Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 58 van de 61 [ 1511 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Metazoa horse

 
Profiel   

No_No schreef
Metazoa is bedoeld om naast onbeperkt hooi te voeren, niet bij weidegang. Dat is het advies van metazoa



Als dat zo is, dan stop ik meteen met Metazoa. Weidegang (gras) behoort toch ook bij "ruwvoer"? Dat betekent dus eigenlijk dat alleen paarden die nooit weidegang krijgen en alleen maar in een paddock of stal staan Metazoa brokxx kunnen eten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-15 08:52 



 
Profiel   

Metazoa is bedoeld om naast onbeperkt/volledig ruwvoer te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-15 09:21 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Metazoa is bedoeld om naast onbeperkt/volledig ruwvoer te geven.


Dat dacht ik dus ook en daar hoort gras (weidegang ) ook bij. Maar goed, ik vind het allemaal bijzonder onduidelijk. Onze paarden hebben weidegang, flink aantal uren, op goed gras, krijgen 's avonds en voor de nacht voordroog kuil en 300 gr. metazoa.(Precies wat Metazoa adviseert) En nog valt Grace niet af. Het zal wel aan de weide en het kuil liggen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-15 14:47 



 
Profiel   

Gras hoort idd ook onder ruwvoer.
Maar ik zie nu mijn merrie op het gras toch ook weer wat dikker worden hoor. Staat nu van 9.00-16.00 op het gras en met de nacht met nagenoeg onbeperkt hooi (al vullen we nu de hooibak rond 18.00-19.00 pas, omdat er een paar bij staan die nooit genoeg lijken hebben en die kan je zowat rollen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-15 17:15 



 
Profiel   

Wat grappig, heeft metazoa dat dus aangepast.

Metazoa zou in eerste instantie voor paarden zijn die te dik zijn en eczeem hebben.
Omdat deze paarden vaak minder last hebben als ze geen gras meer eten wordt metazoa aangeraden met onbeperkt hooi.
Vandaar dus dat metazoa vooral bij alleen hooi aangeraden wordt.

Ik zal kijken of ik de info kan vinden van metazoa

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-15 18:49 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels weer gewoon biks gehaald van Havens, daarbij staat hij nu 6 uur op de wei en krijgt nog beetje voordroog kuil. Ik ben weer gerustgesteld. Ik wil graag het beste voor mijn paard maar ik wil niet de zenuwen hebben of hij wel genoeg binnenkrijgt omdat hij zijn kuil niet opeet.

is er iemand omgeving Haarlem die nog 3/4 zak wilt hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-15 13:33 



 
Profiel   

Met ingang van 1 juli hebben wij een nieuwe stal gevonden voor onze twee paarden. Heel fijn in een kleine kudde van, met onze paarden erbij, vijf brave paarden. Voerbeleid gelukkig in eigen hand. Voor Grace en een andere (dikke) fjord wordt aan strookbegrazing gedaan. Miss Grace is nog nooit zo dik geweest als op de stal waar wij nu nog staan, dus ik hoop dat door strookbegrazing en eventueel graaskorf, zij af gaat vallen. Op de nieuwe stal hebben zij hooi van eigen land, gewoon hooi en geen kuil. Ik ben ook van plan een slowfeeder voor Miss Grace in haar stal te plaatsen. Straks kan het, nu nog niet omdat de boer het niet wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-15 14:18 



 
Profiel   

hier op de manege zijn mensen die,en zo'n slowfeeder propvol hooi in de stal hebben hangen,en de paarden krijgen 2x daags metazoa ,en de paarden staan overdag de hele dag op de wei.
lijkt mij een beetje teveel van het goede lijkt mij,als ik alles zo even een beetje door lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-15 13:03 



 
Profiel   

pikeurmiep schreef
hier op de manege zijn mensen die,en zo'n slowfeeder propvol hooi in de stal hebben hangen,en de paarden krijgen 2x daags metazoa ,en de paarden staan overdag de hele dag op de wei.
lijkt mij een beetje teveel van het goede lijkt mij,als ik alles zo even een beetje door lees.

Dan is zo niet te beoordelen voor ons.
Hangt van veel factoren af.
Hoeveelheid gras er staat, en soort gras.
Kwaliteit van het hooi, voordroog. En de hoeveelheid in gewicht ze ervan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-15 14:46 



 
Profiel   

Ik heb een vraagje aan eigenaren, mijn paardje heeft 2 x een ophoping/verstopping achterin de mond gehad van Metazoa, gelukkig met de waterslang kunnen spoelen. Jaren voer ik al zelf nog nooit last gehad van ophopingen. Paardje was niet haastig met eten gewoon zoals hij normaal brok of muesli at.

Hij kreeg eerst alleen de brok, als proef een tijdje de lucernebrok erbij gegeven. Helaas lust hij die lucerne niet (meer) Ik mix nu dus met Hartog losse lucerne dit gaat goed qua eten en niet meer ophopingen in de mond.

Toch ben ik benieuwd of er meer mensen hebben meegemaakt dat het ophoopt achter in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-15 19:52 



 
Profiel   

Geen ervaring mee wat ze krijgt het hier ook altijd met grove lucerne.
Heeft het wel eens een enkele keer los gehad maar toen geen hinder van ondervonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-15 20:05 



 
Profiel   

pikeurmiep schreef
hier op de manege zijn mensen die,en zo'n slowfeeder propvol hooi in de stal hebben hangen,en de paarden krijgen 2x daags metazoa ,en de paarden staan overdag de hele dag op de wei.
lijkt mij een beetje teveel van het goede lijkt mij,als ik alles zo even een beetje door lees.


Hoezo teveel van het goede?
Paard moet onbeperkt hooi kunnen eten? Vitaminebrok is extra?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-15 21:32 



 
Profiel   

Omg geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt 24/7 gras. Heel wat anders dan 24/7 hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-15 10:42 



 
Profiel   

Hahha ik ook niet hoor Mrjo89, als ik haar 24/7 op het gras zet kan ik haar ook echt rollen.
Overdag gras en met de nacht hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-15 10:46 



 
Profiel   

Idd. Ze gaan hier nu om 1 u op gras en om 5 u eraf. Das ook wel echt mijn max. Of hun max.
Gek genoeg lijkt mijn eczemer beter te gaan. Je kan d'r geen touw aan vast knopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-15 11:28 



 
Profiel   

_PatriciaH schreef
pikeurmiep schreef
hier op de manege zijn mensen die,en zo'n slowfeeder propvol hooi in de stal hebben hangen,en de paarden krijgen 2x daags metazoa ,en de paarden staan overdag de hele dag op de wei.
lijkt mij een beetje teveel van het goede lijkt mij,als ik alles zo even een beetje door lees.


Hoezo teveel van het goede?
Paard moet onbeperkt hooi kunnen eten? Vitaminebrok is extra?


Hangt van het soort paard af.
Mijn paard kan zeker niet met onbeperkt ruwvoer staan. Andere paarden kunnen dat juist weer goed gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 12:02 



 
Profiel   

Hoezo kan jouw paard geen onbeperkt ruwvoer hebben? Dat het niet onbelemmerd kan snap ik, maar uit een 2x2cm maas slowfeeder? Eventueel deels haverstro of graszaadhooi (wel ruwvoer, maar energiearm).

Dat je een hoop paarden niet gewoon een onbeperkt hooi op de grond kan voeren en dan verwachten dat ze niet dik worden, is logisch. Maar op deze manier niet onbeperkt kunnen voeren, dat zijn er maar weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 12:31 



 
Profiel   

Maar niet alle paarden kunnen niet tegen graszaadhooi.
Ik hoef mijn merrie dat ook niet meer te voeren hoor want dan is het wachten op problemen.
Jammer overigens wel, want is mooie buikvulling naast gewoon hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 12:50 



 
Profiel   

Ik hoor dat inderdaad wel vaker, daarom gaf ik ook haverstro aan. Ook gerstestro wordt soms gevoerd (maar heeft niet mijn voorkeur). Voor onze shetten gaan we binnenkort daar ook voor kijken. Ze worden nog niet te zwaar, maar tegenwoordig staan ze wel eens een uurtje (2x per dag) zonder hooi en als ze weer beginnen met aankomen, moeten we dus wat anders gaan bedenken erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 14:45 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Maar niet alle paarden kunnen niet tegen graszaadhooi.
Ik hoef mijn merrie dat ook niet meer te voeren hoor want dan is het wachten op problemen.
Jammer overigens wel, want is mooie buikvulling naast gewoon hooi.


Graszaadhooi moet je sowieso mee uitkijken! http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 17:33 



 
Profiel   

Mijn paard heeft de eerste winter graszaadhooi gehad als buikvulling maar zijn slijmvliezen werden toen helemaal geel. Ik ga dat echt niet weer voeren.
Stro eet hij niet. Er zou ook fructaan in stro zitten geloof ik.

Mijn paard heeft een te hoog glucose gehalte en hij is te vet ondanks dat hij op dieet staat. Die ga ik dus echt niet onbeperkt voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 12:58 



 
Profiel   

In iedere grondstof zit suikers (fructaan/glucose), ook in hooi. Hooi zit gemiddeld op 10%. Haverstro zit tussen de 3.5 en 4.5%

Het ene stro is het andere niet. Een hoop paarden eten geen tarwestro, een beetje gerstestro en haverstro nog wat beter. Koolzaadstro eten zeer weinig paarden, gelukkig, want dat geeft zeer ernstige verstoppingen.

Ik vind absoluut niet per se dat je stro moet voeren, of onbeperkt. Als een paard minimaal 1% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer binnen krijgt (dus bij een fjord van 500kg, 6kg hooi) en niet langer dan het liefst 3 maar uiterlijk 6 uur achter elkaar zonder ruwvoer staat (luchtzuigers liefst 0 uur en uiterlijk 3 uur), terwijl hij daarbij geen krachtvoer krijgt (maar eventueel wel een vitaminekorrel, bij wel krachtvoer kan het ruwvoer omhoog namelijk. De advieshoeveelheid is normaal 1.5% lw ds ruwvoer. 1% lw ds aan ruwvoer is enkel voor paarden die anders te dik worden).

Ik ben wel nieuwsgierig of je onbelemmerd voert of dat je via een vertrager voert. Want dat maakt qua "onbeperkt" voeren enorm uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 15:06 



 
Profiel   

ElCid schreef
kiki1976 schreef
Maar niet alle paarden kunnen niet tegen graszaadhooi.
Ik hoef mijn merrie dat ook niet meer te voeren hoor want dan is het wachten op problemen.
Jammer overigens wel, want is mooie buikvulling naast gewoon hooi.


Graszaadhooi moet je sowieso mee uitkijken! http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

Ja is mij bekend hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 15:37 



 
Profiel   

Mizora schreef
In iedere grondstof zit suikers (fructaan/glucose), ook in hooi. Hooi zit gemiddeld op 10%. Haverstro zit tussen de 3.5 en 4.5%

Het ene stro is het andere niet. Een hoop paarden eten geen tarwestro, een beetje gerstestro en haverstro nog wat beter. Koolzaadstro eten zeer weinig paarden, gelukkig, want dat geeft zeer ernstige verstoppingen.

Ik vind absoluut niet per se dat je stro moet voeren, of onbeperkt. Als een paard minimaal 1% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer binnen krijgt (dus bij een fjord van 500kg, 6kg hooi) en niet langer dan het liefst 3 maar uiterlijk 6 uur achter elkaar zonder ruwvoer staat (luchtzuigers liefst 0 uur en uiterlijk 3 uur), terwijl hij daarbij geen krachtvoer krijgt (maar eventueel wel een vitaminekorrel, bij wel krachtvoer kan het ruwvoer omhoog namelijk. De advieshoeveelheid is normaal 1.5% lw ds ruwvoer. 1% lw ds aan ruwvoer is enkel voor paarden die anders te dik worden).

Ik ben wel nieuwsgierig of je onbelemmerd voert of dat je via een vertrager voert. Want dat maakt qua "onbeperkt" voeren enorm uit.


Naar mijn idee voer je dan niet onbeperkt. Onbeperkt vind ik 24/7 beschikking tot ruwvoer.
Mijn paard krijgt op stal in slowfeeder net 3 kg voordroog en 0,5 kg pulp met een hand luzerne, overdag een 5kg voordroog in een ruif waar hij moeilijk het eten uit kan halen en wat sprietjes gras die hij kan plukken. Voordroog wordt straks vervangen voor 2x 3 kg hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 21:18 



 
Profiel   

Je voert bij voerloze momenten inderdaad niet onbeperkt, maar door maximaal deze voerloze tijden aan te houden, heb je zo minimaal mogelijk kans op maagzweren. Het is dan niet ideaal, maar wel minimaal voldoende.

Straks 2x3 kg hooi, lijkt me inderdaad een handig idee. Hoe lang is hij met zijn hooi/voordroog bezig in stal? Want als hij wat gras kan eten, zou ik dan eventueel de stalportie groter maken als hij eigenlijk te lang zonder ruwvoer staat op stal en de weideportie kleiner, want overdag kan hij dan ook nog gras eten, zelfs al is het minimaal (maar er wordt dan wel speeksel aangemaakt en kleine hoeveelheden voer in het systeem gebracht).

Ik zal het topic trouwens niet verder vervuilen, want ik ga enigszins off-topic. Mijn pb-box staat overigens wel altijd open voor voergerelateerde vragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 21:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 58 van de 61 [ 1511 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen