Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

 
Profiel   

ik lees een aantal keer dat lipi's korte pootjes hebben? dat zal voor een aantal zeker gelden maar niet voor allemaal. dit is Neapolitano Alea Z [ img ]
hij is over de 1.60 heeft een geweldig karakter :) niet snel onder de indruk van wat dan ook (je kant er een bom naast laten ontploffen...) maar super gevoelig en intelligent. loopt momenteel zz licht en is van hele leuke mensen waar je gewoon vrijblijvend koffie kan komen drinken en paarden kunt bewonderen.
[ img ]
ik werk momenteel met een van zijn zoons, veel bil, veel front, ruime goede gangen, veel show als je er om vraagt en de rust zelve de rest van de tijd.

maar vooral veel plezier met hengsten kijken en succes!!


Laatst bijgewerkt door Sas_Mon op 18-07-16 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 12:05 



 
Profiel   

Mooi dier!! Ken ook een hele mooie Lipi merrie die ZZ-licht loopt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 12:17 



 
Profiel   

Ho,ho, niet mis met de Lipi's hoor, het zijn geweldige dieren, maar nou eenmaal geen hoogbenige paarden. Dat doet niets af aan hun kwaliteit, en geeft ze wellicht juist meer kwaliteit voor de klassieke dressuur, anders werden ze (in Lipica) wel anders gefokt.
Toch als TS een hengst wil die verbeterd op "Haar korte pootjes.", moet je er niet een ras op zetten die (miz) wat kortere pootjes heeft ;) Dat is althans mijn ervaring met de verschillende lijnen lipi's waarmee ik heb mogen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 12:43 



 

Ik vind de foto's van Neapolitano Alea Z ook niet helemaal representatief als het gaat om beenlengte bepalen; op de eerste foto is de schoft kunstmatig verhoogd doordat de voorbenen opgesprongen zijn terwijl de achterbenen nog staan (viertakt galop?), en op de tweede foto is de schoft kunstmatig verhoogd doordat de horizont kunstmatig verhoogd is. 8-)
Als je echter rekening houdt met de uitgestrekte gewrichten in de benen de kunstmatig verhoogde schoft dan is het toch een relatief lang met relatief korte benen als je hem vergelijkt met een doorsnee Lusitano/PRE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 14:44 



 
Profiel   

Zo te horen ga ik ook echt gewoon iemand moeten zoeken die even samen met mij de voor en nadelen per hengst op een rij kan zetten. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-16 21:52 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
ik lees een aantal keer dat lipi's korte pootjes hebben? dat zal voor een aantal zeker gelden maar niet voor allemaal. dit is Neapolitano Alea Z [ Afbeelding ]
hij is over de 1.60 heeft een geweldig karakter :) niet snel onder de indruk van wat dan ook (je kant er een bom naast laten ontploffen...) maar super gevoelig en intelligent. loopt momenteel zz licht en is van hele leuke mensen waar je gewoon vrijblijvend koffie kan komen drinken en paarden kunt bewonderen.
[ Afbeelding ]
ik werk momenteel met een van zijn zoons, veel bil, veel front, ruime goede gangen, veel show als je er om vraagt en de rust zelve de rest van de tijd.

maar vooral veel plezier met hengsten kijken en succes!!



Is dit dezelfde hengst?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-16 00:55 



 
Profiel   

dat is de hengst. hij woont hier http://lipizzanerladan.nl/ maar volgens mij dwalen we een beetje van het onderwerp af.

het is niet mijn hengst, ik heb er verder geen belangen mee. de TS vroeg wat er bij haar merrie zou kunnen passen met wensen voor de hengst. ik ken de hengst en dacht een mogelijke kandidaat te zien.
TS veel succes met je keuze!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-16 10:57 



 
Profiel   

Gypse is de hengst Mistral RMC (PRE) uit Belgie niet iets? Ik heb een dochter van hem en zij combineert barok met ruime gangen en is een lenig paard.

Dit is mijn merrie;

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-16 12:14 



 
Profiel   

Mooie man!

Hoe meer ik leer hoe ingewikkelder ik het ga vinden. Ik vind het zelf ook heel moeilijk om gangenwerk te beoordelen. Ik heb echt niet de illusie dat ik een topper ga fokken, maar ik wil het wel zo goed mogelijk doen.

Bij deze het beloofde filmpje van Modena. Stap staat er niet echt veel op maar als je de draf ziet laat het zich wel raden hoe het eruit ziet.
Op buitenrit en laatst op het strand springt Modena heel vaak om en vandaag wou ik proberen dat op camera uit te lokken om te kijken of ze het nu correct doet (dus of ik haar ervoor moet belonen of niet) maar blijkbaar is ze cameraschuw, maar vandaar het van hand veranderen dus. :+


Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-16 23:04 



 
Profiel   

ja ik had wel gedacht dat ze zo zou draven. Heel eerlijk? Het lijkt mij niet fijn zitten zo'n korte draf zonder zweefmoment :o Maar dat kan je pas echt beoordelen als je erop zit. Galop is ook erg kort. Dat is voor een zadelpaard eigenlijk nog belangrijker dan de draf.

Voor een trekpaardkruising doet ze het heel niet gek uiteraard. Trekpaarden zijn nu eenmaal niet gefokt om gedragen met tact en ruimte te draven en te galopperen.

Maar daar zou ik bij een hengst wel opletten. Goede galop zou ik dan op inzetten. Een Ferro (of Negro)zoon dan. Maar die zitten natuurlijk hoog in het dekgeld.

Maar het blijft een gok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 04:04 



 
Profiel   

Hm ik zou misschien kijken of je meer bij het type van de merrie kunt blijven en dan toch wat gangen verbeteren. Misschien een goede groningse of gelderse hengst?

Wellicht Floris bs met het Negro bloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 07:15 



 
Profiel   

Die heeft een hele goede galop in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 07:26 



 
Profiel   

Ik weet een hele goede pre apto hengst. Zeker 1.65m groot en kan serieus goed bewegen (ik hou absoluut niet van pre's, maar deze beweegt beter als menig kwpner).
Ik weet zo alleen niet of hij ook dekt maar dit kan ik navragen.
Voor info kunt u mij een pb sturen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 07:52 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd voor welke hengst je uiteindelijk gaat kiezen. Ik vind het moeilijk je hierin advies te geven. Ik zou eerder voor een KWPNer kiezen dan voor een Iberisch paard, denk ik.

Een Lusitano hengst kan nog lastig worden. Maar een enkele wil buiten het ras om dekken en wat er uit zal komen met jouw merrie is natuurlijk helemaal een gok. Ben benieuwd wie dat aan durft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 08:01 



 
Profiel   

Ondanks dat groningers/geldersen niet direct jouw types zijn, zou ik toch een keer een kijkje gaan nemen. Ik ben zelf iets meer bekend met de groningers, maar ook daar zitten zeker hengsten bij die naar mijn idee zeker een positieve bijdrage kunnen leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 21:16 



 
Profiel   

Ik heb misschien een leuk idee... waarom kom je niet een keertje bij ons koffie drinken en een klein ritje op Moravita's Rustico maken? Hij is nu 18 jaar jong maar echt in TOP conditie :) Fokken is geen gokken! Maar Fokken is ook met gevoel te werk gaan en dat kan volgens mij alleen als je met een vaderdier een beetje werkt en hem op deze manier kunt bekijken. Want eerlijk is eerlijk een hengst kan nog zoveel presteren (okay ook Rustico is Z dressuur en heeft op het allerhoogste niveau Working Equitation gelopen) toch gaat het voor ons vooral om exterieur en welwillendheid. Working Attitude... En dat moet je voelen / ervaren toch? Je bent van harte welkom!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 22:48 



 
Profiel   

moravita schreef
Ik heb misschien een leuk idee... waarom kom je niet een keertje bij ons koffie drinken en een klein ritje op Moravita's Rustico maken? Hij is nu 18 jaar jong maar echt in TOP conditie :) Fokken is geen gokken! Maar Fokken is ook met gevoel te werk gaan en dat kan volgens mij alleen als je met een vaderdier een beetje werkt en hem op deze manier kunt bekijken. Want eerlijk is eerlijk een hengst kan nog zoveel presteren (okay ook Rustico is Z dressuur en heeft op het allerhoogste niveau Working Equitation gelopen) toch gaat het voor ons vooral om exterieur en welwillendheid. Working Attitude... En dat moet je voelen / ervaren toch? Je bent van harte welkom!!!



Ts dat zou ik niet afslaan als ik jou was *\o/* _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-16 23:28 



 
Profiel   

moravita schreef
Ik heb misschien een leuk idee... waarom kom je niet een keertje bij ons koffie drinken en een klein ritje op Moravita's Rustico maken? Hij is nu 18 jaar jong maar echt in TOP conditie :) Fokken is geen gokken! Maar Fokken is ook met gevoel te werk gaan en dat kan volgens mij alleen als je met een vaderdier een beetje werkt en hem op deze manier kunt bekijken. Want eerlijk is eerlijk een hengst kan nog zoveel presteren (okay ook Rustico is Z dressuur en heeft op het allerhoogste niveau Working Equitation gelopen) toch gaat het voor ons vooral om exterieur en welwillendheid. Working Attitude... En dat moet je voelen / ervaren toch? Je bent van harte welkom!!!


En dan? Dan vindt TS het een leuke hengst, dat wil toch niets zeggen over de kwaliteit van een toekomstig veulen? En welk opzicht denk je dat de hengst de merrie aanvult of verbeterd en andersom? Of is het nu gewoon een leuke vader + een leuke moeder = een leuk veulen?

Dat is prima hoor, daar niet van! Als TS de combi ziet zitten is dat alles wat ze nodig heeft. Maar met fokken heeft het weinig te maken. Dus voor een fokker/hengstenhouder vind ik dit een heel matig advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 10:57 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik me bij Jessix aansluit. Leuk aanbod, maar het is natuurlijk een charme offensief van een hengstenhouder om een dekking in de wacht te slepen. Niets mis mee, maar zeg dat er dan ook bij, want of het een verbetering is op de merrie laat je in het midden en daar zet ik vraagtekens bij.

Gezien het gangwerk van de merrie zou ik het eerder zoeken bij een Gelderse hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 17:28 



 

Gewoon gezellig bij Moravita op de koffie gaan om te kijken of Moravita's Rustico braaf is een leuk idee maar een vrij zinloze suggestie aangezien de betreffende hengst nog steeds niet geschikt is voor je fokdoel: je wilde een hoogbeniger paard met een beter aangesloten rug. Dat zie ik op geen enkele manier terug in dit paard:
[ img ]

Kijk je naar de standfoto dan zie je bijna een evenbeeld van je eigen merrie: achteren overbouwd, een korte en zware hals bij een lange verzonken rug en een voorbeen dat een stuk korter is dan het achterbeen. Als je fokdoel was om alles te behouden wat je merrie nu al heeft dan zou het een goede keus zijn, maar als je je merrie qua bouw wil verbeteren dan heeft deze hengst weinig zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 18:22 



 
Profiel   

Ik zou op deze merrie idd ook niet met een barok paard gaan. In het draf filmpje is te zien dat ze met haar achterbenen niet eens in de buurt van de afdruk van het voorbeen komt. Daar moet je een paard op hebben dat vooral lengte in de passen maakt.
Ook zou ik niet teveel van het koudbloed type gaan afwijken ivm raar uitkomende veulens, maar eerder zoeken in een lichter koudbloed paard. Ofwel gewoon in de boulonnais blijven en daar een grote ruime hengst uitzoeken, of bv al eens gedacht over een vlaams paard?
als je hiermee geen ruimte in de gangen krijgt ...
http://staltalpe.be/hengstenhouderij/mc ... ter-peace/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 18:47 



 
Profiel   

xyzutu2: Leerzame post! Daar steek ik wat van op. Wat me aanspreekt in deze hengst is het brede, het stevige. De speknek. Eigenlijk zou ik volgens jou dus op zoek moeten naar een hengst die sowieso een wat langer voorbeen heeft, wil ik meer lengte in de passen krijgen?

De lengte van de rug van mijn merrie is overigens ideaal als je met bepakking rijd, ik kom er door mijn werk helaas niet echt aan toe nu maar als de kans er is wil ik weer wat meerdaagse ritten mee gaan pakken. Ik ben dus zeker niet op zoek naar een heel kort rugje, maar lengte van de rug is ook geen halsszaak. Iets korter en iets rechter mag an sich wel ja.

Oké eigenlijk zoek ik dus het brede en de speknek van deze hengst met een wat kortere rechter rug en een langer voorbeen?
Ik kan ook nog rustig een paar jaar zoeken hoor, het heeft geen haast. :+

Ik vind Rustico hoe dan ook supergaaf om te zien, dus alleen daarvoor al zou ik graag een keer langskomen, dankjewel wat een leuk verjaardagscadeautje!

Als iemand een groninger of gelders type met een elegant lijf (niet hoekig) en een aansprekend hoofd en een goed karakter weet dan ga ik daar ook op de koffie maar ik moet de eerste nog tegenkomen. De laatste die ik tegenkwam beet in mijn rug en tilde me aan mijn eigen vlees van de grond. :=

Zwaarder fokken, Modena is echt heel ieniemienie vergeleken met een echte trekpaardhengst, overleeft het arme dier zo'n dracht wel? :=

Verder volg ik met veel interesse de discussie, ik vind het enorm leerzaam en ik ben van plan om zeker nog enkele maanden héél goed na te denken, er is echt nog niks overboord hoor! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 21:28 



 
Profiel   

nee. net niet zwaarder fokken, lichter fokken. de vlaamse zijn in verhouding lichter dan de boulonnais.
Je hoeft ook geen kasteel van 1.90 uit te kiezen, er zijn kleinere maten ook en het veulen past zich aan de merrie aan tijdens de dracht.
ik heb gefokt met 15 cm schofthoogteverschil (1.65 merrie. 1.80 hengst) die een stuk zwaarder was. Veulen is prima geboren en is 10 cm groter, 40 cm langer en 200 kilo zwaarder uitgegroeid dan mams. maar wel een fijn, langer trekpaard met ruimte in de gangen. Deze is raszuiver trouwens.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 21:39 



 
Profiel   

Hij is mooi om te zien, maar ik wil echt geen trekpaard fokken. Ik vind het moeilijk uit te leggen maar dit mist alles wat Modena bijzonder maakt en ik zou heel verdrietig zijn mocht het veulen hierop lijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 21:49 



 

@ Duhelo: 40 cm langer?? :wow:
Maar je hoort dat bij relatief kleine verschillen (dus geen trekpaardhengst op een shetlandmerrie ;) ) dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder en pas na de geboorte echt de hoogte ingaat.

@ Gypsy: Fokken blijft gokken dus hoe het uitpakt als je een kruising merrie met 3 raslijnen in zich kruist met een raszuivere hengst blijft natuurlijk altijd de vraag. Dus ook als je jouw merrie kruist met een 'compleet tegenovergestelde' hengst met kortere, rechtere rug, een langer voorbeen voor ruimere gangen en een zware hals voor de barokke flair ;) dan blijft het alsnog de vraag welke eigenschappen je veulen van welke ouder besluit te lenen.
In plaats van iets compleet tegenovergestelds (bijvoorbeeld een Lusitano) te kiezen zou je ook een vader/ras kunnen kiezen wat meer in de lijn van je merrie ligt maar wel bepaalde zaken verbeterd.
Volgens mij noemde iemand hierboven al de Groninger: ik ben even op zoek gegaan naar een normaal plaatje van een Groninger paard (dus niet helemaal opgepoetst, volgepompt met krachtvoer en twee weken zonder hooi zodat hij een lekker strak buikje heeft voor de keuring :roll: ) en dan zou zoiets misschien wel interessant kunnen zijn.

[ img ]
Plaatje komt van http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... ings-paard

Als dit het plaatje is wat je over vier jaar in je wei wil hebben staan, dan zouden dit soort zwaardere warmbloeden (Groninger, Gelderlander, eventueel Fredriksborger enz) misschien wel een leuke zoekrichting. Want zelfs als je veulen voor de hals van je merrie kiest, de benen van deze Groninger neemt en een ruglijn die halverwege tussenbeide ligt dan heb je nog steeds een paard dat wel redelijk in balans is. ;)


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-16 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen