Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 42 [ 1041 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vogels in de tuin

 
Profiel   

Oké, ik geef het toe, ergens (niet heel diep) in mij schuilt een maf vogelvrouwtje. :o Gelukkig wonen mijn vriend en ik behoorlijk afgelegen, zodat ik niet veel moeite hoef te doen om te verbergen dat ik er soms misschien een beetje in doorsla.

Vetbolhouders, voersilo's en zelfs gedroogde meelwormen hebben een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij. Gevederde gasten kunnen zich bij ons dan ook op een waar 7-gangendiner trakteren. Mijn vriend weet wel dat ik ze niet allemaal op een rijtje heb, maar gelukkig loert ook hij graag door de verrekijker naar buiten als het weer vogelspitsuur is. Vooralsnog moppert hij dan ook niet als ik het weer eens niet kan laten en met nog meer leuke spulletjes thuiskom. Waarschijnlijk weet hij ook wel dat dat geen zin heeft. O:)

Ik ben vast niet de enige die hier 'last' van heeft. Het lijkt me leuk om hier verhalen en foto's te delen over de vogels in onze tuinen. Eventuele onbekende soorten krijgen dan vast een naam. Misschien dat we elkaar zelfs op leuke en creatieve ideeën kunnen brengen om zelf iets voor de vogels te maken. :9 Wie doet mee? :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-15 20:32 



 
Profiel   

*\o/* *\o/* *\o/*
Ik ben helemaal happy de laatste weken, want ik ben zo aan het genieten van de vogels in onze tuin!





Het is hier een drukte van belang. Niet zo goed te zien op de video, want niet alles staat er op. De pindakaaspotten (3 keer) bijvoorbeeld niet. Maar er zijn constant wel zo'n 30 tot 40 vogels hier aan het rondfladderen.
Ze eten ons bijna arm. :') In een week tijd eten ze 1,5 kilo zonnebloempitten op, een pindakaaspot leeg, wat strooivoer en een halve net pinda's. Het voedersilootje wat er hangt is iedere dag leeg.
Meelwormen krijgen ze ook, maar met mate, die vind ik echt wel heel duur. Zou anders denk ik ook een zak per dag doorheen gaan. Nu leg ik er een stuk of 20-30 neer, als extra lekkernij. De pindakaaspotten die ik heb hangen zijn 3 verschillende, een gewone, eentje met zonnepitten en eentje met meelwormen. Die laatste is favoriet, en daar heb ik een enorme voorraad van. Ze waren in de aanbieding bij de Boerenbond vorige week.
Zonnebloempitten koop ik per hele grote zak bij de fouragehandel, denk een kilootje of 8 voor 8 euro. Stuk goedkoper zo, want die netjes zijn niet te betalen.

Tot nu toe gespot bij ons vogelvoer:

Koolmees (zwart kopje)
Pimpelmees (blauw kopje)
Zwarte mees (witte band over kopje)
Vink
Groenling
Huismus
Heggemus
Roodborstje
Winterkoninkje
Merel
Boomklever
Bonte specht (hing in de pindakaaspot)

Onze favorieten zijn toch wel de kuifmees (net een stoere rocker :)) ), het roodborstje (woont het hele jaar door in onze coniferenheg) en de boomklevers.
De boomkruipers hebben we nog niet gespot, die zit hier ook een koppeltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-15 22:02 



 
Profiel   

Hier is het nu nog te warm om de vogeltjes te gaan bijvoeren. Maar onze kijkers liggen altijd op strategische plekken en omdat we echt buiten wonen zien we vaak en veel vogeltjes van veel verschillende soorten <3 . Mijn man is een vogelaar, dus na al die jaren begin ik er ook een beetje kijk op te krijgen.
Ik ga dus volgen en meedoen met dit topic.
Vandaag voor het eerst een kuifmeesje gezien. Wist gelijk dat het een kuifmees was en toen ik het thuis opzocht in het boek klopte het dan ook. Stoer vogeltje.
Vanochtend 100 meter van huis de mannetjes fazant. Tippelde heel rustig voor mijn auto uit en natuurlijk rijd ik met goede afstand zeer rustig. Zo leuk.
Wie ik jullie ook graag voorstel is onze driftige mannetjes vink. Heel vaak tikt hij boos en als een gek op ons raam, met name als de zon schijnt. Duidelijk is dat hij door de ruit zijn concurrent ;) ziet en als echte vinken man pik je dat natuurlijk niet. Dus "dood pikken" die andere of op zijn minst goed pijn proberen te doen. En als dat dan gelukt is, moe weer verder gaan met eten zoeken *D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 16:08 



 
Profiel   

HTT -> BB

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 16:54 



 
Profiel   

Ja! Vogeltjes!
Volgens mij mag je me ondertussen zeker wel een vogelaar noemen. Dus hier wordt ik ook wel enthousiast van.
Neonlight, met de witte streep over de kop van de zwarte mees bedoel je denk ik de witte nek vlek? In combinatie met dat ze niet zo gelig zijn als kool- en pimpelmezen.
Ik vind zelf het altijd fantastisch als er een groepje ("flock") staartmezen vliegt. Vaak zitten daar dan ook goudhaantjes tussen. Dat zijn echt de schattigste vogeltjes, die wegen in de winter ook echt maar 4-6 gram!
Helaas woon ik nu in de stad in een appartementje, dus moet ik voor het vogelvoer naar m'n moeder toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 16:59 



 
Profiel   

Ik kan ook uren naar vogeltjes kijken :D
Mijn oude vogelhuisje heeft het helaas begeven, dus het wordt tijd voor een nieuwe.
De vetbolletjes at mijn hond (met netje en al) op := Dus die heb ik vorig jaar niet meer gekocht.. Maar dit jaar wil ik er weer een echte vogeltuin van maken, dus ik lees graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 17:02 



 
Profiel   

Hihi, fijn om te lezen dat iemand zichzelf kennelijk ook een beetje maf vond wbt het voeren van vogeltjes..

Bij mij begon het toen er een aantal jaar geleden een klein roodborstje op het stuur van mn fiets ging zitten en met een scheef koppie door het keukenraam naar me bleef kijken. Fiets stond op het terras en het vogeltje ging telkens weer op het stuur naar me zitten kijken. Toen heb ik wat vetbollen opgehangen, maar het roodborstje kon er op de een of andere manier niet aan blijven hangen, leek ook of een van de pootjes te weinig kracht had. Toen ook maar strooivoer gekocht en op een plankje gedaan. langzaam aan kwamen er meer en meer vogels op af. Ik ben echt geen vogelkenner maar de meest voorkomende herken ik nog wel, een hele rits koolmezen hingen inmiddels al s'morgens vroeg aan de waslijn om bij de vetbollen te komen. Het ging er op een gegeven moment rap doorheen en heb ik maar meteen 10 bollen verdeeld over het terras opgehangen en ook pindanetjes. Dat kon allemaal mooi onder de overkapping van het terras.
Koolmezen, kuifmezen, mussen, nog meer mezen, boomklevers, boomkruipers, bonte specht, duiven, merels en meer ken ik er niet, maar ze komen er allemaal op af.
Leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 17:02 



 
Profiel   

Gelukkig, ik ben niet de enige! *\o/* Leuk om te lezen welke soorten vogels er bij jullie in de tuinen voorkomen en dat jullie er ook zo van genieten. :D Vanavond heeft 'onze' Welkoop VIP-koopavond. Dat betekent 20% korting op bijna alles en dus een heel goede reden om nog wat voor de vogels te scoren. O:) Ik wil in elk geval graag een grote zak gemengde zaden, maar daar blijft het vast niet bij. Ik heb een waslijn gespannen tussen een aantal bomen en daar met karabijnhaakjes allerlei dingen aan gehangen. Morgen zal ik als ik eraan denk wel wat foto's maken. Er zijn alleen nog een paar lege haakjes en dat kan natuurlijk niet. :o

Maken jullie zelf wel eens vetbollen of andere dingen? Ik heb van die leuke gevulde boomstammetjes gezien en die lijken me nou leuk om zelf te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:26 



 
Profiel   

Ik heb ook vogels in de tuin, maar waarschijnlijk niet de wilde soort die jullie bedoelen :')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:29 



 
Profiel   

JewEmm, die met die witte nekvlek bedoel ik inderdaad. :j
Staartmezen heb ik nog niet gezien.

Pien, moet wel lachen om je vink. Die lijkt op ons roodborstje. Dat was vorig jaar ons "killer"roodborstje. :)) Jaagde alles weg. Alleen zijn er dit jaar zoveel vogels, het is denk ik te overweldigend voor hem. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:31 



 
Profiel   

Als ik aan de eettafel zit kijk ik uit op een oude eik dan zie ik altijd een boomklevertje,zo leuk.Ik woon in bosgebied aan het water dus ik zie hier veel zelfs ijsvogeltjes,spechten en s'nachts hoor ik d euilen roepen die hebben het op het moment weer erg druk.
Ook rovende eekhoorns die met hun behendige handjes mijn vetbollen losmaken en meenemen.Ik heb zelfs een stukje op film staan.Zo grappig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:36 



 
Profiel   

Nog meer gekken dus. Ook hier een fanatiek kijker. Kan echt genieten van vogels. En ze zitten toen het van de week nat sneeuwde al klaar op de voerplekken. Hebben wat vaste gasten aan meesparen. Kilos mussen, vinkjes, merels een echtpaar tortelduiven een huitduif paar voor. Een roodborstje en een winterkoninkpaartje. Heel soms een specht of een kleine roofvogel trouwens ook. En een paar die ik niet kan thuisbrengen. Vermoed een roodstaart en een met een puntig snaveltje die vaak zomers in de wilg zit.

Ik voer ze met zaad, vetbollen en pindas. Alleen de pindas gebeurt meestal weinig mee. Alleen de roeken zijn daar verzot op. Ook die zie ik veel in de winter.

Ijsvogels <3 een maand of drie geleden voor het eerst gezien, levend op een tak en vliegend. Zo mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:37 



 
Profiel   

Leuk dit! Bij ons zit elk jaar een roodborstje, of het de zelfde is geen idee, maar wel echt elk jaar!
Wij verspreiden eten in de tuin, maar vorig jaar was er een kat die alles op at...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:39 



 
Profiel   

[ img ]
Hier ook een waar koningsmaal elke dag weer.
Wij hebben een merel die denkt dat alles voor haar is, gaat ook niet voor mij aan de kant en ik kan een grote snavel krijgen als ik niet snel genoeg de paarden voer, dan kan ze dat wat de ruin knoeit op eten.
Ik mag graag op de bank voor het raam kijken welke vogeltjes er komen eten. Camera klaar op statief en foto's maken maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:44 



 
Profiel   

Mooie foto!
Bij ons hebben de Kauwen en eksters wel eens ruzie met de kippen :-).Dat is soms zo'n leuk gezicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 18:48 



 
Profiel   

*\o/* Jaa, dit topic ga ik volgen!
Bij ons zitten er vooral koolmezen en pimpelmezen, nu en dan ook een roodborstje, en een tijdje geleden ook een groene specht gezien hier :)
En inderdaad ijsvogels, zooo mooi! Heb vorige week voor de eerste keer een gezien (wel niet in mijn tuin maar toch), en wat een prachtige beestje is dat! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:06 



 
Profiel   

Meestal kopen wij (goedkoop) vogelvoer Goeroe. Van die vetbolletjes. Ook zoals nu, laat ik alles wat uitgebloeid is zolang mogelijk in de tuin staan voordat ik het weghaal, want vogels zijn verzot op besjes etc. Als ik iets zelf maak dan mbv pindakaas, maar sinds we niet meer in NL wonen vind ik het zelf te lekker en te zonde om dat voor de vogeltjes te gebruiken want kan ik hier niet kopen. :o
Mooie actie foto van de pimpelmees. Zie je ook veel in onze tuin. Ik vind ze mooi.
IJsvogel is inderdaad feeëriek mooi.
Ach Neonlight, arme roodborst :(:) , de overmacht is te groot. :D
Leuk Malyma hoe bij jou de vogelliefde is begonnen. Roodborstjes vind ik hele mooie vogeltjes.

De fabel die ik ken van het roodborstje is dat het roodborstje bij Christus probeerde doornen uit zijn hoofd te halen van de doornenkroon toen hij onderweg was naar de kruisiging. Het roodborstje bezeerde zich en tezamen met wat bloed van Christus liep het bloed over zijn borstje. Et voila het wonder geschiede en Christus zei: "jij dapper vogeltje, zult voortaan altijd een heel mooi rood borstje hebben".
Goudhaantjes blijken hier ook te zijn, maar heb die zelf nog niet gezien (ML=manlief regelmatig). Staat op mijn verlanglijstje. Staartmeesjes zijn hele leuke drukke vogeltjes die je hier goed kunt zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:08 



 

Hier ook een vogeltjesliefhebber :D
Qua vogelvoer valt het nu wel mee, maar we hebben voor het raam een potje 'pindakaas' en een voederplateautje hangen :) En regelmatig wat lekkers in de bomen zoals pindas en netjes.

Pimpelmeesje:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:22 



 
Profiel   

Hier nog een liefhebster van tuinvogels. Ik voer per dag zo een halve kilo zonnebloempitten, dus net vandaag een zak van 25 kilo gekocht. Is wel duur maar toch voordeliger dan iedere keer een klein zakje. En verder pindakaas, pinda's en voederbolletjes. En brood en appels voor de merels. En strooivoer. Maar dat heb ik altijd voor de kippen, ik heb krielkipjes dus het is fijn voer van Nature's Best. Heel geschikt voor zangvogeltjes. Ik zie elke dag veel vogels, zoals: Koolmees, Pimpelmees, Roodborstje, Groenling, Vinkjes, Keepjes, Zwartkopje, Winterkoninkje, Merel, Bonte Specht, Groene Specht, Musjes, Ekster, Kraai en Vlaamse Gaai. En af en toe jat een Ijsvogel kleine visjes uit onze vijver. Dat is nog wel het mooiste wat we in de tuin zien, omdat het maar af en toe gebeurt. Ook hebben we soms de Reiger.
De Groenlingen zijn kleine asootjes, die knokken werkelijk de hele tijd. Al met al een feest om naar te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:25 



 
Profiel   

Ik heb geen grote tuin maar geniet wel volop van de vogels die er komen. Iedere winter overwinteren er 2 paartjes tortelduifjes. Superleuk. Daarnaast 'swinters veel meesjes.
De tortels zijn er inmiddels al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:27 



 
Profiel   

O ja, Torteltjes hebben we ook volop. Meerdere paarjes komen het hele jaar kippevoer jatten. Ze komen soms amper de lucht in met hun vette pensjes..net als de obese musjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:30 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Meestal kopen wij (goedkoop) vogelvoer Goeroe. Van die vetbolletjes. Ook zoals nu, laat ik alles wat uitgebloeid is zolang mogelijk in de tuin staan voordat ik het weghaal, want vogels zijn verzot op besjes etc. Als ik iets zelf maak dan mbv pindakaas, maar sinds we niet meer in NL wonen vind ik het zelf te lekker en te zonde om dat voor de vogeltjes te gebruiken want kan ik hier niet kopen. :o
Mooie actie foto van de pimpelmees. Zie je ook veel in onze tuin. Ik vind ze mooi.
IJsvogel is inderdaad feeëriek mooi.
Ach Neonlight, arme roodborst :(:) , de overmacht is te groot. :D
Leuk Malyma hoe bij jou de vogelliefde is begonnen. Roodborstjes vind ik hele mooie vogeltjes.

De fabel die ik ken van het roodborstje is dat het roodborstje bij Christus probeerde doornen uit zijn hoofd te halen van de doornenkroon toen hij onderweg was naar de kruisiging. Het roodborstje bezeerde zich en tezamen met wat bloed van Christus liep het bloed over zijn borstje. Et voila het wonder geschiede en Christus zei: "jij dapper vogeltje, zult voortaan altijd een heel mooi rood borstje hebben".
Goudhaantjes blijken hier ook te zijn, maar heb die zelf nog niet gezien (ML=manlief regelmatig). Staat op mijn verlanglijstje. Staartmeesjes zijn hele leuke drukke vogeltjes die je hier goed kunt zien.


He wat leuk om te lezen en zeker de fabel van het roodborstje..!

Het was ook ieder jaar hetzelfde roodborstje wat ik door het raam zag kijken, ik herkende haar/hem.
Vanaf dat moment worden de vetbolletjes, pinda's en inmiddels ook zo'n huisje waar een potje in kan, weer opgehangen.
En voor de merels en andere vogels die niet goed ondersteboven aan de netjes blijven hangen, is er zo'n dienblad aan een ketting waar strooivoer op ligt. Aan het dienblad zitten aan de onderkant haakjes waar je ook weer bollen en netjes aan kunt hangen. Zo is er voor ieder wat wils en kunnen mn poezebeesten er niet bij. Gelukkig gaat dit tot nu toe altijd goed!


Mooie vogel, Cayenne, en leuke foto's van de koolmezen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:38 



 
Profiel   

Roodborsjes zijn zeer tam, ik had vroeger een op stal die me overal volgde. Soms zat hij maar een armlengte van me af. Fascinerende diertjes, erg schattig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:44 



 
Profiel   

Bij ons in de loods van het bedrijf zit een roodborstje, hij komt 's morgens heel vroeg binnen als de auto's klaar worden gemaakt voor vertrek, gaat op de hooivoorraad van de paarden zitten toekijken wat er allemaal gebeurt, drinkt wat water uit een emmer en als de deuren dichtgaan klapt mijn man in zijn handen zodat hij weer vertrekt, anders zit het roodborstje de hele dag opgesloten in een mega loods en dat vindt hij zielig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 19:54 



 
Profiel   

Hier hebben de vogels wel voorkeur voor het vetvoer ipv het gewone strooivoer. Ze krijgen ook pinda's, doppinda's in een slinger, vetbollen, zonnebloempitten, pindakaas, trosgierst en een appel of peer als deze over is.
Veel soorten vogeltjes wat ik erg leuk vind om te zien. Vorig jaar ook een vlaamse gaai die op de pindaslinger afkwam, dit jaar nog niet gezien. Huismusje, heggenmus, koolmees, pimpelmees, roodborstje, vink heb ik tot nu toe gezien.[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-15 20:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 42 [ 1041 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen