Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden tandpasta

 
Profiel   

Beste Bokkers

ik ken een oud paard en heeft heel vaak last van tandplak tandsteen waardoor zijn tandvlees gauw gaat ontsteken. Heel vervelend voor hem.
Een tandenborstel langs zijn tanden halen, helpt iets maar je blijft het zien.
Zijn er planten of speciale tandpasta om dit te remmen om hiermee zijn algehele mondgezondheid kunnen verbeteren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-16 21:32 



 
Profiel   

Wat voor voer krijgt het paard en hoeveel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-16 21:34 



 
Profiel   

De hoeveelheden weet ik niet, maar hij krijgt gewoon paardenvoer kuil, hooi en brok af en toe een worteltje net zoals andere paarden die nergens last van hebben. Het is een goed verzorgd paard niet te dik ofzo.

Maar nu nog de oplossing of antwoord op mijn vraag. Is er iets voor paarden die veel tandplak tandsteen hebben om hun mondgezondheid te verbeteren. Ik ben zo benieuwd.
Ik weet dat er planten zijn die een bacterie remmend effect hebben en wellicht kan dit helpen om het balans in zijn mond te herstellen. Wellicht bestaat er zelfs tandpasta?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 07:51 



 
Profiel   

Tandplak/steen komt van de brok.
Of het paard heeft die tandziekte. EORTH (als ik het zo goed heb)

Tandarts laten komen om het gebit schoon te maken/beoordelen en een voer zoeken waar geen rotzooi inzit.
(speedibeet, senioren priores)
Daarnaast elke dag even de mond spoelen met de waterslang om vastzittend hooi weg te spoelen.

Als het tandvlees erg ontstoken is zou je misschien zelf nog de DA kunnen vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 08:04 



 
Profiel   

Het is nogmaals niet mijn paard. Ik bezit ook geen paard. Maar ik zie dat gehannes met een tandenborstel en ik ze ook dat zijn tanden niet gezond uitzien. Maarja het is ook een ouder paard en dan krijg je gebreken.

Tevens denk ik dat moet toch beter kunnen. Ergens op knagen waardoor tandsteen en de ontsteking die er gauw ontstaat te remmen. Tandpasta? Hoe dan ook geen brok dus ;-) Hoe zit het met slobber?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 08:18 



 
Profiel   

Onze merrie had ook tandproblemen en die deden we de mond spoelen en daarna insmeren met gingisan gel voor honden. Dat hielp goed. Ook spoelde ik soms met een Chlorhexidine oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 10:09 



 
Profiel   

Als het niet jouw paard is, kun je toch de tips van hier doorgeven? Je loopt wel het risico dat ze je gaan vragen waar je je mee bemoeit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 10:15 



 
Profiel   

Natuurlijk kan ik dat doen. Ze zijn ook bij de da geweest en hannesen met de tandenborstel. Niet alle experts weten alles...
Ik weet dat in de paardenwereld men gauw een mening heeft en kritiek op een ander. Wellicht omdat men de dieren heel erg lief heeft. Ik weet zeker als je de tips brengt als tips en niet als kritiek of belerend men daar wel voor open staat. Men wil toch immers het beste voor zijn of haar paard. Uiteindelijk wat ze er mee doen laat ik ook aan hun, Ondertussen mijn kennis over paarden vergroot. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 10:37 



 
Profiel   

Gaat het paard ook naar de tandarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 10:39 



 
Profiel   

Mijn paard heeft een tand met hoog opgetrokken tandvlees waar in de tand ook een rot stukje zit. De tandarts komt ieder half jaar en heeft mij geadviseerd om het tandsteen wat ontstaat voorzichtig weg te halen ( bijvoorbeeld met de achterkant van een lepeltje wegschrapen) en tand + tandvlees te masseren met perio-aid tandpasta. Als ik dit met regelmaat doe (hij was al blij als ik het 2 x in de week zou doen) is er bij mij een grotere kans om zijn tand te kunnen behouden en tand + tandvlees gezond te krijgen. Misschien een idee. De tandpasta koop je bij de apotheek voor +- 6 รก 7 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 10:46 



 
Profiel   

Weer een handige tips voor het gebit van een paard waarbij de mondgezondheid niet in orde is.
Samenvattend.
1-geen brok geven
2- op voer letten evt speedibeet, senioren priores geven
4- mond spoelen met water, na het eten of etens resten weghalen ( al vraag ik mij af bij hoeveel paarden je de mond kan spoelen met een tuinslang)
3- tandvlees masseren tandsteenvoorzichtig weghalen
4- insmeren met gigisan of poetsen met perio aid tandpasta

Als er nog planten zijn die paarden mogen eten die bacterie remmend zijn of andere tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 19:54 



 
Profiel   

Cowgirl wat verzin je nou toch

De aanmaak van tandsteen wordt mede bepaald door enzymen in het speeksel. Vandaar dat het ene paard er veel last van heeft en het andere niet. Het heeft dus niks met voer te maken.
EOTRH Heeft niets maar dan ook niets te maken met tandsteen. EOTRH wordt zichtbaar door kleine rode adertjes die te zien zijn op het tandvlees, de cement dat de tanden op hun plaats houdt in het bot neemt af en de tanden gaan losstaan.

Wat kun je tegen tandsteen doen. Weinig; Een beetje krabbelen. Gelukkig is een paard geen mens en krigjen paarden geen blijvende gaatjes. De tanden slijten namelijk af. Maak je er niet te veel zorgen over en krabbel het weg. Laat jaarlijks de tandarts komen die pakt het dan goed aan.

Gebruik geen mensen tandpasta, paarden vinden de mintsmaak ronduit smerig

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 20:44 



 
Profiel   

Oudere paarden ontwikkelen inderdaad wel eens tandsteen, ook zonder aanwijsbare oorzaak. Als je het regelmatig doet, is het weghalen met je (duim)nagel nog het simpelst, minst agressief en minste kans op schade als paard op verkeerde moment beweegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 20:53 



 
Profiel   

Cowgirl- bij dit paard moest de tandarts maandelijks langskomen omdat het extreem plaque en tandsteen vormt en ging ontsteken. Hierdoor had hij moeite met eten. Ondanks ze het nu wegkrabbelen, ziet mond gezondheid er niet goed uit.
Ik weet dat het bij de mens wel degelijk kan helpen anders te eten om tandsteen te verminderen. Dus kan ik mij voorstellen dat dit bij paarden kan ondersteunen in het remmen van de bacterie. Honden bijvoorveeld knauwen op een hardstokje en dit verminderd tandsteen aanzienlijk. Maar misschien werkt dat bij paarden anders. Ook denk ik dat bacterie remmend middel kan helpen om minder kans te hebben op ontsteking.
Natuurlijk is dit normaal bij een paard niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:48 



 
Profiel   

Overleg anders een met je tandarts en da Of je het middel voor honden mag en kunt gebruiken dat door drinkwater gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:54 



 
Profiel   

Snorkel- het is niet mijn paard.. Het enige wat ik doe is een suggestie naar de gene die het paard verzorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 22:00 



 
Profiel   

Als je met een grote spuit zijn muil gaat spoelen gebruik dan afgekoelde kamille thee, dat bestrijdt ontsteking en kan veel schelen. Bij EOTRH moet er ook dagelijks gespoeld worden en daar zie ik duidelijk verschil in de resultaten met en zonder kamille. (kamille thee gewoon eigenmerk van supermarkt is al goed)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 22:47 



 
Profiel   

Wat je zou kunnen aanraden zijn wilgentakken, dit moet je dan net zoals bij honden zien, door knagen maken ze hun tanden schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 23:12 



 
Profiel   

Nou- bedankt voor de tips. ik zal het door geven .
Mrie kamille kan je dus gebruiken in beide situaties?
Wilgen takken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 15:06 



 
Profiel   

We hebben 1 paard dat vieze tanden had, door ik vermoed, langere tijd biks/muesli eten.

Nu staan ze al bijna een half jaar op onbeperkt hooi, dus kauwen bijna de hele dag door op goed spul.

Onze shet had EOTRH en bij hem zijn de snijtanden verwijdert. Toen we het bij hem ontdekte, zijn na een week an de tanden verwijdert.
Nu heeft hij weleens wat eten zitten en spoelen we met de tuinslang. Ik top gewoon de tuinslang in de mond en beweeg deze een beetje. Daarna vanaf de andere kant.

Verder zou ik de tandarts en veearts laten komen en er vanaf blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:28 



 
Profiel   

Super pony Als de tanden al verwijderd zijn hoeft er niet meer gespoeld worden, de oorzaak van alle pijn en ontstekingen is er nl niet mee. Wat is de reden dat jij nog spoelt (ik vind je methode minder vriendelijk maar dat mag ik best vinden geloof ik.)
Kamillethee gebruik je bij mondspoelingen, maakt niet uit wat de aanleiding is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 21:11 



 
Profiel   

Mrie, ik heb nergens geschreven hoelang het geleden is en na de ingreep kun je wel of niet spoelen. Toen hebben we wel gespoeld.
Nu spoelen we zo nu en dan om een andere reden. Dit is in overleg gegaan met de veearts.

Minder vriendelijk vinden aan de hand van een zeer korte beschrijving? Onze paarden nemen zelf de tuinslang in de mond, dus zien het sowieso niet als iets vervelends. Maar knap dat iemand het kan beoordelen zonder gezien te hebben, of onze paarden kent, of ons.
Ze zullen het wel toelaten als we het zeer onvriendelijk doen. O nee, dan gaan we met zn 10en op de shet zitten ofzo?
We hebben de shetlander 16jr en we leggen ook echt 2 duizend euro neer om hem daarna te kunnen pesten.
Hij is van onze zoon, die nu 19 is en die zal het ook wel goed vinden, dat ik hem mishandel.

Mijn oude ruin pikt de slang in als ik ermee bezig ben. Normaal been afspoelen gaat soms niet, want hij moet in zijn mond.

Het gaat om ts en die heeft volgens mij niet veel aan spoelen alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 23:39 



 
Profiel   

Zeg doe even niet zo prikkelbaar. Als jij jouw manier voor jezelf kunt verantwoorden dan hoef je je toch helemaal niet aangevallen te voelen. Je bent volwassen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 20:31 



 
Profiel   

Pardon? Misschien eerst op je eigen reacties letten voor je een ander wat wil zeggen.
Je zegt zomaar iets over onze manier, terwijl je er totaal geen beeld van hebt hoe wij het doen.

Ik reageer op wat zomaar wordt gezegd. Laat me zeker niet zeggen dat ik onvriendelijk bezig ben. Iedereen die mij echt kent, zou nu hard lachen.

Maar goed, verder heeft de ts niks aan dat soort nutteloze reacties en als mensen zulke dingen roepen heb ik ook zo mn vraagtekens. Ik lig er verder niet wakker van, het is eerder lachwekkend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 21:04 



 
Profiel   

De discussie is goed en vind ik kennis verrijkend. Wel graag op een positieve manier ;-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 22:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen