Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 371  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met kippen houden

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Ik ga morgen een mooi kippenhok ophalen en wil dan twee kipjes gaan kopen.

Nu vroeg ik me af waar ik absoluut op moet letten als ik kippen ga houden.
Mijn wens is om ze vrij over het erf te laten lopen en ze snachts veilig in hun hokkie te stoppen. Ik denk ook over een ren om ze als ik niet thuis ben oid toch veilig te kunnen houden voor alle roofdieren hier op de veluwe.

Welke ziekten komen veel voor? Wat kan ik preventief behandelen?

Alvast hartelijk bedankt, groetjes Hannah

Ps kan ik ze ook vrij in de moestuin laten lopen of eten ze dan alle plantjes op?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:02 



 
Profiel   

Wat voor kippen wil je gaan houden?
Zou zelf voor drie kippen gaan, is toch een mooier geheel en mocht er ééntje eens dood gaan heb je er altijd nog 2.

Een moestuin is natuurlijk niet veilig voor scharrelende kippen :).

Qua ziektes,... kippen krijgen nog wel eens snot. Andere ziektes zijn niet echt veel voorkomend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:39 



 
Profiel   

In de moestuin laten lopen is niet heel slim, dan eten ze al je plantjes op :=

Mocht de vogelgriep komen, zou ik ze veilig binnenhouden, voor het geval dat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:41 



 
Profiel   

Ik lees mee! Wij gaan binnenkort kleine kipjes aanschaffen. Zelf heb ik een hok en een ren gemaakt.

Wat voor voer is het best? En dat soort dingen, handig om te weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:43 



 
Profiel   

moestuin niet doen of je wilt dat je moestuin een kale vlakte wordt :D
1 van onze kip is dood gegaan aan een soort ziekte ik weet niet meer hoe die ziekte heet maar ze ging er wel dood aan.
Weet je het ras al wat je wil hebben?
Wel heel leuk! en zeg even wanneer je ze gaat kopen! :9


Laatst bijgewerkt door Merlesophie op 08-05-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:44 



 
Profiel   

wortelsussie schreef
Ik lees mee! Wij gaan binnenkort kleine kipjes aanschaffen. Zelf heb ik een hok en een ren gemaakt.

Wat voor voer is het best? En dat soort dingen, handig om te weten!

bij de welkoop :j zo'n hele grote zak hebben wij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:45 



 
Profiel   

collega die kippen heeft vertelde dat ze nog wel eens bloed luis(?) kunnen krijgen maar dat je die niet op de kippen vind omdat ze in het hout leven en als de kippen op stok gaan op de kip gaan zitten en er daarna weer af gaan. hij had er iets voor maar weet niet wat maar ik denk dat als je degene vraagt waar je kippen gaat kopen die je wel wat op weg kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:49 



 
Profiel   

Inderdaad, zo'n zak voer van de welkoop. Verder scharrelen ze hier zelf een hoop bij elkaar!
Als we de stallen gaan doen lopen ze heel druk achter je aan, want zodra je hebt opgestrooid gaan ze met z'n allen in het hooi graven en scharrelen. Vinden ze prachtig!
En een tip: een stukkie zand vinden ze heerlijk om in te 'rollen' als het warm is.

Kan echt uren naar die beesten kijken :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:51 



 
Profiel   

Saar88 schreef
Inderdaad, zo'n zak voer van de welkoop. Verder scharrelen ze hier zelf een hoop bij elkaar!
Als we de stallen gaan doen lopen ze heel druk achter je aan, want zodra je hebt opgestrooid gaan ze met z'n allen in het hooi graven en scharrelen. Vinden ze prachtig!
En een tip: een stukkie zand vinden ze heerlijk om in te 'rollen' als het warm is.

Kan echt uren naar die beesten kijken :=

ja zand vinden die van ons ook geweldig en als je je verveelt kijk je lekker kip :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 16:52 



 
Profiel   

hahaha leuk hoor allemaal.
Ik weet nog niet welk ras, wil er eigenlijk twee bij een boer hier verderop weghalen (wel met toestemming natuurlijk)
Als er een dood gaat, haal ik wel een nieuwe op :)
Ai, de moestuin wordt lastig dan ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 17:04 



 
Profiel   

Als je gewoon een net over planten spant, kunnen de kippen er ook niet aan.

Je gaat dus legkippen halen? Wel goed opletten... want op het kippenforum heeft iemand een groep batterijkippen weggehaald bij een kippenboer en die dieren pikken elkaar tot bloedens toe en vertonen gestoord gedrag. Omdat ze geen sociale skills hebben. Dus zou geen batterijkippen nemen, als ze gewoon in een grote stal wonen..., prima!

Wat ze inderdaad nog kunnen krijgen is bloedluis en veerluis.
Hier staat wel veel info: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewforum.php?f=28

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 19:31 



 
Profiel   

Laptopmuis schreef
Als je gewoon een net over planten spant, kunnen de kippen er ook niet aan.

Je gaat dus legkippen halen? Wel goed opletten... want op het kippenforum heeft iemand een groep batterijkippen weggehaald bij een kippenboer en die dieren pikken elkaar tot bloedens toe en vertonen gestoord gedrag. Omdat ze geen sociale skills hebben. Dus zou geen batterijkippen nemen, als ze gewoon in een grote stal wonen..., prima!

Wat ze inderdaad nog kunnen krijgen is bloedluis en veerluis.
Hier staat wel veel info: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewforum.php?f=28

Dan moet je wel de goede kippen aantreffen want die van mij mollesteren alles wat los en vast zit om dat lekkere groente maar te krijgen hoor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 19:32 



 
Profiel   

Die bij ons komen ook uit een legbatterij en kunnen prima met elkaar hoor :). Meestal worden ze alleen niet zo oud, maar dat gaat hier ook weer niet op. De oudste is een jaar of 14 :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-13 20:15 



 
Profiel   

Ok, ik heb het hok staan, echt een heel leuk hok vind ik :)
Nu de vraag hoe en wat met de kippen. Kan ik kippen kopen en die meteen los laten scharrelen? Of moet ik ze eerst in het hok doen?
Kan ik 2 kippen gewoon bij elkaar doen?
Moet je persé zo'n drinktonnetje hebben of kan het ook gewoon met een bakje water?
Wat voeren jullie ze?
Ik heb de mogelijkheid ze eerst in het hok met geimproviseerde ren te doen, daarna pas los laten scharrelen, en de moestuin is veilig gesteld vandaag dus ze kunnen lekker op het gras en erf rond lopen.

Oja en hoe zit het met wilde dieren zoals vossen en buizerd/havik? Moet ik snachts het hok afsluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:47 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook gewoon een bakje met water. Drinken ze prima uit.
Dit voer ik ze: http://www.thuisvergelijken.nl/img/cate ... pvoer.jpgp en daarnaast nog groente.

Ik zou ze eerst in het hok doen als ik jou was :j
Ik weet niet hoe groot je hok is, maar als hij groot genoeg is kunnen alle kipjes erin. vroeg of laat moeten ze toch uitvechten wie de baas wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:50 



 
Profiel   

Hok even aan de binnenkant wit kalken tegen bloedluis. Ja zo'n drinktonnetje zorgt dat je water schoon blijft,ik heb zo'n water emmer. Ik voer legmeel gemengt met wat graan.
Zou ze wel een weekje in een ren houden zodat ze hun thuishaven kennen ,evt tegen de avond op een vaste tijd voeren zodat ze naar het hok komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:53 



 
Profiel   

En niet vergeten grid aan te bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:54 



 
Profiel   

kohtje schreef
En niet vergeten grid aan te bieden.

Ohja, vergeten bij te zeggen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:57 



 
Profiel   

grid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:58 



 
Profiel   

Dit: http://www.meghlys.com/images/products/Grit.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 19:59 



 
Profiel   

:o? waarom?
gewoon op het erf strooien?
En voer je kippen dan 1 keer per dag? s avonds?

Kom nu misschien wel heel onvoorbereid over, maar daarom heb ik juist dit topic geopend.


Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-05-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 20:00 



 
Profiel   

Die hebben ze nodig bij het produceren van de ei (de schil) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 20:01 



 
Profiel   

Freya6 schreef
:o? waarom?
gewoon op het erf strooien?
En voer je kippen dan 1 keer per dag? s avonds?

Kom nu misschien wel heel onvoorbereid over, maar daarom heb ik juist dit topic geopend.


En hoeveel voeren jullie de kippen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 20:03 



 
Profiel   

Ikzelf voer ze 2 á 3x per dag. Afhankelijk van hoe een trek ze hebben. Maar voonamelijk 's ochtends en tegen de avond ;)

Ik gooi het in het hok, maar je kunt het ook in een bak doen. Alleen mijn ervaring daarmee is dat ze de bak gewoon omgooien en het voor alsnog op de grond ligt :Y)

Nouja, is denk ik afhankelijk van de kippen van hoeveel je ze voert. Ik heb zo'n bak, die ik vol gooi en dat krijgen ze. Je ziet wel hoeveel ze opeten en hoeveel ze laten liggen, daarvan zou je een soort inschatting kunnen maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 20:05 



 
Profiel   

Wanneer je kippen los rond kunnen scharrelen is grid vaak niet heel noodzakelijk trouwens. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-13 20:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 371  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen