Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tips voor 3 merries (Ampère / Jazz / Monaco) gevraagd! :)

 
Profiel   

Hoi iedereen!

Ik ben wel eens benieuwd wat de tips hier op Bokt zijn voor onze merries :)

1) Ampéria (links op de foto)
Ampère x Weltmeyer x Donnerhall
° 2011
Fijn elastisch type met 3 goede basisgangen, mag misschien iets meer model hebben
(momenteel drachtig van For Gribaldi)

[ img ]

2) Donna (rechts op de foto)
Jazz x Havidoff x Doruto
°2010
Heeft een bijzonder goed achterbeen, met name in de draf, maar mag qua karakter iets vertrouwensvoller zijn naar de mens toe
(momenteel drachtig van Cum Laude)

3) Sidney
Monaco x Esteban x Marinier
°1999
Liep tot PSG-niveau, elastisch, grootste minpunt is haar grootte (1.64)
Op de foto in link met haar veulen van vorig jaar (Everdale)
Sidney had onder het zadel vrij veel karakter van zichzelf, niet altijd de gemakkelijskte om te rijden. Vandaar mijn keuze toen voor Everdale. Dit veulen is qua karakter magnifiek, maar zal de maat van haar moeder niet verbeteren.
(momenteel drachtig van Galaxie)

[ img ]

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10479042_10152532898452360_3223391614901565630_n.jpg?oh=ead6db6aaf17f80a8ce5e88240560bde&oe=55760A18&__gda__=1433879054_e4d7507f182b44d404d6321b72dc5baa

Bedoeling van alle veulens in er fijne rijpaarden van te maken die ook interessant zijn voor de verkoop. (Maar hej, is dat niet de bedoeling van elke fokker? ;) )

Ik ben benieuwd naar jullie ideetjes! :)

(foto's met dank aan Helliepel!)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-15 10:00 



 

Het is niet heel duidelijke info
De Ampère lijkt me mooi grootramig maar wat arm bespierd, Charmeur, Dorado, Feel Good

Voor de Jazz qua karakter iets met Flemmingh bloed, verkrijgbaar via Krack, Vivaldi etc
Toto jr schijnt ook erg braaf te zijn

Voor de oudere merrie qua verkoop een jonge hengst misschien de [naam] optie, Guardian, Governor
Of Charmeur, dan weet je dat je iets fokt wat lopen kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 11:01 



 
Profiel   

Ben geen fokker maar heb wel al een paar ontzettend leuke nakomelingen van Charmeur gezien. Mooie "gesloten" bouw. Zijn nakomelingen hebben het op de HK ook goed gedaan
Bij ons op stal staat een 1,5 jarige; ook al een fraai paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 11:09 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties al! :)

Ik ken een jonge Charmeur die inderdaad leuk gebouwd is en leuk loopt. Maar Charmeur zelf is qua karakter niet de eenvoudigste? Zoiets schrikt mij om te fokken dan wat af, maar ik ken er te weinig nakomelingen van om te weten of dat iets is dat zich voortzet...

Ampéria ziet er op foto inderdaad gigantisch mager uit, was toen nog maar net bij ons. Beide merries hadden niet meteen reserve, momenteel staan ze wel wat ronder (longewerk en onbeperkt hooi doet wonderen).
Beide jonge merries zijn niet zadelmak dus ik kan er op zich ook niet heel veel meer over vertellen?

Qua predicaten: de twee eerste zijn PROK en Sidney is Sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 11:43 



 
Profiel   

Voor de Ampere merrie zou ik Florencio eens bekijken. Hij geeft vaak mooie in het model staande paarden, mooie hoofdjes en een goed achterbeen. Charmeur zal misschien wat meer body geven, maar ook meer karakter.

Voor de Jazz merrie vind ik Vivaldi ook een hele goede keuze. Zit je gelijk wel een stuk hoger in dekgeld ook. Misschien is Geniaal (v. Vivaldi) een optie?

Voor de Monaco merrie, Jazz? Ook hoger in dekgeld, maar dan krijg je vast een goed bewegend veulen.
Qua maat misschien oppassen. Jammer dat Tango dit jaar (weer) niet beschikbaar is, dat zou een leuke zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 22:37 



 
Profiel   

Jazz Nazaten geven zowat allemaal wantrouwige nakomelingen .
Charmeur ook niet de makkelijkste ..
Zou zelf alleen daarom al geen jazz of charmeur gebruiken ..
Florencio geeft mooie paarden en floret goede bewegers .
Franklin ook goede bewegers

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-15 09:08 



 

Meestal zijn de mensen met de grootste monden over karakter van bepaalde hengsten nooit eigenaar of fokker van een nakomeling geweest

Charmeur is een hormoonbom, veel hengst, er is ook veel van gevraagd, maar om dat een slecht karakter te noemen gaat te ver
Ik heb er 2 gefokt uit verschillende merries, beide niks mis mee in de omgang en een beetje scherpte heb je nodig als sportpaard

Franklin is te jong om al wat te zeggen over zijn vererving. Persoonlijk laat ik hem staan vanwege zijn voorstand

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-15 09:17 



 
Profiel   

Ik heb ook een charmeur. Heeft een heel fijn karakter. Ook de maat heeft hij verbeterd. Hij word nu 2 en hij is zeker al even groot als zijn moeder (1,61).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-15 09:57 



 
Profiel   

Charmeur voor de Ampere om het model te verbeteren zou een optie kunnen zijn.

De Jazz, wat wil je daar nog meer aan verbeterd hebben?

Ik zou dan juist weer Vivaldi bloed aanraden voor de Monaco, geeft namelijk maat en een goed karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-15 10:16 



 
Profiel   

[***] schreef
maar om dat een slecht karakter te noemen gaat te ver

Dat zegt toch ook niemand geloof ik? ;)
Charmeur geeft zeker hele fijne paarden, maar wat ik weet over zijn karakter schrikt mij persoonlijk wat af. Als ik dat vergelijk met hoe mijn eigen merrie (United x Metall x Wolfgang) zo'n leuk karakter heeft, en hoe ik ook met het Lord Leatherdale-bloed merk dat daar echt leuke karakters in zitten, dan neig ik daar gewoon net iets meer naartoe.

Ze mogen nog zo fijn lopen, de gemiddelde ruiter is geen prof, wijzelf ook niet, dus een fijn karakter vinden wij gewoon heel belangrijk :) De ervaring leert dat je met eentje die goed kan lopen maar je telkens in de steek laat op wedstrijd, ook niet veel bent ;)

Vivaldi is Krack uit Jazz, die zou ik dan niet op een Jazz-merrie gaan zetten?
Voor de Monaco is Vivaldi-bloed misschien geen slechte tip, fokt die wat maat door? Ik ken er wel enkele van en dat zijn toch ook allemaal poppetjes! Interessant!

2 jaar geleden heb ik over de Monaco ook een topic geopend, toen kwam daar de Everdale-tip uit, waar we nu dus inderdaad een heel fijn veulen qua karakter aan hebben :) Vandaar dus dit topic, het is interessant tips te krijgen waar je zelf (nog) niet aan gedacht had! En jullie zitten in NL er ook net iets meer bovenop dan wij hier vanuit België :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-15 09:58 



 

Ik heb Carl Hester vorig jaar zijn handen vol zien hebben aan een Lord Leatherdale nakomeling, die was verschrikkelijk vervelend en veel hengst onder het zadel. Dus dan kan je overal je vraagtekens wel bij zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-15 13:09 



 
Profiel   

Uiteraard! Maar goed, los van het feit dat wij onze twijfels hebben over dat karakter, hebben we vorig jaar al voor extra Jazz-bloed gezorgd in onze hengstenkeuzes, dus daar mag dit jaar wel wat meer diversiteit in komen denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-15 14:32 



 
Profiel   

Goed om over na te denken inderdaad, een goed karakter is goud waard.

Vivaldi fokt inderdaad maat door! en een goed karakter...en als je wat meer risico wilt nemen kun je natuurlijk ook naar een zoon van hem kijken. {maar ik zou ook geen lijnenteelt op Jazz doen}

Spielberg fokt een goed karakter door en Sandreo fokt ook een goed karakter door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-15 17:45 



 
Profiel   

[***] schreef
Meestal zijn de mensen met de grootste monden over karakter van bepaalde hengsten nooit eigenaar of fokker van een nakomeling geweest
:D :D

Hier niks dan goede ervaringen met het karakter van nakomelingen van Charmeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-15 10:43 



 
Profiel   

In het Charmeur topic ook enkel goede ervaringen qua karakter Jaana! Nog niet over een stoute gelezen... al zullen die er ook zijn. Ze willen wel graag voor je werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-15 13:19 



 
Profiel   

Dat weet ik hoor Alizé :) De jouwe is de leuke waar ik van spreek :D

Er zijn zeker en vast leuke nakomelingen, daar twijfel ik niet aan ;) Van alle hengsten die er zijn staat Charmeur (mede door wat ons vorig jaar verteld is) niet echt hoog op het voorkeurlijstje van de papa...
En dan nog, ongeacht het karakter is Charmeur gewoon niet meteen een goede optie lijkt mij: Donna is Jazz, op Sidney zit er nu Jazz, dus mag het dit jaar wel eens allesbehalve Jazz-bloed zijn.
En als er dan toch voor dat soort bloed gekozen zou worden, dan neig ik inderdaad wel meer naar Vivaldi, die zou nog wel eens kunnen passen met Sidney inderdaad. Alleen is dat nu wel de minst zekere om effectief dit jaar nog vol te krijgen, aangezien ze vorig jaar zo ver over tijd ging, als ze dit jaar weer zo gaat doen is het dekseizoen al over :D

Ik geloof best dat hij brave geeft hoor, daar gaat het hem ook echt niet om ;) Er zijn gewoon nog genoeg interessante bloedlijnen denk ik! Daarom dit topic :)

Spielberg was overigens de eerste keuze voor Sidney, maar toen is het toch Everdale geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-15 16:24 



 
Profiel   

Haja leuk :D

Ik heb de bloedlijnen nog niet goed bekeken. Zat in auto :) (en ik weet er niet zoveel van :)).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-15 19:30 



 
Profiel   

Hehe, wil maar zeggen dat ik niets tegen Charmeur heb dus, dat wordt hier precies gedacht :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-15 20:02 



 
Profiel   

Héhé, hier sie, Stral!

De jonge merries zien er echt wel leuk uit. Wanneer gaan ze onder het zadel?

Ik ben de laatste jaren minder met de dressuurfokkerij bezig, maar ikzelf ben en blijf helemaal gek van Lissaro van de Helle. Wat karakter betreft kan je ze niet leuker krijgen! Deze zou mooi passen op Donna. Hij staat intussen helemaal aan de top van de dressuurindex in Duitsland.
Ik ben waanzinnig gek met mijn 3jarige. K zou er morgen al op willen, mocht het kunnen.
Maat & formaat vind ik wel iets minder, de meesten hebben niet teveel kader, nogal popperig.

Verder op mijn lijstje staan qua bloedvoering/karakter en gewoon toffe hengsten :
Chippendale (Lord Leatherdale x Negro) en Everdale
Governor
Rock Forever (blijft echt superleukerd!!!)
en De Niro, gewoon es gek doen zeg...

Edit: Fergurson ziet er ook gaaf uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 16:16 



 
Profiel   

Er zijn niet meteen plannen om ze onder het zadel te brengen eigenlijk :)

Ga die eens opzoeken nog eens allemaal!
We gaan volgende week naar Van Uytert, inspiratie opdoen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-15 17:11 



 
Profiel   

ter info, de mijne mist wel wat maat (maar dat had de Crescendo ook, kan aan de merrie liggen) maar heeft zeker wel voldoende massa/kader en lengte door het lichaam.

oh, jammer zeg, van de jonkies! Maar ja, er komt wel een hoop bij kijken natuurlijk, eenmaal ze onder het zadel zijn. Anderzijds heb je dan wel een idee op wat je moet letten qua fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-15 13:04 



 
Profiel   

Gisteren gaan kijken bij Van Uytert en vooral de Bordeaux nakomelingen spraken mij aan. Ferdeaux is knap zeg! Zou wel eens kunnen dat hij het wordt voor de Jazz merrie. Bordeaux zelf is net wat duurder en qua dekvoorwaarden minder handig voor ons... Barosso was ook heel aansprekend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-15 23:00 



 
Profiel   

Ferdeaux vond ik zoals gezegd ook super. Barroso was ik vergeten vermelden, vond ik ook heel aansprekend! Beiden mooie keuzes denk ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-15 23:20 



 
Profiel   

Er zal geen 2x voor hetzelfde bloed gekozen worden wel ;) Ferdeaux sprak vorig jaar al aan en nu terug, dus denk wel dat de kans groot is dat die het uiteindelijk wordt! (jippie, 'k vind hem knap :P )
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-15 11:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen