Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk paardje is geschikt voor mij

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ongeveer 3 jaar geleden verkocht ik mijn lieve NRPS-pony wegens omstandigheden en ook omdat ik eigenlijk veel te groot was. Ik wil alweer een poosje terug in de paarden en mijn vader heeft mij een poosje geleden beloofd dat ik in December een nieuw paard aan mag schaffen. Ik heb nogal lang getwijfeld en nagedacht en we hebben het er veel over gehad maar het is echt mogelijk en ik denk ook dat ik het weer wil en weer kan, en zie het helemaal zitten. Goed, genoeg daarover. Ik weet niet precies wat voor een paard ik graag wil hebben, of dat ik liever een grote pony wil.

Ik zoek een paardje voor dressuurmatig gebruik. Ik wil niet wedstrijdgericht starten (heb geen trailer en ik vind het hele competitie stukje gewoon niet leuk) maar wel lessen volgen en mezelf en het paardje hiermee ontwikkelen. Ook vind ik het leuk om zo nu en dan lekker buiten te rijden. Springen hoef ik niet. Ik ben 1.76 lang, dus relatief groot maar wel vrij licht (60 kilo). Over een pony heb ik nog wel even nagedacht omdat ik Haflingers en Welsh Cobs erg leuk vind maar ik denk toch dat dat niet zo mooi zou staan. Ik vind PRE's en Lusitano's waanzinnige paarden maar zij vallen al gauw wat buiten mijn budget. Mijn vader wil graag een Fries voor mij maar dat vind ik al gauw weer wat te gek, ook heb ik nog nooit echt op een Fries gereden. KWPN/ander 'simpel' warmbloedpaard vind ik ook leuk maar al wel gauw wat 'saai' nou snap ik dat je niet kan beoordelen op ras maar ik neig er toch niet zo gauw naar, gewoon niet zo mijn paarden, al zou ik het best een keer willen proberen. Uiterlijk hoort geen rol te spelen maar toch doet het dat onbewust wel een beetje, ik vind bijvoorbeeld het uiterlijk van een goede rastypische Welsh Cob of Lusitano waanzinnig. Lijkt niet op elkaar, dat weet ik, maar misschien omdat ze duidelijk anders zijn dan een 'gewoon' warmbloedpaard, ik dat zo leuk vind.

Ik vroeg me af of iemand misschien iets leuk weet voor mij of mij bepaalde dingen aan of af kan raden! Het duurt nog even, sowieso niet voor December namelijk maar ik vind het al wel leuk om een beetje te orienteren zo vooraf!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 14:48 



 
Profiel   

Een leuke cruzado past denk ik goed bij je!

Hebben toch iets speciaals maar zijn minder duur :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 14:51 



 
Profiel   

Ik ben 174 en heb een fjord van 150 en een jonge Arabier van nu 150.
Ik ben zeker niet te groot voor deze paardjes!
Gewoon lekker rond kijken en proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 14:57 



 
Profiel   

Ik ben ongeveer 1,72 en rond de 58 kilo en ik heb een Welsh NWR van zo'n 1,48.
Past prima en krijg vaak de opmerking dat we een leuke combinatie zijn en dat het goed past met de lengte, gewoon lekker rond gaan kijken dus +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 15:12 



 
Profiel   

Over Spaanse paarden moet je eerst heel goed nadenken. De meeste zijn sensibel en temperamentvol. Als je van een pony naar zo'n paard gaat dan weet ik niet of je er wel lol aan hebt. Althans, ik zou mijn Andalusiër in ieder geval niet als overgangspaard aanbieden.

Ik denk dat het een goed idee is om verschillende paarden en pony's uit te gaan proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 15:20 



 
Profiel   

Ik heb zeker goed nagedacht over het karakter van Spaanse paarden, mede daarom vind ik ze zo interessant. Ik had ook een erg sensibele pony en heb met veel verschillende andere paarden gewerkt dus stel ik kies voor een Spanjaard dan denk ik dat het wel goed zit, al is ieder paard natuurlijk anders.

Bedankt voor de suggesties! Hier kan ik zeker wat mee. Cruzado is echt een heel goed idee. Ook goed te horen dat een pony misschien nog wel moet lukken. Al vind ik dat toch qua grootte bij mijn lengte snel minder mooi. Maar het is het proberen zeker waard, als ik wat leuks tegen kom. Ik heb nog erg veel tijd, denk dat ik gewoon nog even rond blijf kijken en over een poosje, als de tijd rijp is, het een en ander ga proberen. (:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 15:43 



 
Profiel   

Misschien kijken naar leuke koudbloeden? Moderne haflingers heb je tegenwoordig in redelijken maten van rond de 1.50, ook zijn ze wat sportieve dan oude wetse haflingers.

Shire's of Clydesdale is misschien ook wat voor je. heb alleen geen idee wat de prijzen van deze rassen zijn.

Gewoon gaan rond kijken, misschien valt je oog wel op een ras wat niet je eerste keus zal zijn, maar toch heel geschikt voor je zal zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 15:58 



 
Profiel   

Dressuur oefeningen én buiten rijden. Het eerste wat ik dacht was Haflinger!
Je kan op zoek naar eentje met een beetje pittig karakter en sportief gebouwd.
Ga gewoon verschillende paarden uitproberen, dan merk je vanzelf wat bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 16:01 



 
Profiel   

Kijk anders is voor een gelderse,
Sommige zijn ook niet overdreven groot maar werkwillig voor de dressuur en heerlijk nuchter voor een buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-16 16:29 



 
Profiel   

Er zijn tegenwoord ook mooie kruisingen te vinden die niet "saai" het is een kwestie van goed zoeken en proberen waar jij je goed bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-17 20:26 



 
Profiel   

Misschien een connemara? Zijn erg veel zijdige ponys :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 09:27 



 
Profiel   

Ga toch gewoon paarden bekijken die je leuk vind? Waarom vast pinnen op ras, type of stokmaat als je enkel recreatief wil rijden en niet zwaar bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 09:48 



 
Profiel   

Welsh cobs zijn echt geweldige dieren! Past ook wel bij de dingen die je wil. En je past er echt heeeel makkelijk op met je lengte en gewicht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 09:55 



 
Profiel   

Ik zou je niet te veel vast pinnen op rassen. Het belangrijkste is dat de klik er is. Ik zou eerst de paarden filteren op budget, en daarna of ze aanleg hebben voor dressuur en of ze buiten rijden leuk vinden. En dan kijken wat eruit komt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 21:00 



 
Profiel   

Friezen zijn ook echt geweldig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 21:13 



 
Profiel   

En een grove paint? Eentje die pleasure/hunter/trail gefokt is? Lekkere veelzijdige beestjes met een fijn temprament. En de dieren uit deze fokrichting zijn ook heel geschikt voor dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 21:26 



 
Profiel   

Gewoon lekker gaan kijken bij paardjes die je aanspreken. Met het karakter moet je het langst doen. Een perfect lopend paard waar je geen klik mee hebt werkt ook niet. Dus ik zou het ras loslaten en gewoon veel gaan kijken en proefrijden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 21:49 



 
Profiel   

Ga verschillende in advertenties je aansprekende paarden of pony s uitproberen.
Dat lijkt mij het beste.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen