Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kruising Haflinger x Fries

 
Profiel   

Hoi,

Ik was benieuwd wie hier een kruising Haflinger x Fries heeft.
Ik heb gisteren namelijk besloten als ik de Fries die ga bekijken mooi vind die te gaan gebruiken om onze merrie te dekken.
Het veulen zal mijn volgende paard worden :o Ik ben wel echt heel enthousiast! Ben zo benieuwd naar het resultaat........Sommige worden donkerbruin, maar ik heb al een hoop compleet zwarte gezien (op dat laatste hoop ik natúúrlijk)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-11 10:45 



 
Profiel   

EHK -> RPA

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-11 11:55 



 
Profiel   

Wij hebben een ontzettend leuke haflinger x fries! Hij is een 4-jarige ruin en is sinds kort onder het zadel. Het is echt een goed bewegende pony ( hij is ong 1.50 denk ik) en laat ook een heel leuke sprong zien! Pas op 3-jarige leeftijd is hij geruind, waardoor hij nog wel een beetje dominant is, maar hij reageert goed op een consequente ruiter. Hij is aan de ene kant heel rustig; hij schrikt niet snel, maar aan de andere kant is hij heel gevoelig in de mond en aan het been. Goede combi dus! Hij is zwart met veel behang en een klein wit kolletje, echt een plaatje! Ik zeg dus: ga ervoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-11 12:02 



 
Profiel   

Ik zou niet voor deze combi gaan, maar ik ben van mening dan je een ras moet verbeteren als je wilt gaan fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-11 14:01 



 
Profiel   

Hm of je krijgt een Fries met de kleur van een Haflinger, lijkt me ook wel appart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-11 14:04 



 
Profiel   

Mijn vorige was een Fries x Haflinger (foto zie profiel)
Qua uiterlijk en bewegingen had hij eigenlijk het beste van beide

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:31 



 
Profiel   

Qua kleur kan je idd zwart vos en bruin krijgen.
Haf gaat zowiezo vos geven, er zijn friezen die vos dragen, dus dan heb je kans op een vos
Daarnaast zijn er haflingers die agouti dragen en heb je dus kans op een bruine.

Mag ik vragen waarom je specifiek voor een fries gekozen hebt?

Friesiszwart: Het ras verbeteren wordt lastig aangezien dit een kruising wordt die bij beide stamboeken niet geaccepteerd gaat worden. De merrie verbeteren wellicht wel in de visie van TS

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:34 



 
Profiel   

T wordt dan wel denk ik apart :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:35 



 
Profiel   

stef schreef
Qua kleur kan je idd zwart vos en bruin krijgen.
Haf gaat zowiezo vos geven, er zijn friezen die vos dragen, dus dan heb je kans op een vos
Daarnaast zijn er haflingers die agouti dragen en heb je dus kans op een bruine.

Mag ik vragen waarom je specifiek voor een fries gekozen hebt?

Friesiszwart: Het ras verbeteren wordt lastig aangezien dit een kruising wordt die bij beide stamboeken niet geaccepteerd gaat worden. De merrie verbeteren wellicht wel in de visie van TS



Je hebt ook kans op schimmel :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:35 



 
Profiel   

want?
zowel haf als fries draagt geen schimmel, en wat er niet is kan niet doorgegeven worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:36 



 
Profiel   

Angel van een bokker hier is ook haflingerxfries:

Laurahh @ [ITP] Angel showt zich op stal 't Heike

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:36 



 
Profiel   

stef schreef
want?
zowel haf als fries draagt geen schimmel, en wat er niet is kan niet doorgegeven worden


Zie reactie hierboven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:37 



 
Profiel   

heel simpel, 1 van die ouders is dus niet vol.....
volle haflingers dragen geen schimmel
volle friezen ook niet
Daarbij verstopt schimmel niet
Dus je krijgt alleen een schimmel als minimaal 1 van de ouders schimmel is

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-11 18:41 



 
Profiel   

bij ons op de manege hebben we ook een haf x fries
die ziet er zo uit:

http://www.reelaer.nl/paarden/Armani.jpg

lief he?

edit: dit is de moeder: http://www.reelaer.nl/paarden/Rosa.jpg
en dit is de vader: http://www.reelaer.nl/paarden/Arendt.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-11 16:44 



 
Profiel   

Het worden wel leuke beestjes zo te zien. Beetje het lompe van een fors paard. Ik vind dat wel hebben!
Overigens heb ik nu zowel paint als Fries bekeken en toch gekozen voor een homozygoot vlekjes hengst. Ook omdat de bouw dan smaller gaat worden op de kruising.
Tja, en waarom geen kruising? Gebeurd bij mensen net zo goed.......halfbloedjes zijn vaan een stuk mooier dan ik als Arier, hahahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-11 19:22 



 
Profiel   

maar mensen zijn mensen. Paardenrassen zijn compleet anders.
Zeker met kruisen blijft het gokken. Ik heb zelf een haflo arabier en ik moet nog zien of ze werkelijk zo ontzettend veel luxer gaat worden dan een haf.
Als je fokt neem ik aan dat je bewust fokt, dus ik vraag me dan af, waarom kies je voor een specifieke hengst... Wat vult hij aan ten opzichte van je merrie, wat verbetert hij aan je merrie?

Ik heb helemaal niks tegen kruisingen, maar enkel "omdat de bouw dan smaller wordt" doet het m niet voor mij :n

Maar het wordt nu dus een paint ipv een fries begrijp ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-11 20:27 



 
Profiel   

Ja toch wel.
Het is zo moeilijk kiezen!
Wat vult hij aan? Niks. Ik vind Stella gewoon een pracht merrie qua karakter. Bovendien is een veulen zelf naar je hand zetten ontzettend leuk. Ik heb alleen niks met de saaie aftekening van een Haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-11 20:50 



 
Profiel   

maar waarom heb je specifiek voor deze hengst gekozen? Jah, omdat ie vlekken heeft.... Er zijn meer hengsten met vlekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-11 20:58 



 
Profiel   

Hij staat in mijn woonplaats.
Verder is het een hele lieve brave hengst die gewoon wordt bereden voor buitenritten.
Hij is elegant, heeft mooie deftige gangen en een mooie bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 13:28 



 
Profiel   

maar sluit de bouw van jou merrie met deze hengst aan? verbetert hij haar zwakke punten? dit is belangrijk hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 13:32 



 
Profiel   

Pelryo schreef
maar sluit de bouw van jou merrie met deze hengst aan? verbetert hij haar zwakke punten? dit is belangrijk hoor.


precies, das dus waar ik naartoe wil.
Tot nu toe komt het op mij over als vermeerderen, en dat heeft niks met fokken te maken :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 14:08 



 
Profiel   

@stef, waar kijk jij naar bij het kiezen naar een dekhengst?
Dan heb je mijn antwoord waar ik naar kijk.
Het enige verschil is dat ik niet een hengst kies van hetzelfde ras. Ik ga ook geen donkere Afrikaan verbieden met een blonde dame kindjes te krijgen. Die passen kwa bouw ook niet altijd bij elkaar.......
Het is voor mij ook niet fokken, het is vermeerderen zodat het veulentje straks mijn nieuwe paardje zal worden. Ik doe het niet om het diertje straks maar weer van hand te doen, of te verkopen. Ik fok niet om het fokken. Ik vermeerder voor mezelf.
Het is mijn keuze, en gelukkig heb je het recht om te mogen kiezen.
Redenen genoeg en f*k wat een ander vind. Ben volwassen genoeg om mijn eigen wijze beslissingen te nemen.


Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 18-01-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 18:28 



 
Profiel   

Ikke heb er een sinds zondag ;)
Je kan z'n kleurverandering zien op m'n profiel :)


Laatst bijgewerkt door Rider01 op 18-01-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 18:28 



 
Profiel   

Rider01 schreef
Ikke heb er een sinds zondag ;)

:-) foto??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 18:29 



 
Profiel   

profiel ;)

edit: die foto bij z'n moeder was de eerste
de zwarte foto's zijn van zondag, hij is nu 8 maanden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-11 18:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen