Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ziet hij er echt zo slecht uit?

 
Profiel   

Beetje schralig (oftewel mottig ;-) ) maar de wei is momenteel ook niet echt geweldig (de meeste want het is zo droog geweest).

Ik kocht zelf nu 6 weken terug een 3-jarig mini hengstje die zag er nog wat schraler uit, ziet er nu geweldig uit.

Even goed opletten met ontwormen dat je niet te grote dosis geeft. Verder zou ik hem elke dag gewoon emmer grasmix bijgeven (van bijv Mijten, Hartog of Subli) en voor de rest even niets. Je voert ze snel te veel en dat is ook niet goed voor hoeven/spieren etc. Nu met het warme weer grasmix even natmaken wel zo prettig. Evt. nog handje pony bix erbij that's all.

Bij dit soort pony's is schrale wei en wat bijvoeren in vorm van grasmix beter dan een vette wei trouwens.

Zul je zien dat hij na een maandje onherkenbaar is :j

Vind hoefjes er nog prima uit zien hoor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 17:26 



 
Profiel   

Shetten komen heel vlot bij is mijn ervaring. Ik zou dan ook niet te veel overdrijven. Scheerapparaat erover als ze weer een week zonder regen voorspellen, wassen, elke dag een of twee handjes veulenbrok er in. Ontwormen etc. heb je voor nu al gedaan.

Voor de rest zou ik het beestje eerst maar wat tijd gunnen. ;) Zelf meerdere jonge shetten gehad die ook niet al te florisant hier kwamen. Zijn uiteindelijk allemaal wel weer bijgetrokken zonder gelijk allerlei spuiten en kuren e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 17:34 



 
Profiel   

Robert MaricoGraphy ben ik gelukkig niet de enigste haha.

Ik zal dus ook even kijken of je luizen ziet. Dierenarts groene equest ophalen kan je wel meteen 2x goed ontwormen.

Scheren is ook niet verkeerd als je behandeld tegen luizen. Wel scheren voordat die wintervacht aan maakt anders maak je die kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 17:37 



 
Profiel   

Achjee wat een schrieleke.
Goed dat je hebt ontwormd en verder zou ik hem goede vitamines bijvoeren wat volgens mij heeft ie daar een behoorlijk tekort aan.

Scheren is niet verkeerd dan komt er ook frisse lucht aan.
Met wat tlc komt ie er wel bovenop leuk paardje hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 17:43 



 

TS, hij ziet er slecht uit. Ik denk dat al is uitgelegd waarom.

Nog even een tip: haal niet zomaar ergens een wormenkuur. Bel in plaats daarvan de veearts, leg uit dat het dier er slecht uit ziet en vraag welke wormenkuur hij adviseert. Niet alle wormenkuren helpen namelijk tegen alle soorten wormen. Sommige middelen helpen bijvoorbeeld niet tegen lintwormen en andere middelen weer niet tegen horzellarven. De veearts kan je adviseren wat je moet doen en wat je moet kopen.

maralyn schreef
Ik wil jou helemaal niet aanvallen. Maar onderbouwing van wat echt is.
Liever lees ik via wetenschappelijk onderzochte feiten dat het zo is, dan van een mening van een persoon van horen zeggen.
Want mijn dierenarts zou kunnen zeggen: "Werkt prima, maar dan moet je het wel verdelen per x en over de dag."

Kan toch?

En mijn hoefsmid kan zoveel zeggen, maar hij hoeft van mij maar 1 ding te doen.
"Nagels knippen van mijn paard."

Persoonlijk, als ik adviezen vraag aan een dierenarts, bel ik er 4.
Waarom? Om te kijken wat hun mening is, en daarvan gebruik ik de mening, die het sterkst op elkaar lijken.
Maar.... dat ben ik..


Ben ik met je eens hoor. Als het goed is, baseert een dierenarts zijn uitspraken op wetenschappelijk onderzoek. Maar helaas is dat niet altijd het geval. Soms krijg je ook gewoon "een mening" te horen van een dierenarts. Of is de kennis wat gedateerd. Daarom ga ik zelf ook altijd op zoek naar aanvullende informatie.

Maar als je hier beweert dat een orale vitaminenspuit wél werkt ben je natuurlijk net zo hard verantwoordelijk voor een onderbouwing van je uitspraken. Misschien juist nog wel meer. Dus kom maar op, zou ik zeggen. :D ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:00 



 
Profiel   

Ben ik even blij dat ik deze vraag hier gesteld heb! :)
Maar ik snap niet goed waarom ik een grasmix zou moeten bijgeven? Hij staat momenteel 24/7 op gras ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:13 



 
Profiel   

heb je een foto van hoe hij er nu uitziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:22 



 
Profiel   

De foto's die ik gezet heb waren van vandaag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:23 



 
Profiel   

Ik vind zijn vacht er inderdaad slecht uitzien, maar niet per se te schraal (kan natuurlijk vertekenen door de vacht). Aangezien de vacht zo onregelmatig is denk ik ook aan luisjes... Ik denk dat als je hem scheert en evt behandelt tegen luizen als hij die heeft, het er al heel anders uitziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:25 



 
Profiel   

Zou sowieso behandelen voor luis of al dan niet vlooien.
Harley had luis maar omdat ik ze niet zag dacht ik eerst aan regen schurft. Maar uiteindelijk luis gezien in de manenkam met heel wat neten.
Een foto van Harley toen:

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:33 



 

Sielka schreef
Ben ik even blij dat ik deze vraag hier gesteld heb! :)
Maar ik snap niet goed waarom ik een grasmix zou moeten bijgeven? Hij staat momenteel 24/7 op gras ;)


Hoeft ook niet. Maar 24 uur per dag op gras is erg veel. Vooral als het rijk gras is. Dan loop je weer het risico dat hij hoefbevangen wordt.

Op momenten dat hij niet op gras staat, zal hij wel iets moeten eten. Voor paarden is het namelijk slecht als ze langer dan een paar uur zonder ruwvoer staan. Dan verstoort dat de darmen en ze krijgen maagzweren. Dan moet je iets hebben waar niet teveel suiker in zit en ook geen zetmeel. Een plak arm hooi bijvoorbeeld.


YellowGray schreef
Ik vind zijn vacht er inderdaad slecht uitzien, maar niet per se te schraal (kan natuurlijk vertekenen door de vacht). Aangezien de vacht zo onregelmatig is denk ik ook aan luisjes... Ik denk dat als je hem scheert en evt behandelt tegen luizen als hij die heeft, het er al heel anders uitziet.


Het is inderdaad lastig vanaf de foto te beoordelen of hij te schraal is. Het doet mij een beetje aan als een schrale pony met wormenbuik, maar het kan ook zomaar anders zijn. Of ze schraal zijn moet je eigenlijk voelen, niet alleen visueel checken. :o TS, hier staat omschreven hoe je dat kunt nagaan: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ditiescore

En hier kan je lezen hoe je een shetlander het beste voert:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... hetlanders

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:34 



 
Profiel   

Als jij vraagt : ziet hij er echt zo slecht uit?
Dan zeg ik ;JA
Als je had gezegd ik heb een verwaarloosde pony gered, zou ik het ook geloofd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:42 



 
Profiel   

Bedankt voor de link! Ik heb het even vergeleken en het is wel duidelijk dat hij te mager staat, ik ga hem nu enkel nog in de weide laten staan, dagelijkse wandelingen zo even laten en elke dag goed proberen af te spoelen en checken op luizen :) Wanneer zijn haar eraf is zal ik een besluit maken of er echt een vitaminekuur een bijvoer nodig is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:43 



 
Profiel   

Niet zomaar een wormenkuur erin duwen. Eerst een goed bloedonderzoek laten doen door je dierenarts, anders zorg je voor resistentie en kom je straks nooit meer van wormen af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:44 



 
Profiel   

Echt verwaarloosd is hij niet, de vorige eigenaar heeft echt een groot hart voor deze paardjes, vind het enkel jammer dat hij er dan juist zo uit moet zien.. erg jammer maar is niets aan te doen, kan nu enkel hopen dat hij wat de goede richting uitgaat en dat hij zich snel lekker in zijn vel gaat voelen :)
Zou niet liever hebben voor mijn kereltje

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:46 



 
Profiel   

Ik vind het ook helemaal niet netjes dat je een goede foto van hem hebt gekregen en hij dan zo afgeleverd word.

Maar ik hoop voor je dat hij snel weer in orde is, je doet in ieder geval je best!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:49 



 
Profiel   

Mijn beste is jammer genoeg het enige wat ik kan doen, zou veel handiger zijn moest ik een beetje magie hebben en hem helemaal gezond kan toveren maar helaas.. zal een zorgenkidje worden... Ik hou julie zeker op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:55 



 
Profiel   

Ja, ik persoonlijk vind je pony er wel slecht uitzien.

Maar dat gaat bij jou helemaal goedkomen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:56 



 
Profiel   

Zo hoop ik er ook over! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 18:58 



 
Profiel   

Zo kocht ik mijn merrie ook van een fokker.
Ze lijken fantastisch te zijn maar ik zie niks anders als hele bijzondere dingen bij hun (bedoel niks naar jou fokker verder).
In mijn ogen heb je dus fokkers en fokkers :j

afijn Ik had toen ik het warme mei 2 jaar terug ook zo'n zielig hoopje ragebol van 70 cm naarling.
Heb haar toen zsm laten scheren zodat ze de energie ergens anders in kon steken, Ontwormen, vitamines erin en het kwam snel goed met een paar downs ertussen.
Inmiddels is ze nu 90 cm (NOOIT verwacht, ik wou een echte mini haha) en rond en gezond.
Een mooie stevige dame.
Dus met wat geduld en advies ben je er zo doorheen.
Ze kwam het jaar erop en dit jaar prima uit haar vacht en heeft een mooi super strak huidje nu.
Bij mij wijst dus ook jou pony op flinke tekorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:08 



 

Sielka schreef
Echt verwaarloosd is hij niet, de vorige eigenaar heeft echt een groot hart voor deze paardjes, vind het enkel jammer dat hij er dan juist zo uit moet zien.. erg jammer maar is niets aan te doen, kan nu enkel hopen dat hij wat de goede richting uitgaat en dat hij zich snel lekker in zijn vel gaat voelen :)
Zou niet liever hebben voor mijn kereltje


Nouja...je constateert zelf dat hij te mager is en dat hij niet goed door de vacht komt. Dus goed was het niet. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat de vorige eigenaar het niet goed voor heeft gehad met je pony. En hoe het zo gekomen is doet er nu verder ook niet meer toe. Het gaat erom dat het nu beter wordt. Dat hij weer gezond wordt. Gelukkig is hij bij jou gekomen en doe jij heel erg goed je best voor hem! +:)+



Sielka schreef
Bedankt voor de link! Ik heb het even vergeleken en het is wel duidelijk dat hij te mager staat, ik ga hem nu enkel nog in de weide laten staan, dagelijkse wandelingen zo even laten en elke dag goed proberen af te spoelen en checken op luizen :) Wanneer zijn haar eraf is zal ik een besluit maken of er echt een vitaminekuur een bijvoer nodig is of niet.


Een bijvoer zou ik sowieso doen. Maar geen krachtvoer. Zoals je ook in het artikel kunt lezen: met een mineralenbrokje of -koek kan je zorgen dat hij in ieder geval alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt die hij nodig heeft. En omdat hij nog jong is en moet groeien, is dat heel erg belangrijk. Hij heeft dat nodig om sterke botten en spieren te maken.
In Belgie, bij de Aveve, verkopen ze bijvoorbeeld Jumpi Basis, een mineralenbrokje dat speciaal bedoeld is als aanvulling op ruwvoer. Ik moet zeggen: ik ken het product zelf niet (kom uit NL), maar dat zou misschien iets kunnen zijn.
Of anders:
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... e-stimulan

Het lijkt duur, zo'n emmer of zak, maar je gebruikt er elke dag maar een heel klein beetje van. Hooguit een half klein theekopje. Dus je doet er heel erg lang mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:11 



 
Profiel   

Ik hoop dat je over een paar maanden weer een foto van hem plaats zodat wij het verschil kunnen zien,
Ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt met dit ventje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:12 



 
Profiel   

Die mineralenbrok lijkt me zeker wel wat! Prijs maakt helemaal niet uit, zolang hij maar beter wordt..
Hoe meer tips hoe beter! +:)+
Heb net geprobeerd om veearts te bellen maar die neemt juist niet op |o
Ik ga hem eens dringend binnestebuiten laten keren want nu ben ik helemaal niet gerust meer :/ arm kereltje

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:19 



 
Profiel   

Het is geen spoedgeval, dus kan je beter de veearts in de weekenden en avonden niet met dit soort dingen lastig vallen :=

Als er iets is wat je wilt weten kun je gewoon gaan bellen voor wat advies en tips en of met je vragen er terecht op de werkdagen naar de vee en/of dierenartsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:22 



 
Profiel   

Sielka schreef
Die mineralenbrok lijkt me zeker wel wat! Prijs maakt helemaal niet uit, zolang hij maar beter wordt..
Hoe meer tips hoe beter! +:)+
Heb net geprobeerd om veearts te bellen maar die neemt juist niet op |o
Ik ga hem eens dringend binnestebuiten laten keren want nu ben ik helemaal niet gerust meer :/ arm kereltje



Tja het is ook zondag. Ik denk zomaar dat een belgische dierenarts ook wel een dagje vrij wilt.

Gewoon morgen bellen en dan afspraak maken om de pony ff na te laten kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen