/raar gebouwd.
4. De jouwe heeft wél een mooi hoofd. :o?

Ter verduidelijking: het gaat hier om een Akhal-Teke.
En vaak is dan de conclusie dat die van mij niet zo extreem rastypisch zou zijn, niet zo'n windhond.
Dat terwijl ik een zeer rastypische merrie heb. Ze is echter van een middentype (uit een bloedlijn van massief type). Velen kennen alleen het stereotype windhondpaard. Dat is dus slechts 1 van tenminste drie hoofdtypes!
Of zijn ze gewoon bijna allemaal lelijk en zie ik het zelf niet?
En dan vraag ik me af... is de bouw, uitstraling en het hoofd van een 'echte' dan lelijk? Of hebben veel mensen een volkomen verkeerd beeld van het ras, en wordt alleen het windhondtype aangezien voor een Akhal-Teke en de massievere verward met warmbloeden? Dat vermoeden heb ik dus. Of dat terecht is of niet. Correct me if I'm wrong. :Y)

En dus moet me toch iets van het hart. :D :Y)
Een aantal bokkers en paardenliefhebbers vindt de Akhal-Teke dus een lelijk paardenras of denkt dat ze breekbaar zijn.
Anderen vinden ze juist wel mooi, of alleen mooi vanwege hun bijzondere kleuren.

Gouden palomino: http://farm5.static.flickr.com/4020/464 ... af0c_m.jpg
Goudvalk: http://farm4.static.flickr.com/3344/367 ... b12a_m.jpg

Dan bestaan er nog allerlei negatieve reputaties en associaties of gewoonweg onwaarheden, vaak niet eens gebaseerd op eigen ervaringen of op ervaring met volbloed AT of meer dan een handjevol exemplaren. Die ene gek/lelijkerd is toch geen graadmeter?

Ik noem een paar vooroordelen:
De Akhal-Teke is dun en schraal en breekt in tweeën als je er met je ietwat forsere kont op gaat zitten.
De Akhal-Teke is iel.
De Akhal-Teke is moeilijk, koppig, opstandig, vul maar in.
De Akhal-Teke is peperduur.
De Akhal-Teke is niet geschikt voor dressuur, springen, vul maar in.
De Arabier is beter geschikt voor endurance dan de Akhal-Teke want die zie je bijna niet en de hele top bestaat uit AV en niet uit AT.

Als echte liefhebber stoor ik me daar toch wel een beetje aan. Het is zoiets als de sprookjes die de ronde doen over Arabische Volbloeden, die vaak ook nog eens in stand worden gehouden door liefhebbers. (Bijvoorbeeld dat een Arabier een dish moet hebben omdat het anders geen Arabier is).
En bij de Akhal-Teke is dat net zo.

Dus voor wie het interesseert ga ik de verhalen die de ronde doen eens kritisch na. :) :)


"De Akhal-Teke is lelijk."
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten. Gelukkig zijn er genoeg paardenrassen op de wereld en daarmee voor elk wat wils. Ga ik dus niet tegenspreken.


"De Akhal-Teke is iel/mager/dun/heeft een lange, enge pierennek/vul maar in."
Het bekendste type is de zogenaamde "toi at". Heeft niks met speelgoed te maken en is in de volksmond bekend als het "(haze)windhond type". Letterlijk staat toi at voor renpaard. Ja, die zijn dun te noemen.
Bijvoorbeeld: http://www.stavropol-teke.com/web/stavr ... 4400371F3D
(Kijk ook gerust eens op die site om te zien wat er alleen al op deze stoeterij voor verschillends rondloopt).
De onderste foto toont hem in renconditie, de bovenste twee in reguliere dekhengst conditie. Nu kun je hem met alle liefde lelijk vinden, maar hou eens op te denken dat alle Akhal-Teke er zo dun uit zouden zien of moeten zien. Een volwassen dekhengst die eruit ziet als op de onderste foto is gewoon ondervoed. De stereotype beelden van een windhondpaard die velen voor de geest zullen halen zijn vaak 2 of driejarigen in renconditie. Ooit een twenter Engels Volbloed of Arabier in renconditie gezien? Juist ja.

Daar moet ik wél de kanttekening bij plaatsen dat er ook een windhond showtype is. Die worden er dus juist op gefokt. Maar een showpaard is wat anders dan een werkpaard. Showfok bestaat binnen diverse paardenrassen. Denk alleen al eens aan de Quarter halterklasse.

Er bestaan ruwweg drie types binnen de oorspronkelijke AT: de toi at (racetype/windhond type), de alaman at (oorlogstype/massief type) en een type dat tussen beide in zit (medium dus). Daarbinnen zijn nog variaties te zien naar gelang geografie: bergtype, steppetype en woestijntype.

De toi heb ik net al laten zien.
Dan nu het massieve type.
Let wel dat het hier dus niet zozeer om een zwaar gebouwd paard gaat, maar om een in het geheel wat massievere bouw, voor andere doeleinden maar nog altijd een absoluut woestijn/steppepaard.
De conformatie en bouw van deze paarden is uiteenlopend, maar massiever en met een bepaald oorspronkelijk gebruiksdoel voor ogen. Denk daarbij dus aan rooftochten te paard (met gewichten tot 150 kg door ruige zoutwoestijn) maar ook aan jacht waarbij ze niet alleen een ruiter maar ook een luipaard op de rug droegen. Er werd onder meer jacht gemaakt op tijgers en leeuwen.

Voorbeeld van het massieve type:
Merv http://www.kleinpferde-und-spezialpferd ... amp_II.jpg
http://www.kleinpferde-und-spezialpferd ... kkiner.jpg
Lange, dunne pierennek, toch?

Nog aantal massief type (om te tonen hoe uiteenlopend ze kunnen zijn):

Lijnstichter Dor Bairam http://farm4.static.flickr.com/3061/283 ... f3e33b.jpg
Lijnstichter Kir Sakar http://farm4.static.flickr.com/3205/283 ... b53434.jpg
Lijnstichter Ak Sakal http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... z9UALeymI=
Lijnstichter Arab http://farm4.static.flickr.com/3255/283 ... fa8719.jpg (let wel: de hengst was hier al over de 20!)
Diens zoon Absent http://farm4.static.flickr.com/3223/283 ... ae7455.jpg
Tillya Kush (van lijnstichter Toporbai, waar geen foto's van zijn) http://www.hevosmaailma.net/Sivuston_va ... porbai.jpg


Dan is er ook nog een medium type en differentiatie tussen berg-, steppe- en woestijntype. Maar dan wijd ik misschien wat teveel uit.


"De Akhal-Teke breekt in twee als ik erop ga zitten."
Dat is een vooroordeel dat moeilijk te doorbreken is. Ze hebben over het algemeen een lange rug, en sommige exemplaren hebben een zwakke rug, waarbij kissing spines een groeiend probleem is met name binnen de showfok. Maar er bestaat meer dan alleen de showfok; er is sportpaardenfok, racefok, lukraak-ikdenkdatikweetwatikdoe-gokfok en er is traditionele fokkerij.
Kortom: zoals binnen elk ras zijn er goede en minder goede exemplaren en fokkers.
Traditioneel werd de meeste waarde gehecht aan de echte alaman at hengsten; oorlogspaarden.
Tot hun zevende werden AT alleen ingezet voor korte ritten en traditionele races (15-40 kilometer over ruig terrein galopperen) afhankelijk van hun leeftijd. Vanaf 6 maanden werden ze gespeend en ingereden (door kinderen). Hun eerste races liepen ze als ze 1 of 2 jaar oud waren.
Vanaf hun 7e of 8e werden de potentiele oorlogspaarden onderworpen aan een stricte, keiharde training die er in het kort ongeveer zo uitzag:

(NIET VOOR TERE ZIELTJES!)

Ze kozen een potentiële alaman at (oorlogspaard) uit, en volgens sommige overleveringen gingen vier op de tien paarden tijdens deze trainingen dood. Dier moest minimaal 7 of 8 zijn (AT zijn laat-rijp) en hierop golden géén uitzonderingen. Eerst werden ze beladen met zakken zand van het gewicht van een gewone ruiter, 8 dagen lang elke dag meer gewicht tot uiteindelijk ongeveer 140/150 kg. Gedurende deze 8 dagen kreeg het paard steeds minder voedsel en water en moest hij elke dag ongeveer 10 kilometer draven.
Daarna volgden acht dagen waarbij het gewicht weer afnam, maar het voedselrantsoen nog steeds kleiner werd tot de zandzak leeg was, waarna hij twee a drie dagen geen voedsel kreeg.
Rond de 19e dag werd het paard aan het werk gezet tot hij bezweet was, waarna emmers en emmers ijskoud water over het paard werden gegoten tot hij helemaal doorweekt was. Dan werd hij kletsnat aan een touw vastgebonden (deze nomaden gebruikten geen hekken) op de open steppe (overdag 40 graden, 's nachts vorst), waar hij een beetje eten kreeg en elke dag weer wat meer eten en meer touw (= meer grazen). Weer acht dagen later werden ze weer los gelaten in de kudde. Een paard dat dit aankan is bepaald geen doetje en breekt echt niet in tweeën als je met je 'dikke' westerse kont erop gaat zitten (is dat meer dan 150 kg??). Máár, een Akhal-Teke SHOW paard is weer een heel ander verhaal dan de oorspronkelijke nomadenpaarden.
Waarom deden de nomaden hun paarden dit aan? Omdat ze er zeker van moesten zijn dat een paard een rooftocht aankon en niet midden in de zoutwoestijn neer zou ploffen, met of zonder buit. Want daar sta je dan als ruiter. Dan ben je zelf ook ten dode opgeschreven.

Word een beetje moe van het waanbeeld van iele, slappe paarden die doorzakken als je erop zou gaan zitten. Dat is dus echt een misvatting. Tijdens rooftochten kregen de paarden ook maar een handjevol eten (meestal bollen schapenvet met wat kippenvlees, ei, luzerne en gerst erdoor) en om de dag water. Het gaat hier om een hard klimaat, een van de hardste ter wereld van zoutwoestijn, halfwoestijn en steppe waar alleen water te krijgen is bij oases en slechts 2 a 3 maanden per jaar voldoende gras te vinden is.
Onze vette weides zijn eerder te veel voor een AT.
Dit type Oosterse paarden is eenmaal anders gebouwd dan veel Westerse paardenrassen. Net als bij de Arabische Volbloed is er binnen de Akhal-Teke als ras de nodige variatie in bouw en type. En bij beide rassen wordt dat vaak vergeten, ook door liefhebbers.

Wat betreft de ranke bouw van diverse oosterse paardenrassen: er bestaat tegenwoordig showfok, maar daarnaast bestonden de 'iele' types al eeuwen met een specifiek gebruiksdoel. Het was vooral dit type dat Europese reizigers de indruk gaf dat het maar fragiele, breekbare paardjes zouden zijn (tot ze hen in actie zagen) want het zijn absoluut zeer sterke paarden, ingezet voor races (en niet van dat slappe gedoe op de vlakke baan maar vanaf een kilometer of 20-40 over ruig terrein) maar ook voor rooftochten over honderden kilometers in een van de meest onherbergzame woestijngebieden van de wereld. Dit zijn echt geen doetjes. Dat ze er dun en voor westerse ogen iel/zwak/e.d. uitzien is puur en alleen onze eigen perceptie. Een dier dat zich niet wist te handhaven in deze gebieden ging onherroepelijk dood.
Alleen de sterke paarden mochten en konden zich voortplanten. Een merrie-eigenaar legde duizenden kilometers af voor de beste hengsten en dat waren de alaman paarden die meerdere succesvolle rooftochten op hun naam hadden, en dus sterk genoeg waren voor deze omstandigheden.


"De Akhal-Teke is moeilijk, koppig, opstandig..."
Net als de Arabische Volbloed heeft de AT vaak een slechte reputatie als moeilijke eenmanspaarden, vurig, opstandig, dwars.
Hoe komt dit?
Er zijn absoluut nare, agressieve exemplaren. Dat is bij vrijwel elk ras wel zo. Dan zijn er ook nog getraumatiseerde ex-renpaarden die een reis van 3 a 4000 kilometer afleggen om in Europa terecht te komen in een ander leefklimaat. Mogelijk ook nog eens gefokt uit een 'agressieve' baanwinnaar. Dat maakt het ras nog niet tot moeilijke, opstandige paarden.
Dan is er nog het feit dat dit zeer intelligente paarden zijn. En dan bedoel ik niet zomaar snugger, maar echt zelfstandig kunnen nadenken, connecties kunnen leggen, en zeer snel leren (ook slechte dingen). Vaak is het zo dat de opstand voortkomt uit het feit dat de AT nu al voor de derde keer galopwissels of pirouette moet doen onder zadel en denkt "de eerste keer heb ik het geleerd, de tweede keer perfect gedaan, ik wil nu wel weer wat anders doen!"
Omdat ze snel leren en intelligent zijn hebben ze veel variatie nodig en veel input, anders gaan ze wel zelf nadenken.
Waarom denken ze dan zoveel zelf na? Omdat dit van oorsprong oorlogspaarden zijn die meededen in de strijd: ze moesten uitkijken over de vlakte, ruiters en hun paarden aanvallen en hun eigen meester verdedigen waar nodig.
Daar komt ook het idee van een eenmanspaard vandaan: dat heeft leuke en minder leuke kanten. Het was voor een nomadenruiter handig dat wanneer hij van zijn paard viel, het paard bij hem bleef en er niet zomaar een vreemde ruiter met zijn paard vandoor zou kunnen gaan; veel alamanpaarden duldden een vreemde ruiter gewoonweg niet.
Een Turkmeens spreekwoord luidde dat wanneer het paard alleen terugkeerde naar het kamp, men niet hoefde te zoeken naar de ruiter, want die was dan dood. Een AT verliet zijn gewonde meester nooit, pas wanneer deze dood was.
Niet elke ruiter kan omgaan met een paard dat zich zo aan zijn eigenaar hecht, moedig en zo intelligent is. Dat is ook helemaal niet erg, maar het is niet fair het ras dan maar te bestempelen als opstandig, moeilijk of koppig.
Uiteraard lopen er ook 'slechte' rond. Dat is met elk ras zo. Laat dat nu niet de maatstaf zijn.


"De Akhal-Teke is peperduur."
Ja en nee. Momenteel gaan ze voor tonnen en miljoenen naar China. Rijke Russische oliemagnaten en jetset hebben ze in het verleden ook zeer graag voor astronomische bedragen gekocht.
Ook hier worden ze vaak nog voor tienduizenden euro's aangeboden. En een goede fokmerrie of dekhengst is vaak prijzig te noemen.
Vergeet niet dat er diverse fokrichtingen zijn en dat een goed showpaard (waar je soms niet eens op kunt rijden) wordt verkocht als een ultiem luxe object, een duur tuinornament.
Maar net als bij bijvoorbeeld de PRE zijn er diverse prijsklassen. Ik heb prima rijpaard AT te koop gezien voor minder dan 1000 euro (excl transportkosten) en leuke fokpaarden vanaf een 4 of 5000 euro en dekhengsten voor 10.000. Weliswaar vaak excl eventueel transport, hoewel er ook in Europa (goede) AT zijn.
En ja, tot kortgeleden was een gemiddelde uit Rusland geïmporteerde AT nog 30.000 euro ja. Maar tegenwoordig is er voor veel minder dan dat ook genoeg leuks te vinden. Als je weet waar je moet zoeken en weet wat je zoekt.


"De Akhal-Teke is niet geschikt voor dressuur, springen, vul maar in (door zijn bouw)."
Een showtype inzetten voor klassieke sporten is niet het beste idee nee. Maar je zet een halterklasse Quarter doorgaans ook niet in voor reining. Koop dus het juiste type voor de juiste discipline.
Paard van de Eeuw, was dat niet dat paard van Anky v. Grunsven? Nee, daarvoor was er al een paard van de eeuw: de (olympisch kampioen) dressuurhengst Absent.
En ja, dat was een Akhal-Teke. Al was dat wel alweer 50 jaar terug. Hij wordt gezien als het eerste moderne dressuurpaard.

Vergeet overigens ook niet dat de bouw van de AT niet een verkeerde bouw is. Een verkeerde bouw bestaat alleen wanneer het paard voor een discipline niet geschikt is, voor zijn eigen discipline heeft hij de perfecte bouw. Een trekpaard inzetten op de renbaan is in vrijwel alle gevallen zinloos. Een dressuurpaard op hoog niveau een reining proef laten doen is in veel gevallen ook erg moeilijk.
De AT is een oorlogspaard, een cavaleriepaard dat weliswaar veelzijdig is, maar van oorsprong gefokt is voor lange, harde ritten en jacht op tijgers. Van geheel andere orde dus dan een westerse warmbloed of een koudbloed.
Wel is de AT lenig, atletisch en beschikt over het algemeen (!!) over elastisch gangenwerk. Dan heb ik het over de gebruikspaarden.
De showfok staat hier buiten. (Niet dat ik afgeef over de showfok want ieder zo zijn voorkeur!!)
Met een Arabier uit super showlijnen verwacht je over het algemeen ook geen wereldkampioen endurance onder je kont te hebben. Ik generaliseer hier even. :)


"De Arabier is beter geschikt voor endurance dan de Akhal-Teke want die zie je bijna niet en de hele top bestaat uit AV en niet uit AT."

Is dat wel een eerlijke vergelijking? Er zijn wereldwijd ruwweg 900.000 Arabische Volbloeden (weet de exacte cijfers niet, maar dit heb ik uit schattingen begrepen) versus ongeveer 3.000 Akhal-Teke. Reken de percentages van winnaars eens om. Is het dan niet logisch dat je ze niet vaak tegenkomt?
De AT is net als de Arabische Volbloed een oorlogspaard, een familiepaard, een paard met groot uithoudingsvermogen (of anders de dood) in een hard klimaat en het resultaat van duizenden jaren van strenge selectie.
Maar ook hier geldt: kies de juiste bloedlijn. Een showkampioen is niet zo snel ook een endurance kampioen. En zo zijn er meerdere fokrichtingen. Het is niet fair een AT op absolute aantallen en resultaten af te rekenen. Kijk eens naar het aantal AT in de endurance in Nederland. Hoeveel kun je er opnoemen? Hoeveel van hen zijn volbloed? De meeste zijn dat namelijk niet. Er zijn er sowieso niet veel, en de meeste zijn van het algemene sportpaard type. (Waar verder niets verkeerd aan is, ik vermeld het alleen maar).
Hoeveel volbloed AT ken je? Uit welke bloedlijnen/fokrichtingen komen deze? De eigenaren weten het zelf vaak niet eens en vertellen alleen maar na wat hun is verteld. Is ook niet zo verwonderlijk.

Overigens waren het Akhal-Tekes en Iomuds (beide Turkomans) die in 1935 4.300 kilometer aflegden in 84 dagen terwijl andere deelnemers het loodje legden. De potentie bestaat dus absoluut. Voorjaar 2009 heeft een Iraanse Akhal-Teke met een Franse ruiter in een aantal weken 7.000km afgelegd van Iran naar Parijs. Langeafstandsrijden en endurance is dus misschien toch een discipline waar ze geschikt voor zouden kunnen zijn!



Maar: wees dus niet zo snel in je oordeel. Ze zijn leuker, sterker en mooier dan je denkt. :P

Wat het echt niet makkelijker maakt is dat veel 'kenners' van het ras minder kennis hebben dan ze zelf denken.
De AT was van oorsprong bijvoorbeeld ook een gangenpaard. Ze beschikten over telgang en perestrup (lijkt een beetje op tölt voor de leek).
De AT kent diverse fokrichtingen die niet allemaal even geschikt zijn voor bepaalde disciplines. Het hele ras hierop afrekenen is niet fair. Je verwacht van een trekpaard ook geen snelheidsrecords.

Over het algemeen is dit een sterk ras dat dus NIET in 2 breekt en graag werkt. En bovenal: ze hebben zulk fijn gangwerk dat ik durf te beweren dat er weinig paardenrassen zijn die lekkerder zitten. Niks geen gehobbel hoor. :D

Waarom dit topic?
Het is me toch een beetje een doorn in het oog. Misschien trek ik het me te zeer aan wanneer iemand een negatief stereotype verkondigt dat gebaseerd is op 'onbekend maakt onbemind'. Zoiets als het idee dat shetlanders ultieme kinderpony's zijn terwijl dat vaak helemaal niet zo is.

Ik ben zelf een liefhebber van oosterse paardenrassen. Ik ben zelf ook in het bezit van een Akhal-Teke. Let wel: ik ben (momenteel) géén fokker of aangesloten bij een organisatie ter promotie van dit ras.
Het doet me stiekem een beetje zeer dat er nog altijd zoveel fabeltjes de ronde doen over deze paarden. En dat wordt in stand gehouden door paardenhandboeken waarin wordt beweert dat ze weliswaar zeer atletisch en talentvol zijn maar dat het er niet uit te rijden is omdat ze zo moeilijk zouden zijn.
Ik heb nooit een liever, fijner en makker paard gekend dan mijn eigen merrie (roze wolk <3 :Y) ). Maar wanneer zij verkeerd benaderd wordt, ja, dan heb je een heel, heel lastige knol in handen. Als je haar dan nog in handen weet te krijgen. :=
Een AT is over het algemeen moedig, zeer lief, aanhankelijk en mensgericht, maar een spreekwoord luidt niet voor niets: "een Akhal-Teke kun je niet temmen, maar je kunt wel vrienden met hem worden."

En of je ze lelijk of mooi vindt laat ik aan jou over.
Maar ze breken over het algemeen dus niet in twee bij 50 kg, 100 kg of 150kg. Ondanks hun uiterlijk. :) :)

Durft nu nog iemand te roepen dat die van mij ook lelijk is? :))
En, en en en? Heb ik iemand op andere gedachten weten te brengen over de Akhal-Teke in het algemeen? :Y)
Iemand die op bezoek wil bij een eigenaar of fokker? Een Akhal-Teke meeting wil organiseren? Voortaan niet meer denkt dat ze in tweeën breken? Nou, nou? :+

Ik denk overigens dat er over veel rassen een dergelijke post geschreven zou kunnen worden, maar de AT is toch een zeldzaamheid in Nederland, en dat hoeft niet. Ze zijn niet zo duur, zo zwak of zo zuur...
Je mag ze met alle liefde van de wereld lelijk vinden, maar zwak of breekbaar zijn ze echt niet.
Of kom eens met voorbeelden van zwakke, breekbare exemplaren. Waar baseer je het op? Hoeveel ken je er? Hoe verhoudt zich dat aantal tot de hele populatie? Enlighten me. (Want ik ken ook heus wel een aantal dat last heeft van kissing spines, artrose of wobbler maar ik denk niet dat het percentage groter is dan bij andere gesloten stamboeken).
En applaus voor iedereen die deze hele OP heeft gelezen. 8-)

/personal crusade

:D :D :D


Wat is jullie mening/ervaring met dit ras? Waarom?
Hoe staan jullie tegenover de bovengenoemde stereotypen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:37 



 
Profiel   

Nou mooi zijn ze zeker wel!

Mensen zitten vol vooroordelen, door verhalen van anderen, door het een te zien en het ander te missen.
That's life, maar gelukkig weten er ook een heleboel mensen beter :D

Zoals ik ze zie op de foto + op jouw profiel, vind ik dat iel nog wel meevallen.

Ik heb niet zoveel verstand van Ahkal-Teke, maar ik vind ze leuk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:43 



 
Profiel   

Jeetje wat een verhaal! Kende dit ras totaal niet, maar ben nu een stuk wijzer geworden. Leuk geschreven ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:44 



 
Profiel   

Ja, dat is ook wel zo. Mensen hebben nu eenmaal vooroordelen over van alles en nog wat.
Thanks. :D

Je kunt wel zo vaak op je handen blijven zitten maar op een gegeven moment komt dat er dus toch uit. :+ :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:46 



 
Profiel   

Ik vind het zeker wel mooie paarden om te zien. Aparte kleuren ook vaak en karakter lijkt me heel fijn.

Ik zou er zelf echter nooit een kopen. Omdat ik ze te iel vind.
Maar ik hou dan ook meer van een paard met massa :D

Overigens heb je dit bij meer rassen. Ik heb een haflinger en hoor regelmatig: wat moet je daar nou mee? Die moet je voor de kar zetten. Je rijdt zeker alleen buiten? Die beesten kunnen toch niet lopen?

Gelukkig ook veel positieve reacties.

En ik denk maar: ik ben er gelukkig mee en hij vermaakt zich ook prima. En daar gaat het om :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:47 



 
Profiel   

ik vind het een goed geschreven stuk, zelf kende ik dit ras ook niet, maar ik vind ze er mooi uit zien! ook leerzaam profiel!!
vooroordelen heeft de mens helaas meestal,dat is makkelijker dan te zeggen dat je het ras niet kent :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:49 



 
Profiel   

Ow wat een verhaal. Ik zet een stipje want ik wil graag reageren maar ik heb nu even geen tijd om te reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:50 



 
Profiel   

Ik vind het heel bijzondere paarden. Moest wel even twee keer kijken hoor, maar hoe meer foto's ik bekijk, hoe mooier ik ze vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:50 



 
Profiel   

Leuk stukje om te lezen, kende het ras eigenlijk ook nog niet zo goed. De paarden in de ren-conditie die je laat zien vind ik niet mooi qua bouw, tja, dat is gewoon smaak, zou niet zeggen dat ze in tweeën breken maar ik hou gewoon van wat meer body. De paarden met wat meer body die je laat zien vind ik wel heel mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:52 



 
Profiel   

Ik was juist altijd al verliefd op de Ahkal-Teke :+:
Maar bedankt voor meer info, dat is altijd welkom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:53 



 
Profiel   

Ik wist niet zo veel over de Akhal Teke, dus ik vond het heel interessant om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:55 



 

.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:56 



 
Profiel   

Waar kan ik er eentje halen? }> :)) vond ze al mooi toen ik ze eens tegenkwam als klein meisje in een paardenboek :D dat was dat 'standaard' akhal theke plaatje met het 'zilveren' paard :D


Laatst bijgewerkt door Roane op 31-07-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 16:58 



 
Profiel   

Interessant verhaal om te lezen. Ik kende het ras wel van naam maar verder ook niet, dacht dat het eigenlijk een puur renpaarden ras was uit Rusland, maar blijkt toch een veelzijdiger ras te zijn als ik dacht. De kleuren zijn ook gigantisch mooi. Ik heb zelf een kwpn'er met een pittig karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:01 



 
Profiel   

Wat een boel verhelderende informatie, leuk om te lezen! :)

Wij hadden er eentje van dat windhond-type op stal en ik moet eerlijk zeggen, ik vond hem inderdaad niet heel mooi, maar dat is inderdaad een kwestie van smaak. De iets vollere versie vind ik wel mooi en die bijzondere kleuren ook! :j
Ik heb er tot nu toe een stuk of 5 in het echt "ontmoet" en ze waren allen ongelooflijk intelligent, bomproof, veelzijdig inzetbaar en meewerkend, zat duidelijk geen kwaad in. En ze reden heerlijk! <3
Zou er alleen zelf niet snel eentje kopen, ik heb liever een stevige pony als een Haflinger of juist een lekker groot, massaal paard :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:03 



 
Profiel   

Wow, bedankt voor alle leuke reacties tot nu toe!
Het is zeker zo dat het bij bijna alle paardenrassen wel zo is dat mensen vooroordelen hebben: karrepaard, hobbelknol, zenuwpees, en meer van dat. Ik vind het zo'n onzin een mens of dier af te rekenen op een of ander (hardnekkig) vooroordeel.

Erg leuk dat het tot nu toe zo positief wordt ontvangen, ook al is het ras (natuurlijk) niet ieders type. :D

Over de goudglans bij dit ras: het is echt een soort gouden glans die te vergelijken is met de glans in mensen haar of dieren met het satijn gen. Het komt doordat de haarkern heel dun en soms zelfs onderbroken is en het omhulsel daaromheen is veel breder; dit omhulsel vang en breekt het licht dat erop valt waardoor ze dus heel spectaculair kunnen glanzen.
De mijne heeft ook goudglans maar niet in zulke mate als de echte gouden exemplaren (zoals haar grootmoeder). Het verschilt van paard tot paard hoe veel ze glanzen en ze hebben die glans ook doorgegeven aan rassen aan wiens basis ze hebben gestaan, zoals een aantal Russische warmbloedrassen. :) :)

@Norton: dat ze uit Rusland komen is ook een misverstand. De grootste stoeterijen bevinden zich weliswaar in het zuiden van Rusland maar de oorspronkelijke bakermat is Turkmenistan en het noorden van Iran. :) En pit, daar hou ik zelf wel van. :D

@Roane: :D :D als je informatie wilt over fokkers en AT die te koop zijn kun je me een PB sturen met wat je precies zoekt. ;) Dan help ik je graag verder.

@Konstantine: Wat leuk dat je er al een paar hebt ontmoet. :D Kan me heel erg vinden in je beschrijving. En dan hoef je er idd nog niet eens echt van te houden.

Hihi, kan de reacties bijna niet bijhouden. Leuk zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:04 



 
Profiel   

Ik had nog nooit gehoord van een akhal-teke maar ik vind ze erg mooi (vooral dan het oorlogspaardentype) en als ik het zo lees zou dit gewoon het perfecte paard zijn voor mij.
Ik ben niet de magerste, verveel me snel (en dus altijd opzoek naar nieuwe dingen om te doen) en maak graag lange tochten.
Ik vond het zeer interessant om te lezen en hoop ooit zo een paardje te kunnen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:06 



 
Profiel   

Mijn enige real-life ervaring met de Akhal-Teke is de rassendefilé op horse event. :') Daar kwam inderdaad zo'n goude langs en dat is toch wel heel apart. Het paard zelf vond ik erg interessant en elegant om te zien, maar ik weet niet goed of ik het echt mooi vond. Het was er een van het ielere type. Ik vind het heel erg sierlijk eruit zien, maar als ze dan ook nog erg slank zijn, vind ik de hals niet meer mooi.
De Akhal-Tekes die wat meer body hebben (kende ze zelf ook al van internet) vind ik eigenlijk weinig interessant. Ze zijn niet bijzonder mooi, maar ook niet lelijk. Een beetje gewoontjes eigenlijk.

Ik vind de kleuren wel erg apart en mooi en ik vind dat ze vaak een vriendelijk sprekend hoofd hebben.

Ik mis trouwens wel een foto van je eigen paard in je openingspost :P of kijk ik daar overheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:07 



 
Profiel   

Ik kende dit ras totaal niet, tot nu :D
Ik heb even in je profiel gekeken, en ik vind 'm echt wel heel mooi hoor! Dat iel gebouwde valt reuze mee.
Leuk om erover te lezen. Ieder zijn smaak, maar ik vind hem mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:10 



 
Profiel   

Ik had nog nooit gehoord van dit ras.
Zou ook niet mijn paardtype zijn als ik naar de foto's kijk, onderhals, dikke nek, achter overbouwd, hol in de rug, aansluiting hals schoft niet altijd even mooi.

Maar goed ik zoek dan ook een dressuurpaard en daar zou je deze raskenmerken dus juist niet willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:11 



 
Profiel   

Nee..sorry, zou er niet op vallen! Ken dit ras al jaren ( alleen van plaatjes en horen zeggen hoor!) maar dit is niet een modern paard.
Misschien dat ze tegenwoordig wel wat meer fokken naar de vraag, maar eigenlijk alles zit dit paard tegen.
Het enige wat dit ras denk ik voor heeft ( en wat heel belangrijk is voor het fokken) , is de hardheid in benen.
Dus dit ras in combinatie met een ander ras, kan hele beste paarden opleveren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:16 



 
Profiel   

Lauratje_88: dan kan ik je zeker aanraden om eens wat dagjes te plannen bij fokkers in de buurt (Nederland, België, Duitsland). Want ze zijn zeker interessant om eens in het echt mee te maken.

Annetje: Hihi, je bedoelt Ahilles. Die is idd van een lichter type maar had toen ook pas een paar maanden daarvoor een transport van 4000 km gehad en daarna ook nog eens geruind. Daar zou ik ook wat ielig van worden. :+ Denk dat dit ras ook heel sterk een kwestie is van je normale oog voor paarden net wat bijstellen. Die lange, rechte hals is bijvoorbeeld voortgekomen uit de gewoonte uit te kijken over een grote kale vlakte, zodat gevaar eerder opgemerkt wordt.
Mijn eigen paard is in mijn profiel te bewonderen. ;)

jury: wat je noemt over de bouw klopt in zekere zin maar is dus juist kenmerkend voor hun gebruik. Nomaden op de Centraal-Aziatische steppe hadden niet zoveel aan een dresuurpaard. Die zou in dat klimaat niet kunnen overleven. :) :) Maar inderdaad algemeen genomen zijn de meeste niet gebouwd voor hogere dressuur.

En zeker geldt: ieder zijn smaak. :j
Leuk dat ik nu toch een aantal mensen laat kennismaken met dit ras.

aerdenhout: daar zeg je inderdaad wat. Ze zijn niet gebouwd voor reguliere westerse disciplines als bijvoorbeeld dressuur of springen. Maar, ze hebben goed beenwerk en veel atletisch vermogen. En dat zou misschien een bijdrage kunnen zijn voor specifieke warmbloedfokkerij. Maar hun bouw zit hen voor het oorspronkelijke gebruik (lange afstanden afleggen) alles behalve tegen. Verkeerde paarden gingen immers gewoon vroegtijdig dood.
Overigens: springrecords binnen dit ras: 2,20 m in de hoogte en 7,80m in de verte. Vermogen hebben ze dus wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:18 



 
Profiel   

Precies..en juist omdat dit ras werd gebruikt voor het "werk" blijven/bleven de beste over! Laten we eerlijk zijn, de meeste hengsten in Nederland worden voor de fok goed gekeurd als ze een 1 of meer hebben voor h.k.o en tot nu is nog steeds niet bewezen of het niet erfelijk is!
Misschien moeten ze af en toe meer gaan denken over de hardheid van paarden i.p.v een prachtig mooi paard, maar ja als je te veel vraagt gaat hij stuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:27 



 
Profiel   

ik kende het ras niet
maar ik vind het wel mooie paardjes van wat ik tot nu toe in jou topic heb gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:31 



 
Profiel   

Wauw, ik vind 't wel heel goed uitgelegd en beargumenteerd. Ik zal eerlijk zijn en zeggen dat ik ze op de foto vreselijk vind uitzien. :o

Máár ik heb er nog nooit in het echt gezien omdat het gewoon geen alledaagse KWPN'er is. :') Dus ik vind dat mijn mening nu ook een vooroordeel is alleen omdat ik ze van een foto heb gezien. ;)

Dus op de foto vind ik ze zeker niet mooi, máár omdat ik er nog nooit een in het echt heb gezien is dit oordeel tijdelijk tot ik er een gezien heb. ;d
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-10 17:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 54 [ 1348 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 54  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen