Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Hallo.

Puur uit interesse open ik dit topic, en ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.
Zelf heb ik Pavo vital complete geprobeerd maar daar werd mijn pony op de halve dosis echt gigantisch druk van.
Op een kwart energy control van pavo, wat zelfs sportbrok is dus toen totaal niet.
Vervolgens eens verhuisd, ander ruwvoer en echt asociaal veel ook.
Hij vreet rustig 14 kilo weg, gewogen en wel.
De energy control werkte niet fijn meer en dus op zoek naar wat anders.
Vervolgens uit gekomen op metazoa superfit broxx, dit is 50 gram per 100 kilo dus net handiger doseerbaar.
Voor het idee: de pavo vital complete is het 50 gram per dag voor een pony.
Bij de metazoa besloten om voor 200 kilo te geven, terwijl hij 300 weegt.
Het gevolg was een gigantisch hyperactieve pony.
Inmiddels krijgt hij voor 100 kilo gewicht metazoa, 50 gram dus en dat gaat best heel goed tot nu toe.
Daarbij krijgt hij een beetje cavalor fiber force met magnesium en een beetje vitamine E/selenium.

Gisteren weer eens 100 gram metazoa geprobeerd en vandaag explodeerde hij met longeren in de buitenbak volledig, wat hij dus echt nooit doet. :+
Men verzekerde mij bij de voerhandel dat hij van de metazoa echt niet druk zou worden, omdat er geen energie in zou zitten.
Mijn mening: die vitamines en mineralen zitten er niet voor niks in.
Die doen dus zeker wel wat, waarom zou je het anders geven?
Of een paard er veel energie van krijgt hangt per paard af, maar ook bij Pavo vital hoor ik voornamelijk dat ze er echt frisser van worden.

Het doel van dit topic?
Ervaringen van de diverse soorten vitamine en mineralenkorrels verzamelen.
En mocht je er meerdere gebruikt hebben, heb je verschil ervaren?
Daarbij voer je nog iets erbij om bijvoorbeeld poeders te mengen of met een andere reden?
Mijn voer staat trouwens niet ter discussie, het gaat puur om de ervaringen met deze viramine en mineralenkorrels/balancers. :)

Barst los zou ik zeggen. :)


Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 10-12-15 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 01:24 



 
Profiel   

Onze paarden krijgen het nu ook een aantal maanden ik merk inderdaad dat hun ook atenter en vrolijker zijn. Ze exploderen gelukkig niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 01:28 



 
Profiel   

Als hij er zo vrolijk van wordt kan het zijn dat hij zonder gewoon tekort komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 01:34 



 
Profiel   

Ik hoor veel om mij heen dat ze van metazoa zich erg fit voelen, en fris worden.
Veel mensen ook weer niet, veel koudbloeden doen het er uitstekend op zonder fris te worden, met genoeg looplust. :)
Het is in elk geval iets wat men echt veel voert hier op stal, als ze het blijven eten tenminste, dat is vaak een probleem.
Na een zak laten veel het ineens staan begreep ik op stal.
Die van mij eet echt alles, zelfs al gooi ik smerige kruidentinctuur op een te kleine boterham eet hij het nog al vies kijkend op. :')

Over wel/niet tekort:
Een voorbeeld bij mij, ik kan absoluut geen vitamine C slikken of ik doe geen oog meer dicht.
Dan kan die vitamine C goed zijn, maar zonder slaap werkt het ook niet.
Het is dus de dingen tegen elkaar afwegen.
Overigens was de dierenarts hier deze week, en hij gaf aan dat hij met deze hoeveelheid hooi er dan met de metazoa echt wel genoeg aan heeft.
De basis moet wel je ruwvoer blijven aldus de da.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 01:35 



 
Profiel   

Ik geef nooit een volledige dosis,het gras wat ze krijgen bevat ook vit/mineralen.Ik geef ze een beetje om evt tekorten op te vangen. (Heb momenteel Marstall Force)

Als je paard drukker word,geef je toch minder.Wat op de verpakking staat is tenslotte ook maar een richtlijn.


Wil je exact weten wat je bij moet voeren,zul je je ruwvoer moeten analyseren en aan de hand daarvan bijgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 07:14 



 
Profiel   

Ik heb eerst een tijdje de Marstall Force gegeven. Helaas ging ze bij deze korrel mest eten, tenzij ik er muesli bij ging geven. 2 Emmers geprobeerd, maar het bleef hetzelfde.

Over gestapt op de Pavo Vital Complete, precies hetzelfde verhaal als bij de Marstall.
Maar bij zowel de Marstall als de Pavo was er iets waar ik niet precies mijn vinger op kon leggen.
Ondanks ze op beide energie genoeg had, niet anders dan anders.

Op advies overgestapt op de Metazoa SFB. Ze ging beter in haar vel zitten, en veranderde positief.
Ze werd dat voorjaar ook opeens zichtbaar hengstig, iets wat ik bij haar nog nooit gezien had.
Mest eten deed ze niet, ook niet als ik er geen handje muesli bij deed.
Verder werd ze er niet riller of heter van dan anders.
Af en toe heeft ze het even nodig om te kunnen ploffen, maar dat heeft ze al die jaren al gehad. Ze moet af en toe gewoon wel even de tijd krijgen om ff lekker gek te doen.

Ivm haar dracht ben ik ni toch tijdelijk over gestapt op een ander voer. Volgens Metazoa kon ze er prima op blijven en eventueel de dosis verdubbelen.
Voor mij voelde dat ergens niet goed, maar als straks het veulen weer is afgespeend gaat ze weer terug naar de Metazoa

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 07:35 



 
Profiel   

Hier mastrall force. Geen last van poep eten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 07:38 



 
Profiel   

Hier ook marstall force, paard word er niet druk van en eet ook geen mest ,ik ben er heel tevreden over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 07:49 



 

Ik heb Pavo Vital en Metazoa gebruikt. Gebruik nu Marstall Force. Heb bij alledrie niet de indruk dat de pony's er frisser van worden. Lijkt me ook niet logisch, want vitamines en mineralen leveren op zichzelf helemaal geen energie. "Snelle" energie halen paarden vooral uit koolhydraten.

Als een paard een flink tekort heeft en dan een mineralenbrok krijgt, zou ik wel een verschil verwachten. Maar dat is dan omdat het paard zich dan beter gaat voelen doordat dat tekort wordt aangevuld. Niet omdat de vitaminen zelf meer energie opleveren. Maarja...om je paard nou zijn vitaminen en mineralen te gaan onthouden zodat hij zich niet fit voelt en daardoor lekker rustig is.... :\

Het is trouwens sowieso praktisch onmogelijk dat als de je mineralenbrok verhoogt, je de volgende dag meteen een enorm groot verschil merkt. Bij vitaminen en mineralen duurt het doorgaans veel langer dan een dag voordat er een hogere bloedspiegel is opgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 07:56 



 
Profiel   

Een lopend topic over Metazoa: [VS] Metazoa horse

Zelf voer ik al enige tijd Marstall Force. Metazoa nog wel overwogen, maar had meer vertrouwen in MF. Hiervoor Equilin Basic gevoerd. Ook fijn, maar een stuk duurder.


Laatst bijgewerkt door Phillipa op 10-12-15 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 08:03 



 
Profiel   

Hier Marstall force. Super vrolijk gezond paard met appeltjes in de zomer Drukker worden duidt gewoon op een tekort voorheen dus het is helemaal niet gek dat ze wat opleven. Er zit namelijk echt geen merkbare energie in. Soms moeten ze gewoon even wennen aan die nieuwe energie die de benodigde mineralen en vitamines geven, geef je paard even de tijd om die energie te kanaliseren.
In mijn omgeving veel slechte ervaringen met metazoa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 08:03 



 
Profiel   

In pavo zit wel redelijk wat suiker als ik dit met MF vergelijk. Zeker suiker zetmeel gehalte

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 08:05 



 

maralyn schreef
In pavo zit wel redelijk wat suiker als ik dit met MF vergelijk. Zeker suiker zetmeel gehalte


Je moet niet alleen naar percentages kijken, maar ook naar de hoeveelheden die je voert. In Pavo Vital zit 11% suiker en zetmeel en in Marstall Force 5,2%. Dus dat is inderdaad minder. Maar je voert van beide producten 100 tot 150 gram, toch?

Maar kijk nu eens naar je hooi: In gemiddeld hooi zit 10% suiker. Dus 100 - 150 gram gram extra hooi erbij en je hebt het verschil tussen beide producten alweer ruimschoots teniet gedaan. 100 - 150 gram gram hooi.....hoeveel is dat nou? Hooguit een halve plak.

Als jij je paard een halve plak hooi extra geeft, ontploft hij toch ook niet de volgende dag? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 08:22 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels ook van alles gevoerd.

De Pavo Vital ging de mijne op schuren. Verder deed hij het er eigenlijk best goed op.

Maar vanwege het schuren overgestapt op Marstall Force. In eerste instantie deed hij het er wel goed op. Helaas is het een lastige eter en moest hij het op een gegeven moment niet meer. Ook merkte ik wat tekorten. Ik mengde er wel muesli doorheen, eerst Marstall Vito en toen Faser light. Maar net als met alles ging de eerste zak er in en moest hij het de 2e zak ineens niet meer.

Dus overgestapt op Metazoa. Ook vanwege zijn allergie een erg interessante brok. Helaas ontplofte hij erop, werd heel rillerig en was buiten niet meer te rijden. Balen, want hij at het goed en zijn allergie verbeterde er aanzienlijk door. Maar ja, ik wilde wel veilig buiten rijden. Dat was niet vrolijk en wakker, maar juist schieterig, rillerig, overal spoken zien, angstig worden. Niet fijn :n

Nu voer ik Vitalbix. Ik ben nog niet heel enthousiast. Zijn mok is weer explosief terug en hij eet het met lange tanden en alleen gemengd met muesli. Hij doet het er verder wel goed op. Ziet er goed uit, is weer zijn kalme zelf en heeft genoeg energie om te werken. Overigens ook gewoon regelmatig een jolige bui, maar niet meer dat schieterige.
Ik meng het momenteel met Marstall optimal, omdat ik merkte dat hij wel een ruwvoer buik had, maar qua spieren wat in ging vallen en spierpijn had na het rijden. Blijkbaar ondersteunt het daar nog niet genoeg in, terwijl de verhoudingen wel beter zijn dan de andere vitaminebrokken.

Daarbij krijgt hij voldoende ruwvoer overigens. Het belangrijkste natuurlijk.

Maar goed, ik ben het meest tevreden over de Vitalbix, maar heb dé vitaminebrok eigenlijk nog niet gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 08:32 



 
Profiel   

Mijn 29 jarige heb ik in mei op Lexa senior gezet. Ik merkte veel positieve veranderingen. Omdat hij een licht verhoogde waarde voor ppid heeft ben ik over gegaan op Atcom horse ECS. Pony ziet er prachtig uit en doet het er geweldig op,al zeg ik het zelf :D zowel Lexa als Atcom Horse hebben meerdere varianten vitamine brokken, afgestemd op verschillende type paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:11 



 
Profiel   

Kitty_ schreef
Mijn 29 jarige heb ik in mei op Lexa senior gezet. Ik merkte veel positieve veranderingen. Omdat hij een licht verhoogde waarde voor ppid heeft ben ik over gegaan op Atcom horse ECS. Pony ziet er prachtig uit en doet het er geweldig op,al zeg ik het zelf :D zowel Lexa als Atcom Horse hebben meerdere varianten vitamine brokken, afgestemd op verschillende type paarden.

Volgens mij heb ik idd die Lexa brok wel eens op jouw site gezien. Mag ik vragen waarom jij specifiek deze verkoopt? Ik ben wel benieuwd naar voordelen van de Lexa tov een andere vitaminebrok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:26 



 
Profiel   

Ik geef ook Mastall Force. Ik heb niet gemerkt dat ze er drukker van worden. Wel vinden ze het minder lekker. Ik meng het met hun brok. Soms laten ze de korrels een dagje liggen maar de volgende dag eten ze het wel weer op. Dat is hooguit 1 keer per maand.

Omdat mijn paarden maar een bodem krachtvoer van de voerschep krijgen vind ik het wel belangrijk dat ze een vitaminen en mineralenkorrel erbij krijgen omdat de gehaltes in hooi ook vaak te verwaarlozen zijn. En ze krijgen dus ook geen kilo's krachtvoer waar ze het uit kunnen halen.

Wel geef ik nog extra vitamine e poeder erbij. Niet de volledige dosis want zit ook wat in de vitamine en mineralenkorrel natuurlijk. En ze kregen al iets olie over het voer heen want ik heb liever dat ze daar hun energie uithalen dan uit veel brok. En sinds ik vitamine e poeder erbij geef, geef ik wel extra olie want dat is nodig vanwege het oxideren. Ik heb niet gemerkt dat mijn paarden sindsdien stuiterballen zijn. Maar ik vind ze over het algemeen wel een gezonder en fitter indruk maken. Dus ik ben blij met wat ik nu voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:31 



 
Profiel   

Qua energie zou je ook de jaargetijden moeten vergelijken. Wij voeren nu dacht ik een jaar de Marstall Force, ik merk dat ze nu vergeleken met de zomer frisser zijn. Er is geen aanpassing geweest in de hoeveelheid korrel, ze krijgen zomers en winters ruwvoer bijgevoerd. Maar het waait wel een stuk meer, ze staan nu 's nachts op stal, minder aan het werk na al dat water etc. Dus, ja, ik merk dat de paarden echt een stuk frisser zijn, maar gezien we gelijk voeren aan de zomer, weet ik vrijwel zeker dat het niet aan de korrel ligt.

Overigens mengen wij het met een schep luzerne voor het kauwen, hoewel mijn paard de luzerne niet zo lekker vindt en de korreltjes eruit vist en in de loop van de avond af en toe de luzerne op snackt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:32 



 
Profiel   

Luzerne voer ik niet, want daar gaat hij ook op schuren.
Bij Jim was de rillerigheid in de zomer met 30 graden :+
Daarbij is er echt wel een verschil in ril en schieterig of fris en jolig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:39 



 
Profiel   

Oh zeker! Maar TS heeft het dacht ik over frissigheid, dan is het nu gewoon niet de beste tijd om zoiets te testen. Zelfs het oudje hier die meestal alleen rolt en dan de kantjes gras eet was extreem fris de laatste keer dat ze in de grote bak los waren.

Schuurt Jim ook op grasmix Amanda?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:43 



 
Profiel   

Haha nee, in de winter is over het algemeen het gehalte frisheid wat hoger :D
Daar merk ik gelukkig geen verschil in. Zal wel komen omdat hij 365/24/7 buiten staat.

Grasmix heb ik nooit geprobeerd. Maar komen ze daar ook niet van aan? Als Jim naar de wei kijkt zie je de kilo's er al bijkomen :=
Daarom krijgt hij nu schraal hooi en de vitaminebrok met wat muesli voor ondersteuning van de spieren, kauwbehoefte en de smaak (zonder eet hij het niet :x). Het is zo'n zeikerd met eten, dat maakt het enorm lastig. Want wat ik goed voor hem vind, vindt hij over het algemeen niet te eten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:49 



 
Profiel   

Dat is wel erg lastig ja. Gelukkig eet de een hier alles en mijn merrie in elk geval wat goed voor d'r is. De luzerne vindt ze dus niet echt smakelijk, maar de grasmix at ze altijd met smaak. Wij voeren het erbij zodat ze wat extra te kauwen hebben, dus niet zo zeer voor het aanzetten. Of dat het doet weet ik dus ook niet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 09:53 



 
Profiel   

Al mijn paarden staan op Vitalbix, de intensief gereden paarden krijgen daar nog wat Equilin Basic bij. Ze doen het er allemaal fijn op en het wordt goed gegeten.

De vitaminebrokken zijn ontwikkeld op basis van gemiddelde ruwvoer analyses. Als je dus weet dat je arm hooi hebt kun je beter iets meer geven, heb je erg rijk ruwvoer kun je soms met minder toe.

Qua energie merk ik weinig tot geen verschil met sportmuesli en granenmix die ik voorheen voerde of de vitaminen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 10:09 



 
Profiel   

Ik voer nu anderhalf jaar vitalbix dc en een scheutje lijnzaadolie. en ik merk dat mijn haflingers er goed op doen, van krachtvoer werden ze altijd heet en kregen de kolder in de kop. Nu met vitalbix is dat een heel stuk minder, mijn paarden zijn lespaarden en lopen dus vaak twee keer op een dag, ze halen voldoende energie eruit.
Ik merk voornamelijk dat ze er gezonder uitzien, vacht zien er mooi en glanzend uit, ogen beter en ook een zeer fijn is dat ze minder explosief zijn in de winter. Dan staan ze toch meer op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 11:11 



 
Profiel   

Safina.

Klopt. Maar al het extra is wél extra. Ons monster wordt niet druk. Maar gaat wel schuren.
Hirr dus dieetmix en MF en dat gaat top!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 12:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen