Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 162 [ 4042 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 162  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

nakomelingen van Don Cremello du Bois

 
Profiel   

:wave:
Ik zie regelmatig wat foto's langs komen van nakomelingen van deze hengst.
In april verwacht ik een veulen van Don Cremello uit mijn NF merrie van Marnehoeves Everest.
Het leek me daarom leuk en interessant om er 1 verzameltopic van te maken.
Hoe zijn jullie pony's? Hoe groot worden ze? Hoe is hun karakter? Wanneer verwachten jullie een veulen en uit welke merrie's? Waarom hebben jullie gekozen voor Don Cremello enz.

Dit is mijn merrie:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-12 14:37 



 
Profiel   

F-AM --> FB

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-12 15:00 



 
Profiel   

Hoi, ik meld me hier even, werd door marjolein getipt :P

Mijn merrie Bo ( sjapoer ox x condor ox) heeft vorig jaar april een veulentje gehad van de hengst don cremello du bois. Waarom ik voor deze hengst heb gekozen?! Ik vond het gewoon een leuke lieve hengst met mooie bewegingen, daarbij dacht ik dat hij goed zou passen bij mijn, wat rankere merrie... Ik wilde graag een hengst met minder arabisch bloed dan mijn merrie (98%) ..ik heb er verder geen verstand van dus heb gewoon mijn gevoel gevolgd... Het was het eerste veulen van Bo en het eerste veulen wat ik ooit fokte... Ben erg blij dat ik voor deze hengst gekozen heb en ben super blij en trots op m'n kleine meisje!!

Topic geboorte: [KS-ITP] Geboren: Deepani's Sirana (v.Don cremello du Bois)
1 week oud: [KS-ITP] Valk merrie Deepani's Sirana (Don cremello du bois) 1wk oud.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Sirana staat ondertussen in de opfok bij stal Huusstede in Aalten, Ze word daar erg goed verzorgd
en heeft het er super naar haar zin, regelmatig krijg ik foto's van haar doorgestuurd :D
Qua karakter is ze tot nu toe net mama... ze is erg ondeugend, en een echt dametje!! ze is heel bijdehand
en absoluut niet bang voor de buitenwereld. Wat ze van papa heeft is de rust die ze in zich heeft, ze laat zich niet snel van de wijs brengen, ze doet haar ding en ook al gebeuren en spannende dingen, ze trekt zich nergens wat van aan.

Ze ziet er nu zo uit: (17 april word ze 1 jaar)

dec 2011
[ img ]

feb 2012
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 08:13 



 
Profiel   

En ook ik werd getipt door Marjolein :D

Ik heb dus ook een Don Cremello nakomeling. Dazzle Me is een hengstveulen en zijn moeder is n kruising New Forest X Tinker (M) X Arabier (V). Waarom ik voor deze hengst heb gekozen lijkt erg veel op de uitleg van _Fer_. Hij heeft een superkarakter en aangezien mijn merrie erg rank was wilde ik graag een net iets forser veulentje fokken. Voor mijn merrie was het haar 1e veulen en ze bleek een perfecte moeder te zijn! Voor mij is Dazzle mijn 3e gefokte veulen, zijn moeder (CubaLibre's Chennai) was mijn eerste zelfgefokte en daarna heb ik nog een hengstveulen gefokt (volle broer van Chennai, hij droeg de naam CubaLibre's Rambaldi. Hij is verkocht aan een bokker en gaat nu door het leven als Fury).

Voor mij is Dazzle Me voorlopig het laatste veulen geweest die ik gefokt heb aangezien ik de merrie ondertussen verkocht heb en ze staat bij een bokker in Vlaardingen.

Dazzle Me staat in de opfok bij de Eifelopfok in duitsland. Hij wordt 26 april een jaar.

Geboortetopic: [KS-ITP] Geboren!!!! Dazzle Me CL (v: Don cremello du Bois)
1 week oud: [KS-ITP] Dazzle Me CL 1 week oud

Dazzle Me net enkele uren oud en voor de 1e keer buiten
[ img ]

1,5 maand oud
[ img ]

4 maanden oud
[ img ]

Dazzle Me (links) in de opfok MET zijn 2 halfbroertjes Disarono du Bois en Dialan du Bois.
[ img ]

En nog een van november. Ik krijg wel regelmatig foto's doorgestuurd maar die heb ik zo snel even niet bij de hand.
[ img ]

Ook ik ben erg blij met de door mij gemaakte keuze en Dazzle is een hengstje met een mega goed karakter en hij heeft (tot nu toe) nog helemaal geen hengstenstreken. Het is in ieder geval een blijvertje want ik ben stapelgek op mijn kleine mannetje.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 09:02 



 
Profiel   

Marjolein is goed bezig want ook ik kreeg een tip :D
Wie heb ik gedekt met Crempie:
Aliese (in 2009 en 2011)
[ img ]
Ze is een baccarav van de corijonXhondsrug raspoetin.
Ik heb haar met crempie gedekt omdat ik er al veel drachtig had van mijn eigen hengst en crempie al vanaf veulen af aan kon. Ik vond het daarbij zonde om de kwaliteit van lisa niet te gebruiken en haar met chewano te dekken, en ik wilde graag een palomino veulen. Anders had ik haar (weer) met djamaï gedekt waar een goede nakomeling van rondloopt van deze merrie waar we zeker nog wel wat van in de sport gaan horen. Omdat het eerste veulen een hengstje was 2011 nog eens geprobeert en hoop nu binnen 8 weken een merrie te mogen verwelkomen (is over 5 weken uitgerekend), maar een hengstje mag natuurlijk ook! En hopelijk een mooie donkere gezien de koolvos kleur van lisa.

Debora (2009)
[ img ]
De volle NF stermerrie die ik heb staan van jasperXmerrie moscan.
Een veulen fokken met weinig arabisch bloed spreekt me erg aan omdat veel hengsten veel arabisch bloef hebben maar crempie net genoeg om het veulen in het nrps te krijgen en daarbij hopend op een smokey black merrie, heeft mij de keuze doen maken, daarbij stond de merrie toen ik haar aankocht vlakbij de duitse grens en dus gemakkelijk om daar nog te laten dekken voor ze naar noord holland kwam.

Myra's Myrza (2011)
[ img ]
Uit een papierloze merrie die ik destijds in mijn bezit had en de niet ggk hengst hengst Manuel van de Mieldijk (ruin loopt in de sport). Zijn afstamming was Marnehoeve's everestXMelvin.
Voor myrza wilde ik een hengst die een cool karakter bracht en het liefst nog een apart kleurtje. Hij moest verbeteren op hals aanzet en nog wat punten en ookal wilde ik liever een ggk hengst uiteindelijk toch voor crempie gekozen.
Toen de merrie thuis kwam heeft uiteindelijk mijn eigen hengst haar 1x half gedekt dus het zou best kunnen dat ik uiteindelijk toch een appaloosa veulen krijg, ook geen ramp maar niet geplant.

Veulens:
Delano (Aliese)
[ img ]

Devaney (Debora)
[ img ]

Komend jaar wil ik ook een merrie door crempie laten dekken, maar weet nog niet precies welke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 10:26 



 
Profiel   

leuk dat jullie hebben gereageerd! Dank je wel Marjolein ;)
Stuk voor stuk leuke pony's met uitstraling!

Fijn toch dat we allemaal vooral voor karakter zijn gegaan bij Cremello.
Dit was voor mij het belangrijkste punt, je fokt toch een d(kinder)-pony.
Er zijn al genoeg hete bloederige paarden/pony's dus voor mij was dat rustige karakter echt het belangrijkst.
Kylah is ook heel rustig en lief dus moet een goede combi zijn.

Daarnaast wilde ik juist wat steviger blijven bij de bouw van het veulen.
Kylah is van het oude stevige type NF. Dat vind ik leuk en wilde ik graag behouden.
Echter vind ik dat ze wat langer in nek en rug mag zijn. Ook het achterbeen wil ik graag verbeteren.
Ky heeft best moeite met goed ondertreden. Dit doet ze als ze goed wordt gereden wel maar gaat niet van nature. Ik denk dat Cremello dit kan verbeteren.

Daarnaast geeft hij nog leuk kleur door ook! Wat wil je nog meer :)
Het liefst had ik ook een goedgekeurde hengst gekozen maar aangezien dit ons eerste veulentje wordt vond ik cremello een leuke testcase :D
Mocht er uitkomen wat ik wil, wil ik Kylah in 2013 weer laten dekken door hem. Hopelijk is hij dan goedgekeurd!

Ben benieuwd naar de veulens van dit jaar!
Vorig jaar waren er volgens mij veel palomino veulens dus ben benieuwd wat dit jaar de bovenhand gaat hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 12:20 



 
Profiel   

Hangt natuurlijk af van de moeders want crempie geeft vos+creme door en misschien mocht hij dit bezitten agouti(?) maar die komt alleen tot uiting bij zwart en die moeder moeder dan meegeven. Mijn vos merrie geeft dus een palomino, maar de bruine zou een valk kunnen geven, afhankelijk of ze drager is van het vos gen of niet en of ze het agouti(?) gen doorgeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 12:31 



 
Profiel   

ik ga inderdaad uit van een valk uit mijn bruine merrie.
Er zit veel bruin/zwart in haar lijnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 12:33 



 
Profiel   

geen vos te vinden?
Mijn nf draagt namelijk wel het gen voor vos en myrza haar vmv is ook vos (melvin). Echter heeft manuel 1 veulen gegeven en myrza zelf ook nog maar 1, beide bruin, maar zegt niets. De moeder van myrza is verder niets van bekend maar heeft 2 bruine gebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 12:42 



 
Profiel   

@lailapri: Crempie heeft 2 verdunningsgenen en geeft die dus ook altijd door volgens mij. Daardoor krijg je op welke kleur merrie dan ook altijd een verdunnings kleur (Smokey black (cremello of perlino op zwarte merrie), valk (op bruine merrie), palomino (op vos merrie) of cremello (op palomino merrie).
Vanuit de merrie komt de kleur dan.... Ben geen kleurengenetica maar volgens mij geeft hij geen vos gen door want dan zou je namelijk ook kans hebben op een normaal gekleurd veulen en dat is niet zo. Als je zou dekken met een palomino dan heb je wel de kans op een normaal gekleurd veulen, bij een cremello of een perlino heb je die kans niet omdat deze altijd een verdunningsgen doorgeven.

Don't shout me iff I'm wrong.....

Edit: Even opgezocht :D

De cremello en de Perlino zijn pseudo-albino's

Een cremello kleurig paard is een paard met een rose huid, en blauwe ogen
het is een kleur, dus het heeft pigment.

een cremello draagt genetisch gezien 2 creme-genen met zich mee,
dat is de oorzaak van zijn lichte kleur

Deze dubbele verdunning (twee cream genen) verdunt zowel het rode als het zwarte haar. Een bruin paard met twee creme genen wordt "Perlino" genoemd. Een vos met twee creme genen wordt een "Cremello" en een zwart paard met twee creme genen wordt een "Smoky Cream".

Alle nakomelingen van een "dubbel verdund" paard zijn drager van één creme gen en dus altijd een Palomino, Valk of Smoky Black. Een Cremello gekruist met een Vos geeft dus altijd 100% een Palomino!
Een Palomino, Valk en Smoky Black hebben dus maar één cream gen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 13:41 



 
Profiel   

Ik zal niet schieten, maar als hij alleen een creme gen door gaf is er niets om uit te bleken
vos-palomino-cremello
bruin-valk-perlino
zwart-smokey black-smokey cream

Omdat het een cremello is draagt hij geen zwart, dan zou het een smokey cream zijn geweest omdat zwart dominant is over vos.
Bruin is zwart+Agouti.
Agouti zie je niet bij vos en een vo kan dit gen dus wel dragen en met een zwarte een bruin veulen geven.
Een cremello is dus vos-vos en creme-creme en evenueel agouti(-agouti) Hij geeft dus een gen voor vos door en 1 creme. Dus het veulen zou in ieder geval palomino worden. Afhankelijk van de moeder kan het dan nog smokey black/valk worden of cremello/perlino/smokey cream.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 13:50 



 
Profiel   

oke, ik zal maar weer eens in de boeken duiken..... *duikt in dr boekenkast*
Feit is dat als je dekt met een cremello je alleen maar een veulen met een verdunningsgen kan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 14:29 



 
Profiel   

ik heb even terug gekeken in de stamboom van Kylah.
Volgens mij is Monday's Moscan een vos. Verder veel bruin en zwart...
Qua kleuren vind ik heel moeilijk.
Ik dacht ook dat cremello 2 verdunningsfactoren heeft en dus op een kleur zonder verdunningsfactoren 1 verdunning mee geeft.

http://www.allbreedpedigree.com/kylah

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 14:31 



 
Profiel   

dun is toch wildkleur?
hij heeft idd 2 genen voor creme, maar ook een of twee van de basiskleuren (zwart/vos in geval van cremello dus 2x vos) en kan dus drager van agouti. Veulen van Kylah kan dus palomino, valk of smokey black worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 15:13 



 
Profiel   

maar met de meeste kans op valk toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 15:39 



 
Profiel   

kylah schreef
leuk dat jullie hebben gereageerd! Dank je wel Marjolein ;)
Stuk voor stuk leuke pony's met uitstraling!

Fijn toch dat we allemaal vooral voor karakter zijn gegaan bij Cremello.
Dit was voor mij het belangrijkste punt, je fokt toch een d(kinder)-pony.
Er zijn al genoeg hete bloederige paarden/pony's dus voor mij was dat rustige karakter echt het belangrijkst.
Kylah is ook heel rustig en lief dus moet een goede combi zijn.



Wij hebben 4 jaar geleden de halfzus van Don Cremello gekocht, dus uit de zelfde moeder. Izzy du Bois
Ook een echte kinderpony.
[ img ]

heerlijk beest :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 15:44 



 
Profiel   

afhankelijk wat de verdere genen zijn.
Cremello heeft met mijn zwarte een smokey gegeven en draagt dus 0 of 1 keer agouti (A) en 2x vos (ee).
de moeder is bruin en draagt dus minimaal 1x zwart (E) en 1x agouti (A) de andere kan zwart of vos zijn met of zonder agouti.
Formule Don cremello is:
ee aa CrCr of ee Aa CrCr
Formule Kylah:
EE AA of Ee AA of Ee Aa of EE Aa

Dus in geval van ee aa CrCr met EE AA zijn de percentages:
100% valk

ee aa CrCr met EE Aa
50% smokey black
50% valk

ee aa CrCr met Ee AA
50% Palomino
50% valk

ee aa CrCr met Ee Aa
50% palomino
25% valk
25% smokey Black

---------------
ee Aa CrCr met EE AA
100% valk

ee Aa CrCr met EE Aa
75% valk
25% smokey Black

ee Aa CrCr met Ee AA
50% palomino
50% valk

ee Aa CrCr met Ee Aa
50% palomino
37,5% Valk
12,5% smokey Black

Snap je het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 15:56 



 
Profiel   

wauw mooie pony is Izzy! Heel grappig is dat de merrie naam die ik bedacht heb voor het veulen van Kylah Issey is :)

Ja snap het lailapri! wat een berekeningen.
Hoe kan je nou echt achterhalen welke kleur genen je pony/paard hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 16:03 



 
Profiel   

via dna of als ze eens een basiskleur vos veulen brengt, dan is ze igg Ee alleen dan nog de vraag of ze Aa is of AA. Bij een keer een basiskleur zwart veulen uit een basiskleur vos vader weet je dat ze Aa is. Maar dna is sneller en duidelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 19:15 



 
Profiel   

marjolein88 kan meer over de hengst vertellen, aangezien zij de hengst hebben gefokt en ook de eigenaar zijn erover :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-12 22:12 



 
Profiel   

nu heb ik al een keer DNA laten trekken bij Kylah om papier bij haar aan te vragen.
Eens kijken of ik dat kan opvragen. Misschien weten ze het van Cremello ook wel...

@ketaki: ik ben benieuwd naar de nakomelingen van Cremello. Van hem weet ik al een hoop aangezien mijn merrie al gedekt is door hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-12 09:40 



 
Profiel   

ik weet niet of ze daar ook naar kleur kijken of dat je dan nog apart dna voor moet laten doen.
Crempie zijn dna profiel is ook bekend bij het nrps want mijn veulens zijn via dna aan hun papier gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-12 10:11 



 
Profiel   

lailapri schreef
ik weet niet of ze daar ook naar kleur kijken of dat je dan nog apart dna voor moet laten doen.
Crempie zijn dna profiel is ook bekend bij het nrps want mijn veulens zijn via dna aan hun papier gekomen.



Klopt die van mij ook..!! heb ze daarvoor nog over gebeld, ze zeiden dat ze alle gegevens van don cremello al hadden ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-12 10:22 



 
Profiel   

Vond dat echt netjes, bij de veulens die ik bij de merrie's had gekocht van een eigen hengst mocht ik mooi zelf de kosten van dna voor die hengst betalen terwijl diegene er daarna ook nog mee heeft gefokt en dus mooi gratis dna had van haar hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-12 10:58 



 
Profiel   

ik heb gemaild met het stamboek maar is niet naar kleur genen gekeken.
daar zou ik dan een apart onderzoek voor moeten doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-12 14:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 162 [ 4042 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 162  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen