[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:06

Nu heb ik mij ingelezen op Bicarbonaat, wat eerder werd aangehaald, en Calciumcarbonaat.

Erg interessant, dat zeker.
Maar omdat deze twee genoemd zijn, wil ik er toch even een kanttekening bij plaatsen.

Want je gebruikt of het een, of het ander.

Ze mogen namelijk niet samengevoegd worden.

Daarbij kwam ik achter dat calciumcarbonaat gewoon......krijt is...??

Van bi carbonaat is het bekend dat het ook tegen schimmels werkt.
Wel met verduidelijking... dat er zo min mogelijk suikers er aan toe gevoegd mogen worden.

Het is lichaam ontzurend, dat heb ik ook gelezen.
Maar dat zijn ze beiden...?
Alhoewel de calciumcarbonaat juist maagzuurremmend is.

Graag meer uitleg hier over.
Niet om te discuseren, uit pure interesse.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:26

babbelaar, is vast niet van brandnetels, heb ik hier ook staan en hebben ze geen last van, zal vast van de vliegen/muggen zijn, die zijn er nu super veel en die proberen zich nog lekker vol te vreten voor de winter komt! zijn nu erg agressief die rotbeestjes.

Henny, welk merk en welk soort magnesium geef jij, en is dat niet erg veel dan? ik geef echt veel minder !
wat ziet Appie er goed uit ellepel :j

Er wordt hier trouwens nu meer geschuurd dan de hele zomer!, dit is de akeligste tijd vind ik, zal ook misschien wel iets met opstapeling van stofjes te maken hebben, ze heeft nu de RSIH aan, maar valt allemaal mee als ik sommige verhalen hoor, manen zijn nu 50 cm, staart helemaal heel, plekjes op 't hoofd en oren minimaal.
Manen vlecht ik tegenwoordig, is volgens mij minder warm onder de deken en wordt ook niet zo'n warboel :+

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:51

assebassie schreef:
babbelaar, is vast niet van brandnetels, heb ik hier ook staan en hebben ze geen last van, zal vast van de vliegen/muggen zijn, die zijn er nu super veel en die proberen zich nog lekker vol te vreten voor de winter komt! zijn nu erg agressief die rotbeestjes+


Zal daar dan inderdaad van komen denk ik... Ik ben n tijdje weggeweest en heb vandaag voor t eerst weer gereden maar nu had hij na t rijden ook opeens de bultjes op zn schouder zitten. Wel gek dat hij de enige is die er last van heeft maar hij heeft ook altijd meer last van de dazen dan de andere. Heb ze eerder binnengehaald (voor 7e) en nu had hij het ook stukken minder. Thanks!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:17

maralyn schreef:
Nu heb ik mij ingelezen op Bicarbonaat, wat eerder werd aangehaald, en Calciumcarbonaat.

..
Want je gebruikt of het een, of het ander.

Ze mogen namelijk niet samengevoegd worden.

Daarbij kwam ik achter dat calciumcarbonaat gewoon......krijt is...??

Van bi carbonaat is het bekend dat het ook tegen schimmels werkt.
Wel met verduidelijking... dat er zo min mogelijk suikers er aan toe gevoegd mogen worden.

Het is lichaam ontzurend, dat heb ik ook gelezen.
Maar dat zijn ze beiden...?
Alhoewel de calciumcarbonaat juist maagzuurremmend is.

Graag meer uitleg hier over.
Niet om te discuseren, uit pure interesse.


Een verzuurd lichaam of bijv. te zure weidebodem hoeft niet perse een kalk tekort te zijn.
Een weidebodem kan verzuren door tekort aan belangrijke mineralen, te weinig organisch stofgehalte in de bodem, teveel ge-injecteerde mest, teveel gebruik van kunstmest wat veel te eenzijdig is en op den duur de bodem verarmt en verschraald.

Calciumcarbonaat is een kalkpreparaat wat uit de bodem gewonnen wordt maar bicarbonaat werkt heel anders.
Bicarbonaat is een lichaamseigen stof die zorgt voor balans in het lichaam. Het is aldoor bezig de Ph in het lichaam te neutraliseren.
Mens en dier maken het zelf aan. Bij paarden begint de aanmaak via speeksel maar ook andere organen maken het aan. Zoals o.a. de alvleesklier.
Als een paard te weinig ruwvoer aanbod krijgt maakt het ook te weinig bicarbonaat aan waardoor de Ph balans in het lichaam naar onbalans kan gaan verschuiven.
Als een paard langer dan ongeveer 4 uur geen ruwvoer eet wordt de kans op maagzweren een stuk groter. Mede door een tekort aan bicarbonaat wat het maagzuur moet bufferen.

Calciumcarbonaat zit vaak in paardenvoeding en het is niet verstandig om het zomaar extra toe te voegen aan het paardendieet omdat de verhouding Calcium en Fosfor dan op de helling kan gaan.
Bovendien hoeft de verzuring bij het paard niet te liggen aan een kalkgebrek.
Te weinig vitamines, mineralen en spoorelementen kunnen ook verzuring geven.
Een verstoorde darmflora idem.
Een overschot aan teveel gras, kuilvoer etc. etc. kan ook verzuring geven.

Volgens mij is het geen kwestie van "je gebruikt het één of een of het ander"
Het zijn 2 totaal verschillende stoffen met verschillende werking.

Onderstaand een gekopieerd stukje van Voervergelijk geeft een mooie uitleg over de darmwerking en zelfs het ontstaan van toxines in de darmen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ngsstelsel :
Maag:
...
Ook voor de maag is een hoog gehalte aan ruwe celstof in het rantsoen dus gewenst, omdat er meer bufferend speeksel wordt geproduceerd en de bacteriën minder suikers en zetmeel omzetten in zuur. De pH in de maag wordt daardoor beter gehandhaafd.

Blinde en dikke darm:
De blinde en dikke darm samen bedragen ongeveer 64%; een groot volume in vergelijking tot het voorste deel van het spijsverteringsstelsel. Dit zegt iets over waar het meeste werk plaatsvindt. Zowel de blinde als de dikke darm bevatten enorme populaties van verschillende bacteriesoorten, die in symbiose leven met het paard. Dit houdt in dat zij leven van het voer van het paard en in ruil daarvoor stoffen leveren die het paard als energiebron gebruikt. De bacteriën gebruiken de ruwe celstof in het rantsoen als energiebron. Hierbij produceren ze vluchtige vetzuren (azijnzuur, boterzuur, propionzuur), die door de darmwand worden opgenomen en dienen als energiebron voor het paard.

De bacteriehuishouding is erg gevoelig voor veranderingen in de samenstelling van het rantsoen. Elke bacteriesoort heeft een bepaald substraat (energiebron) nodig om te overleven. Valt er een bepaald substraat weg of is er een plotselinge grote aanvoer van een substraat, dan gaat de desbetreffende bacteriesoort respectievelijk dood of groeit sterk, waardoor weer andere soorten kunnen doodgaan (concurrentie). Stervende bacteriën produceren gifstoffen (toxinen) die gezondheidsproblemen kunnen opleveren voor het paard, zoals diarree en hoefbevangenheid.
Wanneer er veel zetmeel voorhanden is, groeit de normaliter beperkte populatie van melkzuurproducerende bacteriën sterk. Hierbij wordt veel melkzuur geproduceerd, maar dit wordt niet opgenomen door de darmwand. Dit heeft tot gevolg dat het melkzuur in de darmholte blijft (accumulatie). Hierdoor wordt er nog maar nauwelijks water aan de mest onttrokken en ontstaat er zogenaamde osmotische diarree. De pH-daling die volgt op de accumulatie van melkzuur in de darm kan o.a. koliek veroorzaken.

Een constante samenstelling van het rantsoen, met veel ruwvoer (veel ruwe celstof) en weinig, maar goed verteerbaar zetmeel, kan dus voedingsgerelateerde problemen in de blinde en dikke darm voorkomen.

Het spijsverteringsstelsel van het paard is geëvolueerd om constant kleine beetjes vezelrijk materiaal te verwerken. Dit zie je terug in de bouw van het verteringsstelsel en de hoeveelheden enzymen die worden geproduceerd. Individuele verschillen tussen paarden zorgen ervoor dat niet ieder paard even gevoelig is voor verteringsproblemen. Wel is het duidelijk dat ieder paard een vezelrijk rantsoen van constante samenstelling nodig heeft om gezond te blijven.

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:46

Duidelijk en helder.
Maar nu is het mij nog niet duidelijk over dat een van de stoffen in Duitsland eczeem paarden hebben genezen.
Hier staan ze dag en dauw op vezelrijke voeding. Dus al n plus. Uitgebloeid gras... zodat er minder zetmelen wegens groei in bevinden en ook op heetste punt van de dag.
Want fructaan is het hoogst wanneer zon op en onder komt.
Rest hooi. Grof stengelig. Stro (de goed verteerbare variant.) En krijgen 100 gr vitamines op n dag.
Hebben n liksteen dus zelf voorzienend mineralen.

Dan is de vraag... waar gaat t dan fout?
En zouden voer analyses niet voor iedereen een uitkomst zijn.

Wat wordt geadviseerd bij darm gevallen?
Ik zou toch dan naar bicarbonaat kijken. ..? Wegens verzuring van het lichaam.
En zou je adviseren om calciumcarbonaat op het land te gooien na aanleiding van grond onderzoek?

Bij koeien worden ruwvoer en grond al jaren geanalyseerd... is dat niet n uitkomst voor de paarden...??

En Keltisch zeezout? Hoe gaan de gedachtes hier over?

En als laatste vraag....
Hoe kan t dat mn weidedame er wel last van heeft... die altijd kan eten.
En de stalpaarden die maar drie x per dag ruwvoer in vorm van voordroog dan niet?

Die krijgen tevens twee tot vier kilo brok per dag... met suikergehalte van 37%.

Toeval?

car0linee

Berichten: 1322
Geregistreerd: 29-10-05

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:39

Ik las hier iets terug over dat antibioticagebruik ook eczeem kan veroorzaken. Nu ging hier bij mij een lichtje branden. Het jaar dat mijn merrie is begonnen met jeuken is het jaar geweest waarop zij een zware beenblessure had en idd aan de antbiotica heeft gezeten.. Daarvoor nooit jeuk gehad.
Dierenarts gaf aan dat het wel de leeftijd was waarop het kon ontstaan (4 jaar) en aangezien het een Andalusier is, is het niet heel vreemd dat ze van de Nederlandse weides jeuk kan krijgen.
(ze is geboren in Nederland en stond al vanaf haar tweede hier op stal dus nooit verandering gehad).

Hoe zou je kunnen onderzoeken of zij de eczeemklachten van de antibiotica heeft gekregen? We zitten nu in haar derde eczeem/jeukjaar. Vorig jaar was het ergst, toen schuurde ze zich tot bloedens aan toe open en kon ik het jaar niet rond komen zonder Hydrotcortiderm. Dit jaar gaat verrassend goed. Ze heeft echt wel jeuk maar het is met equiprotecta en derfen super onder controle te houden. Dus ik ben blij :) Maar als die jeukklachten toch een heel eind zouden kunnen verminderen zou nog fijner zijn.

Dus als iemand weet wat ik kan laten onderzoeken om erachter te komen of het echt door de antibiotica komt, dan zou ik dat heel erg op prijs stellen :)

ellepel

Berichten: 47468
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:04

Antibiotica kan iets met de darmflora doen, als dat niet goed werkt kun je dus eczeem krijgen.
Je kunt met een mestonderzoek wel bepaalde zaken aantonen denk ik.
Bloedonderzoek kan ook wel wat duidelijkheid geven.

Maar je kunt ook op de gok een aantal middelen gaan proberen om de darmflora weer in orde te krijgen en dan te kijken hoe het gaat.

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:14

Mest en bloed onderzoek is nooit verkeerd.
Hier koste algemeen bl oz ongeveer 150 euro totaal met voorrijkosten.
Ik laat het eens per drie a vier maanden doen. Maar overweeg om grond plus ruwvoer analyse en dan eens per halfjaar bl oz te laten doen.

Zo weet ik of mn voerbeleid goed zit en mvr geen vitas te kort komt.

Tot op heden geen te korten in het bloed gevonden op de selenium na.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:56

assebassie schreef:
Henny, welk merk en welk soort magnesium geef jij, en is dat niet erg veel dan? ik geef echt veel minder !


Je krijgt een heel lang antwoord van me :)

Assebassie, ik geef Magnesiumchloride bij.
Dat klinkt nogal chemisch maar is de meest zuivere Magnesium die er is. Het wordt gewonnen uit de bodem bij Veendam. Daar zit ondergronds een oerzee. De Zechsteinzee.
Deze Zechsteinzee loopt ook nog onder een deel van Duitsland door en iets hogerop richting Scandinavië.
De Magnesiumchloride vlokken bevat 47% zuivere Magnesium! Het wordt hier merkwaardig genoeg alleen maar verkocht als badzout en dermaal gebruik. Het zijn witte vlokken.
Behalve in Veendam is er ergens in Tibet nog een plekje waar het gewonnen wordt. Verder nergens ter wereld.

Maf genoeg wordt het wereldwijd gevoerd aan o.a. paarden. Tot in Australië toe met de vermelding dat het een Dutch produkt is uit Veendam.

Ik heb meerdere distributeurs gebeld die het in Nederland verkopen en officieel is het niet voor oraal gebruik omdat er dan eerst meerdere onderzoeken en vergunningen voor nodig zijn maar ze zeggen allen dat ze het wel aan huisdieren geven met opzienbarende resultaten. :?

Ik kwam er op via mijn speurtocht naar Natriumbicarbonaat.
Zie: https://regenesis-magnesium.nl/natriumb ... akingsoda/

Op meerdere sites kwam ik tegen dat Magnesium chloride en Bicarbonaat elkanders werking versterken.

Vervolgens kwam ik op deze site:
http://users.telenet.be/multiple.sclerose/mag1.html / Magnesium chloride bij acute en chronische ziektebeelden.
Magnesium chloride bleek zo'n 100 jr. terug al diverse gezondheidsproblemen op te kunnen lossen.

Bijna hetzelfde verhaal maar dan in het Duits en onderaan een stuk over eczeem:
http://www.j-lorber.de/gesund/magnesium ... -neveu.htm

Toen maar 's doorgezocht op het produkt voor paarden. En jawel ook bij paarden wordt het gebruikt:
http://www.equinecaninemassage.com.au/a ... -chloride/
Magnesium Chloride (MgCl) – ESSENTIAL for horses, dogs and humans.
Er staat een hele lijst bij wat Magnesiumtekort kan veroorzaken. Er staat zelfs keurig bij hoe de dosering is en hoe je die opbouwt.

Wáárom is er in Nederland zo weinig van bekend :?
Het blijkt de enigste Magnesiumvorm te zijn die niet omgezet hoeft te worden in de maag maar direct opneembaar is in het lichaam.

Dr. Elenor Kellon is een dierenarts die zich uitgebreid bezighoud met juiste voeding en voedingssupplementen. Zij schrijft ergens dat een paard gerust tussen de 8 en 15 gram Magnesium per dag bij mag hebben. Ik kom die hoeveelheden wel vaker tegen en ben dus niet ongerust dat ze hier nu op ongeveer 18 gram per dag staan.

Pauline Moore, een Australisch deskundige op het gebied van nutriënten bij paarden heeft ook veel onderzoek gedaan naar Magnesiumchloride en gebruikt het sinds 2009 volop bij diverse probleempaarden.
Haar ervaring is dat paarden gemiddeld tussen de 15 en 30 gram 2x daags nodig hebben.
Zij heeft samen met een arts honderden paarden genezen van allerlei problemen.
Volgens haar zie je bij de meeste paarden met een paar weken al verschil na het voeren van MgCl. Dat had ik hier ook.
Sommige paarden hebben maanden nodig en sommige zelfs wel meer dan een jaar schrijft ze op een forum.

In het volgend Youtube filmpje gaat het ook over deze Magnesiumvlokken:
https://www.youtube.com/watch?v=FCFpNC98IrY bij 5 minuten en 29 seconden geven ze een lijstje van wat een paard daar gevoerd krijgt. 1 eetlepel tot een halve kop Magnesium vlokken 2x daags.

Australië schijnt niet erg veel Magnesium in de bodem te hebben maar ook in Nederland is dat al een paar keer aangehaald.

Hier een artikel van Pauline Moore:
http://magnesium4horses.com/types-of-mg/ met een studie naar meer magnesiumsoorten en nogmaals de dosering van MgCl.

Het enige nadeel is dat MgCl. bitter smaakt. Niet alle paarden zijn even enthousiast als de dosis wat hoger wordt. Nou zijn paardenbloemen ook heel bitter maar toch :)

Ik ben 2x een poosje op dezelfde dosis gebleven omdat er 2 waren die de smaak even niet lekker vonden.
Een paar dagen later aten ze weer gretig.
Ik los de vlokken op in warm water in een literfles en giet 2x daags van de oplossing over het voer.
Momenteel krijgen ze dus zo'n 18 gr. MgCl. binnen per dag en hun mest ziet er keurig uit.
Laatst zat ik op 20 gram en toen werden de mestballen wat losser. Geen dunne mest of zo maar ik ben toch even een stapje terug gegaan.
Wel had ik het idee dat ze nadat ik er mee begon in de 2e week even wat meer jeuk hadden maar ik weet niet of dat voor alle paarden opgaat. Het kan ook zijn dat hier door de MgCl. nog in het lichaam zittende gifstoffen zijn losgekomen.

Volgens Pauline Moore en anderen kun je verhogen met de dosis totdat een paard dun op de mest wordt. Dan een stapje terug in de dosis en je zit op de juiste dosering.

De paarden zijn hier goed te pas en hebben een looplust en uithoudingsvermogen gekregen waar ik superenthousiast over ben.

Wat ik grappig vind is dat Magnesium ook goed werkt op de eiwitvertering. Dus grasvertering zou dan ook beter moeten verlopen. Een reden tot minder eczeemklachten?
Pauline Moore schrijft o.a. een opgeblazen buik, insulineresistentie, huidjeuk, schrale en schilferige huid etc. toe aan een magnesiumtekort.
Ook schrijft ze ergens dat hoefbevangen paarden altijd een magnesiumtekort hebben.
Stel dat dat zo is dan snap ik nu ook waarom deze paarden op gras in de problemen komen.

In deze link : http://magnesium4horses.com/articles/ staan diverse interessante artikelen van o.a. Pauline Moore.
Zij stelt dat vooral suikers in kort, net weer groeiend gras zo ontzetten slecht is voor paarden. Vooral na langere tijd warme en droge dagen als er dan weer een regenbui komt en de grasgroei weer op gang komt.

Wat nog wel een punt is, verhoogd Magnesium bijgeven is niet goed voor paarden met een duidelijk nierprobleem!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:03

car0linee schreef:
Hoe zou je kunnen onderzoeken of zij de eczeemklachten van de antibiotica heeft gekregen? We zitten nu in haar derde eczeem/jeukjaar. Vorig jaar was het ergst, toen schuurde ze zich tot bloedens aan toe open en kon ik het jaar niet rond komen zonder Hydrotcortiderm. Dit jaar gaat verrassend goed. Ze heeft echt wel jeuk maar het is met equiprotecta en derfen super onder controle te houden. Dus ik ben blij :) Maar als die jeukklachten toch een heel eind zouden kunnen verminderen zou nog fijner zijn.

Dus als iemand weet wat ik kan laten onderzoeken om erachter te komen of het echt door de antibiotica komt, dan zou ik dat heel erg op prijs stellen :)


Ik heb geen idee of het te onderzoeken is maar is het wellicht een idee om eens een pro- of prebioticakuur te geven.
Maar geen Yakult. Sommige paardenhouders geven dat maar het is niet volledig genoeg voor
paarden :)

ellepel

Berichten: 47468
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:31

Zit ook teveel suiker in yakult, is niet goed als je een paard hebt wat gevoelig is voor schimmels in de darmen.
Er zijn heel veel producten, ik gaf eerder wel probiotica van dokter Bloem, ja die voor mensen,daar zat genoeg in.
Google geeft wel zat info :j :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:45

@henny
Waar haal jij die magnesium chloride vlokken?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:51

Jeetje henny, zeker een lang antwoord, maar wel heel interessant, bedankt!,
ik ga vanavond op mijn gemak de links eens bekijken, nu even geen tijd, paarden hé :+
en ben ook wel benieuwd waar jij het haalt!

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:06

Google maar eens op zechsal, beter you, zechstein + magnesium vlokken en je krijgt tig adressen waar je ze kan kopen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:56

Maris schreef:
Google maar eens op zechsal, beter you, zechstein + magnesium vlokken en je krijgt tig adressen waar je ze kan kopen.


Klopt, daar heb ik het ook vandaan :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:22

maralyn schreef:
Duidelijk en helder.
Maar nu is het mij nog niet duidelijk over dat een van de stoffen in Duitsland eczeem paarden hebben genezen.
Hier staan ze dag en dauw op vezelrijke voeding. Dus al n plus. Uitgebloeid gras... zodat er minder zetmelen wegens groei in bevinden en ook op heetste punt van de dag.
Want fructaan is het hoogst wanneer zon op en onder komt.
Rest hooi. Grof stengelig. Stro (de goed verteerbare variant.) En krijgen 100 gr vitamines op n dag.
Hebben n liksteen dus zelf voorzienend mineralen.

Dan is de vraag... waar gaat t dan fout?
En zouden voer analyses niet voor iedereen een uitkomst zijn.

Wat wordt geadviseerd bij darm gevallen?
Ik zou toch dan naar bicarbonaat kijken. ..? Wegens verzuring van het lichaam.
En zou je adviseren om calciumcarbonaat op het land te gooien na aanleiding van grond onderzoek?

Bij koeien worden ruwvoer en grond al jaren geanalyseerd... is dat niet n uitkomst voor de paarden...??

En Keltisch zeezout? Hoe gaan de gedachtes hier over?

En als laatste vraag....
Hoe kan t dat mn weidedame er wel last van heeft... die altijd kan eten.
En de stalpaarden die maar drie x per dag ruwvoer in vorm van voordroog dan niet?

Die krijgen tevens twee tot vier kilo brok per dag... met suikergehalte van 37%.

Toeval?


Ik werk hier nog steeds met 2 waterbakken. De ene gewoon water, de andere 40 l. water gemengd met 100gr. Bicarbonaat en 100 gr. Keltisch zeezout. Er hangen op diverse plekken Himalaya likstenen en er ligt ook nog een gewoon zoutblok. Ze zitten er nauwelijks aan dus ik dacht dat de zoutbehoefte niet zo hoog was. Mis !!! De waterbak met de zouten was van de week in 1 dag op. Ze drinken er alle vier ongeveer evenveel van.
Daags erna weer gevuld en dit keer hebben ze er 2 dagen over gedaan. Ze vinden het water heerlijk en ... dit jaar geen hittestress problemen bij de paarden gehad.
Bicarbonaat is simpel te koop bij de Jumbo onder ik meen het merk Arms & Hammer.

Kijk eens naar deze website. Staat veel info met een uitgebreid verhaal van een paar paarden en hoe problemen opgelost zijn. Bijv. het verhaal van Hopper. Staat nu op o.a. 60 gr. MgCl. en ook 60 gr. Keltisch zeezout.
http://www.gravelproofhoof.org/

http://www.gravelproofhoof.org/bicarb Bij 'other minerals' is ook best e.e.a. te vinden.

Kijk ook eens bij het kopje mycotoxines.
Die kunnen bij paarden in de darmen ontstaan door grazen in vooral nattere periodes. Maar kan ook ontstaan door voordrooghooi dus hooi in plastic.
Is jouw hooi zonder of met plastic? Er ontstaat bij folie balen sowieso boterzuur.
Nu maakt een paard zelf ook boterzuur aan bij de vertering maar als het totaalplaatje teveel wordt kun je 'toch een verzuring krijgen.
Na injecteren kun je ook problemen krijgen met mycotoxines in het land.

In Duitsland hebben ze bijv. paarden goed gekregen door ze o.a. pas in juli op de wei te zetten.
Of alleen kruiden en paardenhennep te geven, geen kant en klare brok of vitamine/min. brokje meer te geven.

Fructaan is niet het hoogst bij zonsopkomst en zonsondergang. Fructaan is heel afhankelijk van de dag en nacht temperatuur, de bemesting van de wei en de grasgroei van dat moment.
Bij bepaalde weersomstandigheden kan bijv. zelfs de hele ochtend of de middag de fructaan het hoogst zijn.

Tsja en stalpaarden hebben meestal het voordeel dat ze weinig buiten staan en dus weinig last van mugjes zullen krijgen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:29

Maris schreef:
Google maar eens op zechsal, beter you, zechstein + magnesium vlokken en je krijgt tig adressen waar je ze kan kopen.

Dat heb ik al gedaan.
Maat opnieuw uit gaan vinden of het ergens voordeliger is als een ander dat al gedaan heeft is ook zonde van de tijd.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:56

Die van mij vond ik vanavond helemaal bezweet met eczeemdeken aan op stal. Toch maar weer gewisseld voor vliegendeken en nu lekker buiten.
Zag vandaag voor het eerst dat ze likt aan haar liksteen! Was er van overtuigd dat ze er niks mee deed, maar blijkbaar weet ze inderdaad zelf wanneer ze het nodig heeft :D

Begin binnenkort met de overstap naar Vitalbix daily complete en luzerne. Hopelijk gaat het daar ook beter van en komt ze volgende zomer beter door!
Als mensen hier ervaring mee hebben hoor ik het graag!

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:29

Wij voeren zonder plastick.
Gewoon lekker grofstengelig spul.

Dus keltisch zout. Plus bocarbo en magnesium in vlokvariant uit veendam (bijzonder woon je zo dichtbij... en nooit geweten.)

Helaas kan ik het echter nier zelf continu aanbieden. Pensionstal.

Hoe kan ik het wél aanbieden? Los van de waterbak? Of word dit n onmogelijk verhaal?

Uiteindelijk komen ze aan huis.
Maar dit kan nog ff duren.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:45

maralyn schreef:
Wij voeren zonder plastick.
Gewoon lekker grofstengelig spul.

Dus keltisch zout. Plus bocarbo en magnesium in vlokvariant uit veendam (bijzonder woon je zo dichtbij... en nooit geweten.)


Je schreef in een eerdere bokt bericht dat bij jullie de wei ge-injecteerd wordt, dat kan ook een trigger zijn.
Na injecteren brult het gras vaak de grond uit en bevat dan best veel eiwit. Plus dat met injecteren best wat mycotoxines de grond in gewerkt wordt.
Verder schreef je enthousiast in een topic dat jullie in juli jl. een flink aantal grote hooibalen in plastic van het land gehaald hebben. Voer je jouw eczemer dan ander hooi dan de rest ?

Wat keltisch zeezout, bicarbonaat en MgCl. betreft. Het is het proberen waard ?
Maar misschien kan het met andere magnesiumsoorten ook hoor?
Eer die Pauline Moore de MgCl. ontdekte gaf ze Magnesiumoxide aan de probleem paarden en ook best in hele hoge doseringen. Tot wel over de 100 gr. per dag bij ernstige problemen.

Mijn idee is dat eigenaren van zomereczemers zoveel mogelijk triggers moeten proberen te vermijden indien mogelijk en daarnaast is het kwestie van proberen wat er als extra ingezet kan worden om de gezondheid en weerstand op te krikken.
Dat zal van paard tot paard absoluut verschillen.

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:04

Wat ik vergeten te melden ben is dat wij verhuisd zijn.
Dus die balen zijn niet meer van toepassing en hier word echt hooi gevoerd.
Erg vervelende situatie. Want wij wilden helemaal niet weg.
Wel hooien we nog voor dit bedrijf voor de verkoop. Dus dát klopt. Maar voeren dit dus zelf niet.

Ja het land word geinjecteerd. Maar hier heb ik geen aanspraak op....

Ik wil zeker wel magnesium proberen.
Die vlokken zijn niet duur zag ik al!

Maar kán het samen met de bi carbo en de Keltisch zeezout?
En hoe aan te biedeb?

Als ik alleen de magnesium pak. Kan dat gewoon door dr vita??
Of is het beter om met bijv bietenvlokken of pulp te mengen?
Zodat t met water mengbaar is?

Via waterbak kan niet...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:32

maralyn schreef:
Ik wil zeker wel magnesium proberen.
Die vlokken zijn niet duur zag ik al!

Maar kán het samen met de bi carbo en de Keltisch zeezout?
En hoe aan te biedeb?

Als ik alleen de magnesium pak. Kan dat gewoon door dr vita??
Of is het beter om met bijv bietenvlokken of pulp te mengen?
Zodat t met water mengbaar is?

Via waterbak kan niet...


Je kunt de vlokken los door het krachtvoer mengen, maar wel echt met hele kleine beetjes beginnen en per 2 á 3 dagen iets verhogen. Ik zou beginnen met 1 á 2 gram en dan om de paar dagen een gram erbij.
Zelf heb ik de MgCl vloeibaar door de bietenpulp gemengd maar sinds een paar dagen geef ik ook wat vlokken zo door het voer en dat eten ze ook prima. Aangezien dat minder werk is ga ik helemaal overschakelen naar alleen vlokken door het voer.

Keltisch zeezout kan ook zo door het voer. Het proeft niet erg zout en eerder aten ze het hier zo door het voer. Maar ik weet niet of alle paarden dat zomaar doen ?

Bicarbonaat vind ik een dilemma om door het voer te mengen.

Omdat ze hier nu constant ruwvoeraanbod hebben en dus eigenlijk plenty bicarbonaat zelf zouden moeten aanmaken weet ik niet in hoeverre ze zelf wel of niet voldoende bicarbonaat hebben.
Vandaar dat ik naast de waterbak in de rijbak een extra waterbak gezet heb met daar doorheen gemengd bicarbonaat en keltisch zeezout.
Ik heb tussendoor ook een paar dagen alleen keltisch zeezout in die extra bak gedaan maar dan wordt er lang zo hard niet van gedronken. Met bicarbonaat erbij door zijn ze er dol op.

Pauline Moore mengt wel een aantal weken achtereen bicarbonaat door het voer maar ik laat toch liever de paarden zelf kiezen.

Heb je niet de keuze om ergens in de wei een waterbak te zetten met Keltisch zeezout en bicarbonaat erdoor. Gewoon om 's te kijken of de paarden er belangstelling voor hebben?
Ik neem aan dat de paarden bij jullie toch wel ergens een drinkgelegenheid bij de wei hebben?

Wat ze hier ook prettig vinden is om de manenkam en staartwortel zo'n 2x in de week even met een bicarbonaatoplossing te doen. Wat langs de hals loopt slaat iets wit uit maar dat kan geen kwaad.
Het voelt ietwat zeepachtig.
Ik gebruik een leeg afwasflesje van een 1/2 liter en doe daar zo'n 25 á 30 gram bicarbonaat in.
Smeer dat op de huid. Uitwassen mag wel maar hoeft niet.

Trouwens ik las nog dat Magnesiumoxide uiteindelijk in het paardenlichaam ook omgezet wordt in Magnesiumchloride alleen dan moet het eerst omgezet worden in het lichaam.

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 10:44

Super. Dankjewel.

Nee het is n electrische waterbak...euh automatische... electrisch doe maar niet.

Dus continu vers water vanuit de bron.

Dat laatste is ook wel heul handig!

Ga ik er aan toevoegen.
Laat ik deze winter permetrhin ff staan.

Ze is geen lastige eter eigenlijk.
Eerder een wandelend afval emmer... lust alles wel

Stal_Fiore

Berichten: 9371
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:55

Wat doen jullie met de eczemers in deze hitte?
Mijn merrie is zeik nat onder de deken van het zweet

ellepel

Berichten: 47468
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:59

Ik ben niet op stal geweest,maar appie had er de vorige keren geen last van.
De rsih is een witte deken dus warmteafstotend, hij zweette er helemaal niet onder,of net minimaal bij zijn oksels zeg maar
Nou ja en anders wel, het,is niet anders hoor.
Als ze genoeg drinken vind ik het wel mee vallen allemaal
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-09-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt