Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Certificaat om buitenrit te begeleiden

 
Profiel   

Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar kon niets vinden, ik hoop dat 't goed staat=)

Ik vroeg me af welke certificaten je precies nodig hebt om een buitenrit met meerdere mensen te mogen begeleiden, aangezien dit mij een hele leuke manier van geld verdienen lijkt. Weet ook iemand waar in noord-Holland je dit kan behalen, hoeveel het kost, en misschien wil iemand hier zijn ervaring over een cursus/opleiding wel kwijt=)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-11 18:07 



 
Profiel   

denk niet dat er vraag naar is. Echter als je je ruiterbewijs hebt mag je enkele mensen meenemen in een gebied waar het verplicht is om een ruiterbewijs te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-11 18:24 



 
Profiel   

friesiszwart schreef
denk niet dat er vraag naar is. Echter als je je ruiterbewijs hebt mag je enkele mensen meenemen in een gebied waar het verplicht is om een ruiterbewijs te hebben.

Doe eens de regels waaruit blijkt dat je met het ruiterbewijs meerdere mensen mag begeleiden! Ik heb dat nooit op de site of elders bij de SRR kunnen vinden!

Voor TS: er is geen enkel certificaat nodig in NL om ritten te organiseren of te begeleiden.
Wanneer je dit voor het geld wil doen en dus bedrijfsmatig bezig gaat; is het verstandig om uit te zoeken wat je aansprakelijkheidsverzekering ervan vindt en of je wellicht deze werkzaamheden moet onderbrengen in een AVB (aansprakelijkheid voor bedrijven).

Cursussen zijn er dus niet en ik ben, net als friesiszwart, bang dat er geen vraag naar is.


Voor onze Belgische lezers: Let op!! De Belgische wetgeving wijkt op dit punt zeer sterk af van de Nederlandse wetgeving!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-11 18:41 



 
Profiel   

ikke schreef
Voor onze Belgische lezers: Let op!! De Belgische wetgeving wijkt op dit punt zeer sterk af van de Nederlandse wetgeving!!


Interessant. Enig idee hoe de wetgeving in Belgie zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-11 18:54 



 
Profiel   

soesita schreef
ikke schreef
Voor onze Belgische lezers: Let op!! De Belgische wetgeving wijkt op dit punt zeer sterk af van de Nederlandse wetgeving!!


Interessant. Enig idee hoe de wetgeving in Belgie zit?

Enig idee wel ja :D Daar is wel een certificaat verplicht. Hoe dat verder zit weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-11 18:55 



 
Profiel   

Vaak is het begeleiden van ritten een erebaantje voor vrijwilligers. Vraag me af of je er een leuk betaalde (bij)baan aan kan overhouden.

Verder zijn er volgens mij geen certificaten voor te behalen; een EHBO diploma is aan te raden ;-) (en dan hopen dat je die nooit hoeft te gebruiken), naast de nodige rijervaring. En verder vooral je gezonder verstand kunnen gebruiken en een bomproef paard mee voorop ipv de hengst. En niet onbelangrijk: gastvrij met mensen kunnen omgaan. En zoals ik al in een ander topic schreef: mensen op een vriendelijke manier iets kunnen uitleggen/toelichten/corrigeren, zonder ze het gevoel te geven dat je ze terecht wijst, als dit helemaal niet nodig is (wat maar al te vaak wel gebeurt op buitenritstallen, voor mij een reden om niet meer terug te komen.). Kijk als iemand een paard onnodig slaat word ik ook boos, dan is het logisch iemand terecht te wijzen, maar als iemand een riempje verkeerd doet ofzo............

Overigens kan ik me wel voorstellen dat in geval van een ongeluk met een klant, een stalhouder zich voor de rechter moet kunnen verantwoorden, de stalhouder, in geval van een situatie waarin de rittenbegeleider al niet verwijtbaar lijkt het hebben gehandeld, een klein extra plusje kan krijgen wanneer de ritterbegeleider een ruiterbewijs heeft, dan wanneer dit niet het geval is. Maar een ruiterbewijs heeft feitelijk geen juridische status als diploma voor een rittenbegeleider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-11 19:39 



 
Profiel   

Ik heb zojuist het Goois Natuurreservaat gebeld om te vragen hoe de regels zijn om iemand mee te kunnen nemen. In principe moet elke ruiter zelf het ruiterbewijs hebben + boskaart, tenzij een van de ruiters ook een instructeursdiploma heeft, dan kan de andere ruiter mee als "leerling", maar moet dan alsnog een boskaart hebben (die dan waarschijnlijk door de manege aangevraagd moet worden).
De FNRS heeft ook een certificaat buitenritten begeleiden, waarvoor je overigens in het bezit moet zijn van een BHV-diploma.

Maar dit is wat het GNR zegt, geen idee hoe het in andere gebieden geregeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 08:38 



 
Profiel   

Bedankt voor de info! Het is niet bedoelt als fulltime job ofzo hoor. Ik kijk wel even wat verzekeraars e.d zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 10:49 



 
Profiel   

Idd FNRS heeft een cursus begeleiden buitenritten.

Met instructeursdiploma ben je ook gewoon bevoegd.
Ik denk ook niet dat het je veel geld zal opleveren, vrijwel alle maneges hebben hier hun eigen mensen voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 10:53 



 
Profiel   

Ik heb een paar paarden tot mijn beschikking die ik hiervoor mag gebruiken. Dus ik zou er nu al mee kunnen beginnen, maar t leek me handig om te weten wat ik moet hebben om dit volgens het boekje te doen. Dus ik heb geen manege nodig=) Ik ben nu zoeken naar waar je een instructeurs opleiding/cursus kunt doen en waar je 't ruiterbewijs kunt halen. Ik woon in de buurt van Alkmaar dus als iemand iets weet=)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 10:57 



 
Profiel   

Aan alleen het ruiterbewijs heb je niet zoveel, als je het ruiterbewijs hebt, dan kun je begeleiden buitenritten pas gaan doen.
Of je kiest voor een instructeursopleiding

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 10:59 



 
Profiel   

Ooit van het CBB gehoord? (Certificaat Buitenritten Begeleiden) /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 15:16 



 
Profiel   

Laaavo schreef
Ooit van het CBB gehoord? (Certificaat Buitenritten Begeleiden) /3


Nee nog niet, heb je een link ofzo voor me waar meer informatie op staat, over waar ik dit kan doen e.d?

Weet iemand trouwens nog een andere instantie dan de KNHS waar je een soort instructeurs opleiding kan volgen (part-time)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 16:12 



 
Profiel   

Laaavo schreef
Ooit van het CBB gehoord? (Certificaat Buitenritten Begeleiden) /3


:)*
Dat is een applicatie cursus bij het CGV (Certificaat Gezond Verstand),

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 17:52 



 
Profiel   

Laaavo schreef
Ooit van het CBB gehoord? (Certificaat Buitenritten Begeleiden) /3

Sorry, Google geeft daar geen enkele hit op, dus volgens mij is jouw duim groter dan die van I-net.
Wat erbij in de buurt komt: http://www.mansour.nl/cursussen/buitenritcertificaten maar dat is duidelijk niet hetzelfde.

Huertecilla schreef
Laaavo schreef
Ooit van het CBB gehoord? (Certificaat Buitenritten Begeleiden) /3


:)*
Dat is een applicatie cursus bij het CGV (Certificaat Gezond Verstand),

Is dat de vernieuwde versie van CGBV? }:)

Waar die B voor staat snap je ongetwijfeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-11 18:28 



 
Profiel   

CBB is van de FNRS , maar is nog vrij nieuw. Je zou er via de fnrs site wat over moeten kunnen vinden .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-11 07:34 



 
Profiel   

Ja, sorry voor de late reactie!!!
Ik vroeg me af of je al een ruiterbewijs hebt..?
Bij de FNRS haal je die in 3 delen; 3 cursussen, 3 examens :list:
Als je daarvoor allemaal geslaagd ben, heb je je ruiterbewijs.
Als je dan ook nog eens boven de 18 ben, kan je verder met de cursus CBB.
Ikzelf heb die niet gedaan, en weet niet hoe alles werkt.
In het boek: 'Leer buitenrijden met plezier' Staat alle theorie die je moet weten voor de cursus, en wat je kan verwachten van het examen.
Ik weet niet of er ergens anders nog informatie over te vinden is, en heb het zelf ook nog niet gedaan, dus meer zou ik er niet over weten.

Let wel op dat als je informatie gaat zoeken over het ruiterbewijs, dat je het over het FNRS ruiterbewijs hebt.
Er is nog een beroemdere versie (SRR Ruiterbewijs), maar hier zit voor zover ik weet geen begeleidings-cursus bij.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-11 12:13 



 
Profiel   

Laaavo schreef
Ja, sorry voor de late reactie!!!
Ik vroeg me af of je al een ruiterbewijs hebt..?
Bij de FNRS haal je die in 3 delen; 3 cursussen, 3 examens :list:
Als je daarvoor allemaal geslaagd ben, heb je je ruiterbewijs.
Als je dan ook nog eens boven de 18 ben, kan je verder met de cursus CBB.

Kassa :$ !
En het ergste is nog wel dat ALS er dan wat gebeurt, dan heb je met al je papiertjes geen poot om op te staan. De juridische waarde is 0,0.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-11 12:16 



 
Profiel   

@ Ikke : Dit komt door wat..? Door slecht geregelde papieren bij de stal/manege?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-11 12:19 



 
Profiel   

Laaavo schreef
@ Ikke : Dit komt door wat..? Door slecht geregelde papieren bij de stal/manege?

Dat hele ruiterpaspoort van de FNRS heeft meer een doel: Klantenbinding!!

Er is in NL geen enkele vorm van wetgeving, op basis waarvan je rechten kunt ontlenen aan de certificaten. Daarmee zijn er ook geen vastgestelde criteria, op basis waarvan erkende examinatoren kunnen bepalen of je daaraan hebt voldaan.

Het gaat ook om certificaten!! Iedereen mag een certificaat uitgeven. Het zegt namelijk alleen dat je deelgenomen hebt aan een bepaalde cursus; het geeft geen enkele garantie op een correct beoordeeld resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-11 18:27 



 
Profiel   

Daarnaast: ruiterbewijs FNRS = ruiterbewijs SSR

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-11 19:55 



 
Profiel   

Ruiterbewijs van de FNRS is iets heel anders dan die van de SRR!!!
Ander boek, andere cursus, ander certificaat!
Bij de SRR krijg je na geslaagde afsluiting een of andere verzekering..? Hiervan weet ik niet veel, maar het is zeker niet hetzelfde!

Oja, over de geld- en verzekerings kwesties: Het FNRS CBB doet idd niks voor verzekeringen, alles blijft eigen risico, (Je doet er wel verstandig aan om deze risico met je stal te bespreken!).
Het FNRS CBB is puur en alleen voor de kennis, en regels... Die lijken me toch wel handig om te kennen....! Bovendien is het handig om te kunnen laten zien als je ergens buitenritten wil begeleiden!

Ps: De certificaten waarover ik het heb, staat toch echt duidelijk Geslaagd voor dit en dat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-11 08:15 



 
Profiel   

Laaavo schreef
Ruiterbewijs van de FNRS is iets heel anders dan die van de SRR!!!
Ander boek, andere cursus, ander certificaat!
Bij de SRR krijg je na geslaagde afsluiting een of andere verzekering..? Hiervan weet ik niet veel, maar het is zeker niet hetzelfde!

Oja, over de geld- en verzekerings kwesties: Het FNRS CBB doet idd niks voor verzekeringen, alles blijft eigen risico, (Je doet er wel verstandig aan om deze risico met je stal te bespreken!).
Het FNRS CBB is puur en alleen voor de kennis, en regels... Die lijken me toch wel handig om te kennen....! Bovendien is het handig om te kunnen laten zien als je ergens buitenritten wil begeleiden!

Ps: De certificaten waarover ik het heb, staat toch echt duidelijk Geslaagd voor dit en dat...

Maar het blijven certificaten zonder centraal vastgelegde en erkende(!!) toetsingscriteria. Daarmee is de juridische waarde nog steeds 0,0.....

Het kan misschien handig lijken; als het wat gebeurt zal zowel de verzekering als de rechter z'n schouders ophalen over dat certificaat en het terzijde leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-11 12:32 



 
Profiel   

Ja, ikke; dat klopt, dit heb ik je al eerder horen zeggen, en het is waar. De reden waarom ik de FNRS Buitenrij-cursessen aanraad:

Laaavo schreef
Het FNRS CBB is puur en alleen voor de kennis, en regels... Die lijken me toch wel handig om te kennen....!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-11 18:15 



 
Profiel   

Laaavo schreef
Ja, ikke; dat klopt, dit heb ik je al eerder horen zeggen, en het is waar. De reden waarom ik de FNRS Buitenrij-cursessen aanraad:

Laaavo schreef
Het FNRS CBB is puur en alleen voor de kennis, en regels... Die lijken me toch wel handig om te kennen....!

Maar de regels zijn niet zo moeilijk dat ik daar een "peperdure" cursus van de FNRS voor nodig heb.
Bovendien moet je in NL vaker wel dan niet de regels overtreden om zelfs maar kans te maken ergens veilig te komen met je paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-11 18:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen