Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe target een blind paard?

 

Nou .. gewoon zo ..





8-)

Het duurt een tikje langer maar gezien het echt héél lang geleden was sinds we dit nog gedaan hadden (denk op de huidige stal zelfs niet :o en daar staan we nu al meer dan 2 jaar ... ) vond ik het geweldig hoe goed hij het nog wist :D

Dus wilde ik dat even met jullie delen :) Het is niet veel, maar kan wel veel worden, en hij vindt het vooral leuk, en daarom ben ik trots op deze kleine momentjes :)

Bedankt voor het kijken.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-15 11:30 



 
Profiel   

ITP -> VD-ITP

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-15 19:43 



 

Ik las er al over, zo leuk om het nu in het 'echt' te zien! :D
Hoe blind is hij eigenlijk? en hoe weet hij dan waar de target precies is? Van wat ik gelezen heb gebruiken ze bij blinde paarden vaak targets die geluid maken zodat ze kunnen horen waar ze naartoe moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-15 21:52 



 

Thanks :)

Hij is heel erg blind :+ Hoe hij het doet: geen idee.. Denk door te voelen? Je ziet hem ook de stick voelen (en erin bijten, wat hij niet doet met de handen, gelukkig :P , en de target) en dan de verschillende richtingen proberen. Denk dat dat zijn systeem is.. en dan kent hij mijn handen wel en dan zit de target aan de andere kant, heb ook het idee dat hij dat echt voelt/herkent, ookal is het nu een andere target dan vroeger, maar het is nog steeds een zachter iets dan de stick zelf. Misschien ruikt hij ook wel verschil? Vast wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-15 22:08 



 
Profiel   

Wat gaaf dat hij het kan!
Ik vraag me af hoe dat 'werkt', een blind paard. Hoe is de dagelijkse omgang? Doe je er nog wat mee naast clickeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 14:51 



 

Het is net een gewoon paard ;)
Mijn ervaring is natuurlijk ook maar beperkt, maar bij hem merk je op zich geen verschil, heb het al eens tegen mensen moeten zeggen als hij bv. op de poetsplaats ofzo stond en dan gaf dan veel verbazing :Y) Ik let wel op dingen als op/afstapjes enzo, dan zeg ik altijd dat hij moet opletten en weet hij dat er wat is, zelfde met bv. overgangen van grond (asfalt naar zand of dergelijke). Maar verder .. goh .. zou het niet meteen weten. Gewoon hem tijd geven om zich goed te kunnen verplaatsen. Praat natuurlijk veel tegen hem maar dat doe ik bij mijn andere pony ook ;) Hij doet veel op gehoor & reuk dus daar geef ik hem ook tijd voor. Maar verder kan ik niet meteen iets zeggen wat anders is dan bij mijn andere pony ..

Ik zeg altijd dat het mijn "speelpony" is (al is [***] dat ook wel :+ ) dus ja, ik speel ermee ;) Wat poetsen, tutten, wandelen, in de piste rondhangen (lekker laten rollen enzo) en wat clickertraining :j Geen echte plannen, gewoon samen tijd spenderen :) Verder rij ik er niet meer op ofzo, maar dat is eerder omdat ik er 2 heb en hij officieel op pensioen is, dan dat het niet zou gaan door zijn blind zijn. Grootste probleem met rijden is zijn ervaringen en daar zou je veel tijd aan moeten spenderen om daar wat positiefs van te maken en daarom heb ik gezegd dat dit niet meer hoeft. Maar stel dat hij mijn enige paard was, of bv. 10 jaar jonger of ik noem maar wat, dan zou je er ook zeker nog op kunnen rijden. Zoals ik zei: eigenlijk echt een gewoon paard :j ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 17:54 



 
Profiel   

Ok dan, wat interessant! Maar op de wei bijvoorbeeld, loopt hij niet in het hek oid? Of hoort hij misschien het getik van de stroomdraad ofzo..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 18:49 



 

Stroom was hier wel een probleem (maar ken ook paarden die gewoon met anderen in een weide staan bv.) :j Maar dan niet zozeer de draad op zich, hij wist wel waar de grens was, maar als hij eens schrok (zo'n 2x per jaar) dan vergat hij waar die draad was en dat is niet zo handig natuurlijk ... Daarom ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken, en sindsdien heeft hij zijn eigen "bunker".

Zo was het eerst:
[ img ]

Maar we zijn van locatie moeten verhuizen (wel nog zelfde stal) en nu staat hij er zo bij:
[ img ]

En dat werkt prima :) Hij loopt er wel eens tegen (gewoon in stap, net wat te ver lopen of draaien ofzo) maar nooit hard en hij heeft er ook nooit last van. Nog geen wonden of dergelijke gespot. Ik dacht: als het voor die Mustangs werkt die ze bij elkaar drijven zal dat voor [***] ook wel kunnen :Y) :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 19:05 



 
Profiel   

Slim! Bedankt voor de toevoeging :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 19:18 



 
Profiel   

Ahhh wat leuk, jaren terug reed er op een endurance wedstrijd eens een paard een eindje voor me.
En dat dier zwalkte nogal dat viel me op.
Vervolgens haalde ik ze in. bleek paard ook helemaal blind.
Had zelfs geen ogen meer.
meisje had vroeger z gereden met hem en nu deden ze alleen nog buiten rijden.
Ze had allerlei woordjes/ comando's voor als hij moest op letten voor dingen.
Vond dat toen echt super gaaf.
Vind ik van boke ook, top dat je zo'n paard nog de kans geeft.
Loopt hij nog wel eens op een wei met andere paarden of dat nooit meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 19:25 



 

Dank je :)
Hij staat jammer genoeg niet meer met andere paarden op een weide, maar dat is niet noodzakelijk door zijn blind zijn (al speelt dat ook een heel belangrijke rol natuurlijk). Heb gewoon het idee dat het geen paarden-paard is. Of dit komt door het blind zijn of doordat hij weinig/nooit sociaal contact heeft gehad met andere paarden weet ik niet, maar andere paarden hoeven voor hem niet zo nodig ...

Hij heeft wel een tijd samen met mijn andere pony gelopen maar dat ging zo wisselend dat we besloten hebben dat niet meer te doen, voor ieders gemoedsrust ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-15 19:33 



 
Profiel   

Leuk paardje :) knap dst die dat kan terwijl die blind is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-15 07:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen