Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een spaanse man voor Modena? (Boulonnais kruising)

 
Profiel   

Gypsy schreef
Oh wat lastig jongens. :')

Dit zie ik op de site van de arabo boulonnais voorbij komen:
[ Afbeelding ]

Zien jullie wat ik zie? :P
Dat komt nog het meest bij Modena in de buurt denk ik. Qua bouw en grootte.

<knip>

Alleen ik begrijp dat kruisen met een arabo boulonnais ook heel riskant is?
En dan kan ik natuurlijk nog voor de geboorte die aanleg voor dressuur vergeten. Het is niet het belangrijkste maar wel jammer op zich.


Jouw merrie is een kruising Boulonnais warmbloed (F1, net zoals het Engels Volbloed in het KWPN ingebracht is).
Dit zijn kruisingen Boulonnais Arabier, dus ook een F1 kruising.

F1 x F1 kruisen (zoals ze bij het KWPN tot hun spijt ervaren hebben) maakt een complete toss-up qua mogelijkheden. Vergelijk het met twee dubbel heterozygote bruinen kruisen: je kunt daar zowel vos, bruin als zwart uit krijgen. En dat zijn maar 2 genen. Kun je je voorstellen met 100-en genen die van twee geheel verschillende kanten komen, wat daar voor variaties uit kunnen komen qua hoogte, bouw, beenlengte, hoofd, hals, karakter, etc?

Een F1 kruis je het beste terug naar één van de twee ouders. Als je niet naar Boulonnais terugkruist, kun je dus het beste naar warmbloed terugkruisen. Niet naar een ander koudbloed, niet naar een andere kruising, niet naar nóg een ander 'ras' zoals PRE, Freiberger of whatever (warmbloed is natuurlijk eigenlijk geen ras, maar qua uniformiteit van vererven wel vergelijkbaar).

Als je er dus achter kunt komen wat voor warmbloed er achter zit, maakt dat de gok nog wat minder.
Maar een kopie van de merrie ga je met een F1 sowieso niet maken, tenzij je de ouders opnieuw kruist.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 09:44 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
TS,...ik zie een zeer aansprekend koudbloed(achtig?)met veel ras en uitstraling.
Ik denk dat je met zo een inderdaad het meest in de richting komt met wat jij wil.

Probeer inderdaad nog uit te vinden via de fokker wat de vader precies was. Wie weet is ze wel hetzelfde gefokt.

Een gokje blijft het altijd maar zo maak je de gok kleiner.
En een terugslag op Arabisch bloed is niet erg....
Die zijn opwaarts gebouwd, met een recht kruis, lange hals. Allemaal rijtypische kenmerken.

Wilde eigenlijk uit deze discussie blijven, maar wilde hier toch even op inhaken. Ben het grotendeels met je eens, maar een terugslag op Arabisch bloed zou ik toch wel iets huiverig op zijn.
Juist omdat de gemiddelde Arabier niet opwaarts beweegt in het normale gangenwerk. Ze kunnen natuurlijk leuk stuiteren met showen. Maar over het algemeen zijn het toch wel redelijke duikboten in het gewone werk. Vooral de Egyptische en Poolse types. De grote Russen zijn vaak wel mooie veredelaars voor rijpaarden. Dus als dat achter de hengst zit is het inderdaad niet iets om bij weg te blijven, al heb je met een F2 kruising natuurlijk wel het risico dat het totaal niet op beide ouders gaat lijken.

(Geen Arabieren hater, heb er zelf eentje in de wei staan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 09:53 



 
Profiel   

Oh jongens het word ook alleen maar ingewikkelder hé. :')
Ibbel dankjewel voor deze leerzame en verhelderende post!!!

Als de vader een bwp oid is zou ik daar liever niet naar terug kruisen. Als de vader een arabier was zou ik dat nog wel overwegen, maar als de vader een poolse arabier was kan ik zeker niet straffeloos een grote rus uitzoeken? Leerzame post mooney!

Op dit moment heb ik zoiets van veilig bij het ras van de moeder of de vader blijven als ik daar nog achter kom. Er zijn nog een paar lusitano's die evt. zouden kunnen verbeteren die ik ook wel onthoud. Dat is nog steeds waar mijn hart naar uitgaat. Maar eerst maar uitzoeken wat de vader is dan.

De enigste die op dit moment alle antwoorden heeft is Modena, ik heb het haar gisteren gevraagd en ze bleef me met glimmende pretogen zwijgend aankijken. Voor haar een weet voor ons een vraag zullen we maar zeggen. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 15:10 



 
Profiel   

Maar..
Als je nu zo heel duidelijk weet wat je wil, en best stellig bent over wat wél te accepteren, en wat niet.. waarom dan de gok van het fokken nemen..
Is het dan niet veel verstandiger om te kijken of je een vergelijkbaar ( volwassen) dier kunt kopen...

Of doe ik nu een heel erg oneerbaar voorstel ?/

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 15:16 



 
Profiel   

Ja verschrikkelijk oneerbaar :+

Nee geintje, ik wil echt een nakomeling van Modena zelf. Ik zal er blij mee zijn al is het een worst op pootjes. Dan zal ik 30 jaar lang een worst op pootjes aanbidden. Maar als ik dan toch bezig ben wil ik wel proberen een zo fatsoenlijk/mooi mogelijke worst op pootjes te fokken. :o
Edit: Vat dit dan ook weer niet op als willens en weten op een veulen aansturen dat last van zijn bouw gaat krijgen. Dat is ook weer niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 15:24 



 
Profiel   

Polen zijn in mijn ervaring juist ontzettend goede bewegers. Je moet niet kijken naar wat er nu in de ring loopt, dat zijn geen 'echte' meer :+ Veel te veel commercieel gefokt weer helaas...
Egyptisch bloed zal er niet gauw in zitten, in ieder geval geen Straight. 't kan natuurlijk altijd, maar de kans acht ik zeer klein. 't zijn doorgaans helaas idd niet de meest correcte arabs -O- (maar goeie bestaan wel, ik heb er iig alvast een :D ).
Puur hypothetisch: mocht er een Poolse arab achter zitten kun je daar best een rus op gebruiken, dat bijt elkaar niet. Pools x Russisch wordt zo ver ik weet tegenwoordig niet meer gedaan omdat het niet echt wat toevoegt (ligt namelijk erg dicht bij elkaar), maar matchen doet 't wel. D'r zit in Polen namelijk zat Russisch bloed en vice versa :D
Russen kom je hier makkelijker aan dan aan goede (ouderwetse!) Polen, dus dat lijkt me altijd makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 15:29 



 
Profiel   

Russische Arabieren gaan terug op (in volgorde qua tijd) Hongaars bloed (19e eeuw), Engels bloed (die weer terug gaan op Egyptenaren, rond 1900), in de 2e wereldoorlog gestolen Poolse Arabieren (die ook weer teruggaan op Hongaren en Egyptenaren) en 'nieuw' Egyptisch bloed (Aswan, jaren 50). Wat dat betreft is het onderscheid tussen 'Poolse' en 'Russische' Arabieren (of Egyptisch, of Spaans, of Engels, of Frans) een beetje bullshit. Als de vader een Arabier is, kan je imo best terug naar een Arabier. En dan kan je best een Engelse of een Russische nemen, die het meest rijtypisch zijn. Of een Franse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 15:34 



 
Profiel   

Op jacht naar de vader dan maar. Die fokker kan het zich maar beter herinneren anders gaat hij op de pijnbank. :=
Mijn vriend wil dit weekend naar België rijden naar het adres dat we op internet en in het paspoort gevonden hebben. We zijn er nu echt nieuwsgierig naar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 16:43 



 
Profiel   

Ik heb zojuist de DA gebeld die destijds mijn merrie geïdentificeerd heeft voor het paspoort. Het geval herinnert hij zich niet meer maar de naam van de fokker/eerste eigenaar herkende hij meteen! Hij gaat mij binnen nu en een uurtje oid het nummer sms'en, volgens hem zou hij wel opnemen.

Dit is echt zo spannend! En dat op Modena's verjaardag, echt mooi zeg. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 17:15 



 

Gefeliciteerd met je knappe meid!!
Mooi cadeau!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 17:21 



 
Profiel   

Dankjewel!!! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 17:31 



 
Profiel   

Ik heb even het hele topic gelezen! Wat ontzettend leuk en wat een prachtige merrie heb je! Ik volg mee en ik hoop voor je dat de fokker opneemt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-16 18:21 



 
Profiel   

Ik lees dit topic nu pas... en ben erg nieuwsgierig of je uiteindelijk meer info van de fokker van Modena hebt kunnen krijgen.... :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-16 21:42 



 
Profiel   

Ik heb helaas niks meer gehoord, dus ik denk dat ik maar een brief ga schrijven. :o
Misschien daar een paar leuke foto's bij doen en hopen dat hij dan terug belt of schrijft?

Vind het echt moeilijk, wil graag contact dus wil echt een goede en nette brief schrijven. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-16 21:54 



 
Profiel   

Dat moet toch lukken? Een mooie, nette brief met foto's en de benodigde info om te antwoorden. Heb je enig idee of het een oudere man is? Dan is natuurlijk je adres er handig bij ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-16 21:58 



 
Profiel   

Ik heb geen idee, er staat een adres in het paspoort en een naam maar verder niks.
Dan dus inderdaad maar zowel adres als telefoon nummer toevoegen.

Maar ik stel dingen die ik eng of moeilijk vind altijd uit dus ja dan komt het er niet van he. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-16 22:00 



 
Profiel   

Als je hulp nodig hebt... nu heb ik tijd om je te helpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-16 22:01 



 
Profiel   

Wacht dan PB ik je even :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-16 22:03 



 
Profiel   

Leuke merrie en ik wens je veel succes in het fokken van je mooie veulen ongeacht welke hengst.
Maar ik moet wel zeggen dat je erg zwart-wit bent. Íeder paard kan een dressuur proef lopen, ongeacht ras. En dat krabbelen kan rijtechnisch opgelost worden tenzij het een echt anatomische probleem is, eveneens als de galop. De één heeft minder aanleg dan de ander, dat klopt. Maar niet alles meteen afstrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-16 19:41 



 
Profiel   

Grote rode letters ik weet het, maar ik ben op het moment dan toch eindelijk redelijk serieus hengsten aan het bekijken. Ik vroeg me af of hier nog mensen een leuke lusitano weten.
-Zo veel mogelijk vrij van ocd en artrose etc.
-Bij voorkeur voor een lusitano relatief opwaarts gebouwd met lang voorbeen en ruime gangen.

-geen stijl voorbeen.


Ik vind Ice Cream mooi, mijn vriend vind zijn stokmaat ook een mooie plus. Maar ik twijfel nog of ik er goed aan doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-20 17:34 



 
Profiel   

Hester Bischot van stal Vreedenburgh heeft volgens mij 2 hengsten en hier in t dorp zit de bonte 3 die er ook 2 hebben

https://debontedrie.nl/dekhengsten/
Oh nee dat zijn pre’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-20 17:44 



 
Profiel   

Oh kak ik heb ze al gemaild. :')

Nouja ik zal het wel horen. :')

Het lastige is ook dat iedereen zijn eigen hensten super vind en aanprijst, en dat snap ik, maar ik heb echt gewoon behoefte aan eerlijke standfoto's en dan vind ik het nog steeds moeilijk genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-20 18:15 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Grote rode letters ik weet het, maar ik ben op het moment dan toch eindelijk redelijk serieus hengsten aan het bekijken. Ik vroeg me af of hier nog mensen een leuke lusitano weten.
-Zo veel mogelijk vrij van ocd en artrose etc.
-Bij voorkeur voor een lusitano relatief opwaarts gebouwd met lang voorbeen en ruime gangen.

-geen stijl voorbeen.


Ik vind Ice Cream mooi, mijn vriend vind zijn stokmaat ook een mooie plus. Maar ik twijfel nog of ik er goed aan doe.


Waar twijfel je aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-20 07:12 



 
Profiel   

Was al 3,5 jaar sinds je laatste post. Mag ik vragen waarom het er nog steeds niet van gekomen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-20 07:21 



 
Profiel   

Nou ik wil nog iets beter uitzoeken of er paarden in zijn afstamming zitten die bekend zijn met artrose, misschien zijn er hier op bokt lusitano kenners die dat toevallig weten?
truus er is nooit echt haast mee geweest eigenlijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-20 10:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen