Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ziet hij er echt zo slecht uit?

 
Profiel   

Oh maar het is een hele goede kennis en normaal kun je hem altijd op dit uur bellen! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:25 



 
Profiel   

Dan kun je ook informeren inverband met vitamines, of de spuit volgens jou DA wel nut heeft of niet.

Safina:
Ik heb deze gevonden in brok vorm.

http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... azers.html

En inderdaad, om te bewijzen dat het wel werkt, moet er ook meer bewijs zijn.
En ook ik, heb dat niet, want ik ben geen wetenschapper :D

Maar omdat de ene dierenarts zegt: Ja het werkt.
En de andere zegt: Het werkt niet.

Zeg ik gewoon: Een vitamine spuit zou kunnen werken.

Ik geef zelf het liefst metazoa... Zit geen suiker in. En kan merken aan paarden dat ze er baat bij hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:31 



 
Profiel   

Zal inderdaad wel een te kort hebben ergens, een goede liksteen, eventueel vitamine korrel voeren. Ontwormen zou ik overleggen met de DA omdat het nog maar een maand geleden is gedaan geweest. Hier krijgt de 3 jarige en de jaarling af en toe een slobber van alpengrün mash van agrobs + marstall force + pysilium en een scheutje appelazijn en eventueel olie (plantaardig!). Dit niet dagelijks is gewoon af en toe eens :) .

Bij mijn jaarling hielp zo een hondenharkje(borstel) enorm om de wintervacht er af te krijgen :j . Maar als ik zo lees hier even boven een naarling van 70cm die nog 90cm is geworden :oo . Mijne is nu 73cm... benieuwd hoe groot die gaat worden dan :D .

Let inderdaad goed op met 24/7 in het gras, hier zou het kunnen maar wissel ik bewust hooi en weide af zodat ze niet te vet worden. Moet er niet aan denken dat eentje bevangt :n .

Owja de vitamine spuit raad ik ook af omdat ze dan in 1x een vitamine boost krijgen, waarvan het meeste terug uitgeplast worden en ze binnen x aantal tijd gewoon terug met een te kort komen te staan. Ook werken bijvoorbeeld van mineralen calcium en magnesium samen en als er te veel calcium is opgenomen wordt er geen magnesium meer opgenomen waardoor er te korten komen. Bij sommige vitaminen kan dit ook het geval zijn (mij niet in allen verdiept). Als je dan toch zo een spuit wil geven, doe het dan in meerdere porties...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:38 



 
Profiel   

Lori schreef
Owja de vitamine spuit raad ik ook af omdat ze dan in 1x een vitamine boost krijgen, waarvan het meeste terug uitgeplast worden en ze binnen x aantal tijd gewoon terug met een te kort komen te staan. Ook werken bijvoorbeeld van mineralen calcium en magnesium samen en als er te veel calcium is opgenomen wordt er geen magnesium meer opgenomen waardoor er te korten komen. Bij sommige vitaminen kan dit ook het geval zijn (mij niet in allen verdiept). Als je dan toch zo een spuit wil geven, doe het dan in meerdere porties...



*\o/* Kijk! Dat is info waar wij wat aan hebben!! *\o/*

(Vandaar dat ik ook poste, dat als je wel met een spuit wil werken, niet alles in 1x, zoals velen doen. Maar aantal x per dag, een klein beetje :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 19:49 



 
Profiel   

@Maralyn, die bio-ron spullen zijn pokkeduur, en ik heb nog geen goede ervaringen ermee gehoord.

@TS, DA bellen lijkt me idd het best, want je krijgt hier allerlei tegenstrijdige adviezen aangeraden, moeilijk om te weten wat je ermee aan moet.

Waarom ik bijv. veulenbrok adviseer en niet gewoon een vitaminekorrel: een jong dier heeft nog veel eiwitten nodig, terwijl die vitamine-/mineralensupplementen vaak nauwelijks eiwitten bevatten.

Wil je dat toch geven, dan zou ik daarnaast bijv. Hartog luzerne bijvoederen, te krijgen bij iedere Aveve, is goede eiwitrijke aanvulling, en bevat ook nog wat vitamines. (mocht je toevallig in West-Vlaanderen wonen, ik heb zakken op overschot, mag je er altijd één van mij overnemen). Maar vaak kan je een alles-in-één voer vinden. Heb je schrik voor teveel suikers en zetmeel, en ga je niet per se naar veulenvoeding, dan is de Sport Mix Zero van Aveve zeker een aanrader, en bevat ook veel olie, dus goed voor vacht en glans.

Wat vitamines betreft: een aantal worden idd niet opgeslagen in het lichaam, dus het teveel wordt dan uitgeplast. Bij tekorten wordt het tekort wel aangevuld, enkel het (eventuele) overschot wordt uitgeplast bij mijn weten. Vitamine D wordt wel opgeslagen in de lever, maar die krijgen ze via ruwvoer en zonlicht voldoende binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:00 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie tips allemaal!
Voor de geïnteresseerden heb ik een volgtopic aangemaakt waarin je dagelijks of wekelijks zijn vooruitgang zult zien :)
[SMP] Vooruitgang Harvey

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:08 



 
Profiel   

weet je zeker dat hij 1 jaar is?
Vind hem verdomt veel en lange manen hebben voor een jaarling.

Ik vermoed wormen al zie ik geen wormbuikje en die vacht had er allang af moeten zijn.
Kijk dus goed na of er beestjes inzitten, en vraag na met welk middel, hoeveel middel(fokkers hebben de neiging om te weinig ontwormmiddel te geven en dan helpt het natuurlijk niks) en de datum van ontwormen.
Als hij flink wormen had is de regel dat je na 3 weken herhaalt.

Ik zou er geen vitamine spuit in stoppen, beestje krijgt nu goed gras en lijnzaadvlokken dus wacht eerst even af wat dat doet.

Bedenk dat als je nu heel veel verschillende dingen gaat doen, het hele lijfje op hol slaat en je niet meer weet wat wat gedaan heeft.
Probeer iets een maand minstens uit voordat je iets wijzigt.

Heel veel succes met de kleine man!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:13 



 
Profiel   

Zo in zijn vacht zitten is vaak al een teken van slecht in zijn vel zitten..
Dit is niet puur 'een van de eerste keren dus laat slecht los', dit is een vachtje wat niet loslaat omdat dit diertje wat heeft.. check aub goed op luis, help hem uit zijn vacht komen d.m.v. lijnzaadolie (je gaf al vlok, maar olie bevat toch de betere onderdelen.. vlok is 'het rest product' van de olie... en brok met veel vitaminen en mineralen.. desnoods de scheermachine erin! want dit klopt niet!

dit ponytje is wel degelijk te dun hoor :)
Ik zou op zijn minst (nogmaals) een mest onderzoek doen, want ondanks dat deze geen wormbuik heeft, denk ik dat er iets te mankeren is.. Te weinig of niet constant een wormprobleem oplossen heeft geen nut.. handelaren geven en vaak te weinig, en vaak niet de herhaling die echt wel nodig is..
bloedonderzoek is misschien ook een goede...
ga aub opzoek naar de reden hiervan, want zo'n klonetrige lange vacht die puur dofheid is, wijst op een pony die niet goed in zijn vel zit..

daarbij twijfel ik over de leeftijd?
chip laten checken met paspoort? ken vaak genoeg dat je anders paspoort meekrijgt als dat de chip werkelijk zegt.. oa door de lange manen (kan ook wel, als snelgroeier, maar vind raar)


Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 05-07-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:17 



 
Profiel   

Ik ben er zelf ook al niet meer zeker van.. heb zijn stamboekpapieren erbij gekekn en ga de dierenarts zijn chipnummer laten vergelijken.. Ik ga alles ook in kleine stapjes doen zodat er niet teveel met hem geknoeid wordt ;)

Alvast super bedankt voor jullie advies! Jullje hebben mij echt geweldig geholpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:21 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad rustig aan doen, maar zeker een mestonderzoek doen (kan je paardje geen kwaad doen en je komt veel te weten, weet je meteen of er wormen waren ten tijde van de ontworming en of er een herhaling is geweest om de eitjes weg te houden.. want ik denk dat er waarschijnlijk nog wel wat inzit)

Ook overgaan op scheren, je geeft zo'n beestje in een keer zo'n opkikker ermee! ;)
Dat kan zeker geen kwaad! je wil niet weten hoe blij die ervan wordt!
want dit vachtje laat niet los door niet uit zijn vacht komen, en hem daarmee helpen, oeewwhh, hoe blij kan je een diertje maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:25 



 
Profiel   

Ziet er niet heel erg verwaarloosd uit ofzo maar ook niet echt in topconditie.
Misschien een idee om hem te scheren. Lijkt me ook niet heel fijn voor hem om nu nog met zo`n dikke vacht rond te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:25 



 
Profiel   

Ik probeer het zo snel mogelijk te regelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:28 



 
Profiel   

Ik zou hem zeker met de haren mee scheren, want die oude dode vacht gaat nooit meer fijn verharen, dat kost alleen maar energie die die ook voor andere dingen kan gebruiken.

Dan serieus ontwormen met de juiste middelen en een keer wassen met sebacil kan echt geen kwaad.

Dan lekker op 't gras laten, issie over 2 maanden een volle, mooie jaarling :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:50 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip! Zal hem zeker gebruiken :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:51 



 
Profiel   

Ik zou een mestonderzoekje laten doen door de da...het is een jaarling hebben meestal veulenwormen, maar om zomaar te ontwormen is ook wel tricky voor zo een jong ding met misschien ook wel lage weerstand.

Scheren zou ik niet, als hij krijgt wat hij nodig heeft, komt dat vanzelf, lekker veel borstelen...is nog een jonkie die misschien wat achterstand heeft maar hoeft niet ongezond te zijn...kan een mooi beestje worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 20:55 



 
Profiel   

Ik ga alle opties proberen uit te werken! Poets hem nu minimum 2 keer per dag eventjes, komt wel wat haar af maar zeker niet voldoende..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:01 



 
Profiel   

Ja, jouw paardje ziet er idd niet zo goed uit. Ontwormen wordt al genoemd, maar wat belangrijk is dat je nu de goede werkzame stof kiest: bv Equest Pramox Dus niet de gewone Equest. Verder een pak Pavo Summerfit koeken kopen (niet duur), geef hem een halve per dag. Lekker in een goede wei (een jaarling in de groei kan onbeperkt grazen zonder dat hij hoefbevangen etc wordt) en dan over 4 weekjes weer kijken.... herken je de kleine rakker niet meer!

Wij kopen ca. 10 van zulke Shets per jaar om in een groep onze heuvel te begrazen waar de paarden niet heen kunnen (te ver weg). Als hobby lappen we ze op, en op deze manier hebben we er al heel wat weer opgeknapt! Voor vragen kun je altijd PB'en natuurlijk :D

Edit: scheren hoeft niet, na deze behandeling vliegen de haren er weer uit. Om er in september weer op te groeien, want Shets gaan al vroeg weer winterhaar vormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:02 



 
Profiel   

Ah wat super om te horen! :D ga je dadelijk een pb sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:05 



 

hwn schreef
@Maralyn, die bio-ron spullen zijn pokkeduur, en ik heb nog geen goede ervaringen ermee gehoord.


Ik heb er ook mijn twijfels over. Het is voor paarden, ezels en geiten, beweren ze. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die dezelfde behoefte hebben.

Citaat
@TS, DA bellen lijkt me idd het best, want je krijgt hier allerlei tegenstrijdige adviezen aangeraden, moeilijk om te weten wat je ermee aan moet.


:j

Citaat
Waarom ik bijv. veulenbrok adviseer en niet gewoon een vitaminekorrel: een jong dier heeft nog veel eiwitten nodig, terwijl die vitamine-/mineralensupplementen vaak nauwelijks eiwitten bevatten.


Dat zou ik dus nooit doen. Veulenbrok heeft een heel hoog percentage aan zetmeel en suikers. Vaak bijna twee keer zoveel als een reguliere basisbrok. En een dier moet er tegelijkertijd flinke porties van eten om aan afdoende vitaminen en mineralen te komen. Als je de mineralenbehoefte van een shet wilt afdekken, zit je al snel op 1/2 tot 1 kg veulenbrok per dag. Qua zetmeel en suiker is dat dus te vergelijken met 1-2 kilo basisbrok. En dat voor een shet...Dat lijkten me riskante hoeveelheden. En als je minder voert, dek je de vitaminen- en mineralenbehoefte niet afdoende af.

Als je in extra eiwitten wilt voorzien, dan zou ik kijken of dat via het ruwvoer kan. Via hooi of eventueel luzerne. Dan hou je zetmeel en suikers laag. Maar deze sobere shet zal waarschijnlijk al genoeg eiwitten opnemen vanuit het gras op de wei en dan is aanvulling in eiwitten niet echt nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:16 



 
Profiel   

Heel lekker ziet hij er inderdaad niet uit. Persoonlijk zou ik eerst een mest onderzoek dan voor ik er in dit geval een ontworming in doe... bloedonderzoek om te kijken of hij echt te kort heeft. Een teveel aan vitamines is ook een belasting voor het lichaam want dat moet je ook weer uitscheiden of wordt opgehoopt in vetweefsel.
Scheren is fijner met dit weer maar minder als er regen komt. Heb je een mogelijkheid te beschermen met regen?
Persoonlijk zou ik deze niet gekocht hebben 100% ziet hij er niet uit. Even de DA om advies vragen lijkt mij inderdaad een goed advies ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:23 



 
Profiel   

Moest ik het geweten hebben dat hij er zo aan toe was zou ik het ook niet gedaan hebben, maar op de foto's die ik toegestuurd kreeg leek hij kerngezond dus ja waarom niet..

Scheren ga ik niet doen, aangezien een bokker mij verteld heeft dat dit de nieuwe wintervacht kan verstoren lijkt het me niet verstandig :)

Hij heeft twee weides, op de grote heeft hij twee inloopstallen en op de kleine een soort kalverstal/ iglo

Ben heel erg benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:29 



 
Profiel   

Ik heb mijn jaarling ook geschoren
Kwam totaal niet uit zijn vacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:40 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:41 



 
Profiel   

Ga het toch eerst proberen met summerfit koeken en lijnzaadvlokken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:41 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Wij kregen drie maanden geleden een jonge Tinkermerrie die er ook mottig uitzag.
Gewassen, wormenspuit erin, regelmatig poetsen en een klein beetje extra wat betreft vitamines.
Gewoon verder op ruwvoer en een korreltje biks voor het lekkere
Ziet er nu totaal anders uit. Lekker rond, wel de ribbetjes te zien en te voelen, glimmende vacht, pretoogjes.


Maar toen was het niet boven de 30 graden ik zou voor nu echt scheren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-15 21:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 135 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen