Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Arabesk schreef
Wanneer je gewoon gezond eet, bij voorkeur biologisch (dynamisch), lukt het je echt niet om een tekort op te lopen. In gewoon voedsel zit écht alles wat we nodig hebben en dat geldt voor paarden ook. In gras en hooi zit echt alles wat ze nodig hebben. Die kletskoek over dat paarden kruiden eten slaat nergens op, kijk maar eens waar de brumby's en mustangs leven, tamelijk eenzijdige droge dorre boel.


Dacht ik ook altijd. Jaren lang de paarden zo gehouden. Recent was een van de paarden niet fit, dus bloedonderzoek en toen bleek een flink selenium tekort...
Dus vit/min erbij. Recent weer bloedonderzoek voor controle, selenium is aan de beterende hand, maar nu is koper weer te hoog...
Zo zie je maar, zo simpel is het nog niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 18:43 



 
Profiel   

Interessant topic!

Wil mijn tinker geen krachtvoer geven.
Had lexa isi cob brokken, maar die eet ze totaal niet.

Nu ga ik fibra premium proberen. Zo los eet ze het niet. Maar als slobber wel. Dus ga een zak proberen.

Lees veel positieve verhalen over marstall force. Ook maar eens naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 18:47 



 
Profiel   

pleiada schreef
madamX schreef
Eindelijk eens een goede en eerlijke paardenkliniek + internist; het gaat overigens niet alleen om de eiwitten in luzerne maar ook om de gifstoffen die er in zitten. Elk paard - jong/oud, sober/niet sober - krijgt vroeg of laat geheid gezondheidsklachten dankzij luzerne en/of luzerne houdende producten wanneer deze veel OF langdurig worden gegeven. Elke dierenarts die een beetje gestudeerd heeft (dus ook dierenvoeding) weet dat....


Kan je misschien wat meer vertellen over waarom lucerne zo slecht is?


MadamX zegt het al, met name vanwege de gifstoffen in lucerne. En ook de vele onbestendige eiwitten waarschijnlijk ?!
Ze b.v. hier http://puurpaardenvoer.nl/nieuwsbrief-december-/ bij punt 5. Maar ik weet niet of MadamX het hier mee eens is natuurlijk.


Laatst bijgewerkt door Maris op 02-01-16 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 18:49 



 
Profiel   

Misschien een brutale vraag.
Iemand die een zakje met marstall force wil opsturen? Uiteraard tegen vergoeding.
Kan ik proberen. Liefst genoeg voor 3x. De lexa at ze bijvoorbeeld 2x goed en daarna niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 18:52 



 
Profiel   

Zucht, wat ingewikkeld weer. Mijn paard krijgt ook altijd accuut last van jeuk als hij luzerne eet. Op de 4 keer dat ik hem nu 80gr vitalbix heeft gegeven reageert hij nog niet, maar het nodigt me niet uit om een hele zak aan te schaffen.

Dus wat nu? Marstall force was goed, ik gaf haver bij voor extra energie. Maar de force eet hij inmiddels alleen in zn slobber. En aangezien metezoa ook erg wisselende ervaringen heeft + luzerne bevat trekt dat ook niet. Pff lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 19:04 



 
Profiel   

Ik geef de force ook in 1x, heel eerlijk gezegd ook nooit gelezen dat zij aanraden om het te verdelen :o Hier krijgen ze maar 1x per dag een krachtvoer moment, 't is al zo weinig wat je geeft met 100 gr per dag :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 19:25 



 
Profiel   

Kan je misschien wat meer vertellen over waarom lucerne zo slecht is?[/quote]

MadamX zegt het al, met name vanwege de gifstoffen in lucerne. En ook de vele onbestendige eiwitten waarschijnlijk ?!
Ze b.v. hier http://puurpaardenvoer.nl/nieuwsbrief-december-/ bij punt 5. Maar ik weet niet of MadamX het hier mee eens is natuurlijk.[/quote]

Ik was wel benieuwd hoe het zit met de gifstoffen in lucerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 19:35 



 
Profiel   

Ik zou mijn pony graag een goede vitaminebrok voeren, maar helaas denkt pony daar anders over. Metazoa en vitalbix werd hij erg schrikachtig van en alle andere wil hij niet eten. Soms meteen niet, soms na een paar weken niet meer, maar dan krijg ik het er ook echt niet in. Kan ik mengen met wat in wil maar wordt niet gegeten. Misschien met een kilo suikerrijke muesli, maar dan schiet het natuurlijk z'n doel voorbij.
Alleen een handje care4life krijgt hij nu en daar hou ik het maar bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 19:40 



 
Profiel   

Ik geef het ook in een keer.
Eerste dagen kreeg hij 100 gram dat heb ik over twee momenten gedaan, maar 50 gram stelt niks voor dus nu een keer per dag.
Stal geeft s'morgens vroeg het bakje. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 19:54 



 
Profiel   

Ik zie door de bomen geen bos meer pfff
Ik ben zelf ook op zoek naar een voer dat mooi is afgestemd op mijn Tinker.
Ik heb ook ruwvoeranalyse laten doen,daarbij heeft de d.a. het rantsoen bekeken en berekend.
Nu ben ik zelf aan het rekenen geslagen (wat niet mijn sterkste kant is ahum) maar ik kom op heel andere getallen uit dan de d.a.???

Ik snap er werkelijk geen hol meer van, d.a. zegt dat er ondanks de toevoeging van 400gr vitalbix als enigste tekort jodium is.

Voer ik 250gr vitalbix bij dan zou er tekort zijn in zink,mangaan en jood.
Kijk ik op de ruwvoeranalyse (voordroog) dan zie ik bijv. dat mn paard met 8kg voordroog per dag 552mg zink binnen krijgt en als ik de richtlijnen moet geloven dan heeft ze 442.4gr zink per dag nodig.
Ruim genoeg toch? Maar volgens berekening d.a. toch tekort? (eventjes 1 dingetje nu aangehaald)

Hoe moet ik het nou in hemelsnaam goed doen als er zoveel verschillende theorieën zijn?!? %)

Ik snap er niks meer van. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:12 



 
Profiel   

Is dat 8 kg droge stof, of 8 kg product? Dat maakt je uitkomsten namelijk heel anders...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:14 



 
Profiel   

Jodium zit in zeewier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:38 



 
Profiel   

Jotoma schreef
Zucht, wat ingewikkeld weer. Mijn paard krijgt ook altijd accuut last van jeuk als hij luzerne eet. Op de 4 keer dat ik hem nu 80gr vitalbix heeft gegeven reageert hij nog niet, maar het nodigt me niet uit om een hele zak aan te schaffen.

Dus wat nu? Marstall force was goed, ik gaf haver bij voor extra energie. Maar de force eet hij inmiddels alleen in zn slobber. En aangezien metezoa ook erg wisselende ervaringen heeft + luzerne bevat trekt dat ook niet. Pff lastig.


Als ie force niet meer eet zo , waarom dan niet door de slobber ?
Ik gaf eerder VS 200 van pure paarden voeding ( Astrid noordhoek )
Maar Marstall force is via mijn oud stal houdster te leveren en daardoor veel makkelijker voor mij
Ik voer t gewoon door de muesli smorgen en geen enkel probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:40 



 
Profiel   

Ik denk dat je alles nooit 100% kunt krijgen .
Maar kun je dag jodium tekort niet oplossen met simpel keukenzout?
Of zeewier zit er vol mee meen ik
Ik heb werkelijk nog nooit bloedwaarden om die reden laten testen ...
Misschien zou ik t moeten doen , maar wordt nu al zot ervan

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:43 



 
Profiel   

pleiada schreef
Ik was wel benieuwd hoe het zit met de gifstoffen in lucerne.

Ik ook :j Het enige wat ik daar over kan vinden is dat er ooit klein kruiskruid is aangetroffen in lucerne https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Dcyf_pJ-SQ

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:47 



 
Profiel   

Ik dacht dat ze in hete landen juist veel luzerne voerden aangezien daar weinig gras goed groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 20:49 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Jotoma schreef
Zucht, wat ingewikkeld weer. Mijn paard krijgt ook altijd accuut last van jeuk als hij luzerne eet. Op de 4 keer dat ik hem nu 80gr vitalbix heeft gegeven reageert hij nog niet, maar het nodigt me niet uit om een hele zak aan te schaffen.

Dus wat nu? Marstall force was goed, ik gaf haver bij voor extra energie. Maar de force eet hij inmiddels alleen in zn slobber. En aangezien metezoa ook erg wisselende ervaringen heeft + luzerne bevat trekt dat ook niet. Pff lastig.


Als ie force niet meer eet zo , waarom dan niet door de slobber ?
Ik gaf eerder VS 200 van pure paarden voeding ( Astrid noordhoek )
Maar Marstall force is via mijn oud stal houdster te leveren en daardoor veel makkelijker voor mij
Ik voer t gewoon door de muesli smorgen en geen enkel probleem


Omdat ik geen zin heb om elke dag slobber te maken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 21:18 



 

Jotoma schreef
__Suus__ schreef
Voor degene die Marstall force voeren, geven jullie het in 1 keer of in meerdere porties? Ik wil dit graag gaan geven maar in de bijsluiter staat dat het in meerdere porties gegeven moet worden. Voor mij is dat alleen niet zo handig...


Ik geef het in een keer. Heb net nog op bokt gelezen dat in 1x geven beter is ivm betere opname oid. Zal kijken of ik t terug kan vinden

Edit, quote gevonden, maar het is meer een kijk op en volgens mij niet wetenschappelijk onderbouwd:

Citaat
e kunt het in principe vergelijken met ons eigen ontbijt, als je maar een licht ontbijtje hebt gehad, heb je weinig energie halverwege de ochtend.
Neem je een goed ontbijt, dan heb je de hele ochtend een goede energie leverancier.
Ontbijt je te zwaar, dan heb je een te vol lichaam en moet je lichaam te veel werken om de energie om te zetten en zal je eerder futloos voelen.


Nou zit er in een mineralenbrok nauwelijks energie. Dat is namelijk juist de crux met mineralenbrok: wel vitamines en mineralen, maar niet de koolhydraten en vetten.

Je wordt energieker als je s morgens een paar stevige, bruine boterhammen eet. Niet als je s morgens je vitaminenpil neemt. Koolhydraten en vetten leveren energie. Die zitten niet in een vitaminenpil en dus ook nauwelijks in dat kleine beetje mineralenbrok dat je geeft.

Het zal in dat opzicht dus geen bal uitmaken wanneer je het voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 21:25 



 
Profiel   

Ik zou dan vitalbix geven als dat op jodium na goed is.
Een emmer zeewier kost niet veel.
Zelf heb ik dat gebruikt in plaats van schildklierhormoon, werkte echt goed maar ik kreeg het niet stabiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 21:30 



 
Profiel   

Hier naast gras en kuil krijgen ze fibra, aangevuld met een beetje cavalor strucomix. 1 krijgt nog wat magnesium bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 21:56 



 
Profiel   

sanowa schreef
Hier naast gras en kuil krijgen ze fibra, aangevuld met een beetje cavalor strucomix. 1 krijgt nog wat magnesium bij.


Waarom geef je nog strucomix naast de Fibra? Dit is toch compleet voer of vond je dat ze energie tekort komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 21:58 



 

Arabesk schreef
Wanneer je gewoon gezond eet, bij voorkeur biologisch (dynamisch), lukt het je echt niet om een tekort op te lopen. In gewoon voedsel zit écht alles wat we nodig hebben en dat geldt voor paarden ook. In gras en hooi zit echt alles wat ze nodig hebben. Die kletskoek over dat paarden kruiden eten slaat nergens op, kijk maar eens waar de brumby's en mustangs leven, tamelijk eenzijdige droge dorre boel.


Ik begrijp ook niet veel van die kruidenkletskoek. Ik begrijp sowieso niet zoveel van die 'hoe natuurlijker, hoe beter'-kletskoek. In de natuur is heus geen sprake van een uitgebalanceerd en constant aanbod van voeding. Daar groeien ook niet het hele jaar door dezelfde planten in exact de juiste hoeveelheden. Daar lopen paarden ook gedurende periodes tekorten op. Denk eens aan een winter op een mongoolse steppe ofzo...daar groeien echt geen kamillebloesems, ganzevoet en weegbree. De vraag is hoe erg dat is. Waarschijnlijk zijn paarden evolutionair zo toegerust dat ze best tegen een stootje kunnen.

Je kunt veel leren van hoe paarden in het wild leven, maar ik vind dat geen reden dat te idealiseren en tot in den treure te proberen dat na te bootsen. Dat gaat nou eenmaal niet op onze polderweitjes en dat is ook nergens voor nodig.

Optimaal bestaat gewoon niet. Ook in de natuur niet.

(Een goede reden om de oregano, munt en tijm lekker bewaren voor in je eigen eten. :P)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 22:15 



 
Profiel   

Nu mis ik een vindt ik leuk knop

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 22:21 



 
Profiel   

Chesss schreef
sanowa schreef
Hier naast gras en kuil krijgen ze fibra, aangevuld met een beetje cavalor strucomix. 1 krijgt nog wat magnesium bij.


Waarom geef je nog strucomix naast de Fibra? Dit is toch compleet voer of vond je dat ze energie tekort komen?


Ik rij endurance dus met alleen fibra komt ze idd tekort. ( daar zit dan toch te weinig in)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-16 22:22 



 
Profiel   

Hilary schreef
Is dat 8 kg droge stof, of 8 kg product? Dat maakt je uitkomsten namelijk heel anders...



Gewoon gebaseerd op 8 kg voordroog.
De waarden van de analyse zijn per kilo.

Best ingewikkeld allemaal pffff..... %)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-16 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen