Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 29 [ 705 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

 
Profiel   

Citaat
Dat klopt. Ik ben het, als jury, al n paar keer tegengekomen.


Bedankt voor je reactie!
Hoe kijk jij hier tegen aan als jury?
Ik wilde er eigenlijk nooit aan geloven, wil niet anders rijden of beoordeeld worden als de rest......
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 12:53 



 
Profiel   

cecil schreef
Citaat
Dat klopt. Ik ben het, als jury, al n paar keer tegengekomen.


Bedankt voor je reactie!
Hoe kijk jij hier tegen aan als jury?
Ik wilde er eigenlijk nooit aan geloven, wil niet anders rijden of beoordeeld worden als de rest......


gewoon net als elke ander combinatie. soms moet je je ideaalbeeld ietsje aanpassen, maar t komt altijd weer uit op een happy athlete...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 12:55 



 
Profiel   

Drico schreef
Ayasha schreef
Oke dat stelt me wel gerust. :o
Na dat onderzoek heb ik nl. gezegd dat ze me nooit meer een EMG (geloof dat het zo noemt) aansmeren. :o :x


Die heb ik ook gehad tot 3 keer aan toe _O- vond de pijn nog wel meevallen behalve toen ze die test ook in mijn wenkbrauwen gingen doen :')

Het is toch ook zo dat je geen medicijnen mag gebruiken om hiervoor in aanmerking te mogen komen? Omdat dat ook je prestatie kan beïnvloeden? Of hebben jullie wel gewoon medicatie?

Helaas triggerde het bij mij de zenuwpijnen dus dat was niet leuk. Ik moer medicijnen nemen, heb epilepsie en colitis ulcerosa en een bloedstollingsprobleem dus zonder medicatie wordt moeilijk.

Vandaag uitslag van de andere enkel. Ook stuk :x dus ga er toch maar voor volgend jaar...

Kaatje: ik snap het ook wel ergens maar toch.... Ik loop overigens ook gewoon door.. Maar in eentje zit geen buiging en de andere nog maar heel beperkt dus ik ga er gewoon voor kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 13:23 



 
Profiel   

Wat leuk dat jullie allemaal reageren! Ik ga alles vanavond even rustig doorlezen.

Ik weet nog niet wat ons te wachten staat, maar dat komt vanzelf wel.
Eind september moet ik naar Ermelo voor die classificatie.

Ik heb een brachialis plexopathie, in mijn slechtste dagen was ik verlamd aan beide armen. Gelukkig is dat al binnen een paar maanden een stuk beter geworden, maar daarna was de progressie over.

Waar ik nu tegenaan loop is een restparese, vooral rechts, maar ook links. Als ik moe wordt gaan mijn armen ook nog trillen. Om mijn paard niet te hinderen in zijn mond rijd ik thuis met bitclips. Hierdoor werkt de teugel niet alleen in op het bit, maar ook op de neusriem. Dat is voor ons een prima paardvriendelijke oplossing, maar de KNHS vindt dat niet goed.

Teugels met een elastisch tussenstuk zouden wel mogen, maar dan heb ik een classificatie voor een lichamelijke beperking nodig. Voor dispensatie ben ik afgewezen, omdat dat voor afwijkingen is die van tijdelijke aard zijn en bij mij is het permanent.

Ik zou me prima vermaken door recreatief door het bos, de duinen en langs het strand te rijden. Maar door wedstrijden te rijden, blijf ik rijtechnisch kritischer. Op deze manier hoop ik mijn paard zo lang mogelijk heel te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 14:19 



 
Profiel   

Princesj schreef
Ik lees even mee, ik twijfel al een aantal jaar om mij te laten keuren. Ik heb Fibromyalgie en daardoor verminderde spierspanning en spierkracht. Aan de ene kant lijkt het mij fijn, maar aan de andere kant, als ik kan presteren in de reguliere sport en daardoor blijf werken aan mijn 'handicap' lijkt mij dat juist heel goed. Door mijn 'handicap' rij ik wel alleen zelf opgeleide paarden.

Zoals Kaatjemuts al aangaf kan je gewoon deelnemen aan reguliere wedstrijden. Een paar geleden is dat "vrij" gegeven.
Het beste voorbeeld is misschien wel Frank Hosmar, die succesvol is in de gewone sport, een eigen stal runt en Grade 4 pararuiter en ook ons land vertegenwoordigd op diverse kampioenschappen:
http://www.frankhosmar.nl/

@Ayasha: Je komt op mij over als een gedreven paardenvrouw. Gewoon volgend jaar aanvragen die keuring. Zodat je als je wil weer met plezier op concours kan op een manier die bij jouw lijf past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 15:50 



 
Profiel   

Hoe vraag je zon keuring eigenlijk aan ? Gewoon via de knhs of via je huisarts ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 16:00 



 
Profiel   

Ik heb er ooit ook aangedacht om het aan te vragen voor mijn zoon, een jurylid had dit op gevangen voor dat mijn zoon bij hem in de ring moest starten en nadat hij gereden had, zei de jury bij de prijsuitreiking dat we het niet moesten aanvragen, hij vond dat als hij zo goed zijn paard kon presenteren met zijn "handicap" dat hij er op de gewone weg ook wel zou komen.
Wil hier als tip mee geven,als je al gewoon start, vraag de jury eens om advies wat zij er van vinden, wel of niet aanvragen.
Nog niet gestart, rij eens een proef gerichte clinic en vraag daar eens om advies.

Je kunt altijd nog een aanvraag doen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 16:50 



 
Profiel   

nijland schreef
Ik heb er ooit ook aangedacht om het aan te vragen voor mijn zoon, een jurylid had dit op gevangen voor dat mijn zoon bij hem in de ring moest starten en nadat hij gereden had, zei de jury bij de prijsuitreiking dat we het niet moesten aanvragen, hij vond dat als hij zo goed zijn paard kon presenteren met zijn "handicap" dat hij er op de gewone weg ook wel zou komen.
Wil hier als tip mee geven,als je al gewoon start, vraag de jury eens om advies wat zij er van vinden, wel of niet aanvragen.
Nog niet gestart, rij eens een proef gerichte clinic en vraag daar eens om advies.

Je kunt altijd nog een aanvraag doen ;)


Ik ben jury en pararuiter, maar ik zou nooit zo'n advies geven. Juryleden horen geen meningen te hebben ;) als ruiter heb ik natuurlijk wel een mening en ik vind dat als het je rijden makkelijker of zelf mogelijk maakt, dat je het altijd aan moet vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 18:11 



 
Profiel   

kaatjemuts schreef
nijland schreef
Ik heb er ooit ook aangedacht om het aan te vragen voor mijn zoon, een jurylid had dit op gevangen voor dat mijn zoon bij hem in de ring moest starten en nadat hij gereden had, zei de jury bij de prijsuitreiking dat we het niet moesten aanvragen, hij vond dat als hij zo goed zijn paard kon presenteren met zijn "handicap" dat hij er op de gewone weg ook wel zou komen.
Wil hier als tip mee geven,als je al gewoon start, vraag de jury eens om advies wat zij er van vinden, wel of niet aanvragen.
Nog niet gestart, rij eens een proef gerichte clinic en vraag daar eens om advies.

Je kunt altijd nog een aanvraag doen ;)


Ik ben jury en pararuiter, maar ik zou nooit zo'n advies geven. Juryleden horen geen meningen te hebben ;) als ruiter heb ik natuurlijk wel een mening en ik vind dat als het je rijden makkelijker of zelf mogelijk maakt, dat je het altijd aan moet vragen.

Wij waren anders heel blij met het advies van deze jury. Wij vonden het fijn om te horen hoe iemand anders er over dacht.
Het heeft ons erg geholpen in de keuzes die we gemaakt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 20:14 



 
Profiel   

cecil schreef
Iemand toevallig ook ervaring met een
"Doofheid handicap"?
Ik ben volledig doof aan mijn rechter oor, hoor hier dus dan ook echt 0.0%mee.

Nu is het op concours vaak een drama voor mijn lezer en mij.
Er hoeft maar wat wind te staan of meerdere ringen etc. en ik versta mijn lezer gewoon niet.

Ik weet dat dit simpel is op te lossen om de proeven uit je hoofd te rijden, alleen werkt dit helaas voor mij nog niet.

Nu heb ik wel eens gehoord dat je dispensatie kunt aanvragen zodat je met een "oortje" mag starten.
De lezer moest dan naast de jury auto staan met lezen, zodat er niet stiekem aanwijzingen etc. gegeven kunnen worden.


Ken er 2, eentje jaren terug (heb ik ook nog ooit eens een keer een proef staan voorschreeuwen) en eentje nu. Voor zover ik weet beiden heel blij met hun oortje en hun voorlezers ook!
Geloof niet dat jury's er echt iets van vinden in het punten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 20:26 



 
Profiel   

@ Ayasha: Ik heb in 2010 dispensatie aangevraagd voor de springproef van de Initiator omdat ik door zenuwschade en spierschade aan mijn rechterbeen controleverlies, krachtverlies en gevoelsverlies had. Voor mij was het toen voldoende dat ik mijn medische verslagen + beeldmateriaal doorstuurde voor de commissie van de VTS en Bloso. Hun arts heeft toen groen licht gegeven voor die dispenstatie, ik ben nooit bij hen zelf op controle moeten gaan omdat het letsel duidelijk genoeg was.

Intussen ben ik tegen alle verwachtingen in toch weer in staat om te springen, maar ik doe het alleen met mijn eigen paard. Die heb ik vanaf 0 opgeleid, ik weet hoe hij aanvoelt én hij vergeeft me ook als ik een fout maak. Maar zelfs in dressuur mis ik nog regelmatig de controle. Dat been hangt daar dan wat te zwieren en ja, ik zie dat soms terug op een protocol. Vooral onder de noemer "zit en hulpen", omdat de hulpen ofwel heel groot lijken met dat been ofwel komen ze niet door.
Op zich zou ik kunnen proberen om een dispensatie te krijgen en met zweep aan die kant te starten, maar daarvoor vind ik het zelf niet ernstig genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 20:31 



 
Profiel   

MonteKarlo schreef
Hoe vraag je zon keuring eigenlijk aan ? Gewoon via de knhs of via je huisarts ?


Ik had bij de KNHS dispensatie aangevraagd om met bitclips te mogen rijden.
De KNHS heeft me daarna aangegeven dat ik een nationale classificatie moest aanvragen. Zij hebben mij de formulieren van het NOC-NSF, de FEI en de KNHS toegestuurd.
Daarbij zit ook een medisch diagnose formulier dat door een arts ingevuld moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 21:25 



 
Profiel   

nijland schreef
Ik heb er ooit ook aangedacht om het aan te vragen voor mijn zoon, een jurylid had dit op gevangen voor dat mijn zoon bij hem in de ring moest starten en nadat hij gereden had, zei de jury bij de prijsuitreiking dat we het niet moesten aanvragen, hij vond dat als hij zo goed zijn paard kon presenteren met zijn "handicap" dat hij er op de gewone weg ook wel zou komen.
Wil hier als tip mee geven,als je al gewoon start, vraag de jury eens om advies wat zij er van vinden, wel of niet aanvragen.
Nog niet gestart, rij eens een proef gerichte clinic en vraag daar eens om advies.

Je kunt altijd nog een aanvraag doen ;)


Ik ben jury en pararuiter, maar ik zou nooit zo'n advies geven. Juryleden horen geen meningen te hebben ;) als ruiter heb ik natuurlijk wel een mening en ik vind dat als het je rijden makkelijker of zelf mogelijk maakt, dat je het altijd aan moet vragen.[/quote]
Wij waren anders heel blij met het advies van deze jury. Wij vonden het fijn om te horen hoe iemand anders er over dacht.
Het heeft ons erg geholpen in de keuzes die we gemaakt hebben.[/quote]

Nou nergens niet om hoor, maar met dispensatie/grade is ook de 'gewone' weg. Je bent echt niet anders dan een gewone ruiter, je mag alleen een paar (noodzakelijke) hulpmiddelen gebruiken.
Zo erg is dat toch niet? Net alsof je het hebben van een handicap moet verbergen.
Ik heb, voor mijn ongeluk, op redelijk hoog niveau gestart, zonder de hulpmiddelen kom ik daar nooit meer, dat zou ook zeker niet eerlijk zijn tegenover mijn paard. Als je mij dwingt om te lichtrijden omdat dat de 'gewone' weg is, dan hinder ik mijn paard gigantisch, waarom dan niet een aantekening op je pas dat je mag doorzitten? Is dat dan zo erg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 21:26 



 
Profiel   

cecil schreef
Iemand toevallig ook ervaring met een
"Doofheid handicap"?
Ik ben volledig doof aan mijn rechter oor, hoor hier dus dan ook echt 0.0%mee.

Nu is het op concours vaak een drama voor mijn lezer en mij.
Er hoeft maar wat wind te staan of meerdere ringen etc. en ik versta mijn lezer gewoon niet.

Ik weet dat dit simpel is op te lossen om de proeven uit je hoofd te rijden, alleen werkt dit helaas voor mij nog niet.

Nu heb ik wel eens gehoord dat je dispensatie kunt aanvragen zodat je met een "oortje" mag starten.
De lezer moest dan naast de jury auto staan met lezen, zodat er niet stiekem aanwijzingen etc. gegeven kunnen worden.


ik ben slechthorend aan twee kanten (mis tussen de 40\45%) en vind het al lastig om proeven te rijden. nou rij ik alleen manege wedstrijden en gebruikte ik een speciaal apparaat voor, maar die ging zo vaak stuk.. nu is er gewoon standaard iemand met een harde lage stem die voor mij schreeuwt :+ . geloof dat je daar idd voor kan aanvragen o. met een oortje te rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 21:43 



 
Profiel   

Myca schreef
MonteKarlo schreef
Hoe vraag je zon keuring eigenlijk aan ? Gewoon via de knhs of via je huisarts ?


Ik had bij de KNHS dispensatie aangevraagd om met bitclips te mogen rijden.
De KNHS heeft me daarna aangegeven dat ik een nationale classificatie moest aanvragen. Zij hebben mij de formulieren van het NOC-NSF, de FEI en de KNHS toegestuurd.
Daarbij zit ook een medisch diagnose formulier dat door een arts ingevuld moet worden.


Ah oke, thanks voor je uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-16 21:46 



 
Profiel   

Varekaj: die dispensatie had ik al voor mijn initiator. Mijn arts vind het met mijn hoofd geen strak plan om te gaan springen en dat vond hun arts ook niet. Maar das nog wel wat anders dan een grade krijgen das gelijk aangepast werk aanvragen of invaliditeit zeg maar. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-16 08:56 



 
Profiel   

Vanavond hebben we in deze warmte toch nog een winstpuntje gereden, zonder classificatie.
Daar ben ik natuurlijk wel blij mee, maar ik merk ook wel dat het lastiger wordt, en dan rijden we nog maar L2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 22:19 



 
Profiel   

Wat leuk, dit onderwerp topic.

Ook ik ben een wedstrijdruiter met toch wel een duidelijk zichtbare handicap. Ooit eens in t verleden de stap willen zetten naar de para-wedstrijd sport, alleen de medische keuring ging moeizaam(dokter vondt het moeilijk mij in een grade te plaatsen) Dus ben er toen ook niet mee verder gegaan.

Ik rijd geheel zonder dispensatie regeling, vertik het eigenlijk ook om daar aan te beginnen. Mijn uitdaging is; het paard zo fijn en ontspannen mogelijk door de proef heen te loodsen, dat het paard plezierig ook en meeh werkt. Het gaat mij er niet om dat ik mega punten scoor.

Tot nu toe rijd ik altijd winstpunt proefjes, M1 met winst op dit moment.

Mijn beperking is zijn;

- Evenwichts stoornis
- Rug scoliose = geheel vast gezet met pannen.
- Slecht-horend.
- Eenzijdig minder spierkracht.

De beoordelingen van de jurys zijn altijd correct en eerlijk. af en toe een compliment op t protocol < wat ik weer extra leuk vindt.

https://www.youtube.com/watch?v=UZyHADYHoQQ

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 22:46 



 
Profiel   

Ik bedoel eigenlijk dat je op dat vlak dus wel al een bewijs hebt van een overkoepelend orgaan (Bloso/VTS) dat je een beperking hebt binnen de ruitersport. Want die maken gewoon deel uit van de VLP. Je komt niet aanzetten met een simpel pijntje in jouw geval, je hebt een erkend probleem die je beperkt. Het is dan wel in de discipline springen die je niet kan/mag uitvoeren, maar de beperking is er en is al erkend binnen de ruitersport an sich. Je gaat nu een stap verder om het ook binnen de dressuur te laten erkennen maar in feite is je basis er wel al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-16 23:40 



 
Profiel   

Ah op die manier, ja dat was toen alleen voor mijn hoofd, nu komt er nog e.e.a bij. Maar ik vraag pas in januari weer een licentie aan dus kan ook dan pas voor een keuring gaan. :) Tegen dan zijn ook alle MRI's gemaakt en conclusies getrokken vermoed ik. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-16 09:27 



 
Profiel   

Ik rijd zelf niet in een 'Grade' maar heb wel een 'beperking' waardoor het soms lastig is om me te concentreren op het paard, of ik ben heel gespannen. Met wedstrijden kreeg ik dat ook te zien op mijn protocollen. Maar als je echt wilt, kun je alles! Dus ook al heb je een handicap, dames en heren op bokt, mentaal of fysiek, laat je nooit tegenhouden!

(wilde even inspirerend doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-16 15:49 



 
Profiel   

naomi_rabe schreef
Ik rijd zelf niet in een 'Grade' maar heb wel een 'beperking' waardoor het soms lastig is om me te concentreren op het paard, of ik ben heel gespannen. Met wedstrijden kreeg ik dat ook te zien op mijn protocollen. Maar als je echt wilt, kun je alles! Dus ook al heb je een handicap, dames en heren op bokt, mentaal of fysiek, laat je nooit tegenhouden!

(wilde even inspirerend doen :)


Spanning heb ik ook last van waardoor mijn klachten nog meer verergeren. Ik slik nu voor wedstrijd Neuraphyt, ter verlichting van symptomen van nerveuze spanning en stress. Heb het nu al 1x gebruikt en moet zeggen dat ik er wel positief door verrast was! Normaal gesproken is mijn moeder mijn 'groom', poetst mijn paard, doet zadelop en hoofdstel in, maar toen heb ik alles gewoon zelf kunnen doen :) Behalve dan het zadel, die heeft mijn vriend erop gelegd. Ook met het opstijgen, normaal begint dan de spanning nog erger te worden en moet ik dus even bijkomen op het krukje en dan opstappen maar toen was het echt hoppa, in 1 keer, haha. Nu heb ik zaterdag weer wedstrijd! Ben benieuwd hoe het dan gaat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-16 15:58 



 
Profiel   

Hoi Drico, sorry dat ik zo laat pas reageer! Hoop dat je wedstrijd goed is gegaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 19:42 



 
Profiel   

naomi_rabe schreef
Hoi Drico, sorry dat ik zo laat pas reageer! Hoop dat je wedstrijd goed is gegaan!


Dankjewel! Voor mijn gevoel ging het echt super, alleen helaas toch weer op mijn protocol het commentaar zoals altijd.. En de punten vielen daarom ook heel erg tegen. Alleen maakte allemaal niks meer uit want pony had de baan verlaten haha :P

Hier nog wel een fotootje :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-16 20:08 



 
Profiel   

[ img ]
Ik mis mijn rechteronderarm en rijd daarom met een armprothese. Ik heb een dispentatiepas en ben geclassificeerd in grade IV. Persoonlijk heb ik er nu nog niks aan, tijdens reguliere wedstrijden is het soms zelfs lastig omdat een jury niet weet wat te doen en hoe mij te beoordelen. En geloof mij er kunnen dan hele vervelende situaties ontstaan. Ik rijd nu M1 in de reguliere sport en zou graag eens een wedstrijd willen rijden in de aangepaste sport. Ik doe dat nu nog niet omdat die wedstrijden, volgens mij, minder toegankelijk zijn dan een gewone wedstrijd bij bijv. een manege om de hoek. Ook zijn de proeven in grade IV best lastig. De verklaring van de KNHS hiervoor is dat je met een handicap in deze grade lang door kan rijden bij de gewone wedstrijden. Wel jammer want dat maakt de drempel om het eens te doen, voor mij iig, best hoog.

Wat betreft de aanvraag: bij mij ging dat heel simpel. 2 fysiotherapeuten beoordeelden mij op mijn kunnen en vroegen mij waar ik problemen in zou verwachten. Dat is mijn teugel loslaten. Ik hoef met hals strekken mijn teugels dus niet te verlengen en met groeten mijn hand niet naast mij te doen. Ik stond met 10 minuten weer buiten. Dit is wel al flink wat jaren geleden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-16 22:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 29 [ 705 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen