Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Duitsland: Dulmener wildpferden

 
Profiel   

[ img ]
Duitsland: Dulmener Wildpferde zijn druk aan het afveulenen

Net over de grens in de Achterhoek ligt het plaatsje Dulmen. In de buurt van dit plaatsje ligt de "Merfelder Bruch", de verblijfplaats van een kudde wilde paarden die het eigendom van Herzog von Croy zijn. NR-lid Dinopino ging een kijkje nemen bij de kudde.

De merries zijn op dit moment druk bezig hun veulens op de wereld te zetten en dat is wel een bezoek waard. Op een terrein van meer dan 400 hectare groot verblijven 400 Dulmenerpaarden. Elk paard heeft dus 1 hectare ruimte. Zonder toezicht van een dierenarts of hoefsmid leven deze paarden in kleine familieclubjes bij elkaar. Ze leven niet echt als een wilde kudde met een leidende hengst en aparte vrijgezellenmannen clubjes. Helaas is daar het terrein niet groot genoeg voor en moeten de eenjarige hengsten elk jaar de kudde verlaten. Dat gebeurt in het laatste weekend van mei. Dan hebben hun moeders alweer hun nieuwe veulen gekregen en moeten hun veulens van het jaar daarvoor op eigen benen staan. De stress om ze dan bij hun moeder weg te halen is dan niet meer zo groot. Zo mocht ik ook zien dat een jaarlinghengstje probeerde om contact met mij te leggen, omdat zijn moeder druk bezig was met haar nieuwe veulentje. Ik ben daar niet op ingegaan en heb het hengstje weggestuurd.

De paarden leven dicht bij elkaar maar vormen toch aparte familieclubjes. Zo stond er bij de waterplaats een familie. De sterkste familie met een leidmerrie bepaalt de richting van de kudde. Gaat zij naar het bos, volgen de andere families ook.

Toen ik ging kijken, was er net een hengst bij de kudde toegelaten. Het is een van de hengsten die ook in de kudde geboren is en door de hertog is uitgezocht om op zijn terrein met nog een paar andere hengsten op te groeien. Deze hengst mag gedurende vijf weken met nog een andere hengst de merries dekken. Hij was nog erg enthousiast en vrolijk kuddes aan het drijven. De merries, soms met veulens aan de voet, hielden hem wel aan het lopen. Het schijnt dat dit geloop van de merries ze beter ontvankelijk maakt voor een dekking. Aan het eind van de vijf weken is de hengst doodop en een stuk magerder. Hij gaat dan graag de trailer weer in om weer naar huis te gaan.

In het verleden hebben ze ook konikhengsten mee laten lopen. Na een onderzoek van de universiteit in Hannover bleken die echter een gen te hebben dat op inteelt terug is te voeren. De Dulmenerpaarden hebben dat gen niet en dat is dus ook niet wenselijk.

Sinds men heeft besloten om geen dierenarts meer toe te laten is het aantal paarden met wit (bijvoorbeeld een bles) en veel zwart afgenomen. De paarden worden niet ontwormd. Er is weleens een experiment geweest om een soort wormenkuur in het drinkwater te doen, maar dat had helaas een averechts effect. Er stierven meer paarden dan normaal omdat de hoeveelheid ontwormingsmiddel dat de paarden opnamen, niet gecontroleerd kon worden. Het blijkt dat ze hun wormenbesmetting prima kunnen regelen door het eten van eikels.

De hoefsmid komt ook niet langs. Dit ras heeft op zijn hoeven een soort breukplaats waarbij de hoeven automatisch afbreken. De paarden zitten allemaal goed in hun vel en hadden de winter goed doorstaan. Deze winter moest er veel hooi bijgevoerd worden omdat de paarden veel energie verbruikten door de kou. Het klinkt tegenstrijdig, maar doordat de winter te warm was hadden de paarden het te koud. Hun wintervacht was niet dik genoeg.

Dat er geen dierenarts is om de paarden te behandelen, betekent niet dat de paarden lang moeten lijden. Paarden die dreigen te sterven worden geholpen en de kadavers worden opgeruimd. Welvaartszieken als koliek en hoefbevangenheid komen bij deze paarden niet voor, maar helaas lopen er in de kudde wel een aantal luchtzuigers. Wanneer straks het gras weer volop groeit, kunnen de veulens diarree krijgen en daaraan sterven.

De Dulmenerpaarden zijn niet groot. Oorspronkelijk leefden er meer dan 1000 jaar geleden meerdere kuddes wilde paarden in Duitsland. De mensen ontdekten dat hun vlees uitermate geschikt was en begonnen paarden met veel vlees te fokken. Veel kuddes wilde paarden werden dus in stand gehouden om voor vlees te zorgen. Door hongerwinters en de uitbreiding van het Ruhrgebied stierven die kuddes uit. De hertog van Croy heeft echter beslist om deze kudde in stand te houden en bekostigt alles. In de winter worden de paarden bijgevoerd met hooi en verschuilen ze zich hoofdzakelijk in de bossen. In de zomer gaan ze juist het open veld in omdat het in het bos te warm en te benauwd is en ze er te veel last hebben van insecten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 12:58 



 
Profiel   

Wat bijzonder en dichtbij!

Lijkt mij heel apart om zo'n kudde paarden te hebben voor de sier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 13:41 



 
Profiel   

Worden er niet ook jaarlijks (jonge) paarden bijeengedreven en verkocht om de aantallen op peil te houden? Dacht dat ik daar ooit een filmpje van had gezien.

Hoe dan ook (met het uit hun lijden verlossen van verzwakte dieren en evt verkoop) worden deze dieren volgens mij beter 'gemanaged' dan de Koniks in de OVP...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 13:49 



 
Profiel   

mairead schreef
Worden er niet ook jaarlijks (jonge) paarden bijeengedreven en verkocht om de aantallen op peil te houden? Dacht dat ik daar ooit een filmpje van had gezien.

Hoe dan ook (met het uit hun lijden verlossen van verzwakte dieren en evt verkoop) worden deze dieren volgens mij beter 'gemanaged' dan de Koniks in de OVP...


Klopt. Ik geloof eind mei wordt de hele kudde in een arena gedaan. Mannen die in de buurt wonen en die uitgekozen zijn gaan uit de kudde de jaarling hengsten halen. Deze hengsten worden verkocht of verloot. Het geld gaat terug in de kudde. Zo lopen er niet te veel hengsten op een te klein stuk land. Het is een traditie en er wordt een hele festiviteit van gemaakt. Ik ben een paar jaar geleden geweest. Van te voren waren er allemaal shows. Het meest in drukwekkende vond ik dat de kudde weer terug het land op ging. Heel de grond trilde er van. Wetende dat het beter is, vond ik het wel sneu om de jaarlingen nadien te horen hinniken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 13:58 



 
Profiel   

Apart dat er in zo'n wilde vrije groep ook luchtzuigers staan!

Zijn er niet meer foto's gemaakt tijdens je bezoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 14:33 



 
Profiel   

Vangen van de jonge hengsten laatste zaterdag in mei is een aanrader om te gaan kijken. Indrukwekkend :j . Niet voor tere zieltjes :n .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 18:02 



 
Profiel   

Ben er wel eens geweest en vroeger bij zo n vangdag. Bijzonder om te horen dat paarden met eikels eten hun wormen onder controle houden. Nooit geweten. En luchtzuigers ook in het wild, best apart eigenlijk dat dat daar ook ontstaat.

Alleen de logica geen dierenarts en daardoor paarden met wit afgenomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 18:05 



 
Profiel   

Wij gaan er ook graag heen... heel gaaf om de hele kudde de ring binnen te zien komen!

Krijg je dit soort beelden:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 20:50 



 
Profiel   

Een prachtige plek om te wandelen en de kudde, als je een beetje geluk hebt, van dichtbij te observeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-16 21:22 



 
Profiel   

Wow gaaf artikel.
Is dit nou ook de enige plek waar dit ras te vinden is?
Worden die hengstjes ook wel deels aan particulieren verkocht als rijpony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:37 



 
Profiel   

De hengstjes kon je jaarlijks bij een show kopen. Nu vanwege corona, staan ze op een veilingsite. Het barst hier in de buurt van de paardjes bij particulieren. Ze zijn leuk. Een paar van mijn lesklanten hebben ze, en ze staan ook vaak voor een koetsje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 17:16 



 
Profiel   

Ja, worden ook aan particulieren verkocht. En als je mazzel hebt kan je er één winnen in de verloting.
Althans, zo was het 25 jaar geleden :') .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 17:16 



 
Profiel   

En heel belangrijk neem een trailer mee. De boeren verdienen hier goud met het vervoeren van de paardjes.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 17:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen