Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verschillende uitvoeringen van het steigeren

 
Profiel   

Jaja, EINDELIJK genoeg beeldmateriaal verzameld om aan dit topic te kunnen beginnen _O_
Bij veel mensen stond toch dit topic hoog op het lijstje na de voorgaande topics:
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van het compliment
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de spagaat
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen klassieke buiging
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de Jambette

Ik begin eens met een heel duidelijk verschil tussen 2 types steigers, beide uitgevoerd door Silke.

Steiger 1:
Hier zie je dat Silke Het gewicht wel goed heeft verdeeld over het lichaam, maar bezig is met uitslaan. Hierdoor raakt ze voorwaarts iets uit balans.
Verder is het een relatief nette steiger, de staart losjes gedragen en het ziet er ook echt eenvoudig uit om naar te kijken.
De hals is mooi gebogen en ze is in goed evenwicht.
[ img ]

Steiger 2:
Hier zie dat ook het gewicht weer goed verdeeld is maar het ziet er al een stuk lastiger uit. Aan de spierspanning kun je zien dat ze veel kracht moet zetten om in deze houding te blijven.
Hij is niet helemaal correct, de onderhals is te zien maar verder houd ze goed balans. Deze steigerhouding is dan ook ideaal om te lopen, door het verplaatsen van de hals kan ze evenwicht houden terwijl ze haar benen bij elkaar houd. (Een paard kan op 2 manieren in balans blijven: door uit te slaan en door de gewichtverdeling met de hals te bepalen)
[ img ]

Vienna bepaalde haar evenwicht altijd met het slaan van haar voorbenen.
Haar halshouding is hier correct en ze staat relatief ontspannen en in evenwicht.
[ img ]

Op deze foto is duidelijk te zien hoe een paard zijn lijf gebruikt om omhoog te komen.
Door onder te stappen kan een paard zich door de rug omhoog 'liften'.
Er zijn ook paarden die gooien eerst hun hoofd omhoog en dan volgt het lichaam pas, dat is niet goed voor de rug en kan zelfs blessures opleveren.
Ook hier word de achterhand krachtig gebruikt en is de hals/hoofd houding correct, Vienna is mooi in evenwicht.
[ img ]

Nike steigert altijd een tikkie voorwaarts, hierdoor kan hij niet langer in de lucht blijven.
Je kunt hier goed zien dat hij wat 'langer' in zijn lijf blijft tijdens het steigeren. Verder is de halshouding wel goed maar zou het meer op de achterhand mogen.
[ img ]

Dit paard steigert hier eigenlijk een beetje 'over the top'
De achterbenen zijn enorm gestrekt en het paard duwt zichzelf teveel omhoog waarbij de uiteindelijke beweging teveel voorwaarts is.
[ img ]

Opzich is dit een best mooi begin voor een steiger, ondertreden en het niet omhoog gooien van het hoofd.
Alleen is dit veel te voorwaarts en blijft het paard ook lang in zijn bovenlijf.
[ img ]

Hier een mooi duidelijk voorbeeld van een geval waar het hoofd teveel omhoog werd gegooid en het 'lichaam meer volgde'
Je kunt zien dat dit paard duidelijk uit balans en voorwaarts is, als hij meer door de achterhand zou zakken en wat meer zou ondertreden, en daarnaast de hoofdhouding aan zou passen zou het al een stuk beter zijn :)
[ img ]

(helaas een heel wat minder duidelijk plaatje)
Deze steiger is best goed, zeker vanwege de bouw van het paard, zwaardere paarden hebben vaak toch wat meer moeite om het gewicht goed op de achterhand te krijgen.
Deze hengst gebruikt zijn voorbenen EN halshouding om goed in evenwicht te blijven. Hij zou nog iets op de achterhand mogen zakken en dan is dit een top steiger!
[ img ]

Deze leuke stip zakt super door de achterhand, maar de hals/hoofd houding is nog niet helemaal lekker, daarnaast is de steiger nog nét iets teveel voorwaarts gericht
[ img ]

Dit is het perfecte voorbeeld van een steiger vanuit het spelen.
Een heel mooi begin! Maar natuurlijk enorm voorwaarts en springerig. De halshouding en kracht van de pony zijn al erg goed, maar ze moet nog goed leren waar het gewicht te laten en waar de benen te laten.
[ img ]

Een mooie gecontroleerde steiger, lekker op de achterhand en met goede hoofd/halshouding
[ img ]

Hier hetzelfde paard met een wat hogere steiger, nog steeds een goede buiging in de achterbenen maar je kunt duidelijk zien dat het paard in de hoofd/halshouding zoekende is omdat per hoogte van een steiger de gewichtsverdeling telkens anders is.
[ img ]

Deze fries voert het steigeren erg netjes uit!
Omdat ze wat langer in de rug is valt ze nog wel wat naar voren, maar iets naar de achterhand toewerken en hij is perfect, de hals is mooi gebogen, het paard is relatief goed in evenwicht.
[ img ]

Hier een foto zoals het NIET moet
Je kunt zien dat het hoofd omhoog gegooid word, de onderhals er enorm op word gezet en Silke compleet uit elkaar valt.
Als je op deze manier een paard telkens laat steigeren zonder er aan te werken om het te verbeteren kan een paard écht blessures oplopen.
Precies hetzelfde als wanneer een paard uit elkaar met een hertehalsje word gereden, niet goed voor je paard :)
[ img ]

En nog even een tip:
Zorg ervoor dat je paard gecontroleerd en in balans steigert voor je er op gaat zitten. Steigert je paard zoals de laatste foto, dan beschadig je meer dan je lief is :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:30 



 
Profiel   

Erg mooi en leerzaam! Ik ga er eens goed op letten bij de van mij!
Edit: Ik heb eens gekeken naar de meeste foto's en kom er achter dat die van mij ongeveer als de fries steigert. Af en toe mag hij iets meer geven omdat hij soms inhoud of het heel snel doet om snel een beloning te krijgen. En als hij te uitbundig is is t als Nike.


Laatst bijgewerkt door Shirrlfl op 23-08-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:32 



 
Profiel   

Nikki je hebt altijd superhandige topicen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:37 



 
Profiel   

Super zeg! zal ik nog een paar foto's posten met foto's hoe het vooral níet moet! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:38 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Super zeg! zal ik nog een paar foto's posten met foto's hoe het vooral níet moet! :))

Ik wacht :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:38 



 
Profiel   

Super leuk topic Nikki!
Het is ook erg leerzaam! Ik ga het nu ook zeker even volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:43 



 
Profiel   

Mijn shetlander houd zijn hals gestrekt, ik heb een foto hoe het niet moet.
Doris vind het lastig om in een goeie balans te steigeren.

[ img ]

Lady mijn welsh daarintegen heeft een hele mooie en nette steiger :).
Zei kan haar balans goed verdelen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:47 



 
Profiel   

opzich een mooie! (en de meest recente)
[ img ]

:=
[ img ]

hij vergat even dat hij zijn achterbenen moest laten staan. :=
[ img ]

wél netjes
[ img ]

níet zo dus!
[ img ]

hoofdhouding!
[ img ]

mwah!
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2114_n.jpg

hier kende hij het net 10 min en was het hoger dan vewacht, daarom dat touw!
[ img ]

een van de eerst ohz!
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0706_n.jpg

laag
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3864_n.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:48 



 
Profiel   

Leuk topic! De echte levade heb ik nog niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:53 



 

Yay ik sta in het topic :) whoohoo! erg leerzaam altijd nikki! leuk weer! veel foto materiaal dit keer, erg leuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 20:59 



 
Profiel   

Wauw! heel erg leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:05 



 
Profiel   

Mooi topic Nikki!
Mooi om te zien hoe veel verschil er tussen zit. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:11 



 
Profiel   

Woow :d
GE voelt u toch ook klein als je daar naast staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:13 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van Sil?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:23 



 
Profiel   

saskiakefie schreef
Leuk topic! De echte levade heb ik nog niet gezien.


Dan heb je het even over een hele andere africhtings graad he? :P

Ik vind Sil best netjes steigeren!
Zo nog iets op de achterhand mogen en iets aan de hals hoofd houding werken, maar wel netjes in balans al :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:25 



 
Profiel   

Super handig topic weer Nikki :D
Jeuj Saf staat d'r ook in :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:29 



 
Profiel   

Erg handig topic weer, Nikki! :) Kunnen een hoop mensen weer wat van leren. Misschien leuk voord e volgende keer om er ook bij te zetten hoe je t kunt oplossen? :) (de verkeerde dingen dan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:55 



 
Profiel   

Erg handig en mooie voorbeelden! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:56 



 
Profiel   

Nista_RX schreef
Erg handig topic weer, Nikki! :) Kunnen een hoop mensen weer wat van leren. Misschien leuk voord e volgende keer om er ook bij te zetten hoe je t kunt oplossen? :) (de verkeerde dingen dan)


Nou, dan heb ik LAPPEN tekst :')
Dat bewaar ik wel voor mn boek :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:57 



 
Profiel   

VisibreTeam schreef
Nista_RX schreef
Erg handig topic weer, Nikki! :) Kunnen een hoop mensen weer wat van leren. Misschien leuk voord e volgende keer om er ook bij te zetten hoe je t kunt oplossen? :) (de verkeerde dingen dan)


Nou, dan heb ik LAPPEN tekst :')
Dat bewaar ik wel voor mn boek :))

Dat boek wil ik :oo :oo :oo :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 21:59 



 
Profiel   

VisibreTeam schreef
Nista_RX schreef
Erg handig topic weer, Nikki! :) Kunnen een hoop mensen weer wat van leren. Misschien leuk voord e volgende keer om er ook bij te zetten hoe je t kunt oplossen? :) (de verkeerde dingen dan)


Nou, dan heb ik LAPPEN tekst :')
Dat bewaar ik wel voor mn boek :))

Ja, wanneer komt die :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 22:02 



 
Profiel   

Als hij af is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 22:05 



 
Profiel   

VisibreTeam schreef
Als hij af is :')

Ik wacht :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 22:06 



 
Profiel   

Ik wacht ook :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 22:07 



 
Profiel   

Hoever ben je al :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-12 22:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen