Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

 
Profiel   

Het object:

[ img ]

Dit word misschien een beetje een warrig verhaal. :+
Ik heb het eigenlijk altijd al gewild, maar nu opeens zijn de mogelijkheden daar. Super ruime schuilstal, meer dan genoeg weiland... Modena heeft al 3 veulens gehad, bij de vorige eigenaar. Ik zou er dolgraag ook een willen, om zelf te houden. Een stukje van haar, voor de toekomst, omdat ze me zo bijzonder dierbaar is.

Maar ik wil niet zomaar een veulen, ik zou eigenlijk enorm graag met een pre of lippizaner kruisen. :o

Vandaar dit topic. Ik wil misschien volgend jaar voorjaar dekken, misschien het jaar daarop, maar ik wil zonder haast en goed geïnformeerd hieraan beginnen.

Modena is dus een kruising Boulonnais x warmbloed. Wat vind ik zo fantastisch aan haar?
+Karakter, heel heet maar toch op je pinken te rijden, ze doet je graag een plezier.
+Speknek.
+Mooi billen.

-Haar korte pootjes. Ze stapt of draaft niet maar ze krabbelt.
-Galop, het gaat steeds beter maar ze vind het heel zwaar.

Nog een standfoto:
[ img ]


Ik wil eigenlijk gewoon Modena met de vertrouwde speknek en billen maar dan met langere benen en ruimere gangen. Dat het veulen op haar gaat lijken daar heb ik gezien haar eerdere resultaten alle vertrouwen in, ziehier de vader
[ img ]

en ziehier het resultaat
[ img ]

[ img ]

Als twee druppels water als je het mij vraagt. Ook qua karakter, ik heb nog contact met de eigenaar.

Nu heb ik echter totaal geen verstand van fokken. Ik besef dat het gokken is. Het veulen ga ik hoe dan ook zelf houden. De bouw en het karakter van de spaanse paarden, zeker de meer barokke types met veel front spreken me enorm aan. Friezen dan weer totaal niet. Zou dit een match kunnen zijn? Wie hier heeft er ook een kruising met een pre? Zitten er in Nederland of België fokkers die ik evt. kan contacten?

Wie o wie denkt mee over welke hengst, andere suggesties met een barok uiterlijk zijn ook welkom, als het maar geen friezen zijn, :o alvast bedankt! *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-16 15:15 



 
Profiel   

wat je wel hebt met barokke types of paarden met veel front, is dat je niet perse lengte creëert. veel pre's hebben veel actie maar weinig ruimte.
Ik volg zeker eens mee, ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-16 21:29 



 
Profiel   

Leuk dat je volgt!
De moderne pre's lopen als ik het goed begrijp wel ruimer, maar die vind ik al gauw weer te iel. :o Waarschijnlijk zal Modena dat wel compenseren, maar ik ben als de dood dat ik straks perongeluk een heel iel veulen met korte lompe pootjes heb ofzo. :')
Volgens mij zoek ik eigenlijk het onmogelijke haha.

Het leuke is dat de boulonnais blijkbaar ooit ontstaan is door de inheemse franse trekpaarden te kruisen met arabieren en spaanse paarden (die tijdens oorlogen veroverd waren?). Modena is iig flink temperamentvol, dat verwachten veel mensen niet gezien haar uiterlijk. :D

Via pb kreeg ik de tip om te kijken voor een murgese, daar zitten ook gave exemplaren tussen! Schijnen wat groter te zijn en niet zulke krabbelaars.

http://static.panoramio.com/photos/large/15638610.jpg


Laatst bijgewerkt door Gypsy op 09-07-16 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 08:39 



 
Profiel   

Ik zou niet met een pre of lippizaner/ lusitano kruisen...

Waarom? omdat die paarden een heel ander temperament hebben, passend bij hun lichaamsbouw en beweging. En vaak zie je dat als je ze kruist met een paard wat een totaal andere lichaamsbouw heeft..dat je als ware een ferrari in een tractor krijgt om het maar zo te zeggen. Dat gaat dus heel vaak niet goed en dan krijg je een onberekenbaar paard. Met fokken is het het beste om zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke type te blijven.

Het is dus een Boulounnais x warmbloed..weet je wat er verder achter zit? {allemaal warmbloed?}

Als dat het geval is, zou ik gaan voor een warmbloed hengst met veel front en een goede galop. Dan heb je de meeste kans om een veulen te krijgen die naar je wens is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 08:39 



 
Profiel   

Elisa2, ik vrees dat Modena al denkt dat ze een pre oid is. := En dat is juist zo fantastisch aan haar! Als ze zichzelf een beetje opnaait kan ze opeens galoperen op de plaats. Echter door haar fijne karakter blijft ze altijd goed bij je.

Ik weet alleen dat haar moeder een volle boulonnais was en haar vader een warmbloed maar welke geen idee. Naam en woonplaats van de fokker heb ik, wel eens een telefoonnummer opgespoord maar de beste man neemt helaas niet op.

En warmbloed met echt heel veel nek en billen zou ik an sich nog kunnen overwegen. :j En dan heb je al wat meer keus natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 08:47 



 

Oeh, leuk! :):)

Wij hebben, voor het wat hoger op de benen staan, voor een Shire gekozen.
We wilden inderdaad wel het type behouden, maar met iets ruimere gangen en een wat voordeligere bouw.

Is de hengst in je openingspost geen optie? Aangezien je het resultaat zo gaaf vindt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 08:51 



 
Profiel   

Ik zou er vooral op letten dat de hengst goede benen/voeten heeft. Zeker als je massa wil behouden, moeten de voeten die massa wel kunnen dragen.
Je ziet soms wel trekpaardkruisingen met veel massa op dunne pootjes, dat geeft problemen.
Ook een goede rug lijkt me belangrijk in combinatie met jouw merrie.
Qua gangen vind ik spaans/jouw merrie niet heel geschikt. Als de merrie zelf al krabbelt kan een spanjaard dat nog versterken.
Lusitano's staan meestal wat hoger op de benen, dus zouden eventueel lengte kunnen geven zonder het barokke te verliezen.

Ben wel benieuwd wat het wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 09:01 



 
Profiel   

Boulounnais staat toch juist bekend om het temperament? Ik denk dat je daar niet snel fout kan gaan.
In lichaamsbouw eerder, dat is een lastige. Ik zou niet te ver weg van het type gaan, omdat je dan het gevaar loopt de 'verkeerde' kant op te kruizen en dus niet te verbeteren.

Wil je langere benen dan is de lippi niet de meest logische keus, althans, de lippi's die ik ken zijn allemaal wat korter. Niet eens zo gek veel verschil in bouw als met jouw merrie. Het zijn wel extreem intelligente paarden en daardoor niet makkelijk in hun temperament...

Je kan ook bij de meer klassieke rassen anders dan de Iberiërs kijken, Knapstrupper, Kladruber, Frederiksborger. Een goede hengstenhouder kan je hierin vast adviseren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 09:02 



 
Profiel   

Geen idee of het zou passen maar wel een knapperd met goede gangen wat vind je van Favorito CLV

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 10:09 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder naar de Portugezen kijken...zit toch vaak een betere rug / lendenpartij op wat de combinatie alleen maar ten goede gaat komen.
En wat hierboven al aangehaald is, zeker kijken bij die Kladrubers en co :j
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt ! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 11:04 



 
Profiel   

KoudbloedKim schreef
Is de hengst in je openingspost geen optie? Aangezien je het resultaat zo gaaf vindt?


Voor zover ik weet heeft die hengst geen balletjes meer...


Heb je al eens aan een Vlaams paard gedacht?
http://www.vlaamspaard.be/nl/vp-hengsten.html
Goeie kont, speknek, en toch ook redelijk wat gangen en temperament.
Beetje de zelfde ontstaansgeschiedenis als de Boulonais.

Ik denk dat ze met zo'n hengst een veulen kan krijgen dat hoger op de benen staat, kortere en sterkere rug, niet veel aan type moet inboeten en het zijn ook geen dooie sulletjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 11:21 



 

Ah oke, dan wordt het lastig.

Een Vlaamse hengst is ook een hele goede tip!
Voor zover ik weet komen er bij Vlaamse paarden ook minder (geen?) beenproblemen voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 11:29 



 
Profiel   

Super bedankt voor de behulpzame reacties, hier kan ik zeker wat mee! :D

De boulonnais is de hittepetit onder de trekpaarden idd. :j

Ik ga niet met een zwaarder of even zware hengst kruisen, gebruiksdoel van het veulen word namelijk ook af en toe een dressuurproefje. Hoe hoger hoe leuker maar het is geen must.
Als ik zwaarder ga vrees ik voor een paard waar ik mee mennen en mee kan buitenrijden maar verder helemaal niks.

Ik kwam perongeluk deze hengst tegen, deze geeft mij het wauw gevoel! Ik zeg alleen nog maar niks over of het verstandig is of niet. :+ http://www.moravita.com/dekhengst/moravitas-rustico/

En ik ben erachter gekomen dat mijn ding voor witte paarden het ook allemaal niet makkelijker maakt. :+ Ik weet dat kleur geen rol speelt maar van een wit paard denk ik veel sneller wauw!

-Knabstrupper doet me niet zoveel, ik mis een stuk uitdrukking? Lastig uit te leggen.
-De Kladruber vind ik erg mooi, die gaat zeker op de lijst! Alleen het bolle profiel is een minpuntje. Ook -de frederiksborger doet me niet zoveel qua expressie. :o
-Favorito CLV vind ik erg mooi! Maar dan is ruim gangenwerk wel een must, en ik begrijp dat die kans bij dit ras klein is.
-Hengst in de OP is totaal niet mijn smaak, zou als de dood zijn dat het veulen dit keer persongeluk wel op hem lijkt. :=
-Lusitano is wat mij betreft ook in de race. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 11:33 



 
Profiel   

Als ik het zo lees is een lusitano een betere optie dan een PRE of lippi. Lusitano's zijn ook goed te vinden wat hoger op de benen en met wat massa. Past ook wel met het karakter wat je beschijft zo fijn te vinden aan je eigen merrie. Maar dan wel goed kiezen op ruime gangen en sterke rugpartij, dat kan bij je merrie zeker gecompenseerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 11:34 



 
Profiel   

Leuke merrie heb je, een Lusitano lijkt mij ook een betere optie dan een PRE
inderdaad vanwege de gangen
Op deze merrie zou een Groninger misschien ook nog wel een idee zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 19:16 



 

Ik ga wel mee met de opmerking dat je qua temperament echt moet opletten. Ja een boulonnais is pittiger dan het gemiddelde trekpaard maar het blijft wel een koele kikker en niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een een kwpner. Er zijn slimmerikken geweest die trekpaard deden kruisen met arabier. Daar zijn hele enge fokproducten uit gekomen met het rillerige van de arabier en de mindset van een bulldozer.

Ook al heeft het ras iberische roots door de eeuwen heen is daar uit die oorspronkelijke kruisingen een werkbaar paard gefokt. Wil je toch graag iberisch dan kan je ook kijken bij criollo of mangalarga marchadores. Rassen met iberische roots en uiterlijk maar wel gefokt met een werkpaarden mentaliteit en dus minder heet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 19:57 



 
Profiel   

Ja,..dan zal ik de party-pooper wel weer zijn.

Maar deze merrie moet je niet dekken.

Het laat zich alleen maar raden wat er voor een paard uitkomt. Een soort tombola aan genen. Lange benen en korte hals of andersom?

Ja er kan een fijn paard uit komen...maar ook een met totaal verkeerde verhoudingen. Ze is zelf al warmbloed x koudbloed. Als je hier ook nog eens een Iberisch paard opgaat zetten voeg je er nog een onzekere factor aan toe.

Bij het fokken gaat het in de allereerste plaats om een gezond paard te fokken. En dat is met deze merrie onzeker.
Niet omdat de merrie niet goed is. Maar omdat het teveel verschillende types worden.

Ga je toch fokken....dan een hengst met een lange royale hals, duidelijke rechthoektype en een wat rechte croupe.
Eerste ingeving bij mij: De Gelderse hengst Vitens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 20:07 



 
Profiel   

shaddy82 schreef
Leuke merrie heb je, een Lusitano lijkt mij ook een betere optie dan een PRE
inderdaad vanwege de gangen
Op deze merrie zou een Groninger misschien ook nog wel een idee zijn


Precies waar ik ook aan zat te denken. zou een mooie combi kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 20:08 



 
Profiel   

Als je voor iberische kiest zeg ik lusitano krabbelt minder vaak betere rug en verhoudingen zijn beter dan pre.lippizaner niet in thuis.maar zelf zou ik hier eerder oldenburger.freiberger.of gelders op zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-16 20:31 



 
Profiel   

Heb in limburg een lusitano fokkerij gevonden, misschien ga ik binnenkort samen met een vriendin kijken, ter lering ende vermaak. :)

Hoewel ik vooral vrees dat ik straks een fortuin aan dekgeld uitgeef een modena voor de 4e keer een kloon van zichzelf op de wereld zet. :=

Groningse of gelderse types zijn het helaas echt niet voor mij. Mocht Iberisch echt geen optie blijken fok ik liever terug naar boulonnais. :o

Mijn vriend is ondertussen helemaal doorgeslagen. Kenissen horen maandag of hun merrie drachtig is en zoeken nog een plekje waar de merrie kan bevallen. Ik loop steeds te zeuren dat ik het veulen alleen wil als het samen met een ander veulen op kan groeien. Zelfs 1000 euro dekgeld was opeens geen probleem meer. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-16 08:29 



 
Profiel   

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=6

Dit sluit ook mooi aan denk ik bij jou wensen.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=2

Scen tao , fok je weer terug op de stipjes.

Denk dat je niet te zwaar moet denken vlees houdt het veulen wel. Maar als je de korte pootjes en de ruimte in de gangen wil krijgen moet je wel een ras gebruiken die dat makkelijk geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-16 08:44 



 
Profiel   

Lastige kruising. Karuna was ook een product van een vergelijkbare gok. De merrie had met dezelfde hengst meerdere malen mooie langbenige sierlijke nakomelingen gegeven. Alleen Karuna was een beetje anders, de gevreesde worst op dunne korte pootjes. Het karakter van een engels volbloed met de lichaamsbouw van idd een fors uitgevallen tank. Heerlijk om te rijden maar met een hoop mitsen en maren. Handen meer dan vol met rijden en in de omgang, omdat ik altijd arabieren had gereden was ik wel al gewend aan dat rillerige karakter, alleen dan nu met aanmerkelijk meer gewicht erachter. Maar wel later met hoefkatrol problemen.

Mams was een grof uitgevallen kruising fell/engels volbloed en paps kwpn er Luitenant Generaal. Wat er dus uitkwam de lijf omvang van kwpn met de forsheid van een fell en het engels volbloed karakter. Met de fell lengte aan pootjes maar de beendikte van de engels volbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-16 08:49 



 
Profiel   

http://www.ehorses.nl/bienvenue-bretone ... 57386.html

http://www.deckstation-roolfs.de/2.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-16 08:51 



 
Profiel   

Heb je wel eens gedacht aan een vlaamstrekpaard, niet te verwarren met de gewone trekpaarden.Het is echt een aparte soort,deze zijn hoger op de benen en hebben een top karakter.
heb ooit wel eens bij een fokker gekampeerd en een week lang gekwijld zo mooi! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-16 09:03 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Mocht Iberisch echt geen optie blijken fok ik liever terug naar boulonnais. :o



Ik denk dat, als je echt gaat dekken, dat de beste optie is. Dan heb je veel meer kans op een paard met gezonde verhoudingen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-16 14:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen