Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 29 [ 705 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

 
Profiel   

Vadiz schreef
Ik mis mijn rechteronderarm en rijd daarom met een armprothese. Ik heb een dispentatiepas en ben geclassificeerd in grade IV. Persoonlijk heb ik er nu nog niks aan, tijdens reguliere wedstrijden is het soms zelfs lastig omdat een jury niet weet wat te doen en hoe mij te beoordelen. En geloof mij er kunnen dan hele vervelende situaties ontstaan.

De KNHS heeft wel de reguliere sport vrij gegeven voor de aangepaste sport(ers) maar helaas verzuimd de juryleden bij te scholen hoe daarmee om te gaan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook lastig vind als ik iemand in de ring krijg.
Ik probeer er naar eer en geweten het beste van te maken. Maar ja, kan me goed voorstellen dat het niet altijd helemaal goed verloopt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 06:23 



 
Profiel   

Ik ben 24 september uitgenodigd bij het KNHS voor een classificatie bijeenkomst.
Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen en of ik daar ook iets aan ga hebben.
Eigenlijk wilde ik alleen met bitclips rijden, maar dat kan sowieso niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 09:22 



 
Profiel   

Oei moet je ook zeggen welke aanpassingen je wil?
Ik wil sowieso omwille van mijn verlamming met een teugel met lussen kunnen rijden. (kan de teugel onmogelijk goed vast houden waardoor mijn aanleuning ook altijd onrustig toont want ik laat zonder het te voelen de teugel links langer omdat ik hem niet goed vast kan houden door die verlamming.) en verder weet ik eigenlijk niet goed hoe ik het moet oplossen. Ik hoopte ergens ook van hun wat tips te krijgen. :o Met zweep blijven starten zou ik ook fijn vinden omwille van mijn verlamming omdat ik links mijn beenhulpen dus ook erg slecht kan geven. Maar ben bang dat ik "in" ben voor een teleurstelling als ik het hier goed lees... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 10:17 



 
Profiel   

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar zag o.a. de vraag over het oortje.

Ik heb dispensatie voor een oortje, ik ben rechts volledig doof en links zeg ca. 50% (voor zover dat in percentages uit te drukken is natuurlijk). Daarnaast zijn mijn beide evenwichtsorganen zo goed als uitgevallen.

2 jaar terug heb ik me op advies van een instructeur laten keuren bij de KNHS. Ik ging erheen in de hoop dat ik in ieder geval dispensatie kon krijgen voor een oortje en mocht lichtrijden ipv doorzitten. De keuring was heel confronterend, ik bleek mezelf heel veel trucjes aangeleerd te hebben om dingen te verbergen. Daar prikken ze op zo'n keuring dus dwars doorheen. Ik kwam thuis met een Grade III classificering... dat is best heftig als je van jezelf denkt dat je waarschijnlijk niet eens "slecht" genoeg bent voor Grade IV. Dat hakt er best even in.

Wel moet ik zeggen dat ik sindsdien veel meer rust heb gekregen bij het wedstrijden rijden, het is mij een stuk makkelijker gemaakt. Ik mag namelijk veel meer (hulp)middelen gebruiken dan waar ik op hoopte. Zo heb ik dus dispensatie voor dat oortje en lichtrijden, daarnaast mag ik met 2 zwepen rijden (ook in de hogere klasses), mag ik alleen met mijn hoofd groeten, mijn voeten aan de beugels vast maken en mijn bokriempje vast houden. Allemaal hulpmiddelen die het rijden voor mij een stuk makkelijker maken :). Wat niet wil zeggen dat altijd van alle hulpmiddelen gebruik hoef te maken. Het ligt ook ah paard waar ik op rijd en diens invloed op mijn (on)balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 10:34 



 
Profiel   

De ervaring zoals jij hem hebt Ziolette, heb ik zeker niet wb de keuring. Maar zo zie je maar weer: ook keuren is onderhevig aan de ziens en denkwijze van de mens. Ik had gehoopt idd nog wat tips en tricks te krijgen wb het paardrijden met mijn handicap masr niks was minder waar. Nu mis ik wel alleen maar mijn onderarm en er zijn zat mensen die met een hand rijden, maar toch. Een beetje meedenken vanuit mensen die bekend zijn met verschillende beperkingen zou fijn zijn. Dingen kunnen dan soms net wat makkelijker verlopen.

Zijn hier eigenlijk mensen die binnen de aangepaste sport starten? Zo ja, hoe kom je te weten waar zo'n wedstrijd is, welke proef je moet starten enz?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 13:11 



 
Profiel   

Myca schreef
Ik ben 24 september uitgenodigd bij het KNHS voor een classificatie bijeenkomst.
Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen en of ik daar ook iets aan ga hebben.
Eigenlijk wilde ik alleen met bitclips rijden, maar dat kan sowieso niet.


Ik ben benieuwd wat daar wordt besproken en wat eruit komt! Lijkt me erg interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 13:14 



 
Profiel   

Ook ik heb een dispensatie voor een oortje, het rijden met zuurstof en eventueel mag iemand anders losrijden( maar doe dit liever zelf) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-16 13:17 



 
Profiel   

Hebben jullie ondertussen de paralympics nog gevolgd?
Ik sta ik echt vol bewondering te kijken wat ze allemaal voor elkaar krijgen ondanks hun handicap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:28 



 
Profiel   

Ik heb in 2014 een keuring gehad ivm met dystrofie trombose en zenuwbeschadiging in mijn rechter onderbeen. Ik heb een grade 4 gekregen en mag in de klasses hoger dan L2 met zweep rijden en heb magneet beugels via de DVB foundation gesponsord gekregen. mij grade 4 is tot volgend jaar juni toegewezen en moet een herkeuring krijgen. Ik heb dit jaar voor het eerst mee gedaan aan de onderlinge wedstrijden speciaal voor mensen met een beperking op gezet door Joyce Heutinck de bondscoach van het para team. Zij gaf aan dat gezien er een definitieve diagnose is gesteld dit jaar ik mij al kan laten herkeuren dit gebeurt 12 november dit jaar.
Eerste keer vond ik het best confronterend ind 2 fysiotherapeuten die je medisch dossier doornemen en je lichamelijk bekijken. Ik heb minder kracht en functie in mijn rechter onderbeen en ook pijn dit ook aangegeven. Ik hoop in november mijn definitieve grade te krijgen. Ik ga volgende week voor het eerst M1 starten en ben benieuwd hoe ik dan gejureert ga worden omdat ik met zweep mag rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:41 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar je M1 ervaring Laura1982, inmiddels is me ook wel duidelijk geworden dat juryleden ook niet goed weten wat ze met zulke situaties aan moeten. Het moet ook wel lastig zijn om hier protocollen voor te schrijven. De hokjes waarin je ingedeeld kan worden zijn best groot.
Ik vermoed bij mij ook een grade 4, maar ik heb dan weer een zenuwbeschadiging in mijn bovenarmen.
Goed, morgen start ik weer gewoon regulier L2 en ik weet ook nog niet of een grade het ons makkelijker gaat maken, maar we doen ons best.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:49 



 
Profiel   

Je hoeft niet perse een grade te krijgen om hulpmiddelen te mogen gebruiken. ik ken ook mensen die geen grade hebben maar bv wel een zweep of lichtrijden mogen gebruiken. Het gaat erom dat je kunt blijven rijden en een grade is niet altijd de beste oplossing.

Ik.hoor ind van juryleden dat het te onbekend is bij hun. Je zou net zo beoordeeld moeten worden als de andere in de reguliere wedstrijden alleen mag je hulpmiddelen gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:54 



 
Profiel   

Dat zou voor mij ook voldoende zijn, ik ben dit traject begonnen omdat ik eigenlijk met bitclips wilde rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 06:24 



 
Profiel   

Hier nog een met dispensatie pas.
Ik dacht er ook te goed voor te zijn maar kreeg hem toch.
Ik mag lichthinder zweep gebruik en aangepaste teugels.

Hierdoor kon ik toch wedstrijden blijven rijden en behield ik mijn doel om te trainen.
Ik start niet zoveel alleen als ik moed en zin heb.

Dat van die trucjes is heel herkenbaar.
Mijn vriendin zegt altijd.... jij bent net als je haflinger. Overal trucjes voor om het slechte te verbergen.

Ik ben heel blij dat ik het ooit heb aangevraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 07:02 



 
Profiel   

Laura1982: waar vind je waar en wanneer die onderlinge wedstrijden worden georganiseerd? Ik zou graag eens meedoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 20:44 



 
Profiel   

Toevallig is er op 13 november een onderlinge wedstrijd op de manege in Amsterdam. ik weet even zo snel niet hoe die heet.

Op Facebook op de pagina federatie gehandicapten paardrijden kun je meer informatie vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 05:34 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 15:05 



 
Profiel   

Nobel01 schreef
[ [url=m/35smsu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook een wedstrijdruiter met een beperking.

Ff in het medisch:
4 keer een hernia op L4/L5, en L5/S1,
Vernauwingen in ruggenwervel ,
Fibromyalgie
Dubbelzijdige sacralisatie onderste lendenwervels
Piriformis syndroom.

Nu in het Nederlands :

Hernia's zijn bekend. Hierdoor een beperkte klapvoet en geen gevoel en kracht in mijn onderbenen,
Weke delen reuma( ook wel spierreuma),
Mijn onderste wervels zijn aan elkaar gegroeid waardoor ik daar geen bewegelijkheid heb,
Mijn grote heupzenuw zit bekneld.

Ik hoef dus niet door te zitten, wat wel erg fijn is met een 21 jaar oude flegmatieke reus van 1.75 m.
Ik rijd met zweep en elastiek om voeten beugel.

Ik rijd alleen reguliere wedstrijden, in de M2.

Ik merk niet veel dat er anders wordt beoordeeld met gewone wedstrijden. Moet er wel goed op letten dat het bekend is bij de jury.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik het aan het secretariaat vroeg of het bij de jury bekend is, en dat de kopie van mijn dispensatiepas achter het protocol was geniet, dat vervolgens niet gezien was. Een paar keer al mijn proef hierdoor stil gelegd of verkeerd beoordeeld.


Meld je voorlezer t dan niet bij de jury?
Ik heb als jury eigenlijk nog nooit gehad dat er n kopie bij t protocol zat. Het is wel een keer gemeld door t secr. Ik heb wel regelmatig combi die hun pas tonen bij het aanmelden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 15:09 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 15:17 



 
Profiel   

Dat is idd ook zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 15:21 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 16:05 



 
Profiel   

Ik vraag ook altijd of ze er een kopie achter protocol willen doen gaat altijd goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 17:05 



 
Profiel   

Laura1982 schreef
Toevallig is er op 13 november een onderlinge wedstrijd op de manege in Amsterdam. ik weet even zo snel niet hoe die heet.

Op Facebook op de pagina federatie gehandicapten paardrijden kun je meer informatie vinden.



Superbedankt! Daar ga ik eens naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-16 22:05 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Oei moet je ook zeggen welke aanpassingen je wil?


Deze vraag had ik eerst over het hoofd gezien.
Ja, voor de classificatiekeuring willen ze dat je specifieke aanpassingen aan het harnachement die je wilt gebruiken in de wedstrijdsport mee neemt.


Je kan niet zomaar alles kiezen, maar afhankelijk van je handicap is hier een link met de mogelijkheden:
http://www.fei.org/system/files/Compens ... 202014.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-16 15:28 



 
Profiel   

Interessant allemaal , mijn dochter heeft een droom... En dat is om ooit een landenwedstrijd te rijden...

Nu is het geval dat ze ernstige epilepsie heeft, en dan de absence vorm. Ong 30x per uur heeft ze een wegraking, dat kan kort zijn (1-2sec) of lang zijn(20 sec)

Op haar eigen pony gaat het goed, ze kan ongeveer 20 a 30 minuten haar epilepsie onderdrukken maar daarna heeft ze de een na de andere wegraking.

Zou je voor kinderen ook dispensatie kunnen aanvragen? Ik zou het niet weten waar?!

Ze wil binnenkort "echte" wedstrijdjes gaan starten ipv F proefjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-16 15:43 



 
Profiel   

Dit kun je bij de KNHS aanvragen bel of mail ze en dan krijg je de juiste informatie van hun.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-16 15:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 29 [ 705 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen