Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ziet hij er echt zo slecht uit?

 
Profiel   

Ik heb sinds 2 dagen een shetlander genaamd Harvey, hij is momenteel ietsje ouder dan 1 jaar.
Volgens mij ziet hij er nog best oke uit, beetje schriel voor een jaarling maar zeker niet te dun, je voelt zijn amper. Ik weet dat zijn vacht nog niet goed los is gekomen maar ik heb altijd gedacht dat dit kwam doordat het zijn eerste keer verharen was en dit wat moeilijker gaat..
Hij is vorige maand ontwormd geweest met een middel dat 6 maand werkt, hij poept en eet goed en is energiek en nieuwsgierig.
Ik zou graag ook even jullie mening weten en of jullie misschien ervaring hadden met deze situatie..
Tips zijn ook heel erg welkom! :j
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:23 



 
Profiel   

Sinds 2 dagen heb je hem? Hoe kom je aan het beestje dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:26 



 
Profiel   

Gekocht van een kleinschalige fokkerij van shetlanders.



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-15 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Naam verwijderd.


Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:28 



 
Profiel   

Ik zou hem even controleren op wormen :) Verder goed borstelen of misschien scheren en dan kijken wat er onder vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:28 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Ik zou hem even controleren op wormen :) Verder goed borstelen of misschien scheren en dan kijken wat er onder vandaan komt.

Je bent me net voor ;) Maar dit zou ik ook doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:29 



 
Profiel   

Sielka schreef
Gekocht van een kleinschalige fokkerij van shetlanders.


Bekende naam...
Kan zo even niet met gedachten waarvan ook alweer.

Voor dit weer vind ik hem TE in zijn vacht zitten.
Hij mag wel even een goede borstelbeurt krijgen.



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Naam verwijderd uit quote.


Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:29 



 
Profiel   

Vind hem er niet slecht uit zien op de vacht na, die van mij kwam daar op die leeftijd wel makkelijk doorheen. Zeker met de warmte zou ik daar wel even wat aan doen. Een jonkie mag best iets schraal zijn(liever dan te vet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:30 



 
Profiel   

Hihi

En ik zou ook even bijvoeren. Zet hem op rijk hooi. Maar pas op want mini's worden daar snel weer te dik van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:30 



 
Profiel   

Ik vind hem er niet in top conditie uitzien... maar ook niet verschrikkelijk slecht. Ik zou een vitaminekuurtje aanraden. Kun je gewoon in een agrarische winkel kopen en zit in een zelfde spuit als de wormenkuur alleen dit smaakt naar sinaasappel ; p

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:31 



 
Profiel   

Mottig is het eerste wat in mij opkomt. Dit is niet een kwestie van 1e keer verharen. Bovendien zou hij daar al mee klaar moeten zijn. We hebben de langste dag net gehad, en bij paarden is dat al weer signaal voor wintervacht. Dat begint dan meestal 2 maanden na de langste dag, dus zo aug./sept. al. Jaarling of niet, in juli hoort ook zo'n pony glad in de zomervacht te zitten. Laat je DA komen en bloedprikken, want hier is meer aan de hand.

Je 6 maanden ontworming is ook niet correct. Praziquantel werkt idd 6 maanden tegen lintworm, maar niet tegen veel andere soorten als bloedworm en spoel/veulenworm. die naast mineralen tekort de oorzaak voor zo'n slechte vacht kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:31 



 
Profiel   

Als een jonge pony gewoon normaal in het gras staat krijg je hem niet in deze bedenkelijke conditie. Pony is niet goed in conditie.

Ben benieuwd welk ontwormingsmiddel 6 maand werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:33 



 
Profiel   

Scheren is denk wel fijn, omdat hij dan van zijn vacht af komt. Die nu los moet komen, en dat kost hem ook veel energie. Dit kan een rede zijn dat hij wat schraler is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:33 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor scheren bij z'n jonkie, liever de vitamine kuur of gekookte lijnzaad bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:34 



 
Profiel   

Hij staat nu 24/7 in een weide met veel gras en graasmasker is op komst :)
Hij heeft vorige maand zijn ontwormingsmiddel gehad.

Was ook even geschrokken toen ik hem uit trailer zag komen dus wil er wat aan doen..
Hij krijgt nu dagelijks 100 gram lijnzaadvlokken en begint toch wat beter te verharen ondanks ik hem nog maar zo kort heb.



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Informatie over Bokker verwijderd.


Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:35 



 
Profiel   

Ik vind hem zeer slecht in zijn vacht zitten en zeker voor het moment van het jaar,moest hij al lang verhaart zijn.

Enige tips die ik kan geven: scheren, voor zekerheid tegen luizen behandelen, goed voeren en bloedtest voor zijn waarden te bekijken..denk niet dat die 100% zijn als hij er op dit moment nog zo uitzie. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:35 



 
Profiel   

Sielka schreef
Hij staat nu 24/7 in een weide met veel gras en graasmasker is op komst :)
Hij heeft vorige maand zijn ontwormingsmiddel gehad.

Was ook even geschrokken toen ik hem uit trailer zag komen dus wil er wat aan doen..
Hij krijgt nu dagelijks 100 gram lijnzaadvlokken en begint toch wat beter te verharen ondanks ik hem nog maar zo kort heb.



Aaaah vandaar... inderdaad...
Gelukkig... :D
Nou gewoon lekker borstelen en dan genieten maar eh :D
Lekker consequent opvoeden daarbij natuurlijk!

Gaat dan helemaal goed komen.



Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Informatie over Bokker verwijderd uit quote.


Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:36 



 
Profiel   

tamary schreef
Mottig is het eerste wat in mij opkomt. Dit is niet een kwestie van 1e keer verharen. Bovendien zou hij daar al mee klaar moeten zijn. We hebben de langste dag net gehad, en bij paarden is dat al weer signaal voor wintervacht. Dat begint dan meestal 2 maanden na de langste dag, dus zo aug./sept. al. Jaarling of niet, in juli hoort ook zo'n pony glad in de zomervacht te zitten. Laat je DA komen en bloedprikken, want hier is meer aan de hand.

Je 6 maanden ontworming is ook niet correct. Praziquantel werkt idd 6 maanden tegen lintworm, maar niet tegen veel andere soorten als bloedworm en spoel/veulenworm. die naast mineralen tekort de oorzaak voor zo'n slechte vacht kunnen zijn.

Dit dus :)
Pony's die nu nog niet uit hun vacht zijn hebben vrijwel zeker wat onder hun leden omdat de wintervacht er al weer aan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:37 



 
Profiel   

girly_1 schreef
Ik zou persoonlijk niet kiezen voor scheren bij z'n jonkie, liever de vitamine kuur of gekookte lijnzaad bijvoeren.



Het was gister gewoon 37 graden... Ik zou wel scheren. Ook al is hij 1. Vaak vinden ze het nog lekker ook nadat ze over de eerste schrik heen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:39 



 
Profiel   

Ik vind hem er echt niet goed uitzien inderdaad. Een jaarling is natuurlijk vaker schraal omdat de energie in het groeien gaat en niet in de spieren en het vet, maar een shet die midden in de zomer zo'n ingevallen kont heeft en waar de heupen zo goed te zien zijn zou ik ook wel even achter m'n oren krabben. De vacht hoort er ook echt al lang en breed af te zijn, zoals al eerder gezegd: het is al bijna tijd voor de volgende wintervacht.

Rondje dierenarts zou geen kwaad kunnen. Misschien is het een onschuldig iets als een wormkuur en een goede liksteen, misschien is het iets belabberds, maar op het moment oog hij echt niet gezond.

Haal erg eens een scheerapparaat over, dan kan je ook beter zien hoe hij er werkelijk uitziet en kan je eens op luizen controleren. Toen mijn paard erg ziek en flink vermagerd was zag hij het ook 'oeh, niet echt goed' uit voor het scheren, toen die dikke pluisvacht er af ging was het 'oh hemel, dat moet de dierenbescherming ook niet zien'.


Laatst bijgewerkt door julius_juut op 05-07-15 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:39 



 
Profiel   

Hoop ik ook! :)
Wel jammer dat hij direct mottig wordt genoemd :n
Ik ga morgen eens kijken of er in de Aveve een vitaminespuit te vinden is en ik zal laten weten of het werkt!
Zou ik hem nu ook veel laten bewegen of liever gewoon in zijn weitje laten en een beetje laten vervetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:39 



 
Profiel   

Ik zou hem scheren en dan even goed kijken of er geen luis op het beestje zit.
Ook een jaarling hoort nu niet zo in de vacht te zitten!
Een bezoekje van de DA lijkt mij niet overbodig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:41 



 
Profiel   

Gewoon op de wei laten en zorgen dat hij goed op gewicht is, dan pas graasmasker om om te voorkomen dat hij te dik word.. niet mee aan het werk, laat hem jong zijn. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:41 



 

Aah, nu gaat er bij mij inderdaad ook een belletje rinkelen. :j

Zorg maar goed voor hem, dan komt het vast goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:42 



 
Profiel   

Wat een onzin! Op de vacht na ziet ie er prima uit voor een jaarling. Die groeit namelijk nog! Laat hem alsjeblieft niet te dik worden dat doet hem meer kwaad dan dit.

Vitaminespuit is de grootste geldklopperij die er is. Aan de voorkant erin, aan de achterkant eruit.

Je hebt hem ontwormd en dat is voor nu prima. En gewoon lekker poetsen dan laat de vacht wel los.

Veel plezier met je pony!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:44 



 
Profiel   

Wow daar is er een met een bad hairday, hup lekker in de wei, goede borstelbeurt en dan nog eens op de foto. Denk dat het dan al een groot verschil is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 16:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen